Fibermodem och mediaomvandlare utomhus i minusgrader?

Permalänk
Avstängd

Fibermodem och mediaomvandlare utomhus i minusgrader?

Hej!
Går det att installera villafiber på t.ex fasaden eller utomhus i skåp?

Har nämligen 2st uthyrningsstugor intill varandra på tomten, tänker mig att ifall man skulle beställa en enda ny villafiber-installation som dessa två uthyrningsdelar får dela på.

Är det möjligt att sätta mediaomvandlare och fibermodem utomhus? Därifrån vi kan dra cat6 till varje stuga.
Vill helst inte att uppkopplingen ska gå till en stuga och därifrån till en annan då det kommer vara 2 olika hushåll.

Tack så mycket! <3

Permalänk
Medlem

Det genomförst villainstallationer där allt är i "låda på vägg". Alltså fiberjack och mediaomvandlare på utsidan huset så teknikern slipper springa in hos kund, detta för att spara tid och göra utbyggnaden i området lite mer flexibel. Man slipper boka tid för installation hos kund osv.
Så det går ju att lösa, gäller bara att de som installerar fibern går med på att göra på detta sättet. Jag har erfarenhet utav att det görs så i vissa projekt men i vissa görs det inte alls.

Permalänk
Avstängd

@Antman88: Men hur går det tekniskt till? Mediaomvandlaren och fibermodemet sitter väl inte utomhus?

Tack Antman!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan fungera förutsatt att de aktiva delarna klarar miljön, håller du ordning på fukt och temperatur i förhållande till valda delar kommer det att fungera nätverkstekniskt.
Jag är däremot emot att du drar kabel mellan 2 olika hus pga de risker det innebär för problem pga potentialskillnader, en radio eller fiberlänk isolerar ju fastigheterna galvaniskt gentemot varandra och man slipper ev potentialproblem och kan överlåta allt "jordande" till elinstallatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Kanske går att hitta sån utrustning som är lämpad för utomhus? Då kan man väl bara byta ut fiberomvandlaren och fibermodemet? Hmm..

Är det verkligen så farligt att dra kabel i rör mellan två hus? Vi har gjort det utan någon jordad nätverkskabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swealpha:

@mrqaffe: Kanske går att hitta sån utrustning som är lämpad för utomhus? Då kan man väl bara byta ut fiberomvandlaren och fibermodemet? Hmm..

Är det verkligen så farligt att dra kabel i rör mellan två hus? Vi har gjort det utan någon jordad nätverkskabel.

Det är ojordad kabel som ger minst risker, husen kan ha olika potential och då kan det gå en potentialutjämningsström genom nätverkskabeln och om det blir ett elfel i det ena huset elerl om åskan slår ned i marken i närheten kan det bli mycket värre skador än om man inte haft denna kabel mellan husen. Kablar för potentialutjämning ska vara grova, 6-25mm^2 om man ska följa elinstallationsreglerna och allt som är klenare bör egentligen inte kopplas mellan 2 olika fastigheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det beror på vilken nätägare du har antar jag. Är det Skanovas nät så tillåts inte överlämningspunkt i ej uppvärmt utrymme. Det är alltså inte tillåtet att installera fiberuttaget i fasadmätarskåp eller annan låda som inte är uppvärmt utrymme. Sen har ju olika operatörer olika krav. Men har man t.ex. Telia Öppen fiber så tillåter inte 1) nätägaren Skanova att deras uttag hamnar i denna miljö och 2) operatören Telia tillåter inte att omvandlaren/convertern monteras i denna miljö.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Många nätägare har också principen 1 villafiber/FTTH per fastighet. Vill du ha något annat så får du skaffa fastighetsabonnemang eller företagsanslutning. Många nätägare bygger näten efter fastighetsregistret och även med reservkapacitet. En del nätägare är benhårda på max en FTTH per fastighet. Många gånger är en anslutning plus minus noll och man kalkylerar med att hämta hem pengar på framtida avgifter. Att erbjuda en extra FTTH kan då betyda en förlust om en kund flyttar efter ett år och en ny fastighetsägare flyttar in och inte alls vill nyttja båda FTTH-anslutningarna.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

@Andreas Epradius: Tack för ditt seriösa svar!!

Jag tänker att även ifall telenor skulle lämna överlämningspunkten inomhus så borde det väl gå att skarva ut fiberkabeln till ett skåp mitt-i-mellan stugorna. Där vi skulle kunna installera fiberomvandlaren och fibermodemet. Sen dra 2st cat6 till varje stuga därifrån?
Jag lyckades övertala telenor och de var ok med att ha fler inkopplingar/villafiber på vår adress.

Detta med fastighetsabonnemang låter väldigt dyrt, enklare att ha 2st villafiber (1x huvudbyggnad+1x till stugorna) som jag nämnde ovan. https://www.bahnhof.se/brf/

Juridiskt har du säkerligen helt rätt i att det är dumt att stå som ägare på ett abonnemang man inte äger själv. Jag tänker att alternativet där är att någon som bor i stugorna får stå som ägare.
Sen att man lägger en router där som är uppkopplad mot en VPN.

Då kan jag vara helt lugn med vad de hittar på.

(Jag är medveten om att detta låter väldigt överdrivet, men det är intressant att veta att möjligheten finns.)

Jag ser fram emot att höra vad du tänker kring detta Andreas Epradius.

Tack så mycket allihopa!

Permalänk

Du kan alltid dra vidare fibern till ett separat skåp. Men finns det någon fördel att placera det i ett skåp mellan husen? Svårt att veta när man inte ser en karta. Men går det inte få utrustningen placerad i ett lämpligt utrymme i ett av husen/stugorna? Så man bara behöver dra över kablage till den andra stugan/huset?

Med lämpligt utrymme = ett utrymme som du kommer åt, men inte hyresgästerna.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

@Andreas Epradius: Hej!!
Är två stugor som står enskilda, inget jag kommer åt.
Tanken är att bygga ett litet kallförråd imellan, kanske kan man ha allt där, hmm?

Sedan får en av de som hyr stå för uppkopplingen tänker jag.

mvh

EDIT: Det som bekymrar mig mest är vart jag ska hitta fibermodem och fiberkonverter som tål utomhusklimat

Permalänk

Antingen sätter man ett litet skåp i förrådet. Där man placerar router och mediaconverter. Finns även små värmeelement som håller frostfritt. Så klarar man det i regel.

Annars behöver du köpa enheter för industriellt bruk. Mediaconverter ligger på runt 1500-3000 + strömförsörjning. Router är värre med. De är ofta både dyra och dålig prestanda.

Ett mellanting kan vara ett isolerat väggskåp där du sätter enheterna. Beroende på vilka breddgrader du bor på, så är det inte säkert det behövs någon stödvärme. Mycket utrustning har ganska bredd temperaturintervall.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

@Andreas Epradius: Hej!!
Är två stugor som står enskilda, inget jag kommer åt.
Tanken är att bygga ett litet kallförråd imellan, kanske kan man ha allt där, hmm?

Sedan får en av de som hyr stå för uppkopplingen tänker jag.

Att du tänker ett EN av de som hyr ska stå för internetuppkoppling åt två stugor låter ju konstigt.

Skrivet av swealpha:

EDIT: Det som bekymrar mig mest är vart jag ska hitta fibermodem och fiberkonverter som tål utomhusklimat

Det är väl knappast ditt problem? Det är väl ändå din leverantör som ska stå för det ifall det är villafiber?

Dessutom gissar jag att de flesta leverantörer endast erbjuder en villafiberaccess per adress vilket innebär att dessa stugorna måste ha en egen adress ifall de ska få en egen anslutning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swealpha:

Jag lyckades övertala telenor och de var ok med att ha fler inkopplingar/villafiber på vår adress.

Skrivet av swealpha:

Sedan får en av de som hyr stå för uppkopplingen tänker jag.

Jag tror Telenor tänkt dig att de drar fram flera fibrer till samma punkt och tillåter at man ansluter ett hushåll per fiber.
Har också oerhört svårt att tänka mig att någon "stughyrare" med lite kunskap om bredband och lagar skulle acceptera att juridiskt stå för anslutningen för 2 hushåll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Hej! Ja du ser, varför ska jag stå för 3 hushåll då vill dem inte stå på uppkopplingen så blir dem utan helt enkelt eller så hittar vi någon som vill göra det. Där tänker jag inte vara snäll. Känns som en helt onödig risk nu när det är så utspritt med internetbrott och skit på internet utan någon vettig teknisk lösning ännu som kan identifiera vem som gör vad. =(

Men jag förstår din reaktion, det låter inte bra men det verkar vara den enda vettiga lösningen tills vi delat upp det på 3 olika fiberabonnemang. =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swealpha:

@mrqaffe: Hej! Ja du ser, varför ska jag stå för 3 hushåll då vill dem inte stå på uppkopplingen så blir dem utan helt enkelt eller så hittar vi någon som vill göra det. Där tänker jag inte vara snäll. Känns som en helt onödig risk nu när det är så utspritt med internetbrott och skit på internet utan någon vettig teknisk lösning ännu som kan identifiera vem som gör vad. =(

Men jag förstår din reaktion, det låter inte bra men det verkar vara den enda vettiga lösningen tills vi delat upp det på 3 olika fiberabonnemang. =/

Då behöver du alltså 3 anslutningar ? Du har alltså 3 hus på samma fastighet och du ska bo i ett och hyra ut 2 ?
Handlar det om att hyra ut husen för boende och inte "turism" så tycker jag att du ska ta kontakt med kommunen och be dem göra en adressättning på husen så att de får egna postadresser, det kommer troligen att underlätta en hel del om husen har egna adresser.
Så här är brukar man göra >
https://www.lantmateriet.se/contentassets/45acf232634c44c1a47...

Det är kommunen som tar beslutet om adressättning så du kontaktar dem och framför ditt önskemål om adress, jag vet inte hur dun fastighet ser ut men kan tänka mig att det tex är lämpligt att lägga till en bokstav typ Swealphabo 1a, Swealphabo 1b och Swealphabo 1c men det är ju möjligt att tex inte ha en bokstav på din bostad och bara skapa "b och c" om det inte strider mot någon lokal kommunal regel.
Du får diskutera det med byggnadskontoret på din kommun för det är de som sköter addressättningen.

Det kommer att bli mycket smidigare för alla om husen får egna postadresser och ska du hyra ut dem som permanenta bostäder är det det så du ska göra om du är seriös.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Risken är att man bedömer det som tre huvudbyggnader med allt vad det innebär med sopabonnemang, skatter, boytor och så vidare. Gäller att kolla upp ordentligt vad det innebär. Separerar man det adressmässigt kan det även innebära krav på enskilda elserviser om det inte redan är det idag. Så det kan dra med sig en hel del.

Det kan alltså bli bedömt som tre helt olika hushåll om det är det man vill. Och då blir det samma förutsättningar som om det vore tre olika fastigheter när det kommer till taxering och det som nämns ovan. Det är t.ex. inte tillåtet att ha tre hushåll anslutna via samma elabonnemang.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Då behöver du alltså 3 anslutningar ? Du har alltså 3 hus på samma fastighet och du ska bo i ett och hyra ut 2 ?
Handlar det om att hyra ut husen för boende och inte "turism" så tycker jag att du ska ta kontakt med kommunen och be dem göra en adressättning på husen så att de får egna postadresser, det kommer troligen att underlätta en hel del om husen har egna adresser.
Så här är brukar man göra >
https://www.lantmateriet.se/contentassets/45acf232634c44c1a47...

Det är kommunen som tar beslutet om adressättning så du kontaktar dem och framför ditt önskemål om adress, jag vet inte hur dun fastighet ser ut men kan tänka mig att det tex är lämpligt att lägga till en bokstav typ Swealphabo 1a, Swealphabo 1b och Swealphabo 1c men det är ju möjligt att tex inte ha en bokstav på din bostad och bara skapa "b och c" om det inte strider mot någon lokal kommunal regel.
Du får diskutera det med byggnadskontoret på din kommun för det är de som sköter addressättningen.

Det kommer att bli mycket smidigare för alla om husen får egna postadresser och ska du hyra ut dem som permanenta bostäder är det det så du ska göra om du är seriös.

Hej!
Jag ska fråga dem, enklast vore väl att självmant lägga till en bokstav i slutet t.ex B och C.
Sen är frågan hur det blir om det ens går att bokföra sig på en sån adress, skatteverket verkar av egen erfarenhet inte ha särskild bra koll på sånt. Jag ska prata lite med kommunen få höra vad dem säger!

Skrivet av Andreas Epradius:

Risken är att man bedömer det som tre huvudbyggnader med allt vad det innebär med sopabonnemang, skatter, boytor och så vidare. Gäller att kolla upp ordentligt vad det innebär. Separerar man det adressmässigt kan det även innebära krav på enskilda elserviser om det inte redan är det idag. Så det kan dra med sig en hel del.

Det kan alltså bli bedömt som tre helt olika hushåll om det är det man vill. Och då blir det samma förutsättningar som om det vore tre olika fastigheter när det kommer till taxering och det som nämns ovan. Det är t.ex. inte tillåtet att ha tre hushåll anslutna via samma elabonnemang.

Tack Andreas för att du påminner om detta, är väldigt tacksam för det! Du har helt rätt, nu när vi är så inne i fiber så är risken att vi får en baksmäll med separat sophämtning m.m vilket vore illa.
Jag ska kolla upp detta!

När det gäller Topic, att ha mediaomvandlare utomhus i minusgrader så har jag tagit en bild på hur det ser ut.

Det känns som att det borde gå att köpa en fiber till ethernet converter som tål utomhustemperaturer och bara byta ut "mediaomvandlaren" vi fick ifrån telenor villafiber.
Någon som vet något om det? Måste man ha telenors egna mediaomvandlare för att det ska funka?

Tackar så mycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swealpha:

Hej!
Jag ska fråga dem, enklast vore väl att självmant lägga till en bokstav i slutet t.ex B och C.
Sen är frågan hur det blir om det ens går att bokföra sig på en sån adress, skatteverket verkar av egen erfarenhet inte ha särskild bra koll på sånt. Jag ska prata lite med kommunen få höra vad dem säger!

Tack Andreas för att du påminner om detta, är väldigt tacksam för det! Du har helt rätt, nu när vi är så inne i fiber så är risken att vi får en baksmäll med separat sophämtning m.m vilket vore illa.
Jag ska kolla upp detta!

När det gäller Topic, att ha mediaomvandlare utomhus i minusgrader så har jag tagit en bild på hur det ser ut.

Det känns som att det borde gå att köpa en fiber till ethernet converter som tål utomhustemperaturer och bara byta ut "mediaomvandlaren" vi fick ifrån telenor villafiber.
Någon som vet något om det? Måste man ha telenors egna mediaomvandlare för att det ska funka?

Tackar så mycket.

https://i.imgur.com/dxhFFxi.jpg

Kommunen kan skapa adresserna och när de väl är registrerade så är de synnerligen "verkliga" och det går självklart att bli folkbokförd på en nyskapad adress.
Det är samma system man använder som när man skapar nya bostadsområden och säljer tomter och det borde inte vara särskilt svårt i din kommun heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kommunen kan skapa adresserna och när de väl är registrerade så är de synnerligen "verkliga" och det går självklart att bli folkbokförd på en nyskapad adress.
Det är samma system man använder som när man skapar nya bostadsområden och säljer tomter och det borde inte vara särskilt svårt i din kommun heller.

Hej! Nej, men det förstår jag ju såklart.
Jag menade mer om jag skulle "hitta på" och lägga till en bokstav i slutet.
"Minadress 320 B och 320 C". Hur det funkar med det. Endast bokstaven i slutet som är påhittad.

mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swealpha:

Hej! Nej, men det förstår jag ju såklart.
Jag menade mer om jag skulle "hitta på" och lägga till en bokstav i slutet.
"Minadress 320 B och 320 C". Hur det funkar med det. Endast bokstaven i slutet som är påhittad.

mvh

Adressen blir ogiltig och den finns inte med i postens adressystem och många företag söker automatiskt efter adresser och det kan skapa problem tex så kan ju nån av de boende tro att adressen är korrekt men den hittas inte av diverse system, har tex hjälpt ett par stycken som fått "omöjligt" när de skulle teckna bredbandsabb för att adressen inte fanns korrekt registrerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av swealpha:

Det känns som att det borde gå att köpa en fiber till ethernet converter som tål utomhustemperaturer och bara byta ut "mediaomvandlaren" vi fick ifrån telenor villafiber.
Någon som vet något om det? Måste man ha telenors egna mediaomvandlare för att det ska funka?

https://i.imgur.com/dxhFFxi.jpg

Det man förlorar med en egen converter, är operatörens möjlighet att hålla koll med driftstatus etc. på convertern och fibermodulen (SFP).
I övrigt kan man köpa en converter med SFP-port. Så du helt enkelt tar SFP-modulen ur den Intenoconverter du har på bilden.

Men sen ville du ju också ha en router. Och där drar det lätt iväg i pengar om du ska ha en industrimodell.

Men så det inte blir missförstånd nu. Ska du ha en lina till varje stuga så är det väl inget problem längre? Det blir en fiber in till varje och sedan tecknar dom det dom vill i internetväg och tv-väg?

Eller är du fortfarande inne på att det blir 1 fiber till 2 stugor?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

@Andreas Epradius: Hej Andreas! Jag funderar fortfarande på ifall vi ska köra 1 fiber till båda.

Då är det inte lika struligt ifall man "bara" ska köpa en router som tål utomhustemperatur. Sen kan fiberconvertern vara i ena bostaden inomhus eller ifall man byter ut den mot en annan converter.

Ska söka lite få se vad för utomhusroutrar det finns, vore bra ifall de stödjer vpn också.

Tackar för hjälpen!

EDIT: Denna t.ex https://www.dustinhome.se/product/5011099180/edgepoint-ep-r6?...