problem med strömförsörjningen till mitt asus rog strix radeon rx 570 4gb

Permalänk

problem med strömförsörjningen till mitt asus rog strix radeon rx 570 4gb

Hej skulle behöva lite hjälp med mitt grafikkort som jag precis fått hem.
har kopplat in det och allt men nu till problemet , det är 8 pins koppling på grafikkortet men jag har ingen sån i min dator
hur ska jag kunna gå tillväga för att lösa det? datorn är en Packard bell ixtreme m5850
vet inte alls hur jag ska koppla allt. har sett en guide där en person kopplar in samma kort i samma burk

är inte så datorkunnig när det kommer till koppla och sånt

Permalänk
Medlem

@Tobbelarsen: Tyvärr väldigt vanligt på dessa typer av datorer, har bara det minsta möjliga för att spara några kronor.

Vad har du för uttag tillgängliga i datorn då?
Har du en 6-pins PCI-e så kan du ju alltid använda en sån här: https://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-p...

I värsta fall så finns även denna: https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...
Men då rekommenderar jag dig att använda kontakter på olika "stammar" ut från nätaggregatet, annars är det risk att du överbelastar/överhettar kablarna.

Sen kan du ju även kolla upp om vad det sitter för nätaggregat i burken, vissa modeller kanske bara kommer med ett 250W nätaggregat, och då är ett 150W grafikkort rätt så mycket.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Tobbelarsen: Tyvärr väldigt vanligt på dessa typer av datorer, har bara det minsta möjliga för att spara några kronor.

Vad har du för uttag tillgängliga i datorn då?
Har du en 6-pins PCI-e så kan du ju alltid använda en sån här: https://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-p...

I värsta fall så finns även denna: https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...
Men då rekommenderar jag dig att använda kontakter på olika "stammar" ut från nätaggregatet, annars är det risk att du överbelastar/överhettar kablarna.

okej! tack så mkt. det finns inte alls många lediga kablar i datorn. men jag skulle väl kunna koppla ut cd/dvd och brännaren och använda mig utav dom 2 ? här är en bild

http://www.bilddump.se/bilder/20190220151827-46.195.8.231.jpg

går det att köra det utan att koppla in den sladden? eller bränner jag grafikkortet då?

Permalänk
Avstängd

Kolla här
Ofta behöver man inte en åttapinnars kontakt, en sexpinnars passar i åttakontakten och bara funkar.

Dom extra 2 kontakterna i åttakontakten är extra jord bara.

Som du ser här

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Skrivet av patteSatan:

Kolla här
Ofta behöver man inte en åttapinnars kontakt, en sexpinnars passar i åttakontakten och bara funkar.

Dom extra 2 kontakterna i åttakontakten är extra jord bara.

aha tack! så jag skulle kunna köpa en SATA to 8-Pin PCI-E Adapter Cable efter sin det är såna kopplingar till dvd och brännaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Kolla här
Ofta behöver man inte en åttapinnars kontakt, en sexpinnars passar i åttakontakten och bara funkar.

Dom extra 2 kontakterna i åttakontakten är extra jord bara.

Jo men flesta grafikkort känner av detta och kommer klocka ner sig, även i kontrollpanelen/drivrutinen vara för detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbelarsen:

aha tack! så jag skulle kunna köpa en SATA to 8-Pin PCI-E Adapter Cable efter sin det är såna kopplingar till dvd och brännaren

Är ju bara att testa, funkar det inte lämnar du tillbaka sladden.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

@ggustavsson:
Inget av mina kort klockade ner sig när jag kört med 6.pinnars för att jag inte hade 8-pinnars.
inte ens mitt asus 3850x2

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

@Tobbelarsen: För att det skall fungera som den ska så skall den sitta däri.
Grafikkortet kommer inte att gå sönder utan helt enkelt inte fungera.

Molex och SATA adaptrarna är egentligen inte optimalt då man faktiskt går över deras specifikation när man använder en sådan adapter, tyvärr.

Som tur nog så verkar det vara standardgrejer i datorn, så det kanske är lättare att bara byta hela nätaggregatet istället. Så du garanterat får tillräckligt med ström samt kontakter.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Tobbelarsen: För att det skall fungera som den ska så skall den sitta däri.
Grafikkortet kommer inte att gå sönder utan helt enkelt inte fungera.

Molex och SATA adaptrarna är egentligen inte optimalt då man faktiskt går över deras specifikation när man använder en sådan adapter, tyvärr.

Som tur nog så verkar det vara standardgrejer i datorn, så det kanske är lättare att bara byta hela nätaggregatet istället. Så du garanterat får tillräckligt med ström samt kontakter.

okej ska se ifall jag hittar något nytt nätaggregat och det inte funkar med kopplingen som jag tänkte

Permalänk

tack så mkt för all hjälp. hade tydligen ett aggregat liggandes hemma 500watt med rätt kopplingar . så nu funkar det