Permalänk

Nätagg värmer grafikkort

Hej

Köpte mig nyligen ett Fractal Define C. Jag har monterat 2 stycken 140mm fläktar i fram som insug och en 120 i bak som utblås.
Dom flesta komponenterna är relativt nya förutom nätaggregatet som måste vara närmare 8 år (corsair ax750).
Nätagget funkar men verkar värma plåten mellan agget och grafikkortet ganska mycket vilket gör att luften som grafikkortet suger i sig inte är sval och fin.
Har testat att vända agget med fläkten uppåt vilket förbättra det lite.
Då är frågan, börjar agget bli dåligt eller blir nätaggregat alltid såhär varma?
Skulle ett kralligare nätaggregat vara svalare då det inte behöver jobba så hårt?

/John

Permalänk
Medlem

Åtta år är ju en del, men du ska inte vända fläkten uppåt, utan neråt så att det kan ta in sval luft utifrån.

Om du tycker att grafikkortet går varmt vid drift tycker jag att du ska kolla på ett nytt nätaggregat, men det är lite märkligt att det skulle bli så varmt att plåten värms upp och att det sen avger värme ut i chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Får bli ett nytt nätaggregat oavsett. Känns som det gamla skulle kunna ge upp när som p.g.a ålder.
Förhoppningsvis så löser det problemet med värmen också.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att fläkten på nätaggregatet verkligen går?
Annars så skall de ju inte bli allt för varma. Sen skall det ju var 80+ Guld klassat, så det bör ju inte vara allt för mycket värme heller.
Ett kraftigare nätaggregat kommer inte göra någon nämnvärd skillnad. Datorn drar ju samma oavsett, har de liknande effektivitet så kommer spillvärmen vara densamma.

En annan fråga, vad tycker du är varmt för grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av loefet:

Är du säker på att fläkten på nätaggregatet verkligen går?
Annars så skall de ju inte bli allt för varma. Sen skall det ju var 80+ Guld klassat, så det bör ju inte vara allt för mycket värme heller.
Ett kraftigare nätaggregat kommer inte göra någon nämnvärd skillnad. Datorn drar ju samma oavsett, har de liknande effektivitet så kommer spillvärmen vara densamma.

En annan fråga, vad tycker du är varmt för grafikkortet?

Fläkten rör på sig. Den är förvånansvärt tyst så om den rör på sig tillräckligt vet jag inte.
Sen kanske dom här 8 åren har satt sina spår och nätaggregat kanske inte är lika effektivt som det en gång var.

Grafikkortet ligger runt 79-80 grader och det känns lite saftigt för ett strix 2080ti? Vänder jag på nätaggregat så jag har fläkten uppåt så ligger det på runt 72-73 och då är det ju lite konkurrens om luften.

Permalänk
Medlem

@mightyman: Ett nytt nätagg och se över ditt luftflöde.

Det ska inte vara svårt att få till ett bra luftflöde i ett Fractal Define C. Du kan ha en 140mm som utsug väl?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Kan vara ett tecken på för dårlig cirkulation under grafikkortet ja.

Det som händer när du vänder nätagget med fläkten uppåt så får du en extra utsugsfläkt som drar ut luften som strixfläkten vispar runt.

Nedre bakhörnet brukar tendera bli en ficka där luften står stil om man inte har ett kort med exhaust fandå den ofta är relativt avskärmad från resterande flöde pga kretskortet som är ivägen mot resterande chassits utflöden.

Du kan tackla det på 2 sätt.

Som du gjorde vända nätagget så att det agerar exhaust fan under kortet eller montera insug i botten som pressar in luft så att den varma trycks upp runt cpu och ut i bakfläkten.

Jag föredrar att ha mitt nätagg med fläkten uppåt. Dels slipper jag krångla ur filtret under och rengöra och att nätaggen ska vara buggda för att klara att monteras åt bägge håll då inte alla chassin är byggda för att ha friskluftintag under.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@mightyman: Om man går på det du skriver så håller jag med vad @Rouge of Darkness: skrev ovan.
Låter klart som ett ventilationsproblem, mer än att nätaggregatet ligger bakom det hela.

De du även kan göra är att ta bort några av skyddsplåtarna vid kortplatserna för att lätta på trycket så att säga. Det vill säga att underlätta den varma luften som har fastnat under grafikkortet att försvinna ur chassit. Detta kräver ju dock att du har ordentligt med fläktar som blåser in, samt att du kanske behöver stänga till platser på toppen för att verkligen se till att luften försvinner ut där, för annars kan du tyvärr få in en massa damm i datorn.

Hur ser ventilationen ut idag?

Permalänk
Skrivet av loefet:

@mightyman: Om man går på det du skriver så håller jag med vad @Rouge of Darkness: skrev ovan.
Låter klart som ett ventilationsproblem, mer än att nätaggregatet ligger bakom det hela.

De du även kan göra är att ta bort några av skyddsplåtarna vid kortplatserna för att lätta på trycket så att säga. Det vill säga att underlätta den varma luften som har fastnat under grafikkortet att försvinna ur chassit. Detta kräver ju dock att du har ordentligt med fläktar som blåser in, samt att du kanske behöver stänga till platser på toppen för att verkligen se till att luften försvinner ut där, för annars kan du tyvärr få in en massa damm i datorn.

Hur ser ventilationen ut idag?

Sitter 2 stycken Noctua (NF-A14 tror jag dom heter) 140mm i fram som snurrar i ~1200rpm vid load. Frågan är om 3 120mm kanske skulle funka bättre?
Tycker att den nedre av dom borde trycka bra med luft under grafikkortet. Byter jag till 120mm så hamnar dom enigt mig inte lika bra.
Är ventilationshål till vänster om skyddsplåtarna men ska testa att ta bort dom också.
Luckan i taket har jag testat med och utan, och även utan fronten ingen större skillnad.
Tänkte prova att ta ur nätagget ikväll, om kablarna räcker, och ha det liggande utanför lådan.

Permalänk
Skrivet av mightyman:

Sitter 2 stycken Noctua (NF-A14 tror jag dom heter) 140mm i fram som snurrar i ~1200rpm vid load. Frågan är om 3 120mm kanske skulle funka bättre?
Tycker att den nedre av dom borde trycka bra med luft under grafikkortet. Byter jag till 120mm så hamnar dom enigt mig inte lika bra.
Är ventilationshål till vänster om skyddsplåtarna men ska testa att ta bort dom också.
Luckan i taket har jag testat med och utan, och även utan fronten ingen större skillnad.
Tänkte prova att ta ur nätagget ikväll, om kablarna räcker, och ha det liggande utanför lådan.

Hårdiskburarna brukar kunna själa mycket av flödet från frontintaget tyvärr. Har du så du kan demontera undre hdd buren så är det också ett alternativ att testa för att ge mer flöde i botten på lådan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@mightyman: 2x 140mm bör vara bättre än 3x 120mm om man ser till svept area.
Sen har ju luft en vana att ta den enklaste vägen, och inte den som man tycker.
Så min ide vore, stänga toppen så mycket det går, ta bort skyddsplåtarna, och sedan även kanske stänga till gallret vid sidan om dom, för att verkligen pressa luften dit den skall.

Men det är ju bara att testa, och se vilket som fungerar bäst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Åtta år är ju en del, men du ska inte vända fläkten uppåt, utan neråt så att det kan ta in sval luft utifrån.

Om du tycker att grafikkortet går varmt vid drift tycker jag att du ska kolla på ett nytt nätaggregat, men det är lite märkligt att det skulle bli så varmt att plåten värms upp och att det sen avger värme ut i chassit.

Det där är inte en absolut sanning.

Att vända insugsfläkten nedåt är det normala, så länge det finns luftinsug på undersidan. Men har man datorn ståendes på ett golv eller på en matta, och inte har något luftfilter nertill som är lätt att rengöra, så kan det vara bättre att ta in chassiluft för att kyla nätdelen. Att låta nätdelen suga in chassiluft ökar också luftflödet i chassit i allmänhet.

Själv har jag min nätdel som du förespråkar, men det är inte en absolut sanning att man "ska" göra på ett visst sätt. Båda varianterna funkar, beroende på vad man vill uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är inte en absolut sanning.

Att vända insugsfläkten nedåt är det normala, så länge det finns luftinsug på undersidan. Men har man datorn ståendes på ett golv eller på en matta, och inte har något luftfilter nertill som är lätt att rengöra, så kan det vara bättre att ta in chassiluft för att kyla nätdelen. Att låta nätdelen suga in chassiluft ökar också luftflödet i chassit i allmänhet.

Själv har jag min nätdel som du förespråkar, men det är inte en absolut sanning att man "ska" göra på ett visst sätt. Båda varianterna funkar, beroende på vad man vill uppnå.

Ja, man får göra precis som man vill...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: @pv2b:
Dock är ju viktigast att om man har ett semipassivt/helpassivt nätaggregat att stoppa det med "fläktsidan" uppåt, i alla fall ifall man använder den passiva kylda driften.

Permalänk
Avstängd

Sitter med samma nät agg och chassi. Har inte märkt problemet du beskriver men mitt nät agg har bränt 3 kort för mig nu på 2 månader och kablarna till ena kortet började smälta så rekomendera att byta det

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av loefet:

@mightyman: 2x 140mm bör vara bättre än 3x 120mm om man ser till svept area.
Sen har ju luft en vana att ta den enklaste vägen, och inte den som man tycker.
Så min ide vore, stänga toppen så mycket det går, ta bort skyddsplåtarna, och sedan även kanske stänga till gallret vid sidan om dom, för att verkligen pressa luften dit den skall.

Men det är ju bara att testa, och se vilket som fungerar bäst.

Skrivet av jimsan8923:

Sitter med samma nät agg och chassi. Har inte märkt problemet du beskriver men mitt nät agg har bränt 3 kort för mig nu på 2 månader och kablarna till ena kortet började smälta så rekomendera att byta det

Blev ett nytt nätagg på vägen hem från jobbet idag. Efter 30 min FurMark och bench i Cpu-Z mest för att få fart på fläktarna så gick inte kortet över 70°. Förbättring på nästan 10 grader, så nått fel på gamla nätaggregat va det.
Ska även testa ta bort bort skyddsplåtarna för att kanske tjäna nån grad till då dom blir ganska varma.

Permalänk
Medlem

@mightyman: Bra att det löste sig.
Konstigt att nätaggregatet gör så, då fungerar det ju inte normalt, så det var nog bra att byta ut det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@saturday_sun: @pv2b:
Dock är ju viktigast att om man har ett semipassivt/helpassivt nätaggregat att stoppa det med "fläktsidan" uppåt, i alla fall ifall man använder den passiva kylda driften.

Hur menar du? Att värmen ska stiga? Jag har ett semipassivt EVGA Supernova G2 650W i ett Fractal Design Nano S, givetvis har jag fanside down, för när fläkten väl går ska det ta sval luft utifrån och inte luft från grafikkortet. Det går dessutom knappt att montera det på något annat sätt på grund av hur skruvhålen sitter. Jag kan säga att det är mycket sällan fläkten går och nätagget är helt svalt om man känner på det under drift.

Dock har jag ett Corsair AX 850W i en annan burk (Silverstone silverstone temjin tj08-e), det sitter uppåt, men det beror på att intaget och filtret är uppifrån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hur menar du? Att värmen ska stiga? Jag har ett semipassivt EVGA Supernova G2 650W i ett Fractal Design Nano S, givetvis har jag fanside down, för när fläkten väl går ska det ta sval luft utifrån och inte luft från grafikkortet. Det går dessutom knappt att montera det på något annat sätt på grund av hur skruvhålen sitter. Jag kan säga att det är mycket sällan fläkten går och nätagget är helt svalt om man känner på det under drift.

Dock har jag ett Corsair AX 850W i en annan burk (Silverstone silverstone temjin tj08-e), det sitter uppåt, men det beror på att intaget och filtret är uppifrån.

Jag har ett semi-passivt agg, det är monterat med fläkten uppåt för när fläkten står still kyls agget genom konvector principen, förövrigt när jag köpte (5 år sedan) agget så var det just så tillverkaren rekommenderade att man skulle montera agget vid semi-passiv drift!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Precis det som @Bael: skrev här ovan.
För att varm luft stiger när fläkten står stilla. Och har man monterat den med fläkten neråt, så kan det bildas en ficka av varm luft vilket kan skada nätaggregatet på grund av överhettning.

Nu säger jag inte att just ditt nätaggregat har det kravet, men har sett andra som haft problem med det på grund av att de har monterat nätaggregatet åt "fel" håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag har ett semi-passivt agg, det är monterat med fläkten uppåt för när fläkten står still kyls agget genom konvector principen, förövrigt när jag köpte (5 år sedan) agget så var det just så tillverkaren rekommenderade att man skulle montera agget vid semi-passiv drift!

Enligt EVGA ska man montera med fläkten neråt. Dessa nätaggregat är semipassiva, dvs fläkten rör sig bara om det behövs.
https://www.youtube.com/watch?v=rucfmsGjPow
Vid montering med fläkten uppåt skulle, enligt EVGA:s video, "fördelen" vara att man får ut varm luft ur chassit, genom nätaggregatet.
Det tycker jag att man ska låta en bra genomströmning sköta.

Så här står i manualen till mitt semi-passiva nätaggregat: "NOTE: It is recommended to install the power supply with the fan facing down." Det gäller i ett chassi med luftintag i botten.

När det gäller Corsair AX-nätaggregaten så står det i manualen att de ska installeras med chassitillverkarens rekommendationer. När det gäller Define C som har både intag och filter undertill så tolkar jag det som att ett Corsair AX-aggregat ska monteras med fläkten neråt. När det gäller mitt Silverstone-chassi rekommenderar Silverstone att man vänder nätaggregatet uppåt, men det beror på att nätaggregatet är monterat i toppen och har intag och fläktar på ovansidan av chassit.

Monterar man ett nätaggregat med fläkten neråt skapar man ju ett eget system för nätaggregatet, dvs du påverkar inte resten av datorn och datorn påverkar inte själva nätaggregatet. (Eller uppåt i fallet med Silverstone Temjin).

Om man har ett nätaggregat helt utan fläkt kan jag köpa att man monterar med ventilationshålen uppåt om det finns. Om tillverkaren rekommenderar det, så givetvis.

Men när det gäller TS ligger min rekommendation kvar: Vid installation av ett Corsair AX i ett Define C, då ska nätaggregatet installeras med fläkten ner.

Det här är mitt slutgiltiga inlägg i den här diskussionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har ett Supernova G2 650W i ett Define C med fläkten neråt. Fläkten går sällan igång och har inte haft några överhettningsproblem.

Låter väldigt konstigt med att ha fläkten uppåt i detta chassi, man vill väl inte ha in varmluft i nätagget?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Enligt EVGA ska man montera med fläkten neråt. Dessa nätaggregat är semipassiva, dvs fläkten rör sig bara om det behövs.
https://www.youtube.com/watch?v=rucfmsGjPow
Vid montering med fläkten uppåt skulle, enligt EVGA:s video, "fördelen" vara att man får ut varm luft ur chassit, genom nätaggregatet.
Det tycker jag att man ska låta en bra genomströmning sköta.

Så här står i manualen till mitt semi-passiva nätaggregat: "NOTE: It is recommended to install the power supply with the fan facing down." Det gäller i ett chassi med luftintag i botten.

När det gäller Corsair AX-nätaggregaten så står det i manualen att de ska installeras med chassitillverkarens rekommendationer. När det gäller Define C som har både intag och filter undertill så tolkar jag det som att ett Corsair AX-aggregat ska monteras med fläkten neråt. När det gäller mitt Silverstone-chassi rekommenderar Silverstone att man vänder nätaggregatet uppåt, men det beror på att nätaggregatet är monterat i toppen och har intag och fläktar på ovansidan av chassit.

Monterar man ett nätaggregat med fläkten neråt skapar man ju ett eget system för nätaggregatet, dvs du påverkar inte resten av datorn och datorn påverkar inte själva nätaggregatet. (Eller uppåt i fallet med Silverstone Temjin).

Om man har ett nätaggregat helt utan fläkt kan jag köpa att man monterar med ventilationshålen uppåt om det finns. Om tillverkaren rekommenderar det, så givetvis.

Men när det gäller TS ligger min rekommendation kvar: Vid installation av ett Corsair AX i ett Define C, då ska nätaggregatet installeras med fläkten ner.

Det här är mitt slutgiltiga inlägg i den här diskussionen.

Säger du det... jag har ett Seasonic 760w platinum & rekommendationen från seasonic var för typ 5 år sedan att kör man semi-passivt så är rekommendationen att montera agget med fläkten uppåt, givetvis då om det är möjligt vilket det är för mig då jag har ett Define S.
Har för mig att Seasonic är rätt så duktiga på detta med nätagg?

Läs under punkt 3. Där står det rätt så vettigt om installation av nätagg i olika chassityper.
https://seasonic.com/pub/media/pdf/consumer/user-manual/Seaso...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag har ett semi-passivt agg, det är monterat med fläkten uppåt för när fläkten står still kyls agget genom konvector principen, förövrigt när jag köpte (5 år sedan) agget så var det just så tillverkaren rekommenderade att man skulle montera agget vid semi-passiv drift!

Skrivet av saturday_sun:

Enligt EVGA ska man montera med fläkten neråt. Dessa nätaggregat är semipassiva, dvs fläkten rör sig bara om det behövs.
https://www.youtube.com/watch?v=rucfmsGjPow
Vid montering med fläkten uppåt skulle, enligt EVGA:s video, "fördelen" vara att man får ut varm luft ur chassit, genom nätaggregatet.
Det tycker jag att man ska låta en bra genomströmning sköta.

Så här står i manualen till mitt semi-passiva nätaggregat: "NOTE: It is recommended to install the power supply with the fan facing down." Det gäller i ett chassi med luftintag i botten.

När det gäller Corsair AX-nätaggregaten så står det i manualen att de ska installeras med chassitillverkarens rekommendationer. När det gäller Define C som har både intag och filter undertill så tolkar jag det som att ett Corsair AX-aggregat ska monteras med fläkten neråt. När det gäller mitt Silverstone-chassi rekommenderar Silverstone att man vänder nätaggregatet uppåt, men det beror på att nätaggregatet är monterat i toppen och har intag och fläktar på ovansidan av chassit.

Monterar man ett nätaggregat med fläkten neråt skapar man ju ett eget system för nätaggregatet, dvs du påverkar inte resten av datorn och datorn påverkar inte själva nätaggregatet. (Eller uppåt i fallet med Silverstone Temjin).

Om man har ett nätaggregat helt utan fläkt kan jag köpa att man monterar med ventilationshålen uppåt om det finns. Om tillverkaren rekommenderar det, så givetvis.

Men när det gäller TS ligger min rekommendation kvar: Vid installation av ett Corsair AX i ett Define C, då ska nätaggregatet installeras med fläkten ner.

Det här är mitt slutgiltiga inlägg i den här diskussionen.

Problemet med att montera med fläkten uppåt är att om man har övertryck i chassit (vilket man vill ha av damm-skäl) så kommer det motverka konvektionen. Så råkar man ha precis "fel" övertryck blir det knappt nån kylning alls av aggregatet innan fläkten startar. Då det oftast bara finns en tempsensor för fläktstyrningen finns då risk för att andra komponenter blir för varma. Man kan då få problemet att allt funkar ok vid full last men vid låg last så går aggregatet sönder ganska fort.

En annan vanlig nätaggregatsdödare är att fläkten börjar gå trögt för att till sist inte gå alls...

Permalänk
Medlem

@SAFA: Mitt agg har fungerat i 5 år med fläkten uppåt.. kör med 4st Noctua NF-P14s redux 1500rpm PWM fläktar i fronten/botten.

Edit: Men visst det finns säkert mindre nogräknade tillverkare som har agg som egentligen inte lämpar sig för semi-passiv drift!

Edit2: Min sambo, mina barn samt mina barnbarn har alla fläkten monterad neråt för att dom inga semi-passiv agg har, bara en lite notis om ni nu tror att jag installerar alla agg med fläkten uppåt!

Fel av mig, mitt ena barnbarn har ett antec earthwatts 430w vilket medför att han har en 80mm fläkt riktad bakåt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers datorbyggarskola, så ska agget ha fläkten nedåt: https://www.sweclockers.com/artikel/24011-datorbyggarguide-hu...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@SAFA: Mitt agg har fungerat i 5 år med fläkten uppåt.. kör med 4st Noctua NF-P14s redux 1500rpm PWM fläktar i fronten/botten.

Edit: Men visst det finns säkert mindre nogräknade tillverkare som har agg som egentligen inte lämpar sig för semi-passiv drift!

Edit2: Min sambo, mina barn samt mina barnbarn har alla fläkten monterad neråt för att dom inga semi-passiv agg har, bara en lite notis om ni nu tror att jag installerar alla agg med fläkten uppåt!

Fel av mig, mitt ena barnbarn har ett antec earthwatts 430w vilket medför att han har en 80mm fläkt riktad bakåt.

Då har du nog tillräckligt med övertryck i chassit så det inte är nåt problem,

Permalänk
Medlem

@SAFA: Tror inte att det är ett problem även utan alla dessa fläktar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@SAFA: Tror inte att det är ett problem även utan alla dessa fläktar.

Det får man hoppas... men jag har haft kragg som brunnit pga att fläkten stängts av vid låg last. Ny dator, körde seti-at-home för att stabilitetstesta + en massa beräkningar ett par veckor. När beräkningarna var klara (dator i idle) brann kragget efter ca 1 vecka. Fick modda nya kragget så fläkten alltid gick lite grand. Inga problem sen dess. Den modellen försvann ganska snabbt från butikerna sen.
Edit: Kragget satt i botten av chassit och tog in luft direkt utifrån med fläkten nedåt.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Som jag skrev innan en del modeller av agg är inte lämpade för semi-passiv drift.

Såhär ser iaf. fläktkurvan ut för mitt agg!

http://www2.seasonic.com/product/platinum-760/

I trådskaparen fall så hade jag monterat fläkten neråt dock har jag läst att en del monterar även icke semi-passiva agg med fläkten uppåt eftersom enligt dessa individer så får man mindre damm i agget sen tyckte dom det var jobbigt att rengöra lådans "nätaggs" filter & visst blir det igensatt så minskar luftflödet till nätagg som då går varmt & kanske brinner upp men har inte agg skyddskretsar både för överbelastning samt övertemperaturer? Riktiga agg då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless