Uppgradera dator eller köpa helt ny?

Permalänk
Medlem

Uppgradera dator eller köpa helt ny?

Hej,

Funderar på om jag ska uppgradera min dator jag har nu eller sälja den och sen istället köpa en helt ny.. Frågar därför här på forumet vad ni anser är mest "bang for the buck".

Jag använder datorn främst för spel, sen blir de surf och Youtube. Jag har precis köpt en 1440p, IPS med 165hz skärm också som jag gärna vill kunna driva. Spelen jag spelar är Apex, CS, PUBG och LoL.

Så först och främst, vad hade jag kunnat sälja min nuvarande dator för tro?:

Fractal Design Define R5, Svart
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
ASUS Z97-A ATX
HyperX Savage 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz XMP
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
Samsung SSD EVO 860-Series 250GB

Jag har en budget på runt 17k, och vill framtidssäkra datorn med en rejäl processor. Känner jag gjorde misstaget sist jag 2015 att köpa en i5.. Så kanske i7 9700k? Sen räcker nog rtx 2060 kort för de spel jag spelar. Måste absolut inte maxa spelen utan nöjer mig med low/medium settings. Men givetvis alltid trevligt att få bra grafik såklart.

Nedan är ett bygge jag gjorde på inet. Dock är detta 18k, så om det går att få ner det så hade jag verkligen inte klagat. Lätt det drar iväg.

Så frågan är, om det är värt att bara uppgradera datorn jag har nu, eller sälja den och köpa en helt ny. Kluven!

https://www.inet.se/produkt/b1066162/hejsan

Permalänk

Hade valt att plocka bort monteringen för 800, kanske lagt till en 500 GB - 1TB NVMe-disk/ PCIex -disk. WD Black 500/ 1TB/ HP 920/ EVO 970/ Intel 660p.
Bygga själv är ju hela nöjet!
Jag skulle behöva få betalt för att någon annan skulle plocka ihop min dator.

Personligen hade jag nog valt att köra på en 9600k istället, för spel och surf kommer det hålla i fem år och det går att få en vettig NVMe-disk för de slantarna. Eventuellt 2x16 i RAM då jag märkt att det är lite väl lätt att fylla om man är ett par med Chrome och 48 flikar..

Men du gör som du vill! Det ser helt ok ut, och det är trots allt du som ska använda den efter dina behov!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Synd att snåla på kylare med den CPUn, kör på en Noctua istället. Sen finns 3000MHz DDR4 CL15 för samma pris, vilket verkar anses som det "minsta" man bör ligga på nu för tiden.

Förövrigt sparar du ju in ordentligt på att bygga själv och köpa windows från typ Tradera för en hundring.

Permalänk
Inaktiv

Håller med @Muumin , vad jag förstått så vill du nog minst ha 3000mhz på en så snabb processor. Sen även som Kristoffer säger att det kan vara väldigt roligt att bygga ihop datorn själv. Är du osäker på hur man gör finns det hur många enkla pedagogiska guider på YouTube som visar hur man gör sen inser man att det inte var så svårt alls Lycka till

Permalänk

komponentkoll.se/bygg/OttDM/
Montera själv om du vill ge dig på det.
Köp Windows på eBay 40kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

https://www.bit-tech.net/reviews/tech/graphics/battlefield-4-...
Minne skalar inte alltid bra på Intels plattformar.
ARMA verkar dra nytta av högre minnesfrekvenser, andra spel bryr sig inte..
Arkitekturen Skylake - 9000-serien skiljer sig inte supermycket, kontrollern kör i några fler MHz, men personligen hade jag hellre kört med 32 GB minne i 2666 än 16 GB i 3200. Jag är inne på att köpa 32GB till på mina 16 bara för att kunna avvara 10-12 Gig till en RAM-disk i primo. då har vi ett rappt system i alla fall!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hade valt att plocka bort monteringen för 800, kanske lagt till en 500 GB - 1TB NVMe-disk/ PCIex -disk. WD Black 500/ 1TB/ HP 920/ EVO 970/ Intel 660p.
Bygga själv är ju hela nöjet!
Jag skulle behöva få betalt för att någon annan skulle plocka ihop min dator.

Personligen hade jag nog valt att köra på en 9600k istället, för spel och surf kommer det hålla i fem år och det går att få en vettig NVMe-disk för de slantarna. Eventuellt 2x16 i RAM då jag märkt att det är lite väl lätt att fylla om man är ett par med Chrome och 48 flikar..

Men du gör som du vill! Det ser helt ok ut, och det är trots allt du som ska använda den efter dina behov!

Skrivet av Muumin:

Synd att snåla på kylare med den CPUn, kör på en Noctua istället. Sen finns 3000MHz DDR4 CL15 för samma pris, vilket verkar anses som det "minsta" man bör ligga på nu för tiden.

Förövrigt sparar du ju in ordentligt på att bygga själv och köpa windows från typ Tradera för en hundring.

Skrivet av anon242437:

Håller med @Muumin , vad jag förstått så vill du nog minst ha 3000mhz på en så snabb processor. Sen även som Kristoffer säger att det kan vara väldigt roligt att bygga ihop datorn själv. Är du osäker på hur man gör finns det hur många enkla pedagogiska guider på YouTube som visar hur man gör sen inser man att det inte var så svårt alls Lycka till

Skrivet av _F1GHT3R_:

komponentkoll.se/bygg/OttDM/
Montera själv om du vill ge dig på det.
Köp Windows på eBay 40kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för alla svar!

Får väl ta och bygga den själv, bara varit rädd jag ska sabba något men ska väl gå bra!

Vad jag läst så ska i7 vara det mest framtidssäkra. Men sparar gärna pengarna på en i5 om det duger för mina behov! Så länge bygget räcker 5+ år i alla fall.

Varför 970 istället för 960? Märker man sån tid i hastigheter på dessa SSD?

Får lägga till en fetare kylare då!

Anledningen till att jag la till dessa RAM var att enligt inets datorbyggare går det inte med det moderkortet jag valde... Stod så här "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Verkade inte hitta något moderkort alls som passade de.. Väldigt märkligt..

Har nu tagit alla era svar i beaktning (förutom RAM då det inte går att lägga till i bygget av någon anledning). Kom ner den del i pris nu:
https://www.inet.se/produkt/b1066179/hejjj

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

https://www.bit-tech.net/reviews/tech/graphics/battlefield-4-...
Minne skalar inte alltid bra på Intels plattformar.
ARMA verkar dra nytta av högre minnesfrekvenser, andra spel bryr sig inte..
Arkitekturen Skylake - 9000-serien skiljer sig inte supermycket, kontrollern kör i några fler MHz, men personligen hade jag hellre kört med 32 GB minne i 2666 än 16 GB i 3200. Jag är inne på att köpa 32GB till på mina 16 bara för att kunna avvara 10-12 Gig till en RAM-disk i primo. då har vi ett rappt system i alla fall!

Så är det men nu ska det vara en speldator och då behövs inte den snabbheten du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Fozho:

Tack för alla svar!

Får väl ta och bygga den själv, bara varit rädd jag ska sabba något men ska väl gå bra!

Vad jag läst så ska i7 vara det mest framtidssäkra. Men sparar gärna pengarna på en i5 om det duger för mina behov! Så länge bygget räcker 5+ år i alla fall.

Varför 970 istället för 960? Märker man sån tid i hastigheter på dessa SSD?

Får lägga till en fetare kylare då!

Anledningen till att jag la till dessa RAM var att enligt inets datorbyggare går det inte med det moderkortet jag valde... Stod så här "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Verkade inte hitta något moderkort alls som passade de.. Väldigt märkligt..

Har nu tagit alla era svar i beaktning (förutom RAM då det inte går att lägga till i bygget av någon anledning). Kom ner den del i pris nu:
https://www.inet.se/produkt/b1066179/hejjjhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1066179/hejjj

Skulle absolut inte ta i5 om jag kunde ta i7.
Du kan byta kylningen i mitt bygge och ta d-15 luft om du vill blir lite billigare. Ta aorus kortet om du ska köra på i7. Ta elit som är billigare el pro Wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Sen har ingen av er kommenterat något om att uppgradera min nuvarande dator. Så antar alla hade sålt den jag har nu och köpt helt ny alltså?

Permalänk
Skrivet av Fozho:

Sen har ingen av er kommenterat något om att uppgradera min nuvarande dator. Så antar alla hade sålt den jag har nu och köpt helt ny alltså?

Sälj den.
Det ända du kan återanvända är väl nätaggregatet.
Men den som köper den vill ju ha ett nätagg.
Annars säljer du den i delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Finns ingen skönare känsla med helt ny dator där alla delar är sprillans nya!

Permalänk
Medlem

Så något då kanske?

https://www.inet.se/produkt/b1066183/asd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozho:

Sen har ingen av er kommenterat något om att uppgradera min nuvarande dator. Så antar alla hade sålt den jag har nu och köpt helt ny alltså?

Jag hade personligen sparat PSU och Chassi från den gamla till den nya och sålt resterande delar separat. Väldigt få som vill betala frakt för PSU och Chassi om du inte hittar någon som plockar upp. De är ju också toppen båda två!

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Jag hade personligen sparat PSU och Chassi från den gamla till den nya och sålt resterande delar separat. Väldigt få som vill betala frakt för PSU och Chassi om du inte hittar någon som plockar upp. De är ju också toppen båda två!

Så tänkte jag med iallafall psun är ju bra. Sista bygget är bra kör hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Sedan är det ju bara att komplettera upp med fler SSD när det börjar bli trångt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Jag hade personligen sparat PSU och Chassi från den gamla till den nya och sålt resterande delar separat. Väldigt få som vill betala frakt för PSU och Chassi om du inte hittar någon som plockar upp. De är ju också toppen båda två!

Skrivet av _F1GHT3R_:

Så tänkte jag med iallafall psun är ju bra. Sista bygget är bra kör hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av The Kristoffer:

Sedan är det ju bara att komplettera upp med fler SSD när det börjar bli trångt.

Danke!

Så sälja + köpa ny blir det då Och förmodligen den jag byggde sist där (eller liknande).

Men det är alltså okej om det inte går med 3000mhz RAM då? För inets datorbyggare säger som sagt 2666mhz är högsta möjliga med alla moderkort i princip.

Sen vad hade jag kunnat sälja min nuvarande dator för tro? Jag har ingen aning själv så..

Permalänk

Med ditt moderkort skulle det förvåna mig om det inte fanns XMP för högre hastigheter.
Googlade: 4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 128GB (32GB single DIMM capacity) of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR4 4266(O.C.) / 4133(O.C.) / 4000(O.C.) / 3866(O.C.) / 3800(O.C.) / 3733(O.C.) / 3666(O.C.) / 3600(O.C.) / 3466(O.C.) / 3400(O.C.) / 3333(O.C.) / 3300(O.C.) / 3200(O.C.) / 3000(O.C.) / 2800(O.C.) / 2666 / 2400 / 2133 MHz memory modules
Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules
Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
(Please refer "Memory Support List" for more information.)

Så jodå. : )
Men i de flesta applikationer du nämner att du kommer pyssla med så tror jag inte att du kommer märka den största skillnaden i 4200MHz istället för 2666. Ett större steg är att lägga vantarna på ett Nvidia 2070 istället.

Meen, med det sagt, får du tag på ett par stickor som snurrar i 3200 istället för 2666 för en hundralapp mer, då är det ju bara att slå till, det skadar ju inte liksom...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo men återigen, enligt inets datorbyggare gick det max att lägga till 2666mhz RAM till moderkortet... Superskumt. Står "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

https://www.inet.se/produkt/b1066183/asd

Ingen som vågar på att värdera priset på min nuvarande dator? Vad hade jag kunnat sälja allt för tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozho:

Jo men återigen, enligt inets datorbyggare gick det max att lägga till 2666mhz RAM till moderkortet... Superskumt. Står "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

https://www.inet.se/produkt/b1066183/asdhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1066183/asd

Ingen som vågar på att värdera priset på min nuvarande dator? Vad hade jag kunnat sälja allt för tro?

Beror väl lite på vart du bor som några varit inne på tidigare.. Bor du i en storstad med en del spekulanter så skulle jag absolut säga att du kan få runt 4-5k på Blocket eller motsvarande, här eller andra sidor lite mindre. Vart bor du någonstans?

Permalänk
Skrivet av Fozho:

Jo men återigen, enligt inets datorbyggare gick det max att lägga till 2666mhz RAM till moderkortet... Superskumt. Står "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

https://www.inet.se/produkt/b1066183/asdhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1066183/asd

Ingen som vågar på att värdera priset på min nuvarande dator? Vad hade jag kunnat sälja allt för tro?

Strunta i pcbyggaren. 🙂 Plocka ihop allt löst om Inet stökar till det för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Beror väl lite på vart du bor som några varit inne på tidigare.. Bor du i en storstad med en del spekulanter så skulle jag absolut säga att du kan få runt 4-5k på Blocket eller motsvarande, här eller andra sidor lite mindre. Vart bor du någonstans?

Alright, tack!

Bor i Växjö

Skrivet av The Kristoffer:

Strunta i pcbyggaren. 🙂 Plocka ihop allt löst om Inet stökar till det för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha okej okej. Men säger ni att 3000mhz funkar så får jag väl lita på er Bara riktigt skumt inets byggare säger de inte går, undra varför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

https://www.bit-tech.net/reviews/tech/graphics/battlefield-4-...
Minne skalar inte alltid bra på Intels plattformar.

Sweclockers test av 9000-serien är kanske lite mer relevant i det här fallet, där ser man att det gör en hel del skillnad att gå från DDR4-2666 till DDR4-3200 med en 9900K. När grafikkortet är flaskhalsen så blir förstås skillnaden försumbar. Men det känns ändå lite dumsnålt att spara in en hundralapp eller två på långsamma minnen när man har en budget på 17k, då snabbare minnen bevisligen gör skillnad i vissa fall.

Skrivet av Fozho:

Jo men återigen, enligt inets datorbyggare gick det max att lägga till 2666mhz RAM till moderkortet... Superskumt. Står "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet".

Du måste klicka i rutan "Tillåt RAM över standardhastighet" för att kunna välja snabbare minnen.

Permalänk

Som du säger, kostar det ett par hundra mer, kör i vind, ett par tusen, lägg på gfx istället.
Testet kördes ju i 720p vilket jag antar att ingen gör längre, även om det är intressant för framtida säkring när det ska slängas in ett Nvidia 5880 i datorn. Då kanske de där extra 10% gör större skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision