Basutgång baktill... det här går väl inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Basutgång baktill... det här går väl inte?

Såg den här bilden när jag kikade på KEFs trådlösa högtalare. Men de har basporten baktill, och då ska man väl ha minst 50 cm till väggen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001

Nä, det känns inte optimalt. Många högtalare har skumgummi-pluggar som följer med för att täppa igen basporten, men då tappar man lite i de nedre registren..

- i7 2600k @ 4.4GHz | GTX 1080 | Intel 320 120GB - Samsung EVO 850 500GB | 16GB RAM -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005

Kanske inte är helt 100% men 50cm gäller stora högtalare så tror inte det hade varit några problem.

Ghost S1 Large Top,Intel 9900K,Kraken X62,Z390 Phantom Gaming-ITX,32 GB GSKILL LED@CL14@3740,Nvidia 2080ti, Samsung 970 EVO 1TBx2 Raid0, Dell UP3218K,HP OMEN 35

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

Vad får ni 50 cm ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vad får ni 50 cm ifrån?

Det undrar jag också.

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vad får ni 50 cm ifrån?

Nåt jag tycker mig ha hört och sett många gånger genom åren, även här på forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Om du skall ha en tumregel, avståndet bör vara lite större än diametern på porten.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Det är nog olika, brukar stå i manualen. Har Dali Opticon 6(golvhögtalare) som rekommenderas att ha minst 20cm från vägg

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Logitech G403 & Asus Rog Strix Flare | AKG K701 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Det går bra. Kef skickar med pluggar i olika storlekar som du använder beroende på hur nära väggen du har dina högtalare.

Du kan ha den helt öppen, halvt, eller helpluggad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av guermantes:

Nåt jag tycker mig ha hört och sett många gånger genom åren, även här på forumet.

Avståndet kommer bero på ett antal saker.
Dels som det står i svaret efter det du skrev, avståndet bör vara större än diametern på porten. Men det är mer för att inte orsaka turbulens i onödan.

När det gäller egenskaper för ljudet så brukar det påverkas av avstämningen, eller hur tidigt högtalaren rullar av i frekvens. I och med att låga frekvenser sprider ljudet runt om istället för i bara en riktning kan man dra nytta av reflentionerna som man får från väggen bakom. Men det omvända gäller också, det finns risk att man förstärker basen för tidigt i frekvens så att man får en ful puckel i frekvensgången.

Det där är något man får anpassa antingen genom att mäta eller genom tycke och smak.

Rent tekniskt kommer dock ljudvågorna från de bakåtvända portarna nå lyssnaren även om placeringen är som på bilden.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

50 cm från bakvägg syftar nog inte på basportens funktion utan avser de akustiska problem som uppträder pga reflexer för de är som mest hörbara om högtalarkonen befinner sig mellan 80 cm och 2 m från bakväggen så det är närmare eller längre bort som brukar ge bäst ljud.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2007

Jag har mina LS50 väldigt nära väggen och vinklade inåt för att inte behöva sitta så långt ifrån dem för någorlunda hyffsat ljud då jag sitter framför datorn. Ena högtalaren är dessutom nära ett hörn. Utan pluggar i portarna blir ljudet aningen grötigt men kör hel-pluggat och subwoofer men gott resultat. Detta är från LS50 manualen:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Intressant. Tack för svar!