Äger ett hus med 2st uthyrningsdelar, hur dela fiberuppkoppling tryggt?

Permalänk
Avstängd

Äger ett hus med 2st uthyrningsdelar, hur dela fiberuppkoppling tryggt?

Hej!

Jag undrar hur man kan dela på en fiberuppkoppling på ett tryggt sätt? Går nätverkskabel ifrån vårt hus till deras hus.
Vi står som ägare av uppkopplingen, hur kan man förhindra att vi får skit om hyresgästen gör något olagligt?

Vi har Skanova villafiber indraget med Telenor som ISP idag, funderar på att byta till Bahnhof.

*Olika fasta-ip-nummer ifrån operatörerna erbjuds inte.

Tack för smarta tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

Hej!

Jag undrar hur man kan dela på en fiberuppkoppling på ett tryggt sätt? Går nätverkskabel ifrån vårt hus till deras hus.
Vi står som ägare av uppkopplingen, hur kan man förhindra att vi får skit om hyresgästen gör något olagligt?

Vi har Skanova villafiber indraget med Telenor som ISP idag, funderar på att byta till Bahnhof.

*Olika fasta-ip-nummer ifrån operatörerna erbjuds inte.

Tack för smarta tips!

Skriv i kontraktet att internet inte får användas till någonting olagligt, om detta inte följs och hyresvärden drabbas av konsekvenser ty hyresgästens användande, så står hyresgästen ansvarig för konsekvenserna. Måste väll ändå fungera?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en router där du får lite mer kontroll. Jag rekommenderar att alla som har lite flinka fingrar (eller intresse av att lära sig) skaffar en pfSense-router (typ en sån här: https://teklager.se/en/products/routers/pc-engines-apu2c2-com... och sen börjar mekka lite.

Konkret tips till dig:

Level 1: Köp en router med 3 Gbit-portar. WAN ockuperar en, sen sätter du alla dina grejer på ett interface och alla uthyrningsgrejer på ett interface. Du kan därefter sätta regler (blockera DNS för att försvåra surfande till dumma sidor), QoS-inställningar, osv. Du kan sätta brandväggsregler som gör att interfacen inte kan prata med varandra. Du kan göra så att du ser allt, men det andra interfacet inte ser något, osv.

Level 2: Köp en router med fler portar! The sky is your limit. Zoner för allt! DMZ, WiFi, WAN, LAN, you name it!

Level 3: Introducera VLAN och gå wild and crazy.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Skriv i kontraktet att internet inte får användas till någonting olagligt, om detta inte följs och hyresvärden drabbas av konsekvenser ty hyresgästens användande, så står hyresgästen ansvarig för konsekvenserna. Måste väll ändå fungera?

Kan ju vara svårt att bevisa vem som gjort vad vid eventuellt tvist.
För att vara helt på det torra juridiskt så får man nog skaffa separata anslutningar. Ta kontakt med din befintliga ISP och fråga hur du ska gå till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Kan ju vara svårt att bevisa vem som gjort vad vid eventuellt tvist.
För att vara helt på det torra juridiskt så får man nog skaffa separata anslutningar. Ta kontakt med din befintliga ISP och fråga hur du ska gå till väga.

jo det är helt sant vad du säger. håller med, tror det enklaste och smidigaste är att skaffa två separata anslutningar som du föreslår.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

@Marticus: Hej! Tack så mycket för tipset, det är redan inskrivet men tänkte mig tekniskt om det finns något smart knep.

VPN? Utdelningsprogram likt det som finns på cafeer?

Nätverksadministratörer kanske har något smart tips?

Absolut sista alternativet är att försöka få till flera uppkopplingar.
Tack!!

EDIT:
Kanske koppla varsin router direkt ut mot nätet, som sedan på något sätt loggar alla ip-nummer den haft under en viss tidpunkt.

Jag är amatör, hur får man tag i nätverksteknikers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

Tack så mycket för tipset, det är redan inskrivet

[...]

Absolut sista alternativet är att försöka få till flera uppkopplingar.

Är det inte lite ironiskt att du förväntar dig att hyresgästerna ska hålla sig till avtalet du har med dem, medan en förutsättning för att dom ska ställa till med problem är att du (med stor sannolikhet) bryter mot ditt avtal med ISP:n genom att ge ett annat hushåll tillgång till uppkopplingen?

Men ja, VPN från routern minskar ju risken att ISP:n ska ha synpunkter på vad som händer på uppkopplingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Är det inte lite ironiskt att du förväntar dig att hyresgästerna ska hålla sig till avtalet du har med dem, medan en förutsättning för att dom ska ställa till med problem är att du (med stor sannolikhet) bryter mot ditt avtal med ISP:n genom att ge ett annat hushåll tillgång till uppkopplingen?

Men ja, VPN från routern minskar ju risken att ISP:n ska ha synpunkter på vad som händer på uppkopplingen.

Har pratat med ISP:en och det är inga problem att jag delar så länge jag äger alla hus.

Det känns väldigt tråkigt att diskutera detta när jag ber om jag hjälp om något annat.

EDIT: Jag tror jag ska starta en ny tråd med en mer konkret fråga, tack!

Permalänk

Tekniskt går det lösa på de olika sätt som föreslagits i tråden.

När det gäller det juridiska så finns en viktig sak att tänka på här. Vad jag förstår så har du redan en skrivelse om detta i ditt kontrakt. Men om du befarar att det finns en risk med missbruk, vilket du troligen gör då du frågar. Så skulle jag nog se vilka alternativ det finns till separata abonnemang.

Det spelar ingen roll vilket avtal eller kontrakt eller dokument du skriver gentemot dina hyresgäster. Man har ett avtal med sin operatör. Du är den ena avtalsparten och operatören är den andra. Om det uppstår tvist så är du den part som operatören har att förhandla mot. Det spelar ingen roll vilka avtal man har själv. Så turordningen blir helt enkelt att den som står för abonnemanget är den som blir hängd. Det ansvaret kan man inte överlåta till tredje part. Sedan får man själv i sin tur dra den tredje parten inför rätta om den i sin tur har brutit mot det avtal man har sinsemellan. Som "mellanhand" löper man alltså alltid en stor risk att hamna i kläm.

Och vid en tvist är inte operatören ett dugg intresserad av en tredjepart. Man har ingenting med denna part att göra och kan inte hävda avtalet mot denna part. Så det är kunden/avtalsparten som får ta hela bördan av utgången av tvisten.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@swealpha: En väldigt enkel lösning är väl att sätta upp ett gästnätverk som hyresgäster kan använda genom din router?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@swealpha: En väldigt enkel lösning är väl att sätta upp ett gästnätverk som hyresgäster kan använda genom din router?

Och det var svar på vilken fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@swealpha: Det är ju lite av en ad hoc lösning men du kan ju sätta upp systemet på det sättet att dina hyresgäster bara får tillgång till internet via en router som kör en bra VPN klient. Deras hastighet kommer ju bli lite lidande men det borde gå bra att få ut en 100/10 eller något om du väljer rätt prylar. Det förhindrar ju inte dig för att få problem ifall dina hyresgäster gör något olagligt, men det gör ju det betydligt mycket mindre troligt att du/dina hyresgäster åker fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Och det var svar på vilken fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen din rubricerade fråga. Med trådlösa nätverk kan du isolera det sk gästnätverket från ert.
Oavsett om du kör trådlöst eller trådat så behöver du en brandvägg med hyresgästens nät på ett ben och ditt på ett annat, logisk separerade från varandra. Sedan gör du klart för hyresgästen att du inte tillåter några servrar som tillhandahåller tjänster för att slippa hålla på med support och få en belastad lina.

Vad gäller ansvaret för vad som sker på anslutningen så ligger det på individen. Det är inget du behöver fundera på. Skulle det vara självaste ISIS som letar recept på IED så gör polisen husrannsakan och de utan synd behöver då inte oroa sig. Vid olaga fildelning etc så är det målsägarens uppgift att peka ut den skyldige vilket är svårt om många delar på samma lina.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

Tekniskt går det lösa på de olika sätt som föreslagits i tråden.

När det gäller det juridiska så finns en viktig sak att tänka på här. Vad jag förstår så har du redan en skrivelse om detta i ditt kontrakt. Men om du befarar att det finns en risk med missbruk, vilket du troligen gör då du frågar. Så skulle jag nog se vilka alternativ det finns till separata abonnemang.

Det spelar ingen roll vilket avtal eller kontrakt eller dokument du skriver gentemot dina hyresgäster. Man har ett avtal med sin operatör. Du är den ena avtalsparten och operatören är den andra. Om det uppstår tvist så är du den part som operatören har att förhandla mot. Det spelar ingen roll vilka avtal man har själv. Så turordningen blir helt enkelt att den som står för abonnemanget är den som blir hängd. Det ansvaret kan man inte överlåta till tredje part. Sedan får man själv i sin tur dra den tredje parten inför rätta om den i sin tur har brutit mot det avtal man har sinsemellan. Som "mellanhand" löper man alltså alltid en stor risk att hamna i kläm.

Och vid en tvist är inte operatören ett dugg intresserad av en tredjepart. Man har ingenting med denna part att göra och kan inte hävda avtalet mot denna part. Så det är kunden/avtalsparten som får ta hela bördan av utgången av tvisten.

@Andreas Epradius: Tack för ditt svar! Jag ska helt klart överväga att låta hyresgästen ha sitt abonnemang på sitt eget namn.

Permalänk
Avstängd

Är du säker på att din ISP inte kan ge dig fler än en IP-adress? Även fast de inte är statiska kunde det hjälpt dig genom att du köper en managerad switch där du skapar ett VLAN för varje gäst du hyr ut till sen får de själva köpa varsin router.

Permalänk
Medlem

1. Kör på ditt villafiber medans de andra får köra på ADSL om ni har gammal hederlig koppar indraget
2. Låt de andra skaffa eget 4G
3. Skaffa en ISP som kan erbjuda er flera publika IP
4. Skaffa vettig konsumentutrustning så du kan separera alla "hushåll" på olika VLAN. Sätt upp spanportar som mirrorar dina grannars portar till lämplig pcap-dumpare och logga så mycket du anser dig behöva av dina grannars trafik. De får skriva på ett avtal att de acceptera detta i sina användarvillkor av ditt Internet. Om polisen knackar på dörren har du loggat deras aktivitet under de senaste 12 månaderna.
5. Skaffa Bahnhof och en router eller brandvägg med rejäl hårdvara som klarar att kryptera/dekryptera en VPN-uppkoppling med AES-256 mot Bahnhofs VPN-tjänst som kostar 39 kr i månaden. Då är ni alla mer eller mindre ospårbara eftersom de inte sparar några loggar.