Intel efterfrågar användarnas åsikter för utvecklingen av grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Intel efterfrågar användarnas åsikter för utvecklingen av grafikkort

Under nästa år ska Intel lansera sina nya grafikkort och nu introducerar de sin satsning Odyssey, där de bjuder in användarna att ge feedback under utvecklingen av dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RTX 2080 Ti prestanda för halva priset pl0x

Skämt åsido, fint att bjuda in!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur de skall kunna få ut produkter som kan stå sig mot AMD/Nvidia i deras första batch.

Vi kan alltid hoppas på att de ligger ned ordentligt med stålar på research så att vi får en till utmanare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har svårt att se hur de skall kunna få ut produkter som kan stå sig mot AMD/Nvidia i deras första batch.

Beror på var du siktar. Men i toppsegmentet tror inte jag heller de har någon chans i första ronden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tja deras tidigare (integrerade) grafikkretsar har ju i sig inte varit dåliga.. Det kan man dock inte säga om dess drivrutiner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Beror på var du siktar. Men i toppsegmentet tror inte jag heller de har någon chans i första ronden.

Om de kunde släppa motsvarande prestanda till xx60 serien för 2000-2500:- hade jag blivit imponerad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Första Lanseringen är nog inget för toppsegmentet direkt.
Men hoppas de verkligen kämpar för att släppa kort som konkurrerar med toppskiktet inom ett några år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Om de skall använda 10nm teknik får vi nog inkludera en försening på 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har svårt att se hur de skall kunna få ut produkter som kan stå sig mot AMD/Nvidia i deras första batch.

Vi kan alltid hoppas på att de ligger ned ordentligt med stålar på research så att vi får en till utmanare.

Skrivet av FredrikMH:

Beror på var du siktar. Men i toppsegmentet tror inte jag heller de har någon chans i första ronden.

Varför tror ni inte det? Vad hindrar dem från att uppnå resultatet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ge oss prestanda runt 1080ti, under 5k, med bra kylning, skippa LED's och ge oss drivrutiner som inte kraschar var femte minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Varför tror ni inte det? Vad hindrar dem från att uppnå resultatet?

Både AMD och Nvidia har ju väldigt mycket erfarenhet när det kommer till spel-GPUer.
Såvida de inte lockar över en bunt ingenjörer från någon av dessa som vet vad de pysslar med så känns det som att de kommer att fumla i mörkret till en början.

Nu har de visserligen interna kretsar, men nya tillverkningsprocesser och drivrutiner är inte direkt Intels starkaste sidor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Till alla som tror att de ska lägga sig billigare än de andra: Det är företaget INTEL vi talar om

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har svårt att se hur de skall kunna få ut produkter som kan stå sig mot AMD/Nvidia i deras första batch.

Vi kan alltid hoppas på att de ligger ned ordentligt med stålar på research så att vi får en till utmanare.

Hur är prestanda/transistor och prestanda/watt på Intels integrerade kretsar mot AMDs motsvarande? Intels seriösare grejer lär inte vara sämre.
Intel har en hel del teknik som kan komma väl till pass i grafikkort. Ska bli Intressant att se hur det blir. De kan nog göra riktigt snåla och effektiva kretsar. Vilket ofta kan översättas till högpresterande kretsar.
AMD botchade lite när de gick över till GCN. Prestanda/transistor kunde varit bättre, och de har haft svårt att bygga vidare och effektivisera den. Hårdvaruschenaläggaren har väl gett en del huvudvärk. Intressant att AMD valde hårdvara där närcde samtidigt satsade på fler kärnor på CPU.
Men har inte AMD fått ut något helt nytt som kan stå sig med arkitekturen som kommer efter Navi då kommer nog frantiden stå mellan Intel och nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Både AMD och Nvidia har ju väldigt mycket erfarenhet när det kommer till spel-GPUer.
Såvida de inte lockar över en bunt ingenjörer från någon av dessa som vet vad de pysslar med så känns det som att de kommer att fumla i mörkret till en början.

Nu har de visserligen interna kretsar, men nya tillverkningsprocesser och drivrutiner är inte direkt Intels starkaste sidor.

Bortsett problemen på sistone så måste jag väl säga att Intel historiskt varit absolut bäst på nya tillverkningsprocesser. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vi kan alltid hoppas på att de ligger ned ordentligt med stålar på research så att vi får en till utmanare.

Siffrorna jag kan hitta är att Intel lade ca 13.5 miljarder dollar på forskning och utveckling under 2018, medan NVIDIA låg på 1.8 miljarder och AMD 1.4 miljarder. Intel lägger i själva ungefär lika mycket på forskning och utveckling som AMDs och NVIDIAs sammanlagda omsättning.

Sen är väl förvisso i alla fall NVIDIAs forskning mer fokuserad än Intels eftersom de främst sysslar med grafikkort, medan Intel sysslar med lite allt möjligt. Intel har ju dock resurserna för att slå sig in på marknaden om de verkligen bestämmer sig för att satsa på det. Men vi får se, det är ju inte bara hårdvara som ska utvecklas utan även drivrutiner, mjukvara, samarbeta med spelutvecklare, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Både AMD och Nvidia har ju väldigt mycket erfarenhet när det kommer till spel-GPUer.
Såvida de inte lockar över en bunt ingenjörer från någon av dessa som vet vad de pysslar med så känns det som att de kommer att fumla i mörkret till en början.

Nu har de visserligen interna kretsar, men nya tillverkningsprocesser och drivrutiner är inte direkt Intels starkaste sidor.

Dom har ju rekryterat AMD's förra chefsingenjör Raja Koduri.

Permalänk
Medlem

RGB-logga och gärna fortsätta med den superhäftiga döskallen de brukar ha på sina high-end NUCs

Jag kan företräda hela swec

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Intel Extreme Graphics comeback? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Dom har ju rekryterat AMD's förra chefsingenjör Raja Koduri.

Jodå, det är jag medveten om. Det är väl lite därför jag håller hoppet uppe.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Blir intressant om drivrutinerna blir någon bra. Hårdvara är en sak, sen måste man kunna utnyttja den på ett effektivt sätt också. Känns som att det kommer bli den största utmaningen, de har begränsad erfarenhet gentemot AMD/nV och det är inte så jävla rätt optimera till varje spel och konfiguration

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Både AMD och Nvidia har ju väldigt mycket erfarenhet när det kommer till spel-GPUer.
Såvida de inte lockar över en bunt ingenjörer från någon av dessa som vet vad de pysslar med så känns det som att de kommer att fumla i mörkret till en början.

Nu har de visserligen interna kretsar, men nya tillverkningsprocesser och drivrutiner är inte direkt Intels starkaste sidor.

Jag är av samma åsikt. Har svårt att tro att det blir en fullträff direkt. Det är så många detaljer som måste bli rätt i allt från designen av arkitekturen till drivrutiner.

Men jag tror heller inte de hade slagit på stora trumman om de inte menat allvar. Så förhoppningsvis kommer ju något vettigt ut av det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag tror fullgott att Intel kommer kunna släppa en produkt som är väldigt bra, men den kommer med all sannolikhet rikta sig mot datacenter och dyl. Deep-Learning och liknande saker tror jag Intel kan slå hårt med på marknaden. Deras tidigare prototyp och försök att ge sig in på dGPU marknaden var en flopp, men vet inte riktigt om Intel själva var överens vad för slags produkt dom egentligen skulle försöka släppa där?

AMD och Nvidia leder på marknaden idag ja, men många av er verkar missa att Intel inte tillverkar bokhyllor eller säljer glass. Så kunskapen finns där, och nu med Raji vid rodret tillsammans med den hutlösa budget som Intel kan bidra med, så finns väldigt stor möjlighet för en dGPU som även slår AMD på marknaden vad gäller låg/mellan-segment. Men det är om Intel själva verkligen vill lägga den marknaden på fokus, vilket jag absolut inte tror, utan som sagt snarare på datacenter där dom riktiga pengarna finns att hämta hem.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ett 60W kort (PCIE slot)
Passiv kylning - dubbelslot fullprofil
Aktiv kylning - lågprofil och/eller singelslot

Ett 130W kort (PCIE slot + 6pin ström)
Ett 200W kort (PCIE slot + 8pin ström)

Bästa möjliga prestanda inom strömbudget.
Rimliga priser.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Intel har iallafall blivit mer öppnare på senaste tiden (iallafall sedan deras architecture day). De höll även en AMA på reddit där de fråga vad kunderna ville ha/se. Jag tycker det är en bra utveckling och de förtjänar cred för det.

Skrivet av Lodisen:

Både AMD och Nvidia har ju väldigt mycket erfarenhet när det kommer till spel-GPUer.
Såvida de inte lockar över en bunt ingenjörer från någon av dessa som vet vad de pysslar med så känns det som att de kommer att fumla i mörkret till en början.

Vilken tur att de anställt hur många av Raja och hans gäng från AMD.
Sedan så har vi Jensen själv som säger: “Intel’s graphics team is basically AMD, right?” Huang asked. “I’m trying to figure out AMD’s graphics team.”

Jag förväntar mig att de ska bli hyfsade och att de blir slagna av både AMD och NVIDIA, men jag hoppas att de ska bli bra med stora iterationer till nästa gen.

Permalänk
Medlem

Hoppas de sätter oss först och alla andra kunder på andra plats. Då lär det bli bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Hänger inte helt med. Vad vill de att kreti & pleti ska tillföra detta projekt?
Kom dock inte in på länken som fanns i tweeten..

Permalänk
Medlem

Om vi nu ska önska så hoppas jag på ett grafikkort baserad på optiska komponenter. Koppar och guld känns så 2018...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Tror Intel skulle kunna ta dedikerade grafikkort till en helt ny nivå, deras integrerade kretsar är kapabla att spela på i många fall.. integrerade Nvidia kretsar? nforce Briljerade men dog direkt
Så mycket deg som Intel har.. sämre än AMD kan det nog inte bli

Permalänk
Medlem

@monoleg:

Du vill har 1080ti prestanda för 5k om 1 år , kort som släpptes för 2 år sen (blir då 3 år sen)... som du, om du vill, kan köpa för just 5k begagnat just nu?
Mm det vore imponerande ju...

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

@monoleg:

Du vill har 1080ti prestanda för 5k om 1 år , kort som släpptes för 2 år sen (blir då 3 år sen)... som du, om du vill, kan köpa för just 5k begagnat just nu?
Mm det vore imponerande ju...

Nä, det är vad jag vill ha nu, men i ärlighetens namn skulle jag faktiskt bli förvånad om Intel lyckades släppa en gpu med 1080ti prestanda om ens 3 år.