Upgradera speldator, osäker på vilka komponenter jag ska välja

Permalänk
Medlem

Upgradera speldator, osäker på vilka komponenter jag ska välja

Tjena!

Jag har en speldator som jag tror behöver ett par uppdateringar för att kunna hålla en stabil och hög framerate för mer krävande moderna spel, gärna med goda marginaler.

I nuläget ser den ut så här:

Mobo: MSI H97 GAMING 3
CPU: Intel Core i5-4670K
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16GB (2x8GB) 1600MHz DDR3 CL9
Kylning: Corsair Hydro H60 V2 CPU Cooler
Chassi: Fractal Design Define R4
PSU: Corsair RM750x
HDD: PNY XLR8 SSD 240GB Intern SATA III 450 MB/s + WD Blue Desktop HDD 1TB 64MB Cache 7200 RPM

Och nu undrar ni säkert: "Hur tänkte du när du satte dit en 1080?" och andra saker. Svaret var att jag planerade på att updatera steg för steg för lite drygt två år sedan, men jag kom aldrig hela vägen. Nu har jag lite mer att upgradera med igen, har circa 8000 sek budget, men vill gärna använda pengarna på ett lite visare sätt (och faktiskt upgradera datorn).

Efter att ha kollat runt lite på andra builds här på sweclockers verkar det som om en build som använder detta som uppgraderingar skulle vara resonabelt:

Mobo: GIGABYTE Z390 Gaming X
CPU: Intel Core i7-9700K
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)

Nu är ju mina frågor: Är det några andra bitar som ni tycker jag bör byta ut eller håller resten fortfarande? Har jag några kompabilitetsproblem jag missat? Och är de komponenter jag valt som potentiella uppgraderingar ett bra val? Om ni har några andra tankar eller åsikter hör jag de gärna.

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade nog tagit en bättre kylare, tvekar att H60 kommer orka med en 9700K, satsa på en större kylare. Gigabyte har inte speciellt bra BIOS kolla på ett moderkort från MSI eller Asus istället

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Hade du föreslagit MSI Z390-A PRO i stället och en Corsair Cooling Hydro H100X för kylning, eller är det lite för snålt för kylning?

Permalänk
Medlem

@Zayatani: vad har du för skärm?
vilka spel spelar du?
gör du något annat på datorn än spelar?
Beroende på svaret kan det hända att du får andra rekommendationer
Glöm inte bort vilken hastighet det är på de RAM du kollar på (under 3000MHz är att anse som "långsamt" i dagsläget)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kan inte tala för vattenkylning men om luftkylning är på bordet kan jag varmt rekommendera Noctua NH-U14S som jag själv har eller Noctua NH-D15, ännu ett steg upp. Bättre kylning får du inte inom luftkylning.

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Den kommer främst att användas för spel, men även lite småskaliga saker i olika spelmotorer som Unit eller Unreal.
Skärmen är i dagsläget 60hz 1080p, men om inget oväntat händer har jag en 144hz tills i mars.
Spel som jag spelar i nuläget är Anthem, MHW, BFV/O senare i år lär det Path of Exile och Sekiro.

Det RAM jag nämnde i min post är 3000hz (och CL 15), vilket jag hörde var en sweet spot när det kommer till cost/efficiency.

Permalänk
Medlem

Gaming X är budget, ASUS Strix Z390-F är bättre på allt så om du kan köpa det på rea så är det ett bättre köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W