Molntjänst istället för server för litet företag

Permalänk

Molntjänst istället för server för litet företag

Hej.

Har sökt länge i olika forum men ej hittat svar på det jag undrar, så jag testar att starta en tråd, med goda förhoppningar med tanke på vilka som kommer läsa detta.

Mitt företag ska köpa in en molntjänst för att enkelt kunna dela all information mellan två fysiska kontor i olika städer utan att behöva blanda in fysiska servrar och behov av VPN.

Vi jobbar med Autocad samt ett annat litet program. Detta mindre program använder sig av en nätverkslicens (flytande licens).

Utöver detta har vi samtliga möten via Skypeoch jobbar i klassiska officeprogrammen (Outlook, Excel, Word.

Vår tanke var att använda oss av Microsofts lösning med onedrive då vi där får tillgång till Skype för företag samt Office 365 och därmed täcker vi många av våra programbehov. Nu till mina frågor. (Med reservation för felaktigheter, då kunskapen inte är jättestor):

- är det möjligt att lägga en nätverkslicens i onedrive och kunna hämta den från de olika kontoren eller måste vi ändå ha en fysisk server och koppla oss via denna?

- kan man dela hela mappar i onedrive med kontinuerlig synkronisering, eller kommer mappdelningen enbart innehålla de filer man hade i mappen när man delade dem? Vi vill exempelvis att alla på ekomoniavdelningen ska ha full tillgång till mappen Ekonomi, där sedan det ska kunna skapas, ändras osv i filerna och alla som fått tillgång till mappen ska få detta synkroniserat. Går det eller måste man jobba via SharePoint, vilket vi absolut inte vill.

- varför finns ens SharePoint? Varför gör inte onedrive som Dropbox och kör allt direkt i dropboxen?

- om vi nu ändå behöver en fysisk server för att bägge kontoren skal kunna nå nätverkslicenser, vad bör vi satsa på? Företaget har 5-10 anställda på två orter. Vi har ej tid eller intresse av komplicerade lösningar med raspberry pie, linuxprogrammering etc utan vill isf kunna köpa en färdig burk, koppla in den och ge tillgång till det andra kontoret (Hur gör man det? Måste vi ha VPN då?)

Ursäkta långt inlägg men säkert några felaktigheter. Hoppas ni väljer att ge mig svar på frågorna och inte kritiserar min okunskap

Mvh 
Jimmie

Permalänk
Medlem

SharePoint har du möjligheten att redigera dokument i realtid med en kollega, alltså att ni båda två skriver samtidigt och ser varandras output direkt. (bland annat)

Förstår inte vad du menar med "fysisk server", OneDrive är en fysisk server. Någonstans i ett stort datacenter, där ni hyr och betalar för en viss kapacitet.

Om ni vill primärt ha synkade filer över de olika kontoren, så kommer nog OneDrive duga gott. Annars som sagt, vill ni ha realtids kollaboration i dokument, excel & word t.ex, så är SharePoint det ni är ute efter.

Permalänk
Medlem

@jimmies86:
Q: Är det möjligt att lägga en nätverkslicens i onedrive och kunna hämta den från de olika kontoren eller måste vi ändå ha en fysisk server och koppla oss via denna?
A: Teoretiskt, ja. Praktisk och tekniskt, vet ej.

Q: Kan man dela hela mappar i onedrive med kontinuerlig synkronisering, eller kommer mappdelningen enbart innehålla de filer man hade i mappen när man delade dem? Vi vill exempelvis att alla på ekomoniavdelningen ska ha full tillgång till mappen Ekonomi, där sedan det ska kunna skapas, ändras osv i filerna och alla som fått tillgång till mappen ska få detta synkroniserat. Går det eller måste man jobba via SharePoint, vilket vi absolut inte vill.
A: OneDrive erbjuder i princip samma funktioner som en traditionell filserver när det kommer till delegering av utdelning och behörigheter. Utöver det kan du bestämma om filer skall vara online eller synkroniserade.

Q: Varför finns ens SharePoint? Varför gör inte onedrive som Dropbox och kör allt direkt i dropboxen?
A: Olika tillämpningsområden SharePoint är att likna med en webbplats och används ibland som ett intranät med kopplingar till applikationer eller externa länkar samt dokumenthantering. Innehåll kan även publiceras extern.

Q: Om vi nu ändå behöver en fysisk server för att bägge kontoren skal kunna nå nätverkslicenser, vad bör vi satsa på? Företaget har 5-10 anställda på två orter. Vi har ej tid eller intresse av komplicerade lösningar med raspberry pie, linuxprogrammering etc utan vill isf kunna köpa en färdig burk, koppla in den och ge tillgång till det andra kontoret (Hur gör man det? Måste vi ha VPN då?)
A: Windows Server 2019 med rollen Essentials. Då har du integrationen med Office 365 klar, dvs SSO och AD sync. Ett annat alternativ kanske är Microsoft 365, egen server i molnet?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

SharePoint har du möjligheten att redigera dokument i realtid med en kollega, alltså att ni båda två skriver samtidigt och ser varandras output direkt. (bland annat)

Vad gäller det för dokumenttyper? Som jag förstod det så är det på SharePoint Online bara...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Dr.Mabuse
Tack för svaren men en del flyger rakt över huvudet på mig

Ang nätverkslicensen så säger återdörsäljaren av programet att den måste ligga på en fysisk server för att kunna delas av flera användare.
Stämmer detta?

Gällande windows server 2019 så tolkar jag det som att även denna är en molntjänst? Den kostar 70000 ex moms hos dustin och är därmed inget alternativ för oss tyvärr. När jag skrev server så tänkte jag på en NAS som kan anslutas till från andra kontor via VPN?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Dr.Mabuse
Ny info från återförsäljaren är att nätverkslicensen är en Windows Service som delar ut licenser via API-anrop. Denna service läser en licnesfil som är krypterad att gälla för en specifik dator - kan inte köras på någon annan dator.

Gör detta att det är omöjligt att undgå en fysisk server?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmies86:

Hej.

Har sökt länge i olika forum men ej hittat svar på det jag undrar, så jag testar att starta en tråd, med goda förhoppningar med tanke på vilka som kommer läsa detta.

Mitt företag ska köpa in en molntjänst för att enkelt kunna dela all information mellan två fysiska kontor i olika städer utan att behöva blanda in fysiska servrar och behov av VPN.

Vi jobbar med Autocad samt ett annat litet program. Detta mindre program använder sig av en nätverkslicens (flytande licens).

Utöver detta har vi samtliga möten via Skypeoch jobbar i klassiska officeprogrammen (Outlook, Excel, Word.

Vår tanke var att använda oss av Microsofts lösning med onedrive då vi där får tillgång till Skype för företag samt Office 365 och därmed täcker vi många av våra programbehov. Nu till mina frågor. (Med reservation för felaktigheter, då kunskapen inte är jättestor):

- är det möjligt att lägga en nätverkslicens i onedrive och kunna hämta den från de olika kontoren eller måste vi ändå ha en fysisk server och koppla oss via denna?

- kan man dela hela mappar i onedrive med kontinuerlig synkronisering, eller kommer mappdelningen enbart innehålla de filer man hade i mappen när man delade dem? Vi vill exempelvis att alla på ekomoniavdelningen ska ha full tillgång till mappen Ekonomi, där sedan det ska kunna skapas, ändras osv i filerna och alla som fått tillgång till mappen ska få detta synkroniserat. Går det eller måste man jobba via SharePoint, vilket vi absolut inte vill.

- varför finns ens SharePoint? Varför gör inte onedrive som Dropbox och kör allt direkt i dropboxen?

- om vi nu ändå behöver en fysisk server för att bägge kontoren skal kunna nå nätverkslicenser, vad bör vi satsa på? Företaget har 5-10 anställda på två orter. Vi har ej tid eller intresse av komplicerade lösningar med raspberry pie, linuxprogrammering etc utan vill isf kunna köpa en färdig burk, koppla in den och ge tillgång till det andra kontoret (Hur gör man det? Måste vi ha VPN då?)

- är även intresserad i att få hjälp med detta mot betalning av någon boende i Kalmar. Hör gärna av dig om du kan hjälpa oss.

Ursäkta långt inlägg men säkert några felaktigheter. Hoppas ni väljer att ge mig svar på frågorna och inte kritiserar min okunskap

Mvh 
Jimmie

Hur mycket information per dygn pratar vi om?
Samt hur mycket lagring nyttjar ni i dagsläget?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hej,
Jag tänkte börja och svara på just dessa två frågor som jag känner att jag har bäst koll på Jag arbetar idag på ett företag med ca 200 anställda spridda över 16 kontor. Vi arbetar med både Sharepoint och OneDrive

- kan man dela hela mappar i onedrive med kontinuerlig synkronisering, eller kommer mappdelningen enbart innehålla de filer man hade i mappen när man delade dem? Vi vill exempelvis att alla på ekomoniavdelningen ska ha full tillgång till mappen Ekonomi, där sedan det ska kunna skapas, ändras osv i filerna och alla som fått tillgång till mappen ska få detta synkroniserat. Går det eller måste man jobba via SharePoint, vilket vi absolut inte vill.

- varför finns ens SharePoint? Varför gör inte onedrive som Dropbox och kör allt direkt i dropboxen?
OneDrive är i princip som Dropbox idag.

Synkroniseringen i OneDrive är kontinuerlig - den uppdateras hela tiden. Men OneDrive är knuten till en användare. Du har en egen OneDrive, Kollega A har en egen, Kollega B en egen etc. Därmed är det inte lämpligt att lagra gemensamma filer däri om det skulle vara så att Kollega B slutar och det ligger på "hans" OneDrive. För då vill man ju avsluta hans prenumeration på Office 365.

Vi har löst det så att vi har våra egna filer på OneDrive. Då kan vi nå dem från vart än vi arbetar, även om jag har en dator hemma och en annan på kontoret. Sen kan vi givetvis använda dela-funktionen för att dela individuella filer med någon som behöver komma åt just den filen.

Sharepoint är till för företagsgemensamma filer. Däri lagrar vi t.ex ekonomiavdelningens gemensamma filer, Front Office gemensamma filer etc. Därifrån kommer alla användare med korrekt behörighet åt dem. De filerna finns också kvar oavsett om någon slutar och deras konto tas bort. Samtidigt kan också flera personer arbeta simultant i samma fil.

- är det möjligt att lägga en nätverkslicens i onedrive och kunna hämta den från de olika kontoren eller måste vi ändå ha en fysisk server och koppla oss via denna?
Vi har i dagsläget bara en enda programvara som är begränsad mot en enstaka dator/ip-adress (jag antar att det är något liknande du menar). den har vi installerad på en VPS som vi når via fjärrskrivbord. Ni skulle rent teoretiskt kunna ha denna installerad på en enda dator som alltid står på som ni sen ansluter till via t.ex Windows Remote Desktop eller Teamviever från vart än ni befinner er.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Gällande "molnlagring" så förespråkar jag Nextcloud som är en egenhostad lösning, likt Onedrive, Dropbox, fast med hela Google Apps suite (online editering, kalender, kontakter m.m.). Körs på en fysisk server, men det gör ju Onedrive också.

Skillnaden är mer privacy, integritet och GDPR compliant datalagring.

Gällande servern så kan man enkelt smälla upp det på en DigitalOcean server (molnet om du nu vill kalla det det) eller liknande.

Mer info finns här:
https://nextcloud.com/
https://www.techandme.se/nextcloud-vm
https://github.com/nextcloud/vm/blob/master/README.md#build-y...

Fråga om du undrar över något.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Tanken med Onedrive är att du kör din egna filer där och sedan skapar man mappar i sharepoint med rättigheter för det gemensamma. Sedan ska man kunna koppla ihop de gemensamma mapparna med sin onedrive-klient så att de synkar ner i datorn.

Satsa på hela office 365 business premium för mejl, officepaket, onedrive, sharepoint och skype (eller numera teams). Om ni inte vill prenumerera på Office-paketet heter den enklare licensen essentials.

Ni kommer nog inte undan att ha en liten server för licenserna, så som deras program är byggt. Ni kommer inte ifrån någon typ av VPN om ni inte vill köpa licenser för båda kontoren. Vilket jag antar blir dyrare.

Antingen installerar ni brandväggar på båda kontoren och sätter upp en tunnel däremellan. Köp en enklare dator som server, om det inte är så att tillgången till licenser är verksamhetskritiskt. Eller installerar ni en openvpn-server på datorn som är server och låter alla som inte sitter på samma nätverk som servern köra openvpn-klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hej,
Jag tänkte börja och svara på just dessa två frågor som jag känner att jag har bäst koll på Jag arbetar idag på ett företag med ca 200 anställda spridda över 16 kontor. Vi arbetar med både Sharepoint och OneDrive

- kan man dela hela mappar i onedrive med kontinuerlig synkronisering, eller kommer mappdelningen enbart innehålla de filer man hade i mappen när man delade dem? Vi vill exempelvis att alla på ekomoniavdelningen ska ha full tillgång till mappen Ekonomi, där sedan det ska kunna skapas, ändras osv i filerna och alla som fått tillgång till mappen ska få detta synkroniserat. Går det eller måste man jobba via SharePoint, vilket vi absolut inte vill.

- varför finns ens SharePoint? Varför gör inte onedrive som Dropbox och kör allt direkt i dropboxen?
OneDrive är i princip som Dropbox idag.

Synkroniseringen i OneDrive är kontinuerlig - den uppdateras hela tiden. Men OneDrive är knuten till en användare. Du har en egen OneDrive, Kollega A har en egen, Kollega B en egen etc. Därmed är det inte lämpligt att lagra gemensamma filer däri om det skulle vara så att Kollega B slutar och det ligger på "hans" OneDrive. För då vill man ju avsluta hans prenumeration på Office 365.

Vi har löst det så att vi har våra egna filer på OneDrive. Då kan vi nå dem från vart än vi arbetar, även om jag har en dator hemma och en annan på kontoret. Sen kan vi givetvis använda dela-funktionen för att dela individuella filer med någon som behöver komma åt just den filen.

Sharepoint är till för företagsgemensamma filer. Däri lagrar vi t.ex ekonomiavdelningens gemensamma filer, Front Office gemensamma filer etc. Därifrån kommer alla användare med korrekt behörighet åt dem. De filerna finns också kvar oavsett om någon slutar och deras konto tas bort. Samtidigt kan också flera personer arbeta simultant i samma fil.

- är det möjligt att lägga en nätverkslicens i onedrive och kunna hämta den från de olika kontoren eller måste vi ändå ha en fysisk server och koppla oss via denna?
Vi har i dagsläget bara en enda programvara som är begränsad mot en enstaka dator/ip-adress (jag antar att det är något liknande du menar). den har vi installerad på en VPS som vi når via fjärrskrivbord. Ni skulle rent teoretiskt kunna ha denna installerad på en enda dator som alltid står på som ni sen ansluter till via t.ex Windows Remote Desktop eller Teamviever från vart än ni befinner er.

Alla dokument som lagras i Office 365, ligger i grunden i Sharepoint, detta gäller även dina filer du har i din OneDrive.
OneDrive sync client, kan även synka gruppers OneDrive, så det är fullt möjligt att dela filer inom avdelningarna
via gruppens OneDrive.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmies86:

@Dr.Mabuse
Tack för svaren men en del flyger rakt över huvudet på mig

Ang nätverkslicensen så säger återdörsäljaren av programet att den måste ligga på en fysisk server för att kunna delas av flera användare.
Stämmer detta?

Gällande windows server 2019 så tolkar jag det som att även denna är en molntjänst? Den kostar 70000 ex moms hos dustin och är därmed inget alternativ för oss tyvärr. När jag skrev server så tänkte jag på en NAS som kan anslutas till från andra kontor via VPN?

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa program använder en fysisk nyckel som sitter på USB-porten, det kräver en lika fysisk dator. Har stött på program som erbjuder alternativ till sk dongle just för att så många virtualiserar i molnet idag. Jag skulle undersöka detta med utvecklaren.

Gällande Windows 2019 så syftade på en fysisk server med rollen Essentials Esxperience installerad*. Inga 70 lax där inte.
Den erbjuder en mycket slimmad hybridlösning mellan ert lokala nätverk (on-premises) och Microsoft molnlösning Azure som enklet möjliggör sk Single Sign On (SSO) till Office 365-tjänsterna som OneDrive, Exchange Online, Teams etc...

Köper du en Synology/QNAP NAS så kan du terminera VPN i den. Men ofta har man en brandvägg som klarar uppgiften bättre. Det mesta går dock. En NAS kan också agera domänkontrollant men då har du kvar problemet med distribution av licensfil (om det inte bara är en platt fil som skall ligga i en katalog) och avsaknad av integration med Azure.
Kan vara ett billigt alternativ för er, absolut. Finns mobila appar och allt till dessa också. NextCloud som tipsas om fungerar också jättebra och har appar men kräver lite mer meck eftersom du behöver fixa hårdvara... men det är kanske halva nöjet?

*WSEE har tydligen utgått från 2019 som en färdig roll men kan installeras manuellt för den som känner sig bekväm. Eller så går man på 2016.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tack @Dr.Mabuse @aztekk @jocke92 @enoch85 samt @Lodisen .

Det får bli onedrive då de har skype (teams) och det används flitigt i vår bransch, perfekt till alla möten.

Frågan kring server kvarstår. För att svara på @Lodisen fråga så lagrar vi cad-filer samt rapporter och just nuhar vi ca 20Gb men efter ett par års cadande kan vi säkert vara uppe i 1Tb då filerna är stundtals väldigt stora.

Nätverkslicensen är en Windows Service som delar ut licenser via API-anrop. Den kan inte ligga i en onedrive-mapp av skäl jag inte förstår mig på. Vi måste således ha en server/dator som står på/NAS eller något liknande. Min oro här är driftsäkerheten. Den kommer stå på ett kontor och det krävs då att någon är på just det kontoret om den skulle behöva startas om eller så.

Finns vad jag förstår två lösningar på detta. Antingen köper man in en VPS och lägger licensen där. Detta blir ganska dyrt i längden (ca200:-/mån för 500Gb). Andra alterbativet är egen server, då med ett dyrt inköp av hårdvara, licens windows server (måste man ha detta?), samt problemet med att man kanske måste fixa med teknikstrul.

NAS med VPN eller brandvägg låter lockande. Då kan vi ha dubbla hårddiskar (en för backup) och en NAS är väl ganska driftsäker?
Är openVPN gratis eller blir det månadskostnad på det?
Vill helst ha ett enkelt system då jag inte ens förstår innebörden av att "NAS kan agera domänkontrollant" tyvärr.

***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förlåt mig för att jag inte googlade openVPN innan jag frågar. Antar att samtliga medarbetare behöver en VPN-licens var isf. De kostar ca 60kr/mån. Det jag är rädd för är att vi bygger in höga kostnader per anställd. Någon som kan hjälpa till med en kostnadskalkyl över de olika alternativen ni presenterat?
-NAS startkit med kanske 2×250Gb (Här sätts en backup på onedrivefilerna)+openVPN
-NAS startkit+brandvägg
-Server Windows2019 med essentials+openVPN
-Server Windows2019...+brandvägg
-VPS-lösning
-bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför kontaktar ni inte bara en lokal IT-firma, typ Office IT-Partner, Atea, Koneo, o.s.v.? Dessa företag kan sätta sig med er och reda ut era behov. Ingen kommer upphandla och räkna på en lösning åt er gratis på ett forum, och vad ska du ha för nytta av det? Någon måste ju installera och drifta miljön också. Även om ni väljer typ Office 365 + Azure AD så måste ni ha någon som administrerar det hela.

Jobbar ni med AutoCAD behöver ni säkert något PDM/PLM eller/och ECM-system också. Kort och gott ta hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmies86:

Förlåt mig för att jag inte googlade openVPN innan jag frågar. Antar att samtliga medarbetare behöver en VPN-licens var isf. De kostar ca 60kr/mån. Det jag är rädd för är att vi bygger in höga kostnader per anställd. Någon som kan hjälpa till med en kostnadskalkyl över de olika alternativen ni presenterat?
-NAS startkit med kanske 2×250Gb (Här sätts en backup på onedrivefilerna)+openVPN
-NAS startkit+brandvägg
-Server Windows2019 med essentials+openVPN
-Server Windows2019...+brandvägg
-VPS-lösning
-bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte att licensen kan delas ut av en NAS som kör annat än Windows.

Så länge datorn kör Windows 10 pro kan du ansluta med fjärrskrivbord till den ifall det skulle strula. Sedan ställer du in i bios att den ska starta automatiskt efter strömavbrott.

Skaffa en enklare UPS till servern, router osv. Så störs inte de som ansluter utifrån vid mindre strömavbrott

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och ring en IT konsult. Att ha satt en spec på att ha både serverlös verksamhet och flytande CAD licenser betyder att ni behöver utomstående hjälp. Prata gärna med en konsultfirma som även är återförsäljare av Autodesk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag håller med både PetterK och Garmzon här. Det här problemet är alldeles för komplext (och har för dyra efterverkningar om det går fel) för att försöka "snål-lösa" via ett internetforum. Ta hjälp av exempelvis Office IT Partner, Interlan, Koneo eller liknande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Handlar inte så mycket om snålhet egentligen, men som startup med ett aktiekapital på 50000sek är tyvärr resurserna begränsade innan man kan ta in en första order från kund. Tacksam för er hjälp så långt.

Har gått ifrån kravet att vara serverlös då jag inser att det inte går. Kommer köpa in en NAS eller liknande som klarar windows och installera licensen där. Sedan kommer det andra kontoret få komma in i nätverket med hjälp av VPN.

Söker fortfarande efter svar på vilken hårdvara som passar mig bäst samt om någon är villig att hjälpa till.

Tack på förhand, Jimmie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmies86:

Handlar inte så mycket om snålhet egentligen, men som startup med ett aktiekapital på 50000sek är tyvärr resurserna begränsade innan man kan ta in en första order från kund. Tacksam för er hjälp så långt.

Har gått ifrån kravet att vara serverlös då jag inser att det inte går. Kommer köpa in en NAS eller liknande som klarar windows och installera licensen där. Sedan kommer det andra kontoret få komma in i nätverket med hjälp av VPN.

Söker fortfarande efter svar på vilken hårdvara som passar mig bäst samt om någon är villig att hjälpa till.

Tack på förhand, Jimmie

Ptja, med dessa små datamängder så kan du införskaffa en väldigt billig Ryzen-prolle med tillhörande moderkort och lite RAM.
Skaffa en SSD för operativet, samt 2 mekaniska (1 som ni lagrar på, samt 1 backup).

Jag skulle säga att ni skaffar två likadana av ovanstående, en på varje kontor för redundans.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@jimmies86: Eftersom du inte vet vad servern ska göra kommer du inte få några vettiga svar. Inga problem att köra maskinen som ska hantera licenserna som VM för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@jimmies86: Eftersom du inte vet vad servern ska göra kommer du inte få några vettiga svar. Inga problem att köra maskinen som ska hantera licenserna som VM för den delen.

Licensenycklarna är med sannorlikhet kryptiskt låsta mot en fysisk MAC adress, så det är generellt svårt att köra dom virtuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmies86:

Handlar inte så mycket om snålhet egentligen, men som startup med ett aktiekapital på 50000sek är tyvärr resurserna begränsade innan man kan ta in en första order från kund. Tacksam för er hjälp så långt.

Har gått ifrån kravet att vara serverlös då jag inser att det inte går. Kommer köpa in en NAS eller liknande som klarar windows och installera licensen där. Sedan kommer det andra kontoret få komma in i nätverket med hjälp av VPN.

Söker fortfarande efter svar på vilken hårdvara som passar mig bäst samt om någon är villig att hjälpa till.

Tack på förhand, Jimmie

Ska det vara en server så titta på typ HP ML30. Serverlicens, hårdvara två diskar och ett raidkort borde hamna runt 30 000.

Tänk på att med två kontor och en server på det ena så måste skaran användare som inte sitter på samma kontor ladda alla filer de jobbar mot över internet. Kör ni sharepoint i office365 synkas filerna ner till datorn och sedan öppnas från hårddisken. Det vill säga att det går snabbt så länge man inte öppnar filer i ett projekt som man inte jobbar i dagligen.

Så ett krav är minst 100/100 internet på båda kontoren, gärna mer. Sedan får ni tänka på backup i form av USB-disk samt koppling mot molnet ifall olyckan är framme.

Vad är det för program ni tänkt köra licensserver till? Hur mycket produktivitet förlorar ni om den ligger nere?

Skrivet av Garmzon:

Licensenycklarna är med sannorlikhet kryptiskt låsta mot en fysisk MAC adress, så det är generellt svårt att köra dom virtuellt.

Inga problem att köra virtuellt så länge man låser den virtuella maskinens mac-address. Även licensdonglar går att köra virtuellt men kräver extra hårdvara. I detta fallet känns virtuellt

Permalänk
Avstängd

Köp en Synology och se till att ni har Backup! Det duger rätt långt Den våghalsiga kan även köra domänkontroller!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §3.4 och §9*

Observera att all handel hör hemma i marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ska ni arbeta i AutoCAD så skulle jag säga att ni bör sätta upp en server för Autodesk Vault också för att hantera CAD-filerna. Då kan man köra licensservern på samma maskin i form av en virtuell eller fysisk Windows server.

https://www.autodesk.com/products/vault/overview

Vault Basic går att köra på en vanlig Windows 10 (64-bit) maskin men övriga kräver Windows Server.

För övrigt så brukar det gå bra att provköra Office 365 några veckor utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Licensenycklarna är med sannorlikhet kryptiskt låsta mot en fysisk MAC adress, så det är generellt svårt att köra dom virtuellt.

Svårt att säga utan att veta vilket program det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ska det vara en server så titta på typ HP ML30. Serverlicens, hårdvara två diskar och ett raidkort borde hamna runt 30 000.

Tänk på att med två kontor och en server på det ena så måste skaran användare som inte sitter på samma kontor ladda alla filer de jobbar mot över internet. Kör ni sharepoint i office365 synkas filerna ner till datorn och sedan öppnas från hårddisken. Det vill säga att det går snabbt så länge man inte öppnar filer i ett projekt som man inte jobbar i dagligen.

Så ett krav är minst 100/100 internet på båda kontoren, gärna mer. Sedan får ni tänka på backup i form av USB-disk samt koppling mot molnet ifall olyckan är framme.

Vad är det för program ni tänkt köra licensserver till? Hur mycket produktivitet förlorar ni om den ligger nere?

Inga problem att köra virtuellt så länge man låser den virtuella maskinens mac-address. Även licensdonglar går att köra virtuellt men kräver extra hårdvara. I detta fallet känns virtuellt

Nej, vi skulle flytta våran licensepool från dedikerad till en av Citrix servrarna, slutade med att en IBM tekniker fick clona MAC från ett Fysiskt kort han sen slängde. Men olika företag gör säkert olika, att på SweC lova ett företag att något skall fungera är dock lite vanskligt kan jag tycka.

Lite som att rekommendera en server med Raidkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som inte vet hur Autodesks licensserver fungerar kan väl sluta spekulera och tipsa om NAS-lösningar.

Den går utmärkt att köra virtuellt så länge MAC-adressen inte ändras, så kan man hyra en virtuell windowsserver online låter det billigt. Licensservern kräver i princip ingen prestanda eller lagringsutrymme. Det viktiga är stabiliteten i nätverket.

Startup som valt Autocad, låter ju inte klokt, normalt har man Autocad för befintlig kompetens och investeringar? Nu vet jag ju inte vad ni ritar och självklart är kommunikation med andra ett skäl att låsas in i en uråldrig mjukvara men många moderna cad-program kan utan problem både läsa och skriva Autocad-kompatibla filer.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Det var inte licensserver för AutoCAD det handlade om, men ställer TS frågor om något han sen inte redovisar för så kan han ju verkligen förvänta sig svar.