Permalänk
Inaktiv

Problem med stationär dator

Hej,
Behöver hjälp med en stationär dator ifrån år 2008.
Nyköpt då från komplett.se som en AMD stationär dator i delar.
Den har detta chassi:
Komplett.se AMD dator i delar
Jag tror det är det nätagget som strular, 350 Watt.
Men jag vet inte, problemet är att datorn startar om ibland och ibland fryser fast.
Det är Linux Mint 18.3 Xfce på en Intenso 120gb SSD disk.
AMD Athlon x2 64-bits, ASUS moderkort, 4GB DDR2 RAM, nVidia grafikkort.
Det har hänt tidigare till och från att datorn startar om ibland och ibland fryser fast,
men nu senaste veckorna har det blivit värre med det. Så jag undrar lite vad felet
kan vara? Jag har testat RAM-minnena med MemTest86, grönt där och inga problem.
Så jag antar att det medföljande nätagget till chassit är problemet, med sina få 350 Watt.
Är det en idé att byta ut nätagget och kolla om det blir bättre?

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget, men kan också vara hårddisken. Även grafikkortet skulle kunna skapa liknande problem. Har du andra delar att testa med?

Permalänk

@anon144494: Förmodligen nätaggregatet, hade liknade problem nyligen bytte nätagget så var problemet ur världen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

Kan vara nätagget, men kan också vara hårddisken. Även grafikkortet skulle kunna skapa liknande problem. Har du andra delar att testa med?

Nej, jag har inte andra delar att testa med då det gäller grafikkortet och nätagg. Men hårddiskar har jag två mekaniska och en ssd i datorn.

Skrivet av sigmaBeta:

@tuxuser: Förmodligen nätaggregatet, hade liknade problem nyligen bytte nätagget så var problem ur världen.

Blir det sämre styrka i Watt med tiden nätagget blir äldre kanske?

Permalänk

Ja, generellt sätt blir alla komponenter sämre över tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sigmaBeta:

Ja, generellt sätt blir alla komponenter sämre över tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var problem med nVidia grafikkortet till denna datorn tidigare vad jag vill minnas.
Det var ett 256mb grafikkort som gick sönder (gav ingen bild) inom garantitiden på 2 år, så jag
kontaktade komplett.se och jag skickade in grafikkortet till dem för det skulle felsökas och efter
två veckor fick jag ett nytt annat grafikkort som också var nVidia med 1gb minne. Så det kan ju
också vara grafikkortet igen som är trasigt fastän det ger bild.

Permalänk

Mycket möjligt sen får du också ha i åtanke att din dator har mer än 10 år på nacken. Där samtliga komponenter är gamla. Så de kan vara så att mycket kan behövas bytas ut. Men börja med nätagget ta de stegvis därifrån om du tycker de är värt mödan dvs. på en såpass gammal dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sigmaBeta:

Mycket möjligt sen får du också ha i åtanke att din dator har mer än 10 år på nacken. Där samtliga komponenter är gamla. Så de kan vara så att mycket kan behövas bytas ut. Men börja med nätagget ta de stegvis därifrån om du tycker de är värt mödan dvs. på en såpass gammal dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, var kan jag köpa ett nytt nätaggregat och vilket ska jag välja?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sigmaBeta:

Jag vet inte, jag har en annan stationär Dell Optiplex 380, som jag köpt begagnad för 900 kr som är hela två år nyare. Den datorn har dock inte ett ATX nätaggregat som jag förstått det så byta från den går nog inte.

Permalänk
Medlem

(Fattade att det var en linux) Har du testat om systemet lever när det låser sig, kan vara X som stannar.
Man kan testa detta via CMD-mode eller via ssh från en extern dator.
Konfigurera ssh (måste troligen lägga till en ssh-server) så du kan logga in via ssh

Om du installerar en server, kör följande:

  • sudo apt-get update ; sudo aptget upgrade

  • sudo apt install openssh-server

Eller testa om du kan gå ut i CMD-mod via Alt-F1 och tillbaka till X med Alt-F7.
Vet inget om det funkar på Mint men det funkar på andra linux, (testa innan bara så du vet om kommandot funkar).

Om du kommer in i CMD-mod, testa om du kan starta om X, (möjligen med):

  • sudo init 3

  • sudo init 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassesjo:

(Fattade att det var en linux) Har du testat om systemet lever när det låser sig, kan vara X som stannar.
Man kan testa detta via CMD-mode eller via ssh från en extern dator.
Konfigurera ssh (måste troligen lägga till en ssh-server) så du kan logga in via ssh

Om du installerar en server, kör följande:

  • sudo apt-get update ; sudo aptget upgrade

  • sudo apt install openssh-server

Eller testa om du kan gå ut i CMD-mod via Alt-F1 och tillbaka till X med Alt-F7.
Vet inget om det funkar på Mint men det funkar på andra linux, (testa innan bara så du vet om kommandot funkar).

Om du kommer in i CMD-mod, testa om du kan starta om X, (möjligen med):

  • sudo init 3

  • sudo init 5

Ja, det är sant. De flesta gånger det varit problem med denna dator är det operativsystemet som krånglar. Men efter alla år datorn låst fast sig vet jag att CTRL+ALT+F1 till annan terminal inte fungerar. Tangentbord, mus och skärm och datorn låser sig helt och det ända jag kan göra är att hålla in strömknappen på datorn tills den stängs av. Ibland går inte det heller så av-knappen på nätagget blir det då. Därför kom jag på en lösning själv med CloneZilla att göra backup på SSD disken till en image (eller bara system partitionen). Jag återskapade nyligen från en backup med CloneZilla gjord i december 2018. Och nu fungerar datorn bättre med den kopian av systemet. Sedan har jag märkt att om jag har igång datorn en ca 20 min från uppstart av datorn och låter datorn vara på desktopen i Linux Mint 18.3 Xfce, så låser sig konstigt nog inte datorn lika ofta. Så jag vet inte riktigt vad som är felet.

Permalänk
Medlem

Jo, men en linux ska kunna gå i några år utan att stanna,
om man inte skulle behöva omstarter efter uppdateringar av kärnan.
Så något är knasigt, har du kört uppdateringar av systemet?
Kör du men Nvidias driver eller Nouveau?
Kört någon minnestest?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassesjo:

Jo, men en linux ska kunna gå i några år utan att stanna,
om man inte skulle behöva omstarter efter uppdateringar av kärnan.
Så något är knasigt, har du kört uppdateringar av systemet?
Kör du men Nvidias driver eller Nouveau?
Kört någon minnestest?

Ja, senaste uppdateringarna installerade till Linux Mint 18.3 Xfce. Kör Nouveau drivern och har kört för några dagar sedan MemTest86 utan några fel där på RAM minnena 4 stycken DDR2 1024MB.

Permalänk
Medlem

Har du titta i loggarna om det finns något där...
sudo journalctl -r

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassesjo:

Har du titta i loggarna om det finns något där...
sudo journalctl -r

Okej, tack för kommandot. Jag provar ikväll på hemmadatorn

Permalänk
Inaktiv

Jag tror jag ska blåsa rent datorn med tryckluft på burk igen i helgen också. Jag har inte gjort det på två månader nu, så det är nog dags igen. Vet inte hur många burkar med tryckluft jag förbrukat på denna datorn genom åren. Jag läste på nätet också att kylpastan för CPU:n kan behöva bytas ut efter något år. Så det har jag heller inte gjort sedan bygget hösten 2008 av datorn, så det kan vara ett överhettningsproblem av CPU:n kanske också?

Permalänk
Medlem

Vill du kolla tempen under gång kan du installera lm-sensors

user: sudo su -
root#: apt install lm-sensors
root#: sensors-detect --auto

Sen kan du monitorera tempen med:

root#: sensors
Adapter: ISA adapter
Package id 0: +43.0°C (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 0: +43.0°C (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1: +42.0°C (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)

acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1: +25.0°C (crit = +107.0°C)

dell_smm-virtual-0
Adapter: Virtual device
Processor Fan: 0 RPM
CPU: +41.0°C
Ambient: +30.0°C
SODIMM: +34.0°C

Permalänk
Inaktiv

Jag blåste rent datorn med tryckluft på burk nu i helgen. Det var en del damm på grafikkortsfläkten mest och cpu och nätaggs fläkten. Datorn har inte fryst fast sedan jag tog en återställning av en CloneZilla backup gjord i december 2018. Så jag har inte behövt än köra kommandot: sudo journalctl -r. Så jag antar att det inte är ett hårdvaruproblem med datorn utan det var ett mjukvaruproblem

Permalänk
Inaktiv

Efter vidare felsökning av Linux Mint 18.3 stationära datorn märkte jag att jag hade clamtk, clamav och freshclam installerade. Vilket jag undrade över ibland varför CPU användningen var så hög som 100% av ena kärnan på AMD Athlon 64 x2 processorn. Det var freshclam processen som körde vid uppstart och ibland när systemet var igång för att uppdatera clamav antivirusprogrammet. Så det programmet hade jag tidigare för att skanna Windowsfiler, och behöver inte clamtk, clamav och freshclam längre, så jag avinstallerade dem och nu är datorn snabbare och låter mindre, vid det tillfället som freshclam körde automatiskt i bakgrunden. Jag vet inte om det programmet är orsaken till att datorn ibland frös fast och startade om tidigare. Får se om det blir bättre nu

Permalänk
Inaktiv

Nu har datorn fryst fast 4 gånger vid olika tillfällen sedan senaste inlägget. Så jag tror jag får ta och kolla på hårdvaran i datorn, t.ex. finns ett PCI digital-tv kort från Hauppauge i datorn som jag inte använder längre, då jag inte använder antennuttaget på kortet längre. Så jag tar bort det PCI kortet som varit där något år efter bygget av datorn 2008 till att börja med och ser om det är orsaken till att datorn fryser fast.

Permalänk
Inaktiv

Det som är lite lustigt är att vid en kallstart av stationära datorn på kvällen, då den varit avstängd under dagen, så fryser sig alltid datorn fast efter 10-15 min på linux mint desktopen. Jag har testat flera gånger under några dagar att först kallstarta datorn och låta den stå på ca. 20 min vid Bios lösenordet (som jag har aktiverat i Bios) och sedan boota upp till desktopen och då fungerar datorn utan att frysa fast där. Kanske datorn behöver värmas upp lite först ca 20 min? Så jag undrar om det är någon annan här i forumet som har ett liknande problem med en äldre dator? Datorn är från 2008 alltså ca 10 år, så komponenterna är kanske utslitna och behöver värmas upp vid kallstart?

Permalänk
Medlem

Vore bra att kunna utesluta om det är något i installationen som spökar.

Har du installerat extra drivrutiner för grafik?
Det kan vara så att det är bara grafiken som stannar, installera en ssh-server så du kan logga in från en annan maskin i nätet när den fryser.

Om du har kvar usb-pinnen med Mint så kan du starta upp i Live-mode för att se om du får samma problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassesjo:

Vore bra att kunna utesluta om det är något i installationen som spökar.

Har du installerat extra drivrutiner för grafik?
Det kan vara så att det är bara grafiken som stannar, installera en ssh-server så du kan logga in från en annan maskin i nätet när den fryser.

Om du har kvar usb-pinnen med Mint så kan du starta upp i Live-mode för att se om du får samma problem.

Jag har haft tidigare versioner av Linux Mint Xfce än version 18.3 och samma problem att denna dator fryser fast har uppstått då också. Jag har ej installerat extra drivrutiner för nVidia grafikkortet, kör Nouveau drivern. Jag har installerat nVidia drivern då jag velat spela 3D-spel via Wine, men då tycker jag 2D grafiken fungerar sämre, samma problem att datorn ibland fryser fast då också. Jag har en usb-pinne med Mint så kan jag kan starta upp i Live-mode och testa det, tack. Jag har startat upp rescue-mode från grub och försökt köra fsck på system partitionen efter datorn fryst fast, men jag får ett felmeddelande där att partitionen redan är monterad så det går inte att köra fsck där. Jag antar att filsystemet på systempartitionen kan vara skadat också efter många "stänga av datorn via strömknappen då datorn fryser fast". Går inte att göra något annat när datorn fryser fast på desktopen, CTRL+ALT+F1 till annan terminal fungerar ej. Tangentbord och mus svarar inte, bara hålla in strömknappen på datorn och be en bön att datorn startar igen

Permalänk
Medlem

Att den är är låst beror på att den är monterad. Om du startar på live-pinnen antar jag att den då också kommer att montera det den ser. Du måste i så fall avmontera den innan det funkar att köra fsck.
Kolla vad den heter med df -h och avmontera devicet. (sudo su - ; umount /dev/xxx ; fsck -t "file-sys-type" /dev/xxx)

Troligen är det inte filsystemet som är ditt problem, skulle kunna vara minnes problem, har du kör en mentest?
Antar att burken inte är överklockad? eller, i så fall default-ställ bios.
Min tanke med att starta på en pinne var att det blir en ren uppstart utan pålagda extra progs det är ett sätt att utesluta installationen och problem med X (pinnen har oftast en stabil miljö som passar de flesta system)
Ett annat sätt att utesluta X är att ta ner burken i level 3 (alla funktioner utan X) och se om den fryser i det läget.

Vill du testa så bli root och kör " init 3" i ett cmd-fönster.
Har du testat andra fönstersystem?
Och så den vanliga frågan, är kylningen i burken ok, inga igensatta kanaler i kylaren eller grafikkortet, alla fäktar snurrar osv.?
Vad ligger tempen för cpu:n på(enl. bios) när du botar om direkt efter ett stopp?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassesjo:

Att den är är låst beror på att den är monterad. Om du startar på live-pinnen antar jag att den då också kommer att montera det den ser. Du måste i så fall avmontera den innan det funkar att köra fsck.
Kolla vad den heter med df -h och avmontera devicet. (sudo su - ; umount /dev/xxx ; fsck -t "file-sys-type" /dev/xxx)

Troligen är det inte filsystemet som är ditt problem, skulle kunna vara minnes problem, har du kör en mentest?
Antar att burken inte är överklockad? eller, i så fall default-ställ bios.
Min tanke med att starta på en pinne var att det blir en ren uppstart utan pålagda extra progs det är ett sätt att utesluta installationen och problem med X (pinnen har oftast en stabil miljö som passar de flesta system)
Ett annat sätt att utesluta X är att ta ner burken i level 3 (alla funktioner utan X) och se om den fryser i det läget.

Vill du testa så bli root och kör " init 3" i ett cmd-fönster.
Har du testat andra fönstersystem?
Och så den vanliga frågan, är kylningen i burken ok, inga igensatta kanaler i kylaren eller grafikkortet, alla fäktar snurrar osv.?
Vad ligger tempen för cpu:n på(enl. bios) när du botar om direkt efter ett stopp?

Jag har helt enkelt inte haft tid att testa massa olika saker i linux-systemet. Så det jag har hunnit med med hårdvaran är att jag tagit ut ett PCI digital-tv kort från Hauppauge (WinTV-NOVA-T PCI) från år 2005 i datorn som jag inte använder längre, då jag inte behöver antennuttaget på det kortet längre. Så jag har nu tagit bort det PCI kortet som varit där något år efter bygget av datorn 2008. Och nu märker jag skillnad med datorn att den inte fryst fast sedan jag tog bort det PCI kortet. Så jag vet inte om det är ett kompatibilitetsproblem i Linux med det PCI kortet, men, men...

Permalänk
Inaktiv

Datorn har inte fryst fast nu på två veckor Så jag undrar om det verkligen kan vara så att ett PCI kort i datorn kan orsaka problem med stabiliteten? (Jag har tagit ut ett PCI digital-tv kort från Hauppauge (WinTV-NOVA-T PCI) från år 2005 i datorn som jag inte använder längre). Det är den ända förändringen med hårdvaran jag gjort i denna stationära dator senaste två veckorna. Jag har inte ändrat något i Linuxsystemet eller testat något extra där.