Permalänk
Medlem

Ny dator - ingen bild från grafikkort

Hallå där

Igår fick jag hem ett nytt moderkort (TUF B360-E), processor (I5 8400) och ram minnen (Corsair Vengence 16bg) jag installerade allt vilket gick smärtfritt. Sedan när jag ska starta datorn går allt igång som vanlig (fläktar går osv) däremot kommer inget upp på skärmen. Ingen av de två DVI slotsen fungerar. Jag provade på en annan skärm och med en annan skärm. Grafikkortet är för övrigt ett gammalt 2013 Nvidia GTX 760

Skärmen finkar däremot när jag stoppar i DVI kontakten till moderkortet

Jag tog bort grafikkortet och satte dit det med lite mer tryck den här gången, spärren klickar och den verkar helt installerad. Jag kollade även alla pins för att se om de var skadade, vad jag kunde se var inget skadat. Jag har inte heller en till PCI slot som jag kan byta grafikkortet till.

Det finnns ingen HDMI port jag kan testa med.

Jag kollar i enhetshanteraren under dolda enheter och kan där se grafikkortet under egenskaper står det att "enheten inte är ansluten till datorn (kod 45)"

Är väldigt förvirrad och frustrerad, timmars sökande på nätet har inte hjälpt mycket alls.

Alla svar tackar jag för

Rubrik /mod
Permalänk
Medlem

Jag fattar dåligt!
Det verkar som den startar normalt, men,
du får ingen bild alls. (Men kan ändå se vad som står i enhetshanteraren???)
Kör du grafiken via VGA från moderkortet då eller? Berätta mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Jag fattar dåligt!
Det verkar som den startar normalt, men,
du får ingen bild alls. (Men kan ändå se vad som står i enhetshanteraren???)
Kör du grafiken via VGA från moderkortet då eller? Berätta mer!

Ja precis, ber om ursäkt om det var otydligt!
Det funkar om jag använder DVI porten i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter lite som du saknar drivrutiner till ditt Nvidiakort, testa att ladda ner och installera från nvidia.com

GeForce Game Ready Driver

Version: 418.91 WHQL
Release Date: 2019.2.13
Operating System: Windows 10 64-bit
Language: English (US)
File Size: 553.04 MB

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/142736/en-us

GeForce 700 Series:
GeForce GTX 780 Ti, GeForce GTX 780, GeForce GTX 770, GeForce GTX 760, GeForce GTX 760 Ti (OEM), GeForce GTX 750 Ti, GeForce GTX 750, GeForce GTX 745, GeForce GT 740, GeForce GT 730, GeForce GT 720, GeForce GT 710

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Kan tyvärr inte installera då det står att jag inte har kompatibel hårdvara

Permalänk
Medlem

@Dunfe: Har du ström kopplat till grafikkortet, tror de flesta GTX760 har 2st 6 pins

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Dunfe: Har du ström kopplat till grafikkortet, tror de flesta GTX760 har 2st 6 pins

Mitt grafikkort har iaf bara 1, 6 pins kortet lyser ju och fläktarna går så jag tror inte strömmen är problemet