Permalänk
Medlem

Panik! -Köpråd idag..

Råkade sälja av mitt grafikkort lite snabbt så står utan kort till mitt bygge.

Ryzen 5 2600x
16gb ram 3000

Benq ultrawide ex3501r (3440x1440 100hz)

Vilket kort passar bäst?
Spelar sporadiskt, kör adobe cc och i övrigt bara kontorsprogram. Viss videoredigering osv.

Kan som längst vänta till helgen och köpa 1660ti, men räcker det eller skall jag köpa 2060/2070?
Fördelar/nackdelar?

Vilken tillverkare/modell har tystast kort?
Bör finnas på Amazon.de då jag föredrar det före Svenska butiker.

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Vad spelar du för spel? Du kan ju köpa direkt från EVGAs hemsida med. Tror inte 2060 & 2070 får så bra prestanda med Ray Tracing om du tänkt spela med det. Men 2070 kanske räcker för hyfsad 1440p gaming? Ta med en nypa salt, dubbelkolla gärna. Du har ju en 100hz och inte en 144hz heller så kanske har mer marginal. Beror ju också på om du måste ha Ultra settings t.ex.

Permalänk
Medlem

skulle nog sikta på ett 1080 om det finns tillgängligt med 4k

Permalänk
Medlem

Raytracing bryr jag mig inte om direkt och spelar extremt lite men hade tänkt ge Anthem/bf v en chans så ribban ligger väl där.
Anledningen till Amazon är att jag får ca 20% bättre pris mot vanlig affär och snabb frakt med Prime.

Ser gärna ett hyffsat framtidssäkert kort som när jag väl byter ger ett ok andrahandsvärde.

Men orkar 2060 driva skärmen i 100fps i de stora spelen?

Prismässigt kan jag få in vilket som i budgeten så viktigast är att jag får valuta för pengarna och att jag får en schysst upplevelse när jag väl spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Råkade sälja av mitt grafikkort lite snabbt så står utan kort till mitt bygge.

Ryzen 5 2600x
16gb ram 3000

Benq ultrawide ex3501r (3440x1440 100hz)

Vilket kort passar bäst?
Spelar sporadiskt, kör adobe cc och i övrigt bara kontorsprogram. Viss videoredigering osv.

Kan som längst vänta till helgen och köpa 1660ti, men räcker det eller skall jag köpa 2060/2070?
Fördelar/nackdelar?

Vilken tillverkare/modell har tystast kort?
Bör finnas på Amazon.de då jag föredrar det före Svenska butiker.

2060 minimum till din skärm helt klart. 2070 är inte prisvärt alls tyvärr. De flesta dual-fan kort är tysta idag. Gigabyte, MSI, EVGA, Asus är säkra val. Hade valt den billigaste 2060 med dual-fan. Om du däremot vill ha garanterad överklock(1830mhz+) och 0 rpm idle fläkt får du lägga till nån hundring för de modellerna.

Ps. Hej igen

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Men orkar 2060 driva skärmen i 100fps i de stora spelen?
Skickades från m.sweclockers.com

Inte med ultra-grafik, men high/medium. Med 20% rabatt är 2070 helt ok pris i guess. De kostar fortf dock ~2000kr mer än 2060 för ~11% mer kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

2060 minimum till din skärm helt klart. 2070 är inte prisvärt alls tyvärr. De flesta dual-fan kort är tysta idag. Gigabyte, MSI, EVGA, Asus är säkra val. Hade valt den billigaste 2060 med dual-fan. Om du däremot vill ha garanterad överklock(1830mhz+) och 0 rpm idle fläkt får du lägga till nån hundring för de modellerna.

Ps. Hej igen

Haha, hej igen!
Så 2070 är inget bra steg upp?
Bör jag försöka klämma in ett 2080? Kan ev gå men är egentligen en bra bit över smärtgräns iom jag spelar såpass lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2060 kostar ca 3000 (palit gamingpro)
2070 kostar ca 4500 (msi armor)
...mest prisvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Så 2070 är inget bra steg upp?
Skickades från m.sweclockers.com

Nej se min tidigare post. 2080 hade varit grymt för din skärm. Ultrawide 100hz är ju ganska tungdrivet, behöver all kraft den kan få
Du får göra en avvägning om det är värt att lägga pengarna på ett 2080 vs ett 2060 o skruva ner inställningarna.

Permalänk
Medlem

...det är just avvägningen som känns problematisk haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

2060 kostar ca 3000 (palit gamingpro)
2070 kostar ca 4500 (msi armor)
...mest prisvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Palit.

Permalänk

Vad ligger 2080:na på då med din rabatt?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett 1070ti eller ett begagnat 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Vad ligger 2080:na på då med din rabatt?

Ca 580€

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av qwzxqwzx:

Skaffa ett 1070ti eller ett begagnat 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Han har 20% rabatt på nya kort med full garanti, så nej beggat är sämre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Skaffa ett 1070ti eller ett begagnat 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Bara intresserad av nytt tyvärr och att köpa förra generationen lockar inte då jag vill ha bra värde när jag byter.

Permalänk
Medlem

Om jag läser korrekt så är 2070 ganska perfekt till ultrawide om jag inte skall ha allt på max. Så det får bli ett sånt tror jag.

Där är dessutom mer minne vilket jag tror kan vara bra för Adobe?

Så, vilket är tystast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Ca 580€

Skickades från m.sweclockers.com

6 lax för ett 2080 är jäkla najs alltså. beggade 1080ti kostar ju samma som jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Bara intresserad av nytt tyvärr och att köpa förra generationen lockar inte då jag vill ha bra värde när jag byter.

Jag undrar vad du har för budget på grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Om jag läser korrekt så är 2070 ganska perfekt till ultrawide om jag inte skall ha allt på max. Så det får bli ett sånt tror jag.

Där är dessutom mer minne vilket jag tror kan vara bra för Adobe?

Så, vilket är tystast?

Skickades från m.sweclockers.com

MSI armor är en av de tystare korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Jag undrar vad du har för budget på grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Så lite som möjligt för så mycket prestanda som möjligt... har egentligen ingen direkt budget utan köper det som passar bäst för mina förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

MSI armor är en av de tystare korten.

Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Armor eller Ventus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad skiljer de i pris? Ventus har ej 0-rpm idle fan. Armor har det.

Permalänk
Medlem

Armor är billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Armor är billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Get it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Lovely! Då blir det köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpt och klart, tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Råkade sälja av mitt grafikkort lite snabbt så står utan kort till mitt bygge.

Ryzen 5 2600x
16gb ram 3000

Benq ultrawide ex3501r (3440x1440 100hz)

Vilket kort passar bäst?
Spelar sporadiskt, kör adobe cc och i övrigt bara kontorsprogram. Viss videoredigering osv.

Kan som längst vänta till helgen och köpa 1660ti, men räcker det eller skall jag köpa 2060/2070?
Fördelar/nackdelar?

Vilken tillverkare/modell har tystast kort?
Bör finnas på Amazon.de då jag föredrar det före Svenska butiker.

Jag skulle sikta på ett Radeon VII för du har freesynk skärm eller amd 64 kort. Finns billigt på netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe016:

Jag skulle sikta på ett Radeon VII för du har freesynk skärm eller amd 64 kort. Finns billigt på netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag läst så är Amd ngt efter på sina kort och du får inte samma prestanda +Adobe gillar nvidia?

Skulle jag köpt ett Amd kort skulle jag köpt på Mindfactory, Vega56 kostar ju typ 2700 med spel, vega64 kostar 3800 där och har svårt att se Netonnet konkurrera med det.
https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-MSI-Radeon-RX...

Men, slog som sagt till igår på rtx2070 armor från msi och tror jag blir nöjd med det, enligt testerna jag läst och råden här av Superflugan är det sweetspot för vad jag vill ha.
2060 hade vart sweetspot om det inte vore för att jag kör ultrawide skärmen.

Hoppas på att min skärm skall funka med nvidia freesync, men skule den inte göra det är det ingen panik iom jag spelar extremt lite.