ASUS Z97 PRO GAMER + m.2

Permalänk
Medlem

ASUS Z97 PRO GAMER + m.2

Hejsan

Jag har ett ASUS Z97 PRO GAMER moderkort
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97PRO_GAMER/

Har en Samsung EVO 500GB m.2 disk
Och funderar på köpa större/snabbare NVME disk.

Ska man använda den m.2 port på moderkortet för att få ut max hastighet eller måste man ha en PCI-E adapter/kort?
Länka gärna vad jag ska köpa isåfall

Tack på förhand

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Du ska använda porten på moderkortet för att få ut maximal prestanda. Använder du den via pci-e så kommer det gå lika fort men uppstart kommer gå långsammare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

M.2 porten på z97 kan endast pumpa ut 1000mbit/s

PCIe adapter ger full hastighet men samtidigt slöar ner grafikkortet då pci portarna kommer då köras i 8x/8x

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du ska använda porten på moderkortet för att få ut maximal prestanda. Använder du den via pci-e så kommer det gå lika fort men uppstart kommer gå långsammare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AGI:

M.2 porten på z97 kan endast pumpa ut 1000mbit/s

PCIe adapter ger full hastighet men samtidigt slöar ner grafikkortet då pci portarna kommer då köras i 8x/8x

Nu ger ni 2 olika budskap tyvärr

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Nu ger ni 2 olika budskap tyvärr

@AGI har rätt i att din m:2 port har en max hastighet på 10Gbit/s vilket är snabbare än dina nuvarande ~550Mbit/s men långsammare än de ~16Gbit/s du kan får med en 950Pro tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Nu ger ni 2 olika budskap tyvärr

Hej, läs din manual gällande detta. M.2 porten körs i x2 läge vilket är 1000mbit/s. (1x=500mbit/s)
Lägger du den i pcie porten för grafikkort kmr du köra 8x/8x istället för 16x bara på grafikkortet. (eftersom dual pcie bara stöds av 8x/8x och inte 16x/16x

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@AGI har rätt i att din m:2 port har en max hastighet på 10Gbit/s vilket är snabbare än dina nuvarande ~550Mbit/s men långsammare än de ~16Gbit/s du kan får med en 950Pro tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AGI:

Hej, läs din manual gällande detta. M.2 porten körs i x2 läge vilket är 1000mbit/s. (1x=500mbit/s)
Lägger du den i pcie porten för grafikkort kmr du köra 8x/8x istället för 16x bara på grafikkortet. (eftersom dual pcie bara stöds av 8x/8x och inte 16x/16x

Så har jag en m.2 disk som är snabbare än 1000mbit/s så flaskar det att ha denna disk i moderkortets m.2 port? Har jag fattat de rätt?
Jag blir snurrig, förlåt men vill gärna veta vart jag ska sätta disken (självklart beror det vad man har för disk(ar) med I guess)

Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Så har jag en m.2 disk som är snabbare än 1000mbit/s så flaskar det att ha denna disk i moderkortets m.2 port? Har jag fattat de rätt?
Jag blir snurrig, förlåt men vill gärna veta vart jag ska sätta disken (självklart beror det vad man har för disk(ar) med I guess)

Mvh

Ja du har förstått rätt. Samtidigt om du kopplar in den till ett grafikkorts uttag så kmr du få sämre grafikprestanda då.
Finns flera trådar ang. detta på forumet

#17749305

Permalänk
Skrivet av hznn:

Så har jag en m.2 disk som är snabbare än 1000mbit/s så flaskar det att ha denna disk i moderkortets m.2 port? Har jag fattat de rätt?
Jag blir snurrig, förlåt men vill gärna veta vart jag ska sätta disken (självklart beror det vad man har för disk(ar) med I guess)

Mvh

Märk väl att detta gäller ditt nuvarande moderkort.

Vad ska du använda disken till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Märk väl att detta gäller ditt nuvarande moderkort.

Vad ska du använda disken till?

Skickades från m.sweclockers.com

Så ingen idé att köpa en NVME disk då antar jag
Disken ska la vara main disk med Windows + spel på minst 500GB

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Ja du har förstått rätt. Samtidigt om du kopplar in den till ett grafikkorts uttag så kmr du få sämre grafikprestanda då.
Finns flera trådar ang. detta på forumet

#17749305

Så inga NVME diskar på detta moderkort då

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Så ingen idé att köpa en NVME disk då antar jag
Disken ska la vara main disk med Windows + spel på minst 500GB

Det gör du som du vill, du får ju nästan dubbla hastigheten med en NVME jämfört med den SATA du har nu. Sedan som folk alltid säger här så kommer du däremot inte märka stor skillnad förens du håller på att jobba och flytta stora filer i tex videoredegering och dylikt..

Jag bootar ungefär 1-2sek snabbare än när jag hade windows på en SATA-disk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det gör du som du vill, du får ju nästan dubbla hastigheten med en NVME jämfört med den SATA du har nu. Sedan som folk alltid säger här så kommer du däremot inte märka stor skillnad förens du håller på att jobba och flytta stora filer i tex videoredegering och dylikt..

Jag bootar ungefär 1-2sek snabbare än när jag hade windows på en SATA-disk...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har redan en m.2 disk från Samsung som sitter i dom har "main" men ingen sån där svart värsting med V-NAND.
Sen har jag en vanligt SSD 850 Evo sidan av som bara är extra för att med SATA kabel. Frågan är om det är värt att ha en snabbare m.2 disk bara om nu bara den klarar max 1000mb/s. Men nån annan längre upp skrev 10GB/s så man blir lite förvirrad

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Jag har redan en m.2 disk från Samsung som sitter i dom har "main" men ingen sån där svart värsting med V-NAND.
Sen har jag en vanligt SSD 850 Evo sidan av som bara är extra för att med SATA kabel. Frågan är om det är värt att ha en snabbare m.2 disk bara om nu bara den klarar max 1000mb/s. Men nån annan längre upp skrev 10GB/s så man blir lite förvirrad

Jag kan ha skrivit fel på hastigheten, men disken kommer gå som snabbast i 10Gbit/s.

Värt att, nej jag skulle nog köpa en 1Tb samsung evo 2.5" än en 500Gb Samsung Evo NVME.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan ha skrivit fel på hastigheten, men disken kommer gå som snabbast i 10Gbit/s.

Värt att, nej jag skulle nog köpa en 1Tb samsung evo 2.5" än en 500Gb Samsung Evo NVME.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag redan en m.2 disk på 500GB med Windows på, vet att den inte är en NVME disk men vet att den inte är kass heller, sen en 840 eller 850 EVO 500GB som reserv som är 2,5" Gjort rätt?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Nu har jag redan en m.2 disk på 500GB med Windows på, vet att den inte är en NVME disk men vet att den inte är kass heller, sen en 840 eller 850 EVO 500GB som reserv som är 2,5" Gjort rätt?

Nej helt rätt, syftade mer på om du ska köpa en till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej helt rätt, syftade mer på om du ska köpa en till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ne jag kör detta tills det börjar bli fullt Men är det lönt att köpa 1TB NVME m.2 disk då tro? OM nu min m.2 port på moderkortet är begränsat med fart.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Ne jag kör detta tills det börjar bli fullt Men är det lönt att köpa 1TB NVME m.2 disk då tro? OM nu min m.2 port på moderkortet är begränsat med fart.

Du kan ju alltid ha den till framtida byggen om du har tänkt att uppdatera inom en snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du kan ju alltid ha den till framtida byggen om du har tänkt att uppdatera inom en snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, för det är just mitt moderkort som sätter stopp just nu va?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ja precis, för det är just mitt moderkort som sätter stopp just nu va?

Ja, ditt moderkort tillhör första generationen där M.2 började komma, där nästan alla Z97-moderkort var begränsade till PCIe 2.0 x2 M.2. Redan generationen efter fick många fler PCIe-linor och började köra PCIe 3.0 x4 M.2 (4x snabbare) som nu är standard, och nu för tiden är det ganska vanligt med två M.2-portar på moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, ditt moderkort tillhör första generationen där M.2 började komma, där nästan alla Z97-moderkort var begränsade till PCIe 2.0 x2 M.2. Redan generationen efter fick många fler PCIe-linor och började köra PCIe 3.0 x4 M.2 (4x snabbare) som nu är standard, och nu för tiden är det ganska vanligt med två M.2-portar på moderkorten.

Då köper jag ny dator i framtiden och pungar in en fetare disk med NVME m.2 disk

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |