Playstation 5 kan bli bakåtkompatibel från och med ursprungliga Playstation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

PS4 BC är givet men iövrigt hoppas jag att de inte lägger tid och pengar på att få till PS1-3 BC. Se framåt, inte bakåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jun 2018

hoppas verkligen att PS5 blir bakåtkompatibel med åtminstone PS4 så att man kan spela/behålla hela mitt spelbibliotek :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Didsva:

hoppas verkligen att PS5 blir bakåtkompatibel med åtminstone PS4 så att man kan spela/behålla hela mitt spelbibliotek :).

Det vore en strategisk blunder av guds nåde om de inte kirrar det.

Idag ligger det massor med pengar i att hålla kvar kunderna i det egna eco-systemet; att övergången 4->5 går så smidigt som möjligt för kunden borde därför vara prio 1.

Det är rätt lustigt. PS4 har inte sålt i lika många ex som PS2. Men för bara år 2018 så kommer de ha högre vinst än vad de hade för alla PS2-åren sammanlagt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av serdyllon:

Svårt att se att de skulle göra ett stort hopp i prestanda från X/Scorpio-nivån utan att samtidigt motivera att de ingående komponenterna har blivit dyrare. Nuvarande generation tog ju ett kliv upp i prisnivå.

Jag hoppas naturligtvis också att det blir en mer "folklig" prissättning, men är lite för cyniskt lagd för att tro på det.

Stämmer ej, bokade mitt ps3 på elgiganten för 5999SEK vilket va ett av de billigaste.
Avbokade sista veckan från Ebgames som skulle ha cirkus 6500SEK.
Så vitt jag vet så låg ps4 runt 4000SEK vid release.

| 4670k | Asus maximus VI hero | corsair xms3 ddr 1600 | Sapphire R9 290 med EK block | Corsair HX 750 | Alphacool ut60 240 | Alphacool ut60 360 | | XSPC vario acrylic tank | Ek supremacy | Samsung 840 evo 250GB | Sennheiser HD650 | Beyerdynamic dt880 premium | Bottlehead Crack | Odac | Starving Student | AMB M3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av borz:

De var faktiskt inte svarta utan mörklila

Du tänker inte på ps2 cd skivor?

| 4670k | Asus maximus VI hero | corsair xms3 ddr 1600 | Sapphire R9 290 med EK block | Corsair HX 750 | Alphacool ut60 240 | Alphacool ut60 360 | | XSPC vario acrylic tank | Ek supremacy | Samsung 840 evo 250GB | Sennheiser HD650 | Beyerdynamic dt880 premium | Bottlehead Crack | Odac | Starving Student | AMB M3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av kozmos:

Du tänker inte på ps2 cd skivor?

https://www.youtube.com/watch?v=XUwSOfQ1D3c&t=290s

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Coolt, säger ju sig själv nu när du visar det 😂

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Kanske släpper dom två versioner av PS5 där en är BC med bara PS4 och en dyrare som klarar allt.
Det är imponerande om dom får till det. Både PS2 och PS3 lär vara lite krångliga att emulera med sina speciella chip.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Orisons:

Tror inte att detta blir verklighet. Varför ska den kunna det? Var skulle man få tag på ps1,2 skivor? Får man njuta av samma underbara laddningstider? Nog tror jag att ett fullt online bibliotek med låga/gratis priser och bra emulering skulle vara mer eftertraktat och användar vänlig.

På mina XB1X så kan jag köra digitalt nerladdade spel för både XB360 och XB original (trots att jag aldrig ägt eller använt de).

Riktigt kul och trevligt!

Har tex. MassEffect-serien och RDR för XB360 körandes på XB1X.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], W10M: hp X3 Elite [64GB], Misc: Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av martinot:

På mina XB1X så kan jag köra digitalt nerladdade spel för både XB360 och XB original (trots att jag aldrig ägt eller använt de).

Riktigt kul och trevligt!

Har tex. MassEffect-serien och RDR för XB360 körandes på XB1X.

Precis, det känns mycket viktigare än att kunna stoppa in någon gammal ps1 skiva. Det är inte retro grejen jag inte ser någon mening med, utan snarare förmåga att kunna läsa 20år gamla skivor som nästan ingen längre äger.
Men jag kanske läser in för mycket i ordet bakåt -kompatibel. För mig betyder det att den stödjer de riktiga skivorna och inte att den bara kan köra en ps1 emulator med roms.

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Thornstream:

Kanske släpper dom två versioner av PS5 där en är BC med bara PS4 och en dyrare som klarar allt.

Vore en bedrövlig idé. Pengarna finns i PS5 mjukvaror och tjänster. Ska de släppa 2 versioner ska mervärdet vara PS5-relaterat, inte i "junk från förr".

De behöver få med sig nuvarande PS4-ägare, därefter bör allt fokus ligga på framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Maj 2018

hoppas verkligen på detta, har en hög med ps3 spel köpta digitalt som jag gärna hade spelat igen! Tex GT och NFS

Phanteks enthoo evolv X - Z370 AORUS Ultra Gaming - i7 8700K - Corsair Vengeance 3000MHZ 8GB X4 - 960EVO M.2 SSD 250GB - 970EVO M.2 SSD 1TB - GeForce GTX 1080 FE - Corsair HX750i - Corsair H150i - Corsair Strafe cherryMX - Corsair M65 - Sennheiser GSP600 - Sennheiser GSX 1000 - Samsung 27" 2K CURVED HDR - EGEN SLEEVADE kablar - 3Fractal design fläktar 14" - 1corsair 14" fläkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av ipac:

Vore en bedrövlig idé. Pengarna finns i PS5 mjukvaror och tjänster. Ska de släppa 2 versioner ska mervärdet vara PS5-relaterat, inte i "junk från förr".

De behöver få med sig nuvarande PS4-ägare, därefter bör allt fokus ligga på framtiden.

Håller väl med dig till viss del men endel som lirar ps4 känner ibland för att gå tillbaka till "gammalt junk" från förr.
Har hellre en bakåtkompatibel konsol än att de ska släppa massa jävla remaster versioner istället för att släppa nya spel med nytänkande som jag tycker det har varit lite snålt med denna generationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2015

Tror bara vi pratar om PS4 dock, kanske PS3 möjligtvis. Sen att den blir bakåtkompatibel med 4:an är nästan något jag tar för givet.

NZXT H400i | MSI Z390M Edge| i7 9700K | NZXT x62 Kraken | MSI GTX 1080 Ti Lightning X | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | Samsung 960 EVO | Corsair RM750X