Hjälp mig med derivatan i python och du är bäst!!

Permalänk

Hjälp mig med derivatan i python och du är bäst!!

Hej!

jag har fått en skoluppgift som jag suttit och klurat på länge utan att komma någonstans.

uppgiften är: skriv ett program där användaren matar in ett polynom i form av en textsträng. exempel på input är:

x^4 + 3x^3 + x + x^3

sen ska output bli: derivata: 4x^3 + 12x^2 + 1

någon som kan hjälpa mig??

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet. Det är väl egentligen bara att låta programmet göra precis samma sak som när du deriverar ett polynom manuellt? Inga svårigheter, typ, eller missar jag nåt?

Dela upp polynomet i sina termer.
Kör varje term genom en rutin som crunchar om x^a till ax^(a−1).
Sortera efter exponent och förkorta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Ser inte riktigt problemet. Det är väl egentligen bara att låta programmet göra precis samma sak som när du deriverar ett polynom manuellt? Inga svårigheter, typ, eller missar jag nåt?

Dela upp polynomet i sina termer.
Kör varje term genom en rutin som crunchar om x^a till ax^(a−1).
Sortera efter exponent och förkorta.

Du menar nog C*x^a till a*C*x^(a - 1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du menar nog C*x^a till a*C*x^(a - 1)

Hm, ja, blir väl samma sak, men visst, tydligare sätt att uttrycka det, poängtera att faktorer i ursprungstermerna ska behållas

Edit: nu fattar jag nog vad du är ute efter, du är inne på att behandla hela termen, och inte bara x^a-delen av den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Hm, ja, blir väl samma sak, men visst, tydligare sätt att uttrycka det, poängtera att faktorer i ursprungstermerna ska behållas

Edit: nu fattar jag nog vad du är ute efter, du är inne på att behandla hela termen, och inte bara x^a-delen av den

Ja, konstanten framför är ju viktig att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhopp94:

Hej!

jag har fått en skoluppgift som jag suttit och klurat på länge utan att komma någonstans.

uppgiften är: skriv ett program där användaren matar in ett polynom i form av en textsträng. exempel på input är:

x^4 + 3x^3 + x + x^3

sen ska output bli: derivata: 4x^3 + 12x^2 + 1

någon som kan hjälpa mig??

Är nog bäst om du ger mer information:
Hur långt har du kommit?
Var är det du behöver hjälp?
Vad är det du inte förstår?
Vad är det du förstår? (Kan du beräkna derivata för hand? Kan du sätta upp variabler i python?)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ja, konstanten framför är ju viktig att hantera.

Hehe, jo, men tänkte inte riktigt så först, i och med att konstanten är konstant. Den är vad den är, och man multiplicerar bara resultatet av crunchningen jag föreslog med den. Man behöver inte ta med den i rutinen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Hehe, jo, men tänkte inte riktigt så först, i och med att konstanten är konstant. Den är vad den är, och man multiplicerar bara resultatet av crunchningen jag föreslog med den. Man behöver inte ta med den i rutinen

Personliga preferenser antar jag