Ny dator åt pappa. Surf,excel,lite foto och play tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Sant, om skalningen inte funkar är det ganska lönlöst.

Nån speciell anledning att du endast länkar inet? Bättre att använda prisjakt och/eller komponentkoll. Med ditt listade användningsområde kommer du inte få mycket mer märkbar performance med NUC:en du länkade än den jag länkade tidigare för nästan 3k mindre. Gällande NAS så skulle jag rekommendera en Synology DS218j med 2x WD Red eller IronWolf-diskar av valfri storlek. Då kan du även skippa intern HDD och antagligen bumpa ner SSD:n till en 250GB.

Mest för att ja gillar handla av inet och deras kundvagnsdelare är enkel

Ska kolla in den billigare nucen. Valde den dyra för att jag vet att han gärna köper ett snäpp upp om den håller längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i nuläget.

Hur är asustor nasen? Den ska bara lagra filer i raid 1 (speglat) för tillfället och raid 5 eventuellt i framtiden.
Även lagt med router och lite sånt som behöver uppdateras.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12322495/n-n-med-router-o-g...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@marr: Vad har din pappa för router? Många routrar har USB3 och man kan ansluta en vanlig extern hårddisk som sedan syns för alla på nätet.
Om man kan ansluta två diskar och ha säkerhetskopia på diskarna vet jag inte, men går det så hade det ju varit det billigaste och lättaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@marr: Vad har din pappa för router? Många routrar har USB3 och man kan ansluta en vanlig extern hårddisk som sedan syns för alla på nätet.
Om man kan ansluta två diskar och ha säkerhetskopia på diskarna vet jag inte, men går det så hade det ju varit det billigaste och lättaste.

USB3 kan störa ut och begränsa närliggande WiFi-signaler ganska grovt så det är inte att rekommendera, trots att vissa routrar kommer med USB3-portar. Blir antagligen plus/minus noll med NAS ändå, jämfört med att köpa en USB3 2-disk HDD enclosure.

Permalänk
Medlem

Har trådskaparen sett den här färdiga Lenovoburken med i5 8400 för 4444kr?
#17793645

Prisvärt!
Inte så expanderbar dock... Men tar åtminstone en 3.5" disk såvitt jag förstår.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.