Permalänk

tempen i datorn

min dator verkar generera mycket värme, trotts de gånger då jag inte ens gör nått med datorn, typ bara se på film eller surfar runt.
i början, när jag nyss hade fått datorn, så låg tempen i idle runt 31-33, både på CPUn och GPUn, men nu ligger den på uppåt 40-45 idle.
jag har damm filter på chassit, så det beror inte på damm och även om jag inte hade hafy filter, så är datorn så pass ny så att damm inte har haft någon chans att bildas i de mängder så att det skulle påverka värmen, kikar jag in i datorn så är det helt damm fritt.
vad kan denna extra värmen komma ifrån? har inte gjort något, någon inställning, eller ändrat något, datorn är i samma skick som den tiden då den låg på 31-34 idle.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mangemani: För att du skall vara helt säker på att det inte är damm som orsaker det så kolla in mellan flänsarna på kylaren, där har damm en otrolig förmåga att sätta sig.
Är det helt dammfritt även mellan flänsarna så skulle jag gissa på kylpastan.

Permalänk
Medlem

Har du kollat ifall det ligger något program i bakgrunden och drar en massa prestanda och genererar högre temperaturer?

Permalänk

helt dammfritt som sagt, även runt fläktar och allt annat, lika rent som det var när komponenterna lyftes ur boxen och sattes in i datorn. kör inte med kylpasta, utan kör med något annat, kommer inte ihåg namnet på det, det var nått som en kompis fixade åt mig, hmm, "delid" eller nått i den stilen, ska vara bättre än kylpasta, minskar värmen med 10c nått, äh, jag vet inte, kan inte hur det hela funkar.

kikar i aktivitetshanteraren nu, och det finns inget där som körs som ens ligger över 0,8% utav CPUns prestanda, CPUn används till 2% sammanlagt i idle. är det möjligt att något körs som inte visas i aktivitetshanteraren?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Du behöver kylpasta mellan kylaren och processorn. En delid byter ut kontaktmedlet mellan processorn och metallflänsen som är fast på processorn.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kylpasta används dock mellan själva locket (lid) på processorn och kylaren, oavsett delid.
Du har även rensat dammfiltren förutsätter jag? Annars blir ju luftflödet lidande.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

helt dammfritt som sagt, även runt fläktar och allt annat, lika rent som det var när komponenterna lyftes ur boxen och sattes in i datorn. kör inte med kylpasta, utan kör med något annat, kommer inte ihåg namnet på det, det var nått som en kompis fixade åt mig, hmm, "delid" eller nått i den stilen, ska vara bättre än kylpasta, minskar värmen med 10c nått, äh, jag vet inte, kan inte hur det hela funkar.

kikar i aktivitetshanteraren nu, och det finns inget där som körs som ens ligger över 0,8% utav CPUns prestanda, CPUn används till 2% sammanlagt i idle. är det möjligt att något körs som inte visas i aktivitetshanteraren?

Du måste ha kylpasta mellan kylare och cpu/IHS trotts delid.
Sen kan det ju i så fall även bero på att deliden är dåligt gjord och kontakten mellan kretsarna och IHS inte är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du måste ha kylpasta mellan kylare och cpu/IHS trotts delid.
Sen kan det ju i så fall även bero på att deliden är dåligt gjord och kontakten mellan kretsarna och IHS inte är bra.

++++

Permalänk

nu vet jag inte vad min kompis gjorde när han satte ihop datorn åt mig, men han är extremt rutinerad och kunnig, så han vet nog vad han gjorde och att allt blev rätt, annars skulle han inte ha gjort det. säger ni att kylpasta även behövs, trotts delid, så tror jag nog att han la dit kylpasta med:), dock kan jag ju inte vara hundra procent säker, men tror nog han gjorde det som krävdes, det brukar han alltid göra..

jodå, dammfiltren är rengjorda.

men det är ju inte bara CPUn som sticker upp till den värmen, utan det är ju även GPUn, de delar typ samma värme nivå. både GPUn och CPUn låg på 31-33c i idle förut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mangemani: Om tempen inne i chassit stigit med ca 10 grader och kylaren för cpu är ok så pekar det på sämre cirkulation och/eller att temperaturen i rummet där datorn står har höjts.
Har du styrning på fläktarna kan det även bero på att dom av någon anledning går långsammare än dom gjorde tidigare, eller att någon fläkt lagt av helt.

Tänker lite på vad du skrev innan.

Citat:

helt dammfritt som sagt, även runt fläktar och allt annat, lika rent som det var när komponenterna lyftes ur boxen och sattes in i datorn

Om du inte bor i ett "clean room" är det i princip omöjligt att hålla det så rent om man har cirkulation i chassit, låter nästan som om fläktarna inte kör alls.

Permalänk
Medlem

@mangemani: Jag föreslår att din kunnige kompis kommer och tar en titt på din dator. Samt att han kontrollerar så att det verkligen är kylpasta mellan cpu och kylare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

helt dammfritt som sagt, även runt fläktar och allt annat, lika rent som det var när komponenterna lyftes ur boxen och sattes in i datorn. kör inte med kylpasta, utan kör med något annat, kommer inte ihåg namnet på det, det var nått som en kompis fixade åt mig, hmm, "delid" eller nått i den stilen, ska vara bättre än kylpasta, minskar värmen med 10c nått, äh, jag vet inte, kan inte hur det hela funkar.

kikar i aktivitetshanteraren nu, och det finns inget där som körs som ens ligger över 0,8% utav CPUns prestanda, CPUn används till 2% sammanlagt i idle. är det möjligt att något körs som inte visas i aktivitetshanteraren?

Vad är det för kompis !!!! Du måste ha kylpasta.
Sen har du svaret där vad du har för problem redan. Delid ??? ska man syssla med sådant så måste man veta vad man gör.

Permalänk

tydligen var det värmen i rummet mitt som var problemet.
under denna kalla vintern så har mina element varit på för fullt, och nu när det har börjat bli lite varmare ute så har det blivit ännu varmare i rummet. drog ned elementen rejält och öppnade fönstren och nu är det betydligt kyligare i rummet och nu är både CPUn och GPUn nere på tempen som den låg på när jag nyss hade fått datorn. kan även tilläggas att när jag fick datorn så var det lika kyligt i mitt rum som jag har det nu när elementen är av och fönstret öppet, så det hade nått med det att göra ändå då.

hes one of you guys, min kompis som hjälper mig är medlem här och har varit det sen många år tillbaks i tiden, längre än vad jag har varit medlem här, han läser här jämt, håller sig uppdaterad om allt nytt osv:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mangemani: Du skall inte bry dig så mycket vad Idle tempen är, säger ju egentligen ingenting.

Så länge ingen temperatur när datorn är i drift överstiger designad maxtemperatur, så är det ju egentligen inget att bry sig om.

Permalänk

tror faktiskt inte tempen har överstigit 65c när den har varit hårt pressad, den pendlar, både CPU och GPU mellan 55-60c och vad jag har läst så är max tempen på vad GPUn min ska klara av, 90c, max tempen på CPUn vet jag inte, men det har inte påverkat spel något negativt iaf. men iaf, nu har jag fått svar på min fundering iaf:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer