Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

Permalänk
Medlem

Ja just det det finns någe som kallas Star Citizen, alla som slängde pengar på Kickstarter är nöjda antar jag?:D

Permalänk
Medlem

Huvudvärk för spelarna eller utvecklarna? xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är bättre att de fokuserar på att sälja fler skepp!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag saknar också lite fler 10k-30k/skepp i spelet. Men man kan ju alltid hoppas.
Bättre släppa fler sådana än och hålla på att tramsa och göra klart spelet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

varför skulle ett spel som började utvecklas 2012(?) ha RTX stöd?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Nu är det ju dock så SQ42 är ett mycket större spel än vad de lade fram som sales pitch till funders.
Att utvecklingstiden skulle bli längre är väl inget de har hymlat med direkt? Speciellt när de flesta av dessa features som läggs till antingen är mile stones eller framröstade av deras community.

Att Star Citizen lider av feature creep är inget nytt.

Citat:

Pledge US$ 30 or more
SCOUT: A digital copy of the finished game for your PC with your RSI Aurora spaceship ready to fly + 1,000 Galatic Credits + Exclusive access to the Beta + White Citizens Card (physical reward)

ESTIMATED DELIVERY
Nov 2014
SHIPS TO
Anywhere in the world

Arkiverad kopia av kickstarter-sidan dagen efter att kickstartern avslutades.
Och av strechgoal-sidan på RSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hade vart kul att se ett spel där RTX gör sig bra.

Jag hoppas på framtida Assassins Creed, GTA 6, F1 2019..

Vi är som sagt bara i början så jag har inte höga förväntningar än att allt ljus ska vara RTX, men vissa detaljer kan dom börja implementera. I mörka scener med regn så vore det snyggt om lampor tex speglades i vattenpölar etc..

Det vore bra om spelutvecklarna började implementera RTX vissa scenarion, så får det byggas på mer och mer när tekniken och korten är mogna för RTX fullt ut, kanske om ca 5 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

@Ixos: Jag som inte är väldigt insatt i övrigt fick reda på att utvecklaren blev chockad av mängden pengar man fick in på kickstartern och valde då att skrota dom ursprungliga planerna och istället satsa på ett perfekt spel. Det blev med andra ord inte en spelserie med ett första spel som hade varit en enda stor kompromiss pga av budgeten - för att sedan arbeta sej uppåt med en eller ett par uppföljare.

Är John Carmack också oerfaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

[Endast med RTX.] Om man vill göra ett spel som praktiskt taget ingen kommer att köpta så är det där en jättebra idé.

Tacka inte mig för den fina idén, tacka Nvidia! It just works...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Tror inte det spelar någon roll ifall de tar med det eller inte.

I den takten som de utvecklar spelet idag kommer mitt barn kunna börja spela samtidigt som mig och jag har inte ens fått en knodd än.

https://www.youtube.com/watch?v=k03ak-hi_zw

Vore fantastiskt om folk kunde sluta lipa om starcitizen, ni är ju ändå inte intresserade och har ändå nog inte ens tiden att spela det om det kom ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ja, tyvärr. Speciellt alla troll som inte köpt in sig i spelet men ändå whinar.

Utvecklingen av allt som rsi gjort är något utöver det vanliga och tar sin tid. Precis som alltid när det kommer till utveckling av något slag.
Sedan kan man ha förståelse för att man kan bli upprörd gällande tidsaspekten och funderingar kring det ekonomiska. Helt naturligt.

RSI kör väl hyffsat med öppna kort i jämförelse med EA och Activition som anser sina kunder vara dumma i huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpt in sig?
Förväntar de sig avkastning så är det jäkligt mycket ute och cyklar. De har skänkt en gåva, annars har jag köpt in mig i en jäkla massa folk som sitter utanför butikerna...😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Köpt in sig?
Förväntar de sig avkastning så är det jäkligt mycket ute och cyklar. De har skänkt en gåva, annars har jag köpt in mig i en jäkla massa folk som sitter utanför butikerna...😂

Nu hängde jag inte med? Man får inte skepp. Man köper dem. Så var det innan i alla fall. Att man köpte skeppet i ett paket och spelet ingick. Men kanske har ändrats. Mig som spelare är det en investering i gameplay när jag köpt skeppen. Stöd för både utvecklingen av teknik och spel. Att man köper in sig i något så innebär det inte per automatik att man förväntar sig avkastning i form av pengar....alla är inte giriga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

När SC är färdigt så flyger vi i rymden på riktigt med våra rymdskepp. Så då blir spelet inte ens sci-fi.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

@serverfel: Men inte ens då klarar grafikkorten att harva runt det i 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Vore fantastiskt om folk kunde sluta lipa om starcitizen, ni är ju ändå inte intresserade och har ändå nog inte ens tiden att spela det om det kom ut idag.

Vore lika fantastiskt om de höll vad de har lovat. Underbart ifall det kommer, men jag blir inte alls förvånad ifall det blir världens flopp vid release om det kommer. "Ändå nog inte tid" Jo då jag har tid ifall det blir ett bra spel som jag fortfarande hoppas på.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Som exempel tog WoW 4-5 år att utveckla. Efter 6år borde man ha något vettigt att släppa (som man sen bygger vidare på).

Skickades från m.sweclockers.com

Lite dåligt exempel då WoW i sin release version i dagens värld knappt skulle klassas som en beta version i jämförelse med andra titlar. Folk har en tendens att titta tillbaka på WoW vanilla så som det såg ut runt 1.12 (den nivå många private servrar kör på för övrigt), men I mångt och mycket så var det första året av WoW ett stort betatest.

Vi hade extrema server problem, talents och abilities som knappt fungerade eller var total felbalanserade. Molten core droppade tier 2 items, casters hade ingen spelldmg på sina tier sets, vi hade inga BGs eller PvP system. Du fick grinda bitvis för att ta dig till maxlevel då det var totalt omöjligt att questa sig till cap. Alla dessa saker fixades eller ändrades till det bättre under första året av WoW och då är vi inte ens framme vid 1.12 patchen som dom flesta ser som "vanilla".

Problemet är att släpper du ett spel i det skicket i dagens värld och vill ha betalt för det så är du redan körd. Oavsett hur bra spelet är 1-2 år senare så kommer du med största sannolikhet inte kunna komma igen efter en "failed release", om du ens har resurserna att försöka fixa spelet efter den initiala floppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Vore lika fantastiskt om de höll vad de har lovat. Underbart ifall det kommer, men jag blir inte alls förvånad ifall det blir världens flopp vid release om det kommer. "Ändå nog inte tid" Jo då jag har tid ifall det blir ett bra spel som jag fortfarande hoppas på.

Är du spelutvecklare?
Nä.

Hur lång tid tog GTA V att göra? 6 år minst.
Med ett team betydligt större och betydligt mindre ambitiöst.

Vilka löften har SC inte hållit?

De som betalar för det verkar iallafall nöjda.
Ni som inte lagt ett öre klagar öronen av er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Är du spelutvecklare?
Nä.

Hur lång tid tog GTA V att göra? 6 år minst.
Med ett team betydligt större och betydligt mindre ambitiöst.

Att jämföra med ett spel som är klart och har genererat en massiv vinst...
Återigen, feature creep, RSI (läs Chris Roberts) klarade inte av att fokusera och istället så växte det och växte det. SC skulle ha varit mindre amibitiöst. Enda skälet till att de inte får för sig att satsa på trådspårning är att de inte har pengar kvar...

Citat:

Vilka löften har SC inte hållit?

Det skulle ha släppts November 2014. Att det kommer att ta minst 6 år längre (om det ens kommer ut...), skulle nog hävda att det är en löfte som de inte hållt.

Citat:

De som betalar för det verkar iallafall nöjda.
Ni som inte lagt ett öre klagar öronen av er.

Finns en hel del som köpt och som slåss för att få tillbaka sina pengar, de måste vara väldigt nöjda.
Och en hel del som betalt några hundra och mest ser det hela som en läxa. Blir det något så blir det något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja just det det finns någe som kallas Star Citizen, alla som slängde pengar på Kickstarter är nöjda antar jag?:D

Varför skulle de inte vara?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hade vart kul att se ett spel där RTX gör sig bra.

Raytracing hade nog gjort sig bra i RPG och RTS.
Tyvärr så är dessa två genres nästan utdöda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Nu är det ju dock så SQ42 är ett mycket större spel än vad de lade fram som sales pitch till funders.
Att utvecklingstiden skulle bli längre är väl inget de har hymlat med direkt? Speciellt när de flesta av dessa features som läggs till antingen är mile stones eller framröstade av deras community.

Är det rätt sätt att utveckla ett spel dock när det inte finns ens en spelbar beta eller early access version ute efter 8 års utvecklingstid?

Det var ju inte direkt så att de sa direkt efter kickstartern att Nej 2014 gäller inte, nu är vårt nya release mål 2020, utan de har fortsatt att håva in miljontals dollar varje månad sedan dess utan att behöva leverera speciellt mycket alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Som exempel tog WoW 4-5 år att utveckla. Efter 6år borde man ha något vettigt att släppa (som man sen bygger vidare på).

Skickades från m.sweclockers.com

WoW utvecklas fortfarande och har dessutom en månadskostnad. Jag har alltid tyckt att det var så tråkigt och slöseri med pengar, men andra tycker bevisligen det är värt investeringen utav både tid och pengar. Konsumenter väljer själva.

Dessutom kan man spela Star Citizen redan nu, om än i alfastadiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Är du spelutvecklare?
Nä.

Hur lång tid tog GTA V att göra? 6 år minst.
Med ett team betydligt större och betydligt mindre ambitiöst.

Vilka löften har SC inte hållit?

De som betalar för det verkar iallafall nöjda.
Ni som inte lagt ett öre klagar öronen av er.

Ursäkta men jag förstår inte vad du tar så illa upp över?

Jag hoppas fortfarande på att det bli ett spel och att det är bra. Men just nu med fakta i hand så ser man inte något spel och ja de lovade en release 2014 men den hände inte.

Jag har tidigare sagt att jag själv har köpt från början och jag är inte nöjd. Har även andra vänner som har köpt och de är inte heller nöjda. Väldigt naivt svar och säga att "de som betalar för det verkar ju iallafall nöjda". För det är väl klart som korvspad att alla inte är nöjda efter 8 år av utveckling.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Dessutom kan man spela Star Citizen redan nu, om än i alfastadiet.

Japp, jag rekommenderar alla som går i tankarna att betala för Star Citizen att ta en koll på de som streamar det på twitch först, och utifrån det göra bedömningen om det ser ut att vara kul, spelbart, osv. Och om man kanske annars skall vänta till när och om det faktiskt släpps.

Edit: Kan tillägga att jag, sett till hur spelet ser ut idag och RSI:s ekonomiska situation, aldrig skulle få för mig att betala en endaste krona till RSI. Har inga höga förhoppningar om Star Citizen även om de skulle få ut ett spel pga av de val RSI gjort (det kommer vara Pay To Dominate...) Men vi får se den dagen det släpps, om de faktiskt lyckas få ut något. Möjligt att Sqaudron 42 blir något, vem vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Ursäkta men jag förstår inte vad du tar så illa upp över?

Jag hoppas fortfarande på att det bli ett spel och att det är bra. Men just nu med fakta i hand så ser man inte något spel och ja de lovade en release 2014 men den hände inte.

Jag har tidigare sagt att jag själv har köpt från början och jag är inte nöjd. Har även andra vänner som har köpt och de är inte heller nöjda. Väldigt naivt svar och säga att "de som betalar för det verkar ju iallafall nöjda". För det är väl klart som korvspad att alla inte är nöjda efter 8 år av utveckling.

Du ser inget spel? Okej. Du har inte följt utvecklingen alls, det märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Du ser inget spel? Okej. Du har inte följt utvecklingen alls, det märks.

Helt ärligt och med handen på hjärtat så är svaret nej, jag är inte up to date med allt som har släppts. Har testat hangaren och flugit lite mot borttar.

Men som jag sa tidigare det finns ju inget helt spel varken single player eller multiplayer. Om det hade funnits hade jag spelat det eller i alla fall testat det. Enligt min åsikt så har det gått för lång tid.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

De som betalar för det verkar iallafall nöjda.
Ni som inte lagt ett öre klagar öronen av er.

Jasså, det var en nyhet för mig?

Jag betalade runt 350€ vid kickstartern eftersom jag älskade Freelancer och ville ha ett bra Rymd Singleplayer spel med samma känsla, och jag klagar fortfarande högljutt på deras förseningar och urkassa prioriteringar att utveckla FPS och massa annan skit som det inte stod ett ord om i kickstartern...

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Ursäkta men jag förstår inte vad du tar så illa upp över?

Jag hoppas fortfarande på att det bli ett spel och att det är bra. Men just nu med fakta i hand så ser man inte något spel och ja de lovade en release 2014 men den hände inte.

Jag har tidigare sagt att jag själv har köpt från början och jag är inte nöjd. Har även andra vänner som har köpt och de är inte heller nöjda. Väldigt naivt svar och säga att "de som betalar för det verkar ju iallafall nöjda". För det är väl klart som korvspad att alla inte är nöjda efter 8 år av utveckling.

Man är tvingad att ha en release datum när man gör en kickstarter, och med en väldigt aktiv community så röstades det för att expandera det mesta så skyll inte bara på CIG utan även backers som vill ha mer.
Och det tar aldrig slut, helgens ARGO SRV har ju dragit in närmare 1 miljon dollar...
Det har ju varit en del förändringar i TOS(terms of service) och hade du varit aktiv i början så hade du kunnat begära en refund utan problem, men nu ser det annorlunda ut.

Så här hade det förmodligen sett ut om du hade landat på en planet, rymdstation eller liknande med väldigt begränsad yta att gå runt på om spelets blivit färdigt 2014, och med tanke på hur historien ser ut så hade spelet floppat ganska hårt då, även om det här är en av den videon som gjorde mig såld på spelet då:

Idag har de byggt ett helt solsystem, hur lång tid tycker du att det ska ta... Tänk dig google maps, sim city livet, fast ett helt solsystem. Inte riktigt de där 100 solsystemen man blev lovade 2012 men jag tror ändå det här är bättre väg att gå än Eve online. Där man ska kunna åka nästan i princip överallt, med ett antal olika sorters fordon och även en hel armada med outfits och utan laddningsbilder tack vare 64-bitars omställningen vilket tog ca 2 år att göra.
Och en som alltid brukar sammanfatta det mesta om detta är BoredGamer, du kan ju se senaste videon om du vill veta hur det går för singelplayer kampanjen:

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Om spelet någonsin blir färdigt och får bra omdömen kommer jag testa single player. Bryr mig inte så mycket om fantastisk grafik, utan du måste vara roligt game play.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Raytracing hade nog gjort sig bra i RPG och RTS.
Tyvärr så är dessa två genres nästan utdöda.

Njae.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

@Punnisher: Tackar för informationen.

Självklart ser en kickstarter annorlunda ut och den måste vara mera genomskinlig än vanliga spelstudios. Även ifall ens aktiv community är i eld och lågor över vad som bör implementeras och har åsikter, så måste det finnas lite rim och reson över hur mycket och hur länge man kan utveckla. En hel del kan säkert bantas och göras mindre för att sedan lägga till det med flera DLS:s med skepp, nya solsystem mm.

Jag hade säkert kunnat få tillbaka pengarna tidigare men jag är som sagt inte intresserad av det för jag vill i alla fall testa den produkt som levereras i slutändan. Även om jag inte så stora förhoppningar längre.

Att singleplayer delen inte skulle vara klar 2014 måste de ha vetat ganska snabbt och skulle vilja säga att de visste det innan de ens la ut en kickstarter. Så då hade man bara kunnat säga 2016 eller något annat år för lansering. Btw var inte singleplayer delen en del av kickstarter? Om jag loggar in nu så kan jag göra en "standalone pledge" till squadron 42 när jag är inloggad.

Det sista du skriver om att de har byggt ett helt solsystem är väldig imponerande och jag hoppas att det blir bra också. Men det är fortfarande så att de inte har levererat någon lovat produkt och det har gått lång tid.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.