Permalänk

Nybyggd dator DRAM kod problem

Hallå hallå alla Clockers!

Håller precis på bygger ihop en ny gaming dator åt en vän men får inte igång dator utan felkoden DRAM.

Specs.
Moderkort: MSI Z390 MPG GAMING PLUS
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
CPU-Kylare: be quiet! Pure Rock
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB PRO Svart
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB G1 Gaming 8GB
PSU: Corsair 650W Plus Bronze
Hårddisk: Samsund SSD 860 EVO 500GB

Efter många timmars felsökande och tester så får jag slut på idéer & sökande på nätet har inte heller hjälp mig så hoppas någon kan komma på någon idé man kan prova.
Jag har byggt x antal datorer tidigare åt mig själv och vänner så jag har skapligt koll på data byggandet men aldrig varit med något liknande med nya grejer.

Vad som händer
När jag trycker igång datorn via powerknappen så startar allt upp som vanligt, fläktar och alla typer av belysning ( Moderkort , ram minnen & Grafikkort ).

Men samtidigt så får jag en fel kod ifrån EZ Debug LED att DRAM lyser upp i ca 3-4 sekunder och datorn rebootar sig själv direkt efter. Och gör om samma process om & om igen.

Får inte fram något på bild eller kommer inte ens in på BIOS.

Vad jag har själv testat.
Plockat isär allt och plockat ihop grejerna 3gånger
Testat alla RAM slottar och även med 1 ram åt gången
Testat vända och flippat med Frontpanel kontakterna. ( Power SW , Power Reset , H-HD Led )
Kontrollerat CPU sitter korrekt och även kontakten.
CPU fläkten är kontrollerad.
Testat kört med och utan GPU

Samma resultat med alla försök.
Kan det hända att jag har fel kombo med t.ex modekort och ram kanske eller andra komponenter ?
//Mvh Emil

Permalänk
Medlem

@Dragonloor: Moderkortet passar inte en 6700K, du behöver ett Z170 eller Z270 moderkort alternativt B istället för Z Modellen av moderkorten

Z370 / Z390 är bara för 8e och 9e generationen av intels processorer

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Dragonloor: som Paddglutt säger så stödjer ditt moderkort bara 8:ans och 9:ans intel generation...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk

@Paddglutt: Amen se där! En ren tabbe helt enkelt man har missat!
Konstigt att DRAM koden kommer upp och inte CPU Koden kommer upp på moderkortet.

Aja! ren misstag då jag såg det passade i samma processorsocket 1151.

Permalänk
Inaktiv

Detta är ett bra tillfälle att köpa dig en i7 9700k eller i9 9900K och få en rejäl prestanda boost.

Permalänk

Z170 eller Z270 moderkort verkar vara snålt om att hitta idag? Inte så många att välja på.

Problemet är man inte kan lämna tillbaka en processor som är använd om man skulle vilja byta ut till en annan som Ister säger om man vill gå ännu högre istället för byta morderkortet?

Ett exempel på moderkort kanske som bör funka? https://www.komplett.se/product/909952/datorutrustning/datork...

Permalänk
Medlem

@Dragonloor: Om jag vore du så skulle jag försöka hitta ett begagnat Z170 moderkort på marknaden då Z270 kan behöva en BIOS uppdatering om jag inte minns helt fel, eller om du kan hitta ett Z270 som använts till en 6e generations processor

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

Alternativet är att hitta ett begagnat men lite något svårt att hitta ett här runt om kring.

Siktar helst på försöka hitta ett nytt.
När du säger att BIOS behöver en uppdatering på Z270? Vad menar du då att alla inte funkar i dagens läge?

Permalänk
Inaktiv

Köp en ny CPU istället, lite mer pengar men datorn varar mycket längre.
Varför sträva bakåt?

Sälj din nuvarande CPU.

Permalänk

Ekonomin stoppar en lite grann, Sedan är det en vän som jag sätter ihop burken åt.
Finns det några vettiga CPU för i den generationen för rätt peng tro

Permalänk

Amen nurå då jag är inte riktigt hajt på moderkortet.

Så ni säger alla ifrån generation 8-9 passar denna moderkort?
Då bör tex dessa 2 passa?
Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
&
Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB ?

Permalänk
Medlem

@Dragonloor: Med ett Z390 moderkort så skulle jag gått på 9600K isf

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddglutt:

@Dragonloor: Om jag vore du så skulle jag försöka hitta ett begagnat Z170 moderkort på marknaden då Z270 kan behöva en BIOS uppdatering om jag inte minns helt fel, eller om du kan hitta ett Z270 som använts till en 6e generations processor

Nej, moderkorten är bakåtkompatibla. Z270 stödjer 6000-serien utan problem precis som Z390 även stödjer 8000-serien.

Permalänk

Får bli som så. Ska försöka få tag på en annat moderkort eller försöka köpa till mig nyare cpu.

Förstår att det är fel Chipset men någon typ av liv borde man få i datorn även med fel chipset?
(Nyfikten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonloor:

Förstår att det är fel Chipset men någon typ av liv borde man få i datorn även med fel chipset?
(Nyfikten)

Nej, det verkar vara ganska vanligt att datorn är helt död om man matchar processor och moderkort fel. Du är inte direkt den första som gjort det, det är tyvärr ett relativt vanligt fel.

Permalänk

@perost: Tack tack för svar. Jo kan tänka mig att jag är inte direkt den första
Ska se om leverantören kan göra något eller om man åker på köpa en ny.

Permalänk

Jag har en fråga gällande ett annat alternative kanske?

Om jag skulle vilja byta till ett annat moderkort till exempel https://www.webhallen.com/se/product/283572-GIGABYTE-GA-H110-... ?

Är jag dum nu eller stämmer detta?
Säger att den stödjer gen 6 & 7 i5or och i7or. men chipset är H110?

Eller kanske någon kan rekommendera annat förslag?
/mvh Emil