Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Permalänk
Melding Plague

Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade det funnits en trådlös variant med utbytbart batteri så hade det nog blivit ett köp! Men scrollhjul problemet måste nog fixas först

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

En sann klassiker i ny tappning. Sitter med G400S på jobbet nu och den är bara fenomenal den med.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Älskad mus en gång i tiden men tråkigt på scrollhjulet som var just det som gick sönder på min.

Priset är lite off också, man får en G502 för mindre som jag använder nu och är mycket nöjd med.

Permalänk
Medlem

Har redan G400s men om den går sönder blir det definitivt MX518 trots hjulet.

Permalänk
Antielefant

Kan bara säga äntligen, efter att min trotjänare MX518 (originalet!) gick sönder strax före jul.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Det känns inte som dom gick in helhjärtat.

Om denna legend skulle blivit så attraktiv igen så hade dom behövt ordna till scrollhjulet, kanske släppa en trådlös variant också med deras nya teknik.

Nja, spontant så känns det det mest som dom tagit den sköna designen och slängt in lite ny hårdvara.
Sen sälja den för ett högt pris och hoppas göra vinst på nostalgiknarkarna

Jag tror dom hade kunnat återuppliva denna mus igen, men nu känns det lite meh.

Priset känns inte riktigt motiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det känns inte som dom gick in helhjärtat.

Om denna legend skulle blivit så attraktiv igen så hade dom behövt ordna till scrollhjulet, kanske släppa en trådlös variant också med deras nya teknik.

Nja, spontant så känns det det mest som dom tagit den sköna designen och slängt in lite ny hårdvara.
Sen sälja den för ett högt pris och hoppas göra vinst på nostalgiknarkarna

Jag tror dom hade kunnat återuppliva denna mus igen, men nu känns det lite meh.

Priset känns inte riktigt motiverat

Jag tror inte de behöver göra mer, de flesta vill ha originalet.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon190792:

Det känns inte som dom gick in helhjärtat.

Om denna legend skulle blivit så attraktiv igen så hade dom behövt ordna till scrollhjulet, kanske släppa en trådlös variant också med deras nya teknik.

Nja, spontant så känns det det mest som dom tagit den sköna designen och slängt in lite ny hårdvara.
Sen sälja den för ett högt pris och hoppas göra vinst på nostalgiknarkarna

Jag tror dom hade kunnat återuppliva denna mus igen, men nu känns det lite meh.

Priset känns inte riktigt motiverat

Skrivet av Baxtex:

Jag tror inte de behöver göra mer, de flesta vill ha originalet.

Jag undrar också om dom inte vågade att ändra för mycket heller. Känns som att Logitech drog ett väldigt säkert kort.
Får se om dom gör en ny uppdatering med kanske mer... uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja ha en logitech mouseman with wheel med tumknapp i ny fattning.
Den var bäst. Fast bara formen tack sätt in nya sensorer.

https://c1.staticflickr.com/1/148/381484289_d95bbcb732_b.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att de ger legenden nytt liv!

Synd att de inte fixade scrollen men samtidigt var det nog en avvägning, och inte en lätt sådan...

Jag menar...vissa ser detta som halvmesyr och andra hade sett en ny scroll som halvmesyr när man väcker nytt liv i en legend på detta vis.

De borde släppa en version av musen som är helt förnyad egentligen, RGB och ny scroll osv. Bara formen behålls. Så får ju båda sidor det de vill ha liksom. Classic och ny tappning. Legendary och Reborn eller ngt sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Äntligen en vettig musdesign igen! Har en G400 "fortfarande" som fungerar klanderfritt. Däremot hade en bekant en G400s i några år endast innan scrollhjulet gav upp.

Vill verkligen inte ha en mus som är full med hål och kanter där damm och fett från huden kan gömma sig, så MX518/G400 är helt perfekt för mig.

Lite dyr dock. Men det är väl som de flesta mössen idag. Dubbla priset mot för ~10 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Dags för min ~8 år gamla mx518 att äntligen få gå i pension.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Bästa musen genom tiderna enligt mig. Min har hållt sig i 7 år nu. Tänker inte byta, och skulle jag byta blir det en likadan igen. Förra versionen var väl MX500 om jag inte minns fel?

Permalänk

Dags pensionera min MX500 som håller än, köpte den år 2003.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Sjusovarn

Då är nästa steg att göra den trådlös, för jag klarar inte av trådat i spelsammanhang längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Då är nästa steg att göra den trådlös, för jag klarar inte av trådat i spelsammanhang längre

Samma här

jag kör en G403 wireless, dessförinnan en G502 och dessförinnan en MX500. Har alltid kört logitech i princip. Bestämde mig för att med G403 testa trådlöst och nu efter något års användande skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till trådat igen, sjukt störande när man glömt ladda musen och tvingas lira nån timma med sladden i. Hade denna kommit som trådlös och med scrollhjulet från G502 hade det varit den perfekta musen för mig både i form och funktion men nu går den bort.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat scrollhjulet på MX518.
Men å andra sidan så har jag inte använt någon bättre mus de senaste 14 åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Hänger inte ritktigt med i testresultaten så fråga: Vad var den faktiska latensen på MX518, alltså inte i relation till andra möss utan exakt siffra? Kördes samtliga möss i 1000Hz?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

En sann klassiker i ny tappning. Sitter med G400S på jobbet nu och den är bara fenomenal den med.

Same

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med min logitech mx 518 sedan jag skaffade den 2010 - 2011 där omkring. Riktig tro tjänare som har varit med om mängder med gaming, surfa på webb och programmering. Det enda som är att rull hjulet nu är så pass utsliten så ibland tar den och ibland inte, men trots allt så har den varit trogen i snart 9 år. Funderar på om man ska skaffa denna vinter 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kenneth g305 latensen verkar väldigt hög jämfört med vad den brukar få?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Shiprat:

@Kenneth: Hänger inte ritktigt med i testresultaten så fråga: Vad var den faktiska latensen på MX518, alltså inte i relation till andra möss utan exakt siffra? Kördes samtliga möss i 1000Hz?

Den exakta siffran har jag inte ett sätt att få ut i dagsläget tyvärr. Kikar runt lite på lösningar med just nu kan jag bara jämföra med andra möss. Ja, alla körs i 1000Hz.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Kenneth g305 latensen verkar väldigt hög jämfört med vad den brukar få?

Brukar få? Hos andra menar du eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doldas:

Jag sitter fortfarande med min logitech mx 518 sedan jag skaffade den 2010 - 2011 där omkring. Riktig tro tjänare som har varit med om mängder med gaming, surfa på webb och programmering. Det enda som är att rull hjulet nu är så pass utsliten så ibland tar den och ibland inte, men trots allt så har den varit trogen i snart 9 år. Funderar på om man ska skaffa denna vinter 2020.

Jag bytte från MX518 till G502 sommaren 2017, just för att sensorn var för dålig och förhindrade snabba vändningar i Overwatch. Ärligt talat skulle jag inte gå tillbaks till MX518 Legendary nu, för att scrollhjulet på den gamla designen är så rutten jämfört med G502. Den nya designen är inte perfekt (tilt-funktionen på scrollhjulet använder jag aldrig och allt den gör är att den känns lite smått wobblig), men herregud vad obekvämt det gamla scrollhjulet är i jämförelse.
G502 ser väldigt obekväm ut i jämförelse, men för mig är det ingen nämnvärd skillnad, båda är jättetrevliga i handen. Rekommenderar att du åtminstone testar G502 om du kan. Du kanske är som jag och känner att MX518 var en fantastisk design för sin tid, och att nutiden har sprungit iväg lite i vissa detaljer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Äntligen en vettig musdesign igen! Har en G400 "fortfarande" som fungerar klanderfritt. Däremot hade en bekant en G400s i några år endast innan scrollhjulet gav upp.

Vill verkligen inte ha en mus som är full med hål och kanter där damm och fett från huden kan gömma sig, så MX518/G400 är helt perfekt för mig.

Lite dyr dock. Men det är väl som de flesta mössen idag. Dubbla priset mot för ~10 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Sista MX518 jag köpte hos komplett kostade mig 499, jag har kvitto kvar. Att den skulle vara dubbla priset är väl att ta i. Den är 100kr dyrare...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Bästa musen genom tiderna enligt mig. Min har hållt sig i 7 år nu. Tänker inte byta, och skulle jag byta blir det en likadan igen. Förra versionen var väl MX500 om jag inte minns fel?

mx500 -> mx510 -> mx518

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Ja, den har lägre i de tester jag sett och även i OCN click latency listan. Tänkte om du visste varför den är så otroligt långsam här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

mx500 -> mx510 -> mx518

mx500 -> mx510 -> mx518 -> g400 -> g400s -> g402

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen! Kan dock inte hålla med om att gamla scrollhjulet var dåligt? Jag hade musen i 6-7 år om jag minns rätt och kan inte erinra att just scrollen någonsin upplevdes som en svag punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Gainsgoblin:

@Kenneth: Ja, den har lägre i de tester jag sett och även i OCN click latency listan. Tänkte om du visste varför den är så otroligt långsam här.

Hmm intressant. Kan se om jag kan kika på den igen. Om det blir samma resultat kan det vara så att just min har högre latens, och kanske skiljer mer mellan exemplar.
Återkommer om jag hinner testa den igen.