Inget /väldigt lite ljud i bakre trådlösa högtalare

Permalänk
Medlem

Inget /väldigt lite ljud i bakre trådlösa högtalare

Hej.
Har fortsatta problem med min setup av ljudsystemet hemma. Har lyckats nu få till ATMOS och allt sådant till min Samsung HW-n850.

Jag köpte till SW-9000 och har kopplat in dem. Jag tror de är synkade för lysdioden i den modul som man kopplar in högtalarna i lyser blått vilket ska tyda på att den är ansluten.

Jag har ökat Rear till 6 på soundbaren. Testat de olika ljudalternativen Smart, Surround och standard. Men det kommer inget ljud. Ibland verkar jag höra lite svagt brus och ljudmyller om jag sätter örat till dem.

Kör jag ett 7.1-system test från youtube så är det soundbaren som låter nör den skall testa bakre högtalare. Jag har satt i högtalarkablarna korrekt och mot metallen.

Vad kan vara fel?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Har du enheten kopplad i soundbaren eller i din TV eller är det en app på TVn du kör?

Jag hade samma problem och det va för jag kunde inte få mer än 2.0 via ARC.

Permalänk
Medlem

Jag testade både att köra via netflix på apple tvn och via pcn där båda är kopplade direkt till soundbaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem

Det är normalt set ganska lite ljud bakifrån så kalibrera nivåerna via hörseln med testsignalen om du inte mäter och är nivåerna korrekta så är det helt enkelt inte mer ljud mixat som bak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men det måste väl ändå låta mer än att man knappt kan höra ngt ljud ens om man har örat rakt mot?

Hur menar du jag skall kalibrera nivåerna? 6 är högst iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Men det måste väl ändå låta mer än att man knappt kan höra ngt ljud ens om man har örat rakt mot?

Hur menar du jag skall kalibrera nivåerna? 6 är högst iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det ingen testton för nivåkalibrering ?

Kollade i manualen och systemet saknar ju alla typer av justeringar så jag förstår inte hur det ens i fantasin hos konstruktören ska kunna fungera "på riktigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Men det måste väl ändå låta mer än att man knappt kan höra ngt ljud ens om man har örat rakt mot?

Hur menar du jag skall kalibrera nivåerna? 6 är högst iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör HDMI va?

Permalänk
Medlem

Nej finns inget sätt att kalibrera tyvärr. Och ja precis. HDMI. Jag vill ju ha Atmos och det funkar ju inte med toslink.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det ingen testton för nivåkalibrering ?

Kollade i manualen och systemet saknar ju alla typer av justeringar så jag förstår inte hur det ens i fantasin hos konstruktören ska kunna fungera "på riktigt"

Lite märkligt ändå ja. Har ju inget att jämföra med nu heller så vet inte om högtalarna funkar som det är tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Lite märkligt ändå ja. Har ju inget att jämföra med nu heller så vet inte om högtalarna funkar som det är tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Spela en testskiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inget att spela en skiva på. Men kanske finns någon fil på nätet för detta ändamål? Vet inte om det finns något bra sätt veta att subben står på korrekt ställe i rummet heller mer än att då själv subjektivt tycka den står rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Har inget att spela en skiva på. Men kanske finns någon fil på nätet för detta ändamål? Vet inte om det finns något bra sätt veta att subben står på korrekt ställe i rummet heller mer än att då själv subjektivt tycka den står rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är alltid lurigt att bedöma efter en signal man inte vet är korrekt, att lyssna på nån testsignal från nätet blandar in en dator också så hur vet du att signalen och datorn verkligen är "i surround" så att du kan lita på signalerna i ett testsammanhang ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyckte aldrig det var något speciellt ljud i de bakre högtalarna så jag sålde dem och kör idag endast 2.1. Har en centerhögtalare också, men den ligger på hyllan sedan jag rensade upp bland kablarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så att det är dåligt mixat då med ljud bak. För har hittat något sample där det faktiskt funkar bättre nu. Inte för att det är jättehögt men jag hör iaf ljudet utan att sätta örat emot.

En fråga, kan jag trixa till lite goare ljud med dessa inställningar (se bild nedan)? Tycker faktiskt subben är ganska låg med, sämre än den jag hade innan, då är den maxad och basen är maxad. (Förra systemet var ett Logitech Z906)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Jag tror det är så att det är dåligt mixat då med ljud bak. För har hittat något sample där det faktiskt funkar bättre nu. Inte för att det är jättehögt men jag hör iaf ljudet utan att sätta örat emot.

En fråga, kan jag trixa till lite goare ljud med dessa inställningar (se bild nedan)? Tycker faktiskt subben är ganska låg med, sämre än den jag hade innan, då är den maxad och basen är maxad. (Förra systemet var ett Logitech Z906)

https://i.imgur.com/kPVcMYr.jpg

En eq påverkar inte positionen men du kan kanske mixa om ljuden med nått likt ac3 filter https://ac3filter.net/ Men det lär inte låta bättre utan bara starkare....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En eq påverkar inte positionen men du kan kanske mixa om ljuden med nått likt ac3 filter https://ac3filter.net/ Men det lär inte låta bättre utan bara starkare....

Hmm, känns som för mycket krångel att mixa till alla ljud innan man skall spela dem. Jag spelar ju inte så ofta upp filmer från datorn heller som jag antar detta filtret är till för? Det mesta går ju direkt från Apple Tvn och ex Netflix

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Hmm, känns som för mycket krångel att mixa till alla ljud innan man skall spela dem. Jag spelar ju inte så ofta upp filmer från datorn heller som jag antar detta filtret är till för? Det mesta går ju direkt från Apple Tvn och ex Netflix

Skaffa ett riktigt hembiosystem om du tittar mycket på film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa ett riktigt hembiosystem om du tittar mycket på film.

haha vad tusan, jag har ju precis köpt detta. För mig är det "riktigt". Jag är skitnöjd med hur soundbaren presterar, men inte de bakre högtalarna, samt även subben lite nu då. Men i övrigt är jag grymt nöjd med ljudet den presterar, behöver inget nytt system

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage Ser att det finns en firmware från dec har du kollat så att din enhet är uppdaterad?

Hittade denna review på samsung.com sida och den användaren upplevde samma problem.
1 out of 5 stars.
hwn950
· 3 months ago
Samsung HW-N950 no subwoofer with LPCM or 2.0 chan
I bought this before 7 days and now I am going to return it. The WH-N950 works without problems only with Dolby Atmos sources. All other sources are not correctly upmixed and the rear columns and sub-woofer are now working.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

haha vad tusan, jag har ju precis köpt detta. För mig är det "riktigt". Jag är skitnöjd med hur soundbaren presterar, men inte de bakre högtalarna, samt även subben lite nu då. Men i övrigt är jag grymt nöjd med ljudet den presterar, behöver inget nytt system

Nöjd med soundbaren men inte bakhögtalarna och inte subben.. 1 av 3 alltså?

Ta inte illa upp nu bara

Åter till ämnet, du hade ju möjlighet att justera en equalizer såg det ut som. Du tycker basen är lite låg. Frågan är då, är det basen som låter för lite, eller upplever du att något annat register tar över för mycket och dränker allt annat?

Om så är fallet kan du testa att justera det registret med rätt eq-stapel så du får mer balanserat ljud totalt. Om det däremot låter balanserat överlag är det svårare. Möjligen kan du ju testa att sänka alla staplar ett par steg och se om det blir bättre. Du kanske får låta den längst till vänster vara eller till och med öka den lite. Det beror på hur just denna eq fungerar.

Sedan kan placeringen av subben göra skillnad också.
Står den mot en vägg ökar ljudnivån i de lägre frekvenserna. Står den i ett hörn ökar dom ännu mer.
Placeringen är också viktig eftersom låga frekvenser påverkas mycket av rummet. I vissa fall kan det uppstå resonanser som nästan släcker ut vissa frekvenser medan andrs upplevs som nästan dubbelt så starka.

Kan du ha råkat ut för det tro?
Gör ett beprövat test, och nej jag skojar inte.

1. Ställ baslådan i soffan eller fågöljen där du brukar sitta eller där du vill ha bäst bas.
2. Spela något du känner igen med bra bas, allra helst något testspår med frekvenser eller frekvenssvep, finns på spotify.
3. Kryp runt på golvet och leta efter den plats där det låter bäst.
4. Placera basen där förutsatt att det är möjligt.
5. Tänk även på att basen ska kunns integreras bra mot soundbaren också, så att du inte ställer den i ett helt annat rum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

FW är uppdaterad redan Coco, tack för tipset.

Bakhögtalarna var lite som ett extra komplement, var nöjd innan dem kom med. Men blev mest missnöjd hur dom presterade sedan.

Jag har testat att ha subben i högra hörnet, bak vid soffan och nu står den framme vid tvn och soundbaren. Jag tror faktiskt det lät bäst när den stod bak vid soffan. Skall absolut göra det du säger och krypa runt lite. För antar det inte finns ngn app i mobilen där man kan mäta ex basen när man kryper runt?

Jag förstår inte equalisern riktigt dock, vet inte vad som gör vad på den. Sen kan jag ju även då ställa in detta endast med hjälp av fjärren där jag ser nivån på soundbarens dioder.
treble = 5
bass = 6
sync - står på 25 nu, vad gör den?? Går att dra upp till 500
Center = 6
Side Level = 6
Front top level = 6
Rear Level = 6
Virtual = On (Vet inte vad denna gör heller)

Så kanske dra ner front, center, side lite och om någon kan tipsa om hur man ställer in equalisern så tar jag gärna emot tips där.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Nöjd med soundbaren men inte bakhögtalarna och inte subben.. 1 av 3 alltså?

Ta inte illa upp nu bara

Åter till ämnet, du hade ju möjlighet att justera en equalizer såg det ut som. Du tycker basen är lite låg. Frågan är då, är det basen som låter för lite, eller upplever du att något annat register tar över för mycket och dränker allt annat?

Om så är fallet kan du testa att justera det registret med rätt eq-stapel så du får mer balanserat ljud totalt. Om det däremot låter balanserat överlag är det svårare. Möjligen kan du ju testa att sänka alla staplar ett par steg och se om det blir bättre. Du kanske får låta den längst till vänster vara eller till och med öka den lite. Det beror på hur just denna eq fungerar.

Sedan kan placeringen av subben göra skillnad också.
Står den mot en vägg ökar ljudnivån i de lägre frekvenserna. Står den i ett hörn ökar dom ännu mer.
Placeringen är också viktig eftersom låga frekvenser påverkas mycket av rummet. I vissa fall kan det uppstå resonanser som nästan släcker ut vissa frekvenser medan andrs upplevs som nästan dubbelt så starka.

Kan du ha råkat ut för det tro?
Gör ett beprövat test, och nej jag skojar inte.

1. Ställ baslådan i soffan eller fågöljen där du brukar sitta eller där du vill ha bäst bas.
2. Spela något du känner igen med bra bas, allra helst något testspår med frekvenser eller frekvenssvep, finns på spotify.
3. Kryp runt på golvet och leta efter den plats där det låter bäst.
4. Placera basen där förutsatt att det är möjligt.
5. Tänk även på att basen ska kunns integreras bra mot soundbaren också, så att du inte ställer den i ett helt annat rum

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det funkar ju att lyssna baklänges för det mesta men jag har en vän som har en JBN basswall och den blir lite bökig satt ställa i soffan, det är 64 st 10" element byggda som en vägg, iofs så flyttar den basmodulen bra med luft så man behöver inte fundera på om den spelar eller inte.
Konstrukktören med en variant på baspaneler för takmontage.

TS : kan du lämna tillbaka prylarna och byta till en annan (fungerande) soundvbar om du absolut vill ha ett sånt system ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Mr Gaffe, tror ju inte det är ngt fel på systemet faktiskt. Kanske bara jag som förväntade ex mer bas än vad den gav. Orkar inte lämna tillbaks, jag är (tro det eller ej) väldigt nöjd med ljudet trots de frågetecken jag har. Därför kollar jag lite tips från er som kan.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

FW är uppdaterad redan Coco, tack för tipset.

Bakhögtalarna var lite som ett extra komplement, var nöjd innan dem kom med. Men blev mest missnöjd hur dom presterade sedan.

Jag har testat att ha subben i högra hörnet, bak vid soffan och nu står den framme vid tvn och soundbaren. Jag tror faktiskt det lät bäst när den stod bak vid soffan. Skall absolut göra det du säger och krypa runt lite. För antar det inte finns ngn app i mobilen där man kan mäta ex basen när man kryper runt?

Jag förstår inte equalisern riktigt dock, vet inte vad som gör vad på den. Sen kan jag ju även då ställa in detta endast med hjälp av fjärren där jag ser nivån på soundbarens dioder.
treble = 5
bass = 6
sync - står på 25 nu, vad gör den?? Går att dra upp till 500
Center = 6
Side Level = 6
Front top level = 6
Rear Level = 6
Virtual = On (Vet inte vad denna gör heller)

Så kanske dra ner front, center, side lite och om någon kan tipsa om hur man ställer in equalisern så tar jag gärna emot tips där.

Med tanke på hur inställningarna ser ur så ska du kanske sänka nivåerna (level) för att öka basen för det är ju övriga kanaler du ökat.
Sync är troligen tidsfördröjning för att justera läppsync
Virtual är nog virtuellt surround, prova stäng av det om du matar in surroundmaterial.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack, skall utvärdera med Virtual = Off)

Är sync då detsamma som Audio delay som jag kan ställa in via TVns inställningar? (som då kontrollerar soundbaren). Dom verkar iaf inte justeras beroende på varandra, ex höjer jag sync på soundbaren händer inget med inställningen i tvn.

(Konstigt det inte nämns i manualen egentligen vad virtual eller sync gör)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

FW är uppdaterad redan Coco, tack för tipset.

Bakhögtalarna var lite som ett extra komplement, var nöjd innan dem kom med. Men blev mest missnöjd hur dom presterade sedan.

Jag har testat att ha subben i högra hörnet, bak vid soffan och nu står den framme vid tvn och soundbaren. Jag tror faktiskt det lät bäst när den stod bak vid soffan. Skall absolut göra det du säger och krypa runt lite. För antar det inte finns ngn app i mobilen där man kan mäta ex basen när man kryper runt?

Jag förstår inte equalisern riktigt dock, vet inte vad som gör vad på den. Sen kan jag ju även då ställa in detta endast med hjälp av fjärren där jag ser nivån på soundbarens dioder.
treble = 5
bass = 6
sync - står på 25 nu, vad gör den?? Går att dra upp till 500
Center = 6
Side Level = 6
Front top level = 6
Rear Level = 6
Virtual = On (Vet inte vad denna gör heller)

Så kanske dra ner front, center, side lite och om någon kan tipsa om hur man ställer in equalisern så tar jag gärna emot tips där.

Ljudnivåmätare fungerar lite olika. En del mäter absoluta värden och en del mäter det ljud som finns men visar ett anpassat värde som ska representera det örat hör. Vår hörsel är ju inte linjär. Men om ni inte är väldigt många som ska lyssna är det nog bäst om du mäter med dina egna öron.

Sync antar jag är en möjlighet att fördröja ljudet mot bilden på tv'n. Har man många bild"förbättrande" funktioner på släpar bilden gärna efter lite. Jag tänker mig att detta kan korrigera för det. Annats vetetusan.
Normalt kan man ju justera avståndet till varje högtalare, eller omvänd fördröjning, men att bara ha ett generellt värde gör ju ingen större nytta.

Att alla värden står på 6 nan jag tycka är märkligt. Dessa bör ju vara på 0 i så fall. Det är väl en möjlighet att justera högtalarnas nivåer relativt till varandra. Utgå från 0, såvida 0 är neutralt. Om 6 är neutralt så kan du låta dom stå.

Om vi utgår från att värdet representerar decibel så betyder detta att du tappar 6db mot din subwoofer. Sätt dessa på 0 så bör basen låta mer. Eller rättare sagt så låter dom andra högtalarna mindre.

Vad gäller eq'n. Varje siffra med ett hz eller khz efter representerar en frekvens som den påverkar. Höga värden påverkar diskant och låga bas. Och så resten däremellan förståss.

Här är det bra att ha testljud att använda för att få en så jämn frekvenskurva som möjligt.

Kolla denna skiva på spotify: https://open.spotify.com/album/1LKEucZzo7uRT2fgujHJGj?si=3IIn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det funkar ju att lyssna baklänges för det mesta men jag har en vän som har en JBN basswall och den blir lite bökig satt ställa i soffan, det är 64 st 10" element byggda som en vägg, iofs så flyttar den basmodulen bra med luft så man behöver inte fundera på om den spelar eller inte.
Konstrukktören med en variant på baspaneler för takmontage.
https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/DSy7vQ9th3riMIezF6xxi6wW0_4.jpeg?fit=crop&w=1200

TS : kan du lämna tillbaka prylarna och byta till en annan (fungerande) soundvbar om du absolut vill ha ett sånt system ?

Hur hög waf har det systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Tack Björn, enligt specsen
Sammanlagd uteffekt = 372w

Aha, jag har ju själv dragit upp nivåerna, trodde det var så att ju högre jag valde, desto högre blev ljudet där. Så då hade jag kanske kunnat sätta allt på 0 menar du? Och sen därifrån höja bakre högtalarna och subben från där?

Tror detta gjorde susen faktiskt, att dra ner allt till 0 och höja bakre och basen något. Verkar ge effekt! Tack för det tipset!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hur hög waf har det systemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Stor, det är mörkt i musikrummet, alla väggar är klädda med akustikprodukter och så är det svart tyg på det så när man släcker ljuset ser man bara bilden på projektorduken.
Det är ett mycket funktionellt hembiosystem.,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det löste mina problem detta. Nu förstår jag mer hur jag ska justera varje enskild del också utifrån att utgå från 0. Ljudet blev mycket goare nu och bakre högtalarna kom verkligen fram här. Jättetack för er hjälp!

Visa signatur

Intel NUC :(