Permalänk
Medlem

Fel på moderkort?

Tjabba!

Jag skulle behöva er hjälp med min dator. Det är så att jag tidigare idag köpte ny processor, RAM, hårddisk och moderkort för att uppgradera.

Specifikationer:

Processor: AMD Ryzen 5 2600
Moderkort: Gigabyte AX370-GAMING K3
Grafikkort: Nvidia GTX 1060
Kylning: Corsair H100i

Efter jag plockat ihop allting (använde ESD-armband) så startade jag datorn, alla fläktar börjar att snurra, moderkortet, kylningen och ledlampor börjar lysa. Efter en liten stund så slutar fläktarna på grafikkortet att snurra. Skärmen reagerar inte att någonting startats. Tangentbordet lyser dock.

Felsökningsåtgärder

Började med att stoppa i en HDMI direkt från moderkorter in i skärmen, utan resultat.

Kopplade ur grafikkortet helt, kopplade in HDMI i moderkortet och testade, utan resultat.

Flyttade om RAM, utan resultat

Tog ur grafikkort, RAM-minnen och startade datorn, men den ger inte ifrån sig någon felsignal alls.

----------

Efter detta så såg jag att en status ledlampa lyser. Den lyser på VGA enligt moderkortsmanualen som står för att grafikkortet inte fungerar.

Jag testade att byta PCI-slot, utan resultat. Sedan tog jag ett annat grafikkort och testade, precis samma fel med det kortet också.

Tror ni det är det nyköpta moderkortet som det är fel på?

Mvh

Tror ni moderkort eller processor är paj? Finns det något mer jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Bioset behöver säkert uppdateras för att få stöd för 2000 serien.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Bios?
Vad jag förstått måste bios vara uppgraderat på 3 seriens moderkort för att fungera med andra generationens Ryzen.
Det kanske legat på hyllan sen innan dess?

Edit: 2a haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Det står dock att den ska vara funkis med Ryzen. Iallafall på kartongen, samt att kollar jag på denna sida:

https://www.gigabyte.com/Ajax/SupportFunction/Getcpulist?Type...

Så står det att den ska funka med Ryzen 5 2600? Eller läser jag fel?

Sedan, varför skulle den visa att grafikkortet strular om det egentligen är processorn? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseNN:

Tack för svar!

Det står dock att den ska vara funkis med Ryzen. Iallafall på kartongen, samt att kollar jag på denna sida:

https://www.gigabyte.com/Ajax/SupportFunction/Getcpulist?Type...

Så står det att den ska funka med Ryzen 5 2600? Eller läser jag fel?

Sedan, varför skulle den visa att grafikkortet strular om det egentligen är processorn? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1XXX ja, men Ryzen 2XXX från firmware F20

Oklart, kan vara att det är vad den ger pga odefinierat fel. Men för att vara på säkra sidan se till att strömkontakterna till grafikkortet är tryckta hela vägen in.

Vidare så kommer inte moderkortet ge någon bild på utgångarna öht med R5 2600 då den inte har någon inbyggd GPU.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ryzen 1XXX ja, men Ryzen 2XXX från firmware F20

Oklart, kan vara att det är vad den ger pga odefinierat fel. Men för att vara på säkra sidan se till att strömkontakterna till grafikkortet är tryckta hela vägen in.

Nu hänger jag inte riktigt med, haha😂

Kablarna sitter riktigt i, kollat samtliga kablar 3 gånger. Har även bytt till ett annat grafikkort för att testa, men med samma fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseNN:

Nu hänger jag inte riktigt med, haha😂

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet du köpt lanserades med Ryzen Generation 1 (alltså 1xxx-serien).
Med en BIOS-uppdatering, närmare version F20 enligt: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K3-rev-1... ger stöd för Ryzen Generation 2 (dvs. 2xxx-serien) som lanserades 1 år efter den föregående.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Moderkortet du köpt lanserades med Ryzen Generation 1 (alltså 1xxx-serien).
Med en BIOS-uppdatering, närmare version F20 enligt: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K3-rev-1... ger stöd för Ryzen Generation 2 (dvs. 2xxx-serien) som lanserades 1 år efter den föregående.

Aah okej tack! Men hur ska man kunna uppdatera BIOS om man inte ens kommer in där? Får ju ingen bild på något sätt liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar förövrigt som om AMD fortfarande erbjuder hjälp i denna typ av ärende (att uppdatera BIOS) om du inte i första hand kan få hjälp snabbare av din handlare där du köpt grejerna eller någon polare som har en 1 generation CPU att låna ut: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Skickar du en korrekt ifylld förfrågan idag så har du antagligen låneprocessorn på fredag eller måndag.
De var sjukt snabba med att byta ut min halvdefekta R7 1700 när det begav sig.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Det verkar förövrigt som om AMD fortfarande erbjuder hjälp i denna typ av ärende (att uppdatera BIOS) om du inte i första hand kan få hjälp snabbare av din handlare där du köpt grejerna eller någon polare som har en 1 generation CPU att låna ut: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Tack! Men borde jag inte iallafall komma in i BIOS eller åtminstonde få bild på skärmen när jag kopplar in datorn till grafikkortet? Jag tycker det låter jätteskumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseNN:

Aah okej tack! Men hur ska man kunna uppdatera BIOS om man inte ens kommer in där? Får ju ingen bild på något sätt liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

se vad @tuomi ha skrivit

Skrivet av tuomi:

Det verkar förövrigt som om AMD fortfarande erbjuder hjälp i denna typ av ärende (att uppdatera BIOS) om du inte i första hand kan få hjälp snabbare av din handlare där du köpt grejerna eller någon polare som har en 1 generation CPU att låna ut: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

eller tar kontakt med butiken där du har köpt grejerna och be dem att fixa det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseNN:

Tack! Men borde jag inte iallafall komma in i BIOS eller åtminstonde få bild på skärmen när jag kopplar in datorn till grafikkortet? Jag tycker det låter jätteskumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara standard för det moderkortet:
https://forums.tomshardware.com/threads/new-ryzen-2600x-and-g...

"Won't post" = inte ens första bios-skärmen / bara svart...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Verkar vara standard för det moderkortet:
https://forums.tomshardware.com/threads/new-ryzen-2600x-and-g...

"Won't post" = inte ens första bios-skärmen / bara svart...

Men vad galet! Då får jag springa in på netonnet imorgon och byta moderkort. Hur ser jag vilket kort som funkar med Ryzen 2600 utan att behöva fixa med BIOS?

Tack för alla svar, har legat halvt självmordsbenägen över detta 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarseNN:

Men vad galet! Då får jag springa in på netonnet imorgon och byta moderkort. Hur ser jag vilket kort som funkar med Ryzen 2600 utan att behöva fixa med BIOS?

Tack för alla svar, har legat halvt självmordsbenägen över detta 😂

Skickades från m.sweclockers.com

X470 eller B450 ska det vara i modellnamnet sen finns det olika features på olika kort om det spelar någon roll för dig.

Det kan ju dock hända att de har en returnerad öppnad Ryzen gen 1 som de kan hjälpa dig med om du frågar snällt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

X470 eller B450 ska det vara i modellnamnet sen finns det olika features på olika kort om det spelar någon roll för dig.

Det kan ju dock hända att de har en returnerad öppnad Ryzen gen 1 som de kan hjälpa dig med om du frågar snällt.

Klockrent! Livsgnistan kom tillbaka igen. Får tacka dig supermycket för din extertis ❤

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att det var moderkortet som var problemet, precis som ni skrev. Nu funkar det

Skickades från m.sweclockers.com