Fiber, farten varierar. Väldigt mycket...

Permalänk
Medlem

Fiber, farten varierar. Väldigt mycket...

Så, fick äntligen fiber installerat. Valde 250/100. Har börjat med att testa farten så klart. Har använt en del olika verktyg, Speedtest, Bredbandskollen osv...
Hur mycket kan man lita på dessa? Jag får enorma skillnader i fart och funderar vad det kan bero på?
Se några av mina olika resultat här nedan, det är inte lite det skiljer... Jag har kontaktat isp:n och de kollar på det, men det blir nog ett ärende för stadsnätet och tänker att med så mycket kunnigt folk som finns här kan det vara kul att höra teorier om problemet...

Speedtest A3 server Umeå: 148/91, ping 12
Speedtest Hi3gAccess server Stockholm: 46/90, ping 32
Bredbandskollen server Sundsvall: 30/40, ping 22
Bredbandskollen server Stockholm: 60/41, ping 24
Test direkt från Unifi USG, server anges ej: 210/98, ping 10

Har vid något tillfälle varit uppe i 250/100, och även ner mot 20/40... Har kört en pingplotter och det var minimalt med packet loss, pingen var också helt ok...
Provade också att ladda ner en 100MB (800 mbit) fil från tele2.speedtest.net och det tog 3 minuter!

Permalänk
Medlem

Vart bor du någonstans och vilket stadsnät är du ansluten till?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vart bor du någonstans och vilket stadsnät är du ansluten till?

Gällivare, DunderNET. Helt nytt nät så det kan ju finnas barnsjukdomar då här i början. Men har pratat med en massa annat folk som testat sina anslutningar och de ligger ganska stabilt på vad de beställt. Inte samma isp dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du mäter väl via kabel så du inte blandar in wifi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utöver det mrqaffe säger så prova utan router och koppla kabeln direkt in i fiberswitchen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen har varit trasigt i ett par månader om inte mer, så ignorerar deras resultat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

Bredbandskollen har varit trasigt i ett par månader om inte mer, så ignorerar deras resultat.

Men de klarar ju av att mäta snabbare uppkopplingar utan problem, mätte just och >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@ztevie: Om du får "Test direkt från Unifi USG, server anges ej: 210/98, ping 10" från den och allt bakom den är katastrofdåligt så säger väl det det mesta eller? Fast det du ska göra, som egentligen alltid ska göra är att testa med så lite egen utrustning som möjligt innan man kopplar in sig i någon annan utrustning så ta du din dator enbart och testa ifrån. Ingen router, ingen hw-brandvägg eller något annat. Utan ha så lite annan utrustning som möjligt mellan det du ska testa med och nätverksuttaget.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har så klart kört direkt in i konvertern på väggen. Olika kablar (korta cat6), säkerställt att nätverkskortet klarar gigabit. Ingen router eller annat emellan. Enda gången jag inte kört så är när jag testade direkt via Unifi controllers speedtest... och den hade ju ok fart dessutom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Speedtest A3 server Umeå: 148/91, ping 12
Speedtest Hi3gAccess server Stockholm: 46/90, ping 32
Bredbandskollen server Sundsvall: 30/40, ping 22
Bredbandskollen server Stockholm: 60/41, ping 24

Test direkt från Unifi USG, server anges ej: 210/98, ping 10

Du får ju nästan okej hastighet om du kopplar direkt till USG, får man ut 210 av 250 så får man nog leva med det. Men hur hade du kopplat när du gjorde de andra mätningarna?
Jag är särskilt nyfiken över varför det står Hi3gAccess, det är nämligen 3s mobilnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Du får ju nästan okej hastighet om du kopplar direkt till USG, får man ut 210 av 250 så får man nog leva med det. Men hur hade du kopplat när du gjorde de andra mätningarna?
Jag är särskilt nyfiken över varför det står Hi3gAccess, det är nämligen 3s mobilnät.

Jag har inte ens kopplat direkt till usg, utan gått in i unifis controller och kört igång speed test därifrån, dvs usg-》nätverkskabel-》fiberkonverter-》internet.
De andra testerna har gjorts med laptop kopplad direkt till fiberkonvertern. Alltså så rent som man bara kan få det, utan nån router eller annat emellan...
Jaså 3:s mobilnät? Ja, jag valde bara en server i Bredbandskollens lista...
Jag har några gånger fått ända upp till max speed 250/100... Det är inte det att jag inte kan få bra fart,
grejen är den att farten diffar så fruktansvärt mycket. Oftast under 100 ned. Ibland har jag fått typ 20 ned och 90 upp, vilket är helt uppåt väggarna.
Så ibland har jag praktiskt taget full speed, men oftast inte. Jag har också bra ping . Nästan alltid mellan 10 och 20 ms... Inga packet loss heller.
Jag förutsätter att om det vore en taskig skarv nånstans eller ljusläckage i fibern så skulle packet loss vara större och pingen högre och mer varierande?
Ska testa att köra med ftp och ladda ner några stora filer från olika servrar och mäta tiden på gammalt hederligt vis.
Finns det några andra bra grejer att testa? Kanske nåt som mäter mer djupgående än Speedtest och Bredbandskollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att ladda ner en fil från http://speedtest.tele2.net/ om du vill för att se om det gör någon skillnad.

Det finns alltså inget sätt som du konsekvent kan få ett högt resultat?

Har du offloading aktiverat i din USG? Ubiquiti fixade ju precis en bugg (i en beta-release) som gjorde att offloading slutade fungera efter en månads uptime på Cavium-baserade EdgeRouter-routrar. Eftersom den första USG:n brukar baseras på samma hårdvara och därmed troligen delvis samma mjukvara kan det kanske vara värt att starta om den. Du borde visserligen klara hyfsade hastigheter ändå men kan ju vara värt att kolla.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@dlq84: Tycker också Bredbandskollen är väldigt trasig. Rekommenderar fast.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Jag har inte ens kopplat direkt till usg, utan gått in i unifis controller och kört igång speed test därifrån, dvs usg-》nätverkskabel-》fiberkonverter-》internet.
De andra testerna har gjorts med laptop kopplad direkt till fiberkonvertern. Alltså så rent som man bara kan få det, utan nån router eller annat emellan...
Jaså 3:s mobilnät? Ja, jag valde bara en server i Bredbandskollens lista...
Jag har några gånger fått ända upp till max speed 250/100... Det är inte det att jag inte kan få bra fart,
grejen är den att farten diffar så fruktansvärt mycket. Oftast under 100 ned. Ibland har jag fått typ 20 ned och 90 upp, vilket är helt uppåt väggarna.
Så ibland har jag praktiskt taget full speed, men oftast inte. Jag har också bra ping . Nästan alltid mellan 10 och 20 ms... Inga packet loss heller.
Jag förutsätter att om det vore en taskig skarv nånstans eller ljusläckage i fibern så skulle packet loss vara större och pingen högre och mer varierande?
Ska testa att köra med ftp och ladda ner några stora filer från olika servrar och mäta tiden på gammalt hederligt vis.
Finns det några andra bra grejer att testa? Kanske nåt som mäter mer djupgående än Speedtest och Bredbandskollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag tolkat det du skrivit i tråden rätt så får du inte ut i närheten av 250/100 ens när du är kopplat direkt till fiberconvertern, om så är fallet så är nästa steg att kontakta din tjänsteleverantör för felanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan ju testa att ladda ner en fil från http://speedtest.tele2.net/ om du vill för att se om det gör någon skillnad.

Det finns alltså inget sätt som du konsekvent kan få ett högt resultat?

Har du offloading aktiverat i din USG? Ubiquiti fixade ju precis en bugg (i en beta-release) som gjorde att offloading slutade fungera efter en månads uptime på Cavium-baserade EdgeRouter-routrar. Eftersom den första USG:n brukar baseras på samma hårdvara och därmed troligen delvis samma mjukvara kan det kanske vara värt att starta om den. Du borde visserligen klara hyfsade hastigheter ändå men kan ju vara värt att kolla.

Testade ladda ner en 100 MB (800 mbit) fil därifrån. Tog 3 minuter...

Jag är inte säker på om offloading är på eller inte. Det spelar ju mindre roll eftersom jag mätt direkt i konvertern utan att gå igenom usg:n...

Jag får faktiskt bättre resultat hela tiden om jag går mot A3 server i Umeå i Speedtest. Har haft max nån gång där, men även där varierar det ner till under 100.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Om jag tolkat det du skrivit i tråden rätt så får du inte ut i närheten av 250/100 ens när du är kopplat direkt till fiberconvertern, om så är fallet så är nästa steg att kontakta din tjänsteleverantör för felanmälan.

Ja, det finns ett ärende på det redan. Jag får faktiskt ut i närheten av vad jag ska ha stundtals. Tror mitt max är typ 248/97... Grejen är att det oftast inte är det, varierar extremt mycket... ändå ner till 30/45 och liknande..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, undrar om det blir skämskudden nu...? Har alldeles nyligt fått fibern och har också installerat hela Unifi systemet häromdan. Först idag kopplade jag in min stationära dator. Körde lite tester från den och fick väl någorlunda resultat. Kom ihåg att nu kör jag inte rätt in i konvertern, utan genom en Unifi switch och USG:n. Så det är inte lika optimalt som att gå rakt in i konvertern.

Här är några resultat

Bredbandskollen:

Speedtest:

Fast.com:

Och en liten enskild glädjemätning från Fast, hände bara en gång:

Som man ser här verkar Bredbandskollen ligga lite bakom de andra, annars är det i stort sett vad jag betalar för.
Ska mäta lite mer vid andra tider på dygnet, men det måste vara nåt med laptopen jag mätt med tidigare kanske? Det är fruns jobbdator så kanske den är mer restriktiv på nedladdningar och att allt går genom nån mukvaru för kontroll? Ingen aning, det lustiga är att jag haft enstaka bra resultat även med den. Nåja, ska testa lite mer i helgen, men förhopningsvis håller speeden i sig...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztevie:

Ok, undrar om det blir skämskudden nu...? Har alldeles nyligt fått fibern och har också installerat hela Unifi systemet häromdan. Först idag kopplade jag in min stationära dator. Körde lite tester från den och fick väl någorlunda resultat. Kom ihåg att nu kör jag inte rätt in i konvertern, utan genom en Unifi switch och USG:n. Så det är inte lika optimalt som att gå rakt in i konvertern.

Här är några resultat

Bredbandskollen:
https://i.imgur.com/0Gp2NC7.jpg

Speedtest:
https://i.imgur.com/JlmmQbF.jpg

Fast.com:
https://i.imgur.com/ZMjIBpJ.jpg

Och en liten enskild glädjemätning från Fast, hände bara en gång:
https://i.imgur.com/PrLmpjF.jpg

Som man ser här verkar Bredbandskollen ligga lite bakom de andra, annars är det i stort sett vad jag betalar för.
Ska mäta lite mer vid andra tider på dygnet, men det måste vara nåt med laptopen jag mätt med tidigare kanske? Det är fruns jobbdator så kanske den är mer restriktiv på nedladdningar och att allt går genom nån mukvaru för kontroll? Ingen aning, det lustiga är att jag haft enstaka bra resultat även med den. Nåja, ska testa lite mer i helgen, men förhopningsvis håller speeden i sig...

Jag har en laptop som inte orkar med mer än ca 270 Mbit/s i win pga klen hårdvara det ska ju normalt sett mangla genom säkerhetsprogram och webbläsaren kan försöka använda "obefintlig hårdvaruacceleration" spå den orkar helt enkelt inte med mer under win om man inte optimerar mätmetoden.
Det är inget verkligt problem men jag är medveten om det för jag kollade varför den var förhållandevis "slö på lanet."

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.