Permalänk
Medlem

GPU kraschar?

Som rubriken lyder så kraschar grafikkortet.

Jag rengjorde grafikkortet innan, tog ut det och dammade av hela. Jag har aldrig sett det krascha. Det händer när jag inte rör datorn under en viss period. Gjorde mig några mackor och när jag kom tillbaka var skärmen svart så jag satte på den och då stog det ingen sgnal. Alla sladdar är i samt gpu:n, annars hade det väll inte fungerat alls?. Det fungerar perfekt annars, temperaturer är bra och spelen är som vanligt.

Vet någon varför det gör såhär? Det är inte viloläge iallafall för man kan inte få liv i den igen bara genom att röra musen, den måste startas om.

EDIT: Har ett geforce gtx 560 ti av evga

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Som rubriken lyder så kraschar grafikkortet.

Jag rengjorde grafikkortet innan, tog ut det och dammade av hela. Jag har aldrig sett det krascha. Det händer när jag inte rör datorn under en viss period. Gjorde mig några mackor och när jag kom tillbaka var skärmen svart så jag satte på den och då stog det ingen sgnal. Alla sladdar är i samt gpu:n, annars hade det väll inte fungerat alls?. Det fungerar perfekt annars, temperaturer är bra och spelen är som vanligt.

Vet någon varför det gör såhär? Det är inte viloläge iallafall för man kan inte få liv i den igen bara genom att röra musen, den måste startas om.

EDIT: Har ett geforce gtx 560 ti av evga

berätta mer hur du rengjorde & dammade av ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

berätta mer hur du rengjorde & dammade av ?

Skruvade av skyddet till "heat spreadern" och skruvade bort fläkten, blåste sedan väck allt damm med typ en sådan som på bilden.

En sånhär använde jag typ

EDIT: Har varit aktiv på datorn nu ca. en timme och inget har hänt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Skruvade av skyddet till "heat spreadern" och skruvade bort fläkten, blåste sedan väck allt damm med typ en sådan som på bilden.

En sånhär använde jag typ

EDIT: Har varit aktiv på datorn nu ca. en timme och inget har hänt än

använde du något esd armband när du höll på med grafikkortet eller tog ut den ur datorn?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av liinuss:

Som rubriken lyder så kraschar grafikkortet.

Jag rengjorde grafikkortet innan, tog ut det och dammade av hela. Jag har aldrig sett det krascha. Det händer när jag inte rör datorn under en viss period. Gjorde mig några mackor och när jag kom tillbaka var skärmen svart så jag satte på den och då stog det ingen sgnal. Alla sladdar är i samt gpu:n, annars hade det väll inte fungerat alls?. Det fungerar perfekt annars, temperaturer är bra och spelen är som vanligt.

Vet någon varför det gör såhär? Det är inte viloläge iallafall för man kan inte få liv i den igen bara genom att röra musen, den måste startas om.

EDIT: Har ett geforce gtx 560 ti av evga

Tycker att en gång är ingen gång, skulle fenomenet upprepa sig, kan du testa att montera ur och i kortet (i fall det inte kom riktigt på plats).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

använde du något esd armband när du höll på med grafikkortet eller tog ut den ur datorn?

Nej, det hade jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

använde du något esd armband när du höll på med grafikkortet eller tog ut den ur datorn?

Använder folk fortfarande det? Har nog aldrig använt det och ingen jag känner heller.
Tycker att esd matta/armband är överskattat då de flesta man ser och läser på nätet inte använder det och det händer ju typ inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att en gång är ingen gång, skulle fenomenet upprepa sig, kan du testa att montera ur och i kortet (i fall det inte kom riktigt på plats).

Gjorde det precis, nu ska jag bara vänta och se on något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Använder folk fortfarande det? Har nog aldrig använt det och ingen jag känner heller.
Tycker att esd matta/armband är överskattat då de flesta man ser och läser på nätet inte använder det och det händer ju typ inget.

Man ska väll ha det ifall något händer eller för äldre komponenter som i mitt fall kanske. Annars kan man nog lämna nätagget i chassit kopplat till väggen men avstängt, då borde man vara jordad om man rör vi chassit, om det är ett jordat uttag förstås... Men det gjorde inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Man ska väll ha det ifall något händer eller för äldre komponenter som i mitt fall kanske. Annars kan man nog lämna nätagget i chassit kopplat till väggen men avstängt, då borde man vara jordad om man rör vi chassit, om det är ett jordat uttag förstås... Men det gjorde inte jag.

Har själv aldrig använt det men jag har aldrig haft den oturen att det gått sönder på grund av det även om jag som yngre byggde datorerna i sängen som lever än idag hehe ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har själv aldrig använt det men jag har aldrig haft den oturen att det gått sönder på grund av det även om jag som yngre byggde datorerna i sängen som lever än idag hehe ..

Jag hade inte datorn i sängen 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Jag hade inte datorn i sängen 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahahahaha det där lät fel XD
Men jag hade ont om plats på skrivbordet så jag fick bygga de där jag kunde.
Men jag har själv aldrig oroat mig för ESD skador då det aldrig hänt men oturen kan ju komma för eller senare antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hahahahahaha det där lät fel XD
Men jag hade ont om plats på skrivbordet så jag fick bygga de där jag kunde.
Men jag har själv aldrig oroat mig för ESD skador då det aldrig hänt men oturen kan ju komma för eller senare antar jag

Ja man ska nog vara lite försiktig även om tekniken har blivit bättre att motstå skador från statisk elektricitet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av liinuss:

Man ska väll ha det ifall något händer eller för äldre komponenter som i mitt fall kanske. Annars kan man nog lämna nätagget i chassit kopplat till väggen men avstängt, då borde man vara jordad om man rör vi chassit, om det är ett jordat uttag förstås... Men det gjorde inte jag.

handlar inte om att du ska jorda dig det handlar om att man ska ha så lika potential som möjligt mellan komponenterna och dig.

dvs armbandet ska sitta i datorchassit (eller ESDmattan om man har sådan och chassit/komponenterna i kontakt med mattan) inte i jordstiftet på ett eluttag...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur är det med drivern för Nvidia-kortet?

Aktuell driver är:
Version: 391.35 WHQL
Release Date: 2018.3.27
Operating System: Windows 10 64-bit
Language: English (US)
File Size: 445.39 MB

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/132845/en-us

Permalänk
Medlem

Använder du displayport?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

handlar inte om att du ska jorda dig det handlar om att man ska ha så lika potential som möjligt mellan komponenterna och dig.

dvs armbandet ska sitta i datorchassit (eller ESDmattan om man har sådan och chassit/komponenterna i kontakt med mattan) inte i jordstiftet på ett eluttag...

Jaha det viste jag inte, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Använder du displayport?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Hur är det med drivern för Nvidia-kortet?

Aktuell driver är:
Version: 391.35 WHQL
Release Date: 2018.3.27
Operating System: Windows 10 64-bit
Language: English (US)
File Size: 445.39 MB

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/132845/en-us

Jag har geforce experience och drivrutinerna är updaterade

EDIT: Får detta meddelande när jag går in, trycker på update och inget händer, sen är det tiillbaks när jag går in igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Jag har geforce experience och drivrutinerna är updaterade

Kan vara displayport kabeln som är kass med, varit med om det själv.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Kan vara displayport kabeln som är kass med, varit med om det själv.

Det funkar när jag är aktiv, sen slocknar den när jag går iväg än stund, gjorde en edit på det du citerade btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Det funkar när jag är aktiv, sen slocknar den när jag går iväg än stund, gjorde en edit på det du citerade btw.

Antar att den uppdateringen är för typ nvidia shadowplay eller liknade?

Annars kan du prova installera om drivrutinerna med DDU.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Antar att den uppdateringen är för typ nvidia shadowplay eller liknade?

Annars kan du prova installera om drivrutinerna med DDU.

DDU?
EDIT: sökte upp det, ska testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Antar att den uppdateringen är för typ nvidia shadowplay eller liknade?

Annars kan du prova installera om drivrutinerna med DDU.

Det funkade tack så mycket. Tack till alla andra också såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuss:

Troligtvis där problemet sitter.
Har själv tre Dell-skärmar kopplat till ett Radeon RX480 och har haft alla möjliga problem med displayport. Provat med både Dells egna kablar och nu kör jag med Club 3D. Svarta skärmar, skärmar som vägrar slockna, blinkningarm ränder, m.m.
På jobbet använder jag två HP skärmar tillsammans med en HP dator och båda körs genom DP, likaså där en del problem med b.la. svarta skärmar och det enda som hjälper är att dra ut och ansluta igen DP kabeln.
Sambons HP på jobbet är kopplat till en Dell-skärm genom DP med snarlika problem.

Mitt tips, prova kör HDMI eller DVI för att se om problemet försvinner.

Edit: såg att problemet var löst, dyker det upp igen så prova annan kabel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pnorberg:

Troligtvis där problemet sitter.
Har själv tre Dell-skärmar kopplat till ett Radeon RX480 och har haft alla möjliga problem med displayport. Provat med både Dells egna kablar och nu kör jag med Club 3D. Svarta skärmar, skärmar som vägrar slockna, blinkningarm ränder, m.m.
På jobbet använder jag två HP skärmar tillsammans med en HP dator och båda körs genom DP, likaså där en del problem med b.la. svarta skärmar och det enda som hjälper är att dra ut och ansluta igen DP kabeln.
Sambons HP på jobbet är kopplat till en Dell-skärm genom DP med snarlika problem.

Mitt tips, prova kör HDMI eller DVI för att se om problemet försvinner.

Edit: såg att problemet var löst, dyker det upp igen så prova annan kabel.

Ja det är fel på vissa kablar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men nu verkade det vara drivrutinerna.
#17799270

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är fel på vissa kablar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Men nu verkade det vara drivrutinerna.
#17799270

Tyvärr så är det 100% fel isf för både min hemdator och jobbdator samt sambons jobbdator. Alla har körts med originalkablar fram tills för någon månad sedan då jag skaffade club 3d kablar utan någon som helst förändring.
Nyss så slockna alla tre, starta om genom resetknappen, två av skärmarna kom igång, tredje vägrade.
DP är skit men tyvärr måste jag stå ut med skiten om jag inte vill ha ett ormbo med kablar.
Om det är drivrutinerna så har jag haft drivrutinsproblem i två år med hemdatorn och ett år med jobbdatorn, sambons jobbdator har även haft problem i två år (där har även olika kablar testats).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Använder folk fortfarande det? Har nog aldrig använt det och ingen jag känner heller.
Tycker att esd matta/armband är överskattat då de flesta man ser och läser på nätet inte använder det och det händer ju typ inget.

det är torrare luft på vintern så mycket enklare bli "laddad" än på ex sommaren,
jag fick inte vinterkräksjukan i år, undrar om norovirus existerar ska nog skippa tvätta händerna i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Troligtvis där problemet sitter.
Har själv tre Dell-skärmar kopplat till ett Radeon RX480 och har haft alla möjliga problem med displayport. Provat med både Dells egna kablar och nu kör jag med Club 3D. Svarta skärmar, skärmar som vägrar slockna, blinkningarm ränder, m.m.
På jobbet använder jag två HP skärmar tillsammans med en HP dator och båda körs genom DP, likaså där en del problem med b.la. svarta skärmar och det enda som hjälper är att dra ut och ansluta igen DP kabeln.
Sambons HP på jobbet är kopplat till en Dell-skärm genom DP med snarlika problem.

Mitt tips, prova kör HDMI eller DVI för att se om problemet försvinner.

Edit: såg att problemet var löst, dyker det upp igen så prova annan kabel.

Kablen är rätt gammal så det kunde vara det, men ville vänta med att byta och det lönade sig, nu har jag några extra slantar att slänga på något annat 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Tyvärr så är det 100% fel isf för både min hemdator och jobbdator samt sambons jobbdator. Alla har körts med originalkablar fram tills för någon månad sedan då jag skaffade club 3d kablar utan någon som helst förändring.
Nyss så slockna alla tre, starta om genom resetknappen, två av skärmarna kom igång, tredje vägrade.
DP är skit men tyvärr måste jag stå ut med skiten om jag inte vill ha ett ormbo med kablar.
Om det är drivrutinerna så har jag haft drivrutinsproblem i två år med hemdatorn och ett år med jobbdatorn, sambons jobbdator har även haft problem i två år (där har även olika kablar testats).

Då vet jag att jag inte ska använda DP sen när jag har pengar till att byta grafikkort o skärm