Permalänk
Medlem

Blåst fru....

Vet att jag läst en liknande tråd här förut, hittade den dock inte..
Lite story:
Imorse beställde frugan 2 par strumpbyxor från HM till dottern via deras webshop eller vad de nu har. Detta var helt legit och den riktiga HM-sidan. Hon betalade dessa via nätet på något sätt på HM's sida(jag har inge aning om hur HM's web ser ut, är väl ingen storkund direkt^^).

Hursomhelst, ett par timmar senare dimper det ner ett mail till henne från "postnord" vilket hon faller för då hon tänkte att det har med frakten av strumpbyxorna att göra.
Mailet kan läsas här för den intresserade:

Ditt paket väntar på dig

Spårningsnummer: #SE-SAM32013

STATUS: INTE SKICKAS FRÅN DISTRIBUTIONSCENTRAL

Vi har därför infört en avgift på 5 kronor.

När det är betalt får du ett formulär som måste överlämnas till posten.

Om paketet inte tas emot inom 14 arbetsdagar, har posten rätt att kräva ersättning frän dig.

Du kan hitta information om villkoren för lagring av paket i närmaste kontor.

Dold text

Sedan var det en bifogad länk där det står "Betala frakt".

Länk till sidan, klicka på egen risk:
*BORT* /Mod

Hon klickade där såklart och kom till en ny sida med lite skit. Ett formulär med namn, adress etc.. samt betala nu. Här är nu summan 19:- istället. Hon missade iaf alla varningstecken och rockade på...

Sen för en stund sedan kom det 3 mail till som sa samma sak....Då trillade poletten ner
"Bardbard, jag har blivit lurad!!!!11!".

Lite läsningen på den suspekta sidan visar givetvis detta i det finstilta:

Alla nya användare deltar i tävlingen om den aktuella produkten. Om du vinner kommer du att kontaktas direkt via e-post. Detta specialerbjudande har en 3-dagars provperiod med obegränsad onlineunderhållning. Därefter kommer en månatlig medlemsavgift (799 SEK) automatiskt att dras från ditt kreditkort. Om du, av någon orsak, inte är nöjd med tjänsten, kan du avbeställa ditt konto inom 3 dagar. Tjänsten förnyas månatligen tills dess den sägs upp. Kampanjen går ut den 31 december, 2019.

Min fråga är väl, vad gör vi nu?
Hon skulle ändå byta kreditkort i dagarna så det är spärrat samt beställt ett nytt. Problemet är väl "avtalet" hon har ingått i, hur blir man av med det?
Tackar!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Ja uppenbar scam. Postnord varnar om det på sin sida just nu. Men det uppenbara att försöka göra är väl att försöka säga upp det? Det står ju i texten att du har tre dagar på dig, och det upptäcktes igår?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Punkt 1 verkar va relaterat till det ni drabbades av.
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/se-upp/vanli...

Permalänk

Fått sådär 30 mail dom senaste 2 dagarna gällande samma sak. Hade spärrat kortet omgående om jag vore ni.

Permalänk
Medlem

Hoppar direkt till på minsta felstavning.

Citat:

Om paketet inte tas emot inom 14 arbetsdagar, har posten rätt att kräva ersättning frän dig.

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail där du nyttjar din ångerrätt.

Skulle de sedan försöka driva det till inkasso kan du bara bestrida det med hänvisning till ditt mail.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Bardbard, jag har blivit lurad!!!!11!".

Hahahahaha jag dör

Hursomhelst, angående avtalet så har jag ingen aning, du kanske ska polisanmäla händelsen så IFALL du får en faktura hem kan du bestrida den och ange att det är ett bedrägeri, eventuellt ange diarienummer osv.

Permalänk
Avstängd

Dags för ny fru tyvärr.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Spärra kontot, maila att du vill avbryta.
Se till att hon tar lärdom av detta... Vem går på att det är posten när man skickas till en helt ny sida med en helt annan kostnad?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Ja uppenbar scam. Postnord varnar om det på sin sida just nu. Men det uppenbara att försöka göra är väl att försöka säga upp det? Det står ju i texten att du har tre dagar på dig, och det upptäcktes igår?

Jo det är ju givet att försöka, själv tror jag väl att kundtjänsten(som finns på Cypern) har körigt nu och har svårt att svara de närmsta dagarna

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

De behöver ju inte svara. Skicka mail och avbeställ så har du gjort det du ska göra som kund. Det tillsammans med att spärra kortet så behöver du inte bry dig om det mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Punkt 1 verkar va relaterat till det ni drabbades av.
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/se-upp/vanli...

Tack för länk, blir nog en kontakt imorgon!

Skrivet av spicy_mama:

Fått sådär 30 mail dom senaste 2 dagarna gällande samma sak. Hade spärrat kortet omgående om jag vore ni.

Det är gjort

Skrivet av Pro9:

Skicka ett mail där du nyttjar din ångerrätt.

Skulle de sedan försöka driva det till inkasso kan du bara bestrida det med hänvisning till ditt mail.

Finns ingen mail att hitta någonstans tyvärr förutom ordinarie "postnord"-mail. Tyvärr sker det 2 redirects på vägen från mail till betalning, känns som att postnordmailen inte har mycket att göra med slutdestinationen.

Skrivet av gdmllj:

Dags för ny fru tyvärr.

Jo man funderar ju

Skrivet av moonblase:

Spärra kontot, maila att du vill avbryta.
Se till att hon tar lärdom av detta... Vem går på att det är posten när man skickas till en helt ny sida med en helt annan kostnad?

Kortet är spärrat, se ovan:
Finns ingen mail att hitta någonstans tyvärr förutom ordinarie "postnord"-mail. Tyvärr sker det 2 redirects på vägen från mail till betalning, känns som att postnordmailen inte har mycket att göra med slutdestinationen.

Skrivet av jensa86:

De behöver ju inte svara. Skicka mail och avbeställ så har du gjort det du ska göra som kund. Det tillsammans med att spärra kortet så behöver du inte bry dig om det mer.

Finns ingen mail att hitta någonstans tyvärr förutom ordinarie "postnord"-mail. Tyvärr sker det 2 redirects på vägen från mail till betalning, känns som att postnordmailen inte har mycket att göra med slutdestinationen.

Blir väl en kontakt med hallåkonsument imorgon, de lär ju ha lite koll vad man kan göra. Sen går det väl att ringa till cypern, kanske kan ge något

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Spärra kortet och om du hör något från dem; be dem fara åt helvete. Det är ingen chans att de driver det långt då de själva skulle behöva svara på frågor, de tar nog de pengarna de får från vilsna själar och skiter i resten.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Som alla säger.. Är kortet spärrat kan dom inte göra ett skit. Bara att gå vidare i livet! Ha en trevlig kväll och tänk inte på detta nå mer

Permalänk
Medlem

Skulle säga att ni inte ens har ingått något avtal eftersom det utgår från felaktiga grunder från första början, men skadar inte att skicka iväg ett mail och avbeställa.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

"Blåst fru...." Säger man så om sin fru så skulle ett kok stryk komma på posten istället

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Alltså regel nr#1 för att få ha en epostadress borde vara att man ALDRIG ska betala något via en länk i epostadressen. Aldrig vart med om att någon skulle kräva.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Det nedan verkar bekant ...

Varning för bluffmejl och bluff-sms
Det cirkulerar just nu bluffmejl och bluff-sms som ser ut att komma från PostNord.
Det senaste exemplet på ett bluff-sms
”Vi har inte kunnat leverera din försändelse då det var för lite porto gå in på xxxxxx för att betala.”
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/bluffmejl-190220

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Där ser man!
Det som är skumt är att hon inte fått något bekräftelsemail eller någonting. Antar att det är medvetet så man inte ska ana något

Vi får se vad som händer

Har faktiskt chattat lite med ”skurkarnas” support, det gav givetvis ingenting då de ej kunde hitta frugan i systemet. Tillslut ville de ha bankkortnummer för att kunna söka med det i sitt kundregister

Supporten sa att han befann sig i England, IP:t för chatten visade dock på indien(skräll).
Frågade om han var pakistanier och då ville han inte prata nå mer

Visa signatur

Bara gammalt skräp...