Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

Permalänk
Melding Plague

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte, 1-2 år extra är ju en droppe i havet vid det här laget

Permalänk
Medlem

Det vore inte Star Citizen utan mer feature creep. Bring it on!

Permalänk
Medlem

När det spelet är färdigt lär alla nya grafikkort från mellansegmentet och uppåt ha stöd för ray-tracing.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon roll ifall de tar med det eller inte.

I den takten som de utvecklar spelet idag kommer mitt barn kunna börja spela samtidigt som mig och jag har inte ens fått en knodd än.

https://www.youtube.com/watch?v=k03ak-hi_zw

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Utvecklingen av Star Citizen har avstannat tills att Squadron 42 är klart...

Sen har de snart inte några pengar kvar så hela diskussionen om de kommer lägga till X är ....

Permalänk
Medlem

Det negativa med så pass öppen spelutveckling av ett stort spel som Star Citizen är att de flesta inte förstår hur lång tid det tar.

Permalänk
Medlem

Vissa spel gör sig nog bättre med RTX medans andra inte gör någon större skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det negativa med så pass öppen spelutveckling av ett stort spel som Star Citizen är att de flesta inte förstår hur lång tid det tar.

Eller att man inte skall ge Chris Roberts en massa pengar och fria händer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det negativa med så pass öppen spelutveckling av ett stort spel som Star Citizen är att de flesta inte förstår hur lång tid det tar.

Är ju knappast bara konsumenterna som inte förstår det, CIG tidsuppfattning verkar ju inte ligga på topp heller då de tänkte att de skulle släppa squadron 42 2014... Mer undantag än regel att lyckas hålla sitt eget schema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det negativa med så pass öppen spelutveckling av ett stort spel som Star Citizen är att de flesta inte förstår hur lång tid det tar.

Som exempel tog WoW 4-5 år att utveckla. Efter 6år borde man ha något vettigt att släppa (som man sen bygger vidare på).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Vissa spel gör sig nog bättre med RTX medans andra inte gör någon större skillnad.

Hade vart kul att se ett spel där RTX gör sig bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är ju knappast bara konsumenterna som inte förstår det, CIG tidsuppfattning verkar ju inte ligga på topp heller då de tänkte att de skulle släppa squadron 42 2014... Mer undantag än regel att lyckas hålla sitt eget schema.

Att vi upplever att det tar lång tid måste helt klart bero på tidsdilatationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det negativa med så pass öppen spelutveckling av ett stort spel som Star Citizen är att de flesta inte förstår hur lång tid det tar.

Ja, tyvärr. Speciellt alla troll som inte köpt in sig i spelet men ändå whinar.

Utvecklingen av allt som rsi gjort är något utöver det vanliga och tar sin tid. Precis som alltid när det kommer till utveckling av något slag.
Sedan kan man ha förståelse för att man kan bli upprörd gällande tidsaspekten och funderingar kring det ekonomiska. Helt naturligt.

RSI kör väl hyffsat med öppna kort i jämförelse med EA och Activition som anser sina kunder vara dumma i huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

RSI kör väl hyffsat med öppna kort i jämförelse med EA och Activition som anser sina kunder vara dumma i huvudet.

Tror varken EA eller Activision har bett om pengar innan de haft något man kunde spela. Hade de gjort det så hade de också behövt köra med öppna kort. Gällande Early Access-spel så kan man se hur spelet är innan man betalar för det, och ingenting av det som RSI släppt är ju, sett till spebarhet, i närheten av de Early Access-spel som iallafall stora spelstudior har släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ja, tyvärr. Speciellt alla troll som inte köpt in sig i spelet men ändå whinar.

Utvecklingen av allt som rsi gjort är något utöver det vanliga och tar sin tid. Precis som alltid när det kommer till utveckling av något slag.
Sedan kan man ha förståelse för att man kan bli upprörd gällande tidsaspekten och funderingar kring det ekonomiska. Helt naturligt.

RSI kör väl hyffsat med öppna kort i jämförelse med EA och Activition som anser sina kunder vara dumma i huvudet.

Problemet är väl att RSI/CR osv hävdade att de skulle bli klara med Squadron 42 år 2014 samt första spelbara versionen av sitt MMO ett eller två år senare.

Hade de hävdat på kickstartern år 2012 att inget av Spelen kommer vara släppt eller ens i närheten av färdigt år 2019 tror jag inte de hade fått mycket pengar...

Antingen så förstod CR inte själv hur lång tid spelutveckling tar, eller så har han dragit till med årtiondets största lögn för att få pengar, och jag vet inte vilket av dem som är värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ja, tyvärr. Speciellt alla troll som inte köpt in sig i spelet men ändå whinar.

Utvecklingen av allt som rsi gjort är något utöver det vanliga och tar sin tid. Precis som alltid när det kommer till utveckling av något slag.
Sedan kan man ha förståelse för att man kan bli upprörd gällande tidsaspekten och funderingar kring det ekonomiska. Helt naturligt.

RSI kör väl hyffsat med öppna kort i jämförelse med EA och Activition som anser sina kunder vara dumma i huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är är en av de som ingick från att det var på kickstarter. Anser att jag själv har ganska bra tålamod men jag tycker också att man har rätt att gnälla nu när det tar så ofantlig tid att släppa något som är färdig och som man kan spela, då menar jag ett single eller multiplayer inte springa runt i en hangar eller flyga runt lite med mitt skepp.

Kanske har kommit mera men inte tillräckligt enligt mig.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

En tia på att Mount & Blade Bannerlord kommer att ha stöd för RTX och att det kommer ut 2021

Permalänk
Medlem

Från att vara helt spelbart med en R9 290 tack vare Mantle ( ja det var länge sen ) så har det gått till 10-20 fps med top of the line kort, RTX borde inte ens nämnas i samma artikel som Star Citizen.

Permalänk
Avstängd

Kör inte RSI med AMD-samarbete?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Självklart tar det mer resurser än det ger utdelning om man använder det som tillägg till befintlig kod.
Om man i stället använder RTX-kodning direkt från början, och kräver att spelaren har hårdvarustöd för det eftersom spelt inte går att köra utan, så kan det nog spara lite arbete...

Permalänk
Medlem

Ahhh, spelet som skulle ha släppts typ 2015? De borde nog inte lägga till något mer i spelet alls utan fokusera på att göra klart vad de har. The worlds longest running tech demo är vad spelet, som jag såg fram emot mycket, har blivit för mig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Att vi upplever att det tar lång tid måste helt klart bero på tidsdilatationen.

Ah, problemet är förstås att de är för snabba och jobbar nära ljusets hastighet. Tänkte inte på det.

Permalänk
Medlem

Trist att inte Tensor cores kan jobba med andra saker än RTX/DLSS och visuella (men tungrodda) grejer.

Jag kan inte arkitekturen, men känns som att RTX-korten har lite outnyttjad potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Självklart tar det mer resurser än det ger utdelning om man använder det som tillägg till befintlig kod.
Om man i stället använder RTX-kodning direkt från början, och kräver att spelaren har hårdvarustöd för det eftersom spelt inte går att köra utan, så kan det nog spara lite arbete...

Om man vill göra ett spel som praktiskt taget ingen kommer att köpta så är det där en jättebra idé.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är bättre att de fokuserar på att sälja fler skepp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är bättre att de fokuserar på att sälja fler skepp!

Skickades från m.sweclockers.com

För mycket arbete. Bättre att fokusera på att sälja bilder på skepp. Lysande ROI på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Problemet är väl att RSI/CR osv hävdade att de skulle bli klara med Squadron 42 år 2014 samt första spelbara versionen av sitt MMO ett eller två år senare.

Hade de hävdat på kickstartern år 2012 att inget av Spelen kommer vara släppt eller ens i närheten av färdigt år 2019 tror jag inte de hade fått mycket pengar...

Antingen så förstod CR inte själv hur lång tid spelutveckling tar, eller så har han dragit till med årtiondets största lögn för att få pengar, och jag vet inte vilket av dem som är värst.

Nu är det ju dock så SQ42 är ett mycket större spel än vad de lade fram som sales pitch till funders.
Att utvecklingstiden skulle bli längre är väl inget de har hymlat med direkt? Speciellt när de flesta av dessa features som läggs till antingen är mile stones eller framröstade av deras community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Trist att inte Tensor cores kan jobba med andra saker än RTX/DLSS och visuella (men tungrodda) grejer.

Jag kan inte arkitekturen, men känns som att RTX-korten har lite outnyttjad potential.

Tensor-kärnorna har specialiserade på en sak, att beräkna D = A * B + C där A, B, C och D är 4x4-matriser. Denna typ av operation används mycket inom maskininlärning, vilket DLSS är baserat på, men matriser används ju till allt möjligt så det finns säkert andra spännande användningsområden för tensor-kärnorna. Men som alltid tar det ett tag för ny teknik att utnyttjas till fullo.

För ray tracing så har RTX-korten förresten dedikerade RT-kärnor som är helt separata från tensor-kärnorna, så tensor-kärnorna skulle potentiellt kunna användas för bättre AI i spel medan CUDA- och RT-kärnorna sköter det visuella. Men problemet är ju som denna artikel handlar om att spelutvecklarna inte gärna vill utveckla för en liten minoritet av spelarna. Hade alla grafikkort haft RT- och tensor-kärnor så hade de garanterat utnyttjats betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Trist att inte Tensor cores kan jobba med andra saker än RTX/DLSS och visuella (men tungrodda) grejer.

Jag kan inte arkitekturen, men känns som att RTX-korten har lite outnyttjad potential.

Googla lite, så blir du nog överraskad.
Tensor kärnorna kan jobba med en hel del.
Så som LOD mesh och CAS. Båda teknikerna är rätt imponerande och har stor potential. Specifikt LOD Mesh.
https://devblogs.nvidia.com/using-turing-mesh-shaders-nvidia-...

La till en länk.