Ny dator åt pappa. Surf,excel,lite foto och play tjänster.

Permalänk
Medlem

Ny dator åt pappa. Surf,excel,lite foto och play tjänster.

Tjena!
Legat av mig från datorbyggandet och behöver lite akut sätta ihop en åt pappa.

Den ska fungera på ganska lång sikt, men inte jätteavancerat.

Gjort en kundvagn, hade gärna önskat lite input. Bra/Dåligt, någta kompabillitetsproblem jag har missat rentav?
Mest det här med m2 disk, aldrig använt det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12319630/pappa-v2

Permalänk
Medlem

Finns billigare och bättre minnen just nu

https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

I övrigt så ser det hela bra ut. Dock undrar jag så pass dyr kylare och dyra extra fläktar behövs för hans användning? Eller är han sån som prioriterar tystnad ifrån datorn?

Permalänk
Medlem

Ska kolla minnena! Tack.

Angående kylning. Den står på ovanvåningen i huset. Där blir sjuuukt varmt på sommaren.
Dessutom har vi redan en likadan sån kylare. Så la med den bara för att få konceptet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skippa Arctic Silver och extrafläktarna, ta ett guldagg, det räcker med 300W...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Håller mer tidigare input, skippa de dyra fläktarna, kylaren och kylpastan.
Denna räcker gott: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock för att hålla den CPUn sval till en bra ljudnivå.
Fläktarna som följer med chassit räcker även dem.

Uppgradera hellre nätaggregatet till ett 80+ Guld, semipassivt, helmodulärt, 10 är garanti istället.
120:- dyrare bara: https://www.inet.se/produkt/6902416/seasonic-focus-plus-550w-...
Klart värt det.
Kanske även kolla på ett bättre tangentbord också, räcker bara med modellen dyrare än det du valt för att få en mycket bättre känsla.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en NUC ist? Betydligt mindre och mer kostnadseffektivt. Du kan även få en 24" med högre upplösning (1440p) för ett antal hundringar mindre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Varför inte köpa en NUC ist? Betydligt mindre och mer kostnadseffektivt. Du kan även få en 24" med högre upplösning (1440p) för ett antal hundringar mindre.

En 24" med 1440p upplösning är inte nödvändigtvis något bättre för många. För mig tycker jag redan att 27" 1440p är för liten text för att bekvämt kunna arbeta utan att zooma, men man börjar väl bli till åren

Jag kör 32" 1440p vilket jag anser är sweet spot, för övrigt samma som 24" 1080p.

Edit: Annars var en NUC ett väldigt bra förslag!

En NUC eller övriga minidatorer skulle galant klara arbetsguppgifterna till ett bra pris

Permalänk
Medlem

Kan man trycka in några extra hårddiskar i nucen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@marr: Om du väljer den högre varianten så har du plats för en M.2 SSD samt en 2.5" HDD/SSD.
Annars är det externa som gäller.

Permalänk

Hard tube är ett måste åt farsan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@marr: Om du väljer den högre varianten så har du plats för en M.2 SSD samt en 2.5" HDD/SSD.
Annars är det externa som gäller.

Det går nog inte hem tyvärr.. Försökt introducera nas ett par gånger utan framgång..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Hard tube är ett måste åt farsan.

Ser jag ut som nån rörmokare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@marr: Förklara för honom att det är bra att spara datan på flera ställen som backup. Annars är ju risken stor att man förlorar allt om något havererar. Alternativt att man behöver betala flera tusen för att kanske kunna återskapa datan.
En NAS t.ex. blir ju billigare i längden.
Bara för att han inte har varit med om något hårddisksras betyder ju inte att hans inte crashar imorgon.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta denna skärm, ips har en själv och du sparar in 1000:- till annat https://www.inet.se/produkt/2213649/philips-246e9qdsb-ips

Permalänk
Medlem

Sålänge pappsen inte ska bli gamer/ha höga krav, skulle jag nog köpt en vass windows 10 surfplatta och anslutit den till en extern större skärm, då har han en platta med "på köpet".

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Ska göra ett nytt nas försök och nuc!

Får rita ihop en kundvagn för det också. Men orkar inte ikväll. Återkommer säkert med den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

En 24" med 1440p upplösning är inte nödvändigtvis något bättre för många. För mig tycker jag redan att 27" 1440p är för liten text för att bekvämt kunna arbeta utan att zooma, men man börjar väl bli till åren

Jag kör 32" 1440p vilket jag anser är sweet spot, för övrigt samma som 24" 1080p.

Edit: Annars var en NUC ett väldigt bra förslag!

En NUC eller övriga minidatorer skulle galant klara arbetsguppgifterna till ett bra pris

Provat skalningsfunktion? Högre DPI är ju i princip alltid bättre, speciellt om man kan få det till ett lägre pris.

Skrivet av marr:

Det går nog inte hem tyvärr.. Försökt introducera nas ett par gånger utan framgång..

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns 2TB 2.5"-diskar liknande den du angav i OP. Ska datorn dubblera som server eller? Här har du en NUC för 1500kr som lätt klarar kontorsarbete och streaming. Stoppa in en m2-SSD, 2TB HDD, 8-16GB SO-DIMM, Windows och du är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Ska göra ett nytt nas försök och nuc!

Får rita ihop en kundvagn för det också. Men orkar inte ikväll. Återkommer säkert med den

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle NUC vara något konstigt? Du hade lagt till en 2 TB hårddisk och en m.2 SSD. Du kan trycka i en 2 TB hårddisk och en m.2 SSD i en NUC Också

Permalänk
Medlem

@marr:

Såg denna annonsen här om dagen, det kanske passar dig? (nej, det är inte min annons)
Elitedesken då.

https://www.sweclockers.com/marknad/165617-rensning-datorer-o...

Gå att få 2.5" diskar på 4TB, så det borde räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Provat skalningsfunktion? Högre DPI är ju i princip alltid bättre, speciellt om man kan få det till ett lägre pris.

Det finns 2TB 2.5"-diskar liknande den du angav i OP. Ska datorn dubblera som server eller? Här har du en NUC för 1500kr som lätt klarar kontorsarbete och streaming. Stoppa in en m2-SSD, 2TB HDD, 8-16GB SO-DIMM, Windows och du är klar.

Windows skalningsfunktion är skräp, iallafall de gånger jag testat när jag hade 27" 1440p innan jag snabbt lämnade tillbaka och köpte 32" 1440p. Och nej högre DPI är inte, enligt mig, alltid att föredra om inte skalningen funkar ordentligt. Det var ju skalning jag menade när jag skrev "zooma" vilket ju är fel uttryckt av mig förstås men poängen är ju densamma. Att man då måste använda skalning för att jag ska kunna använda det, vilket ju gör att poängen försvinner och om jag då ändå skalar upp det så jag får liknande storlek på saker som "normal" DPI så kan jag lika bra ha större skärm och slippa problemet överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Varför skulle en skraltig NAS vara bättre än en inbyggd hårddisk?

Klart större risk att en billig NAS rasar än en 3,5" i en riktigt chassi. Laptop-diskar som inte är gjorda för serverbruk har klart sämre hållbarhet än 3,5" också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ska de vara nas, ska de vara en hyffsad. Dock dålig koll där med... Hur är Asus? Lönt att köra på två diskar, eller måste man ha tre?

Första utkast utan nån vidare koll.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12321711/pappa-nuc-o-nas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Varför skulle NUC vara något konstigt? Du hade lagt till en 2 TB hårddisk och en m.2 SSD. Du kan trycka i en 2 TB hårddisk och en m.2 SSD i en NUC Också

Jag hade dubbla 2tb diskar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Jag hade dubbla 2tb diskar...

Skickades från m.sweclockers.com

Missade det, dock finns det både 3 TB och 4 TB 2.5" diskar så det borde inte vara några större problem. Visst de är 5400 rpm diskar men med det du beskriver vad han ska använda burken till så bör inte det vara något problem

https://www.inet.se/produkt/4300403/seagate-barracuda-laptop-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Missade det, dock finns det både 3 TB och 4 TB 2.5" diskar så det borde inte vara några större problem. Visst de är 5400 rpm diskar men med det du beskriver vad han ska använda burken till så bör inte det vara något problem

https://www.inet.se/produkt/4300403/seagate-barracuda-laptop-...

Men vill man verkligen lägga alla ägg i en jävligt stor kartong?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Men vill man verkligen lägga alla ägg i en jävligt stor kartong?

Skickades från m.sweclockers.com

Känner flera som kör NUC som daily driver. Polarens företag kör bland annat det till sina 8-9 anställda då de har lite trångt på deras kontor och inte vill ha stora varma burkar

Men allt hänger ju på vad man ska använda det till. För lätt användning så är NUC guld värd. Jag körde en av de tidigare modellerna som HTPC under flera år, hörde den aldrig ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Windows skalningsfunktion är skräp, iallafall de gånger jag testat när jag hade 27" 1440p innan jag snabbt lämnade tillbaka och köpte 32" 1440p. Och nej högre DPI är inte, enligt mig, alltid att föredra om inte skalningen funkar ordentligt. Det var ju skalning jag menade när jag skrev "zooma" vilket ju är fel uttryckt av mig förstås men poängen är ju densamma. Att man då måste använda skalning för att jag ska kunna använda det, vilket ju gör att poängen försvinner och om jag då ändå skalar upp det så jag får liknande storlek på saker som "normal" DPI så kan jag lika bra ha större skärm och slippa problemet överhuvudtaget

Sant, om skalningen inte funkar är det ganska lönlöst.

Skrivet av marr:

Ska de vara nas, ska de vara en hyffsad. Dock dålig koll där med... Hur är Asus? Lönt att köra på två diskar, eller måste man ha tre?

Första utkast utan nån vidare koll.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12321711/pappa-nuc-o-nas

Skickades från m.sweclockers.com

Nån speciell anledning att du endast länkar inet? Bättre att använda prisjakt och/eller komponentkoll. Med ditt listade användningsområde kommer du inte få mycket mer märkbar performance med NUC:en du länkade än den jag länkade tidigare för nästan 3k mindre. Gällande NAS så skulle jag rekommendera en Synology DS218j med 2x WD Red eller IronWolf-diskar av valfri storlek. Då kan du även skippa intern HDD och antagligen bumpa ner SSD:n till en 250GB.