Går det att använda Nikon D3000 som kamera för streaming?

Permalänk

Går det att använda Nikon D3000 som kamera för streaming?

Hejsan!

Fick en Nikon D3000 av farsan som jag tänkt använda för streaming på Twitch. Som jag förstår så är det en DSLR kamera som man ska kunna koppla in i datorn på något sätt. Skulle vilja få det bekräftat av någon kunnig att det verkligen kommer gå innan jag köper det som behövs till den. Detta är eftersom man normalt sätt inte kan filma med den, endast ta kort.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det ska gå till då D3000 saknar videofunktion och därmed inte kan filma alls. Tyvärr, men så verkar det vara.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Köp en extern hd webkamera, du hittar en med riktigt bra kvalite för säg 300 kr kommer fungera utmärkt för att streama. Satsa pengar på en bra mikrofon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbinros:

Hejsan!

Fick en Nikon D3000 av farsan som jag tänkt använda för streaming på Twitch. Som jag förstår så är det en DSLR kamera som man ska kunna koppla in i datorn på något sätt. Skulle vilja få det bekräftat av någon kunnig att det verkligen kommer gå innan jag köper det som behövs till den. Detta är eftersom man normalt sätt inte kan filma med den, endast ta kort.

Tack!

Den tycks ha USB-utgång, men det tenderar att inte fungera något vidare att skicka videosignalen över USB 2.0. Den saknar dessutom HDMI-utgång eller liknande.

Du kan få analog video ut, men det kommer inte vara lika lyckat som många andra kameror som har HDMI-utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Den tycks ha USB-utgång, men det tenderar att inte fungera något vidare att skicka videosignalen över USB 2.0. Den saknar dessutom HDMI-utgång eller liknande.

Du kan få analog video ut, men det kommer inte vara lika lyckat som många andra kameror som har HDMI-utgång.

Nej, det kommer ingen video ur den kameran, oavsett vad. Den kan inte filma överhuvudtaget.Varken "analog" eller på annat vis.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Och även om kameran hade kunnat filma så hade det förmodligen behövts ett capturecard om du inte redan har ett. Detta pga att de flesta kamerorna med filmfunktion bara har HDMI ut om du vill visa bild.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan