Permalänk
Medlem

Datorn Fryser när jag spelar.

Hej. Min dator fryser sig när jag spelar.

Den låser sig så det ända alternativet att göra är och starta om den. Den gör bara på detta sätt när man är inne i spel Tex Apex of legends eller Cs.
Jag har omformaterat datorn och installerat om allt på datorn alla spel osv men det hjälper inte.

Någon som kan ha en idé om vad mitt problem är?

Här kommer lite dator info.

Operativsystemets Microsoft Windows 10 Home
Processor Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz, 3504 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Processorkylare: Cooler master
Moderkort: MSI MS-7971
Grafikkort:Radeon (TM) RX 480 Graphics
Temperaturer: 60C processor med full belastning

Är det någon annan info ni behöver så säg gärna till.

Tacksam för hjälp

Mvh

Permalänk
Medlem

Bör köra memtest kanske för att kolla att minnen är okej.
Ingen överklockning alls?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

@tingkan: memtest vad är detta?

Nej ingenting sånt alls.

mvh

Permalänk
Medlem

Testa att köra genom den integrerade grafiken. Händer samma sak då? Om inte är det grafikkortet. Prova i så fall att uppdatera firmware på det och om inte det hjälper returnera det.

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunedbyf:

memtest vad är detta?

Memtest86, du installerar det på ett USB-minne som du sedan bootar datorn ifrån för att kontrollera att RAM-minnena fungerar som de ska.

En annan vanlig felkälla för frysningar är att nätaggregatet börjar bli dåligt och inte klarar av att leverera ren ström vid högre belastning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Men detta är lite av en annan värld för mig och förstår inte riktigt språket. Jag är inte helt tappad när det gäller datorer men hade varit jävligt nice om ni orkar skriva hur man går till väga också.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

BTW. Testade minnena och dom fungerar som dom ska!

Permalänk
Medlem

@Tunedbyf: Om du testar att koppla kabeln till skärmen till ett uttag på moderkortet istället för grafikkortet, vad händer då? Du kommer få urusel prestanda i spel, men fryser datorn?

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

@bld: Skärmen är bara svart när jag kopplar den till mordekortet.

No-signal står det på skärmen så jag antar att det inte fungerar och göra så.

Det konstigaste är ju att datorn inte låser sig när jag surfar eller håller på med något annat. Bara när jag spelar. Kör väldigt låga inställningar på Cs och alla spel så ja får upp fps:en. känns inte som att det ska överprestera grafikkortet?

Mvh

Permalänk
Medlem

@Tunedbyf: Ladda hem MSI afterburner å kolla dina temps på graffet.

Är de höga så kollar du om fläkten snurrar och att kylaren inte är full av damm.

Ang att koppla skärm till moderkortet så behöver du nog aktivera det i bios/UEFI först (DEL när datorn bootar)

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

PROBLEM LÖST

Ladda ner program för att kolla tempen på cpun. Det visade sig att när jag tex starta BFV så gick tempen upp till 97 grader.

Då den antagligen har nåt inbyggt att den stannar datorn vid 105 grader så va det detta som hände.

Vidare visa det sig att cpu fläkten hade lossnat och inte låg an mot cupn. satte dit den riktigt så nu fungerar allt som det ska igen.

Tack alla som engagera sig.

Mvh