Strömmata smartphone utan batteri?

Permalänk

Strömmata smartphone utan batteri?

Jag tänkte ge min morfar en smartphone, den första mobilen i hans liv, men han har en fråga. Går det att plocka ur batteriet ur en smartphone - som man kan göra med en laptop - och strömmata den via vanligt 230 Volt nätuttag? Har läst vid några tillfällen att det inte är bra för elektroniken/batteriet i en mobil att det ständigt 24 timmar per dygn året runt ligger på "laddning" dvs är kopplad mot 230 Volt nätspänning. Min morfar kommer självklart att ha nätkontakten i 230 Volts uttaget dygnet runt... året runt.

Min morfar tillhör den lilla grupp av användare som tänker sätta den i monteringsram på väggen i sin fastighet och där kommer den få sitta dag som natt året runt. Hålla på och ladda (stoppa i och stoppa ur strömsladden) är liksom inte hans grej.

Varför jag ställer frågan är att jag alltid plockar ut batteriet i mina laptops just för att inte batteriet ska förstöras eller börja brinna när jag strömmatar dom med nätspänning dygnet runt. Har hört/läst att det inte är bra att ständigt ha ett litiumbatteri fulladdat/under laddning.

Btw, misstänker de inte att det var överhettade litiumbatterier som förorsakade den märkliga flygolyckan i Asien för några år sedan när ett plan bara störtade i Sydkinesiska Havet och totalförsvann och har aldrig återfunnits.
Många länder förbjuder ju litiumbatterier att skickas med (flyg)post/AirMail.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Varför köpa en mobil om den inte ska vara mobil? Köp en fast telefon istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Varför köpa en mobil om den inte ska vara mobil? Köp en fast telefon istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att 1 april så klipper Telia kopparkabeln ut till morfar och då blir han utan både fast telefon och internet. Det enda Telia erbjuder är "hemtelefoni via mobilnätet" för 509 kronor i månaden + "bredband via mobilnätet" (2 - 10 Mbps) för 409 kronor i månaden dvs TOTALT lite drygt 900 kronor i månaden.

Internet vet jag inte hur han kommer att lösa eftersom han i dagsläget betalar bl alla räkningar via nätet (fast stationär dator). Men telefon via mobilnätet för dryga 500 kronor i månaden kommer han att skita i och istället skaffa en gammal mobil. Helst en sådan där gammal mobil som bara funkar att ringa med... ev skicka SMS med. Men eftersom han inte orkar hålla på att ladda den förbannade mobilen var- och varannan dag och helt plötsligt är batteriet förbrukat (måste bytas mot nytt och då har det slutat att tillverkas) så tänkte han helt enkelt plocka ur batteriet och köra mobilen via 230 Volts nätet. OM DETTA GÅR?

Sådant är läget för alltför många som bor på landet eller i avfolkningsbygd idag nådens år 2019.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte låta som en sån, men häng med tekniken så blir det inga problem.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om han bara behöver ringa så kanske en fast telefon med mobilanslutning hade varit något?
T.ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fast-tel...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Maria Johanson:

Problemet är att 1 april så klipper Telia kopparkabeln ut till morfar och då blir han utan både fast telefon och internet. Det enda Telia erbjuder är "hemtelefoni via mobilnätet" för 509 kronor i månaden + "bredband via mobilnätet" (2 - 10 Mbps) för 409 kronor i månaden dvs TOTALT lite drygt 900 kronor i månaden.

Internet vet jag inte hur han kommer att lösa eftersom han i dagsläget betalar bl alla räkningar via nätet (fast stationär dator). Men telefon via mobilnätet för dryga 500 kronor i månaden kommer han att skita i och istället skaffa en gammal mobil. Helst en sådan där gammal mobil som bara funkar att ringa med... ev skicka SMS med. Men eftersom han inte orkar hålla på att ladda den förbannade mobilen var- och varannan dag och helt plötsligt är batteriet förbrukat (måste bytas mot nytt och då har det slutat att tillverkas) så tänkte han helt enkelt plocka ur batteriet och köra mobilen via 230 Volts nätet. OM DETTA GÅR?

Sådant är läget för alltför många som bor på landet eller i avfolkningsbygd idag nådens år 2019.

Då förstår jag mer vad och varför Men det finns en lösning: Som b1ghen redan hunnit skriva om ser jag. Det tror jag blir perfekt för farsgubben din.

Skrivet av b1ghen:

Om han bara behöver ringa så kanske en fast telefon med mobilanslutning hade varit något?
T.ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fast-tel...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Den måste ha batteriet i hela tiden.Det finns ju vanliga knappmobiler som håller laddning väldigt länge,en smartphone är inget måste.

Permalänk
Medlem

Hutlöst dyrt från Telia. Köp ett Tele2 Unlimited-abonnemang + ett extra datakort istället. Då landar det kring 600/månad (Billigare med ett begränsat abonnemang).

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maria Johanson:

Problemet är att 1 april så klipper Telia kopparkabeln ut till morfar och då blir han utan både fast telefon och internet. Det enda Telia erbjuder är "hemtelefoni via mobilnätet" för 509 kronor i månaden + "bredband via mobilnätet" (2 - 10 Mbps) för 409 kronor i månaden dvs TOTALT lite drygt 900 kronor i månaden.

Internet vet jag inte hur han kommer att lösa eftersom han i dagsläget betalar bl alla räkningar via nätet (fast stationär dator). Men telefon via mobilnätet för dryga 500 kronor i månaden kommer han att skita i och istället skaffa en gammal mobil. Helst en sådan där gammal mobil som bara funkar att ringa med... ev skicka SMS med. Men eftersom han inte orkar hålla på att ladda den förbannade mobilen var- och varannan dag och helt plötsligt är batteriet förbrukat (måste bytas mot nytt och då har det slutat att tillverkas) så tänkte han helt enkelt plocka ur batteriet och köra mobilen via 230 Volts nätet. OM DETTA GÅR?

Sådant är läget för alltför många som bor på landet eller i avfolkningsbygd idag nådens år 2019.

509 spänn är hutlöst.

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/hemtelefoni-via...

149:- och in med simmet i en sådan telefon somtidigare nämndes.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maria Johanson:

Det enda Telia erbjuder är "hemtelefoni via mobilnätet" för 509 kronor i månaden

Kostar väl bara 199:-/månad, eller vilken prislista har du hittat? (visst 248:- om man nu vill ha pappersfaktura då).
https://www.telia.se/dam/jcr:9388e27e-e795-467c-8831-1d503ba4...
Sen hur mycket internet använde han?
Kan titta på något separat abonnemang istället för vad Telia erbjuder, så skulle du nog kunna komma ner i pris.
Men det hela hänger väl på hur mycket data som behövs.

Permalänk
Medlem

Har haft mina fyra senaste mobiler på närmast konstant laddning, dvs sladden inkopplad. Nästan hela arbetsdagen och 99 procent av tiden jag är hemma. Använder bara mobilens funktioner när jag är utanför lägenheten. Jag upplever inte att mobilerna tagit stryk av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

De är så pass smarta nu för tiden att det är ett ickeproblem

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att min gamla HTC Desire Z funkade utan batteri med sladden i.

Så kan du hitta en telefon som har löstagbart batteri kanske det fungerar.

Men det låter som en vanlig mobil vore en bättre lösning än en smartphone, de kan ju ligga någon vecka eller två innan de behöver laddas om han inte använder den mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Sötast

Köp en smartphone med högt datatak och dela internet via den till datorn.

Ingen fara att låta mobilen stå på laddning hela tiden då den ej laddas om den redan har fullt batteri.

Det är möjligt att du personligen tar ut ditt batteri på din dator men om du tänker på alla hundratals miljoner arbetsdatorer/telefoner på alla företag runt världen så är det inte en enda som man drar ut batteriet på. Är absolut _ingen_ fara att ha varken mobil eller dator på laddning permanent!