Fel produktbeskrivning vid köp, rätt till en ny laptop med samma egenskaper?

Permalänk
Medlem

Fel produktbeskrivning vid köp, rätt till en ny laptop med samma egenskaper?

Hej!
Köpte en laptop för mina studier och fick en dator som de marknadsförde med bakgrundsbelyst tangetbord. Men nu i efterhand har den ingen sådan egenskap och tänkte höra vad jag har rätt till?
Jag förstår att jag har rätt att reklamera min produkt eftersom den inte uppfyller egenskaperna de marknadsförde, men betyder det att jag har rätt att utan kostnad få en produkt som har de egenskaper jag köpte min laptop för? Alltså utan att lägga till extra pengar få en dator med bakgrundsbelyst tangentbord?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med företaget i första hand som du köpt datorn av? De kan garanterat hjälpa dig mer än vad vi kan göra här för stunden.

Permalänk
Medlem

Hittade mitt svar genom hallakonsument.se och svaret är att jag har rätt till det

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Återmata gärna i tråden hur det gick. Det är inte självklart att teori och praktik hänger ihop alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Återmata gärna i tråden hur det gick. Det är inte självklart att teori och praktik hänger ihop alltid

Absolut det ser jag till att göra! Säkerligen inte så lätt heller eftersom många laptops har ganska olika egenskaper, men valde just denna eftersom den var 2-1 13 tums, dedikerat grafikkort och bakgrundsbelyst tangentbord - det jag behöver för mina studier!
Men enligt konsumentköpslagen ska jag ha rätt till en produkt som matchar de egenskaperna som ingick i avtalet, vi får se hur det går kontaktat HP och fått bekräftat att den inte har bakgrundsbelysning och skrivit till Webhallen att jag vill häva mitt köp och se över möjligheten för omleverans av en ny produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

OT: En fråga bara (eftersom jag aldrig förstått det själv): vad använder man ett upplyst tangentbord till? Man tittar ju aldrig på det ändå. Är det för att det skall vara snyggt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

...
skrivit till Webhallen att jag vill häva mitt köp och se över möjligheten för omleverans av en ny produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hnm... häva köp och omleverans är två olika saker, antingen häver man det genom att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka eller så begär man omleverans där man återlämnar levererad vara och får en annan levererad (kan vara samma modell eller likvärdig).
Bara för att förtydliga

Permalänk
Medlem

@videopac: Fast även om man är ganska duktig på att att använda ett tangentbord så kan det ändå finnas tecken som man är tveksam till var de finns. Hur ofta använder man exempelvis "}" eller ¤?Ännu värre blir det givetvis om vi talar om specialtangenter, exempelvis för att höja och sänka volymen, slå av eller på flygplansläge etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

@videopac: Fast även om man är ganska duktig på att att använda ett tangentbord så kan det ändå finnas tecken som man är tveksam till var de finns. Hur ofta använder man exempelvis "}" eller ¤?Ännu värre blir det givetvis om vi talar om specialtangenter, exempelvis för att höja och sänka volymen, slå av eller på flygplansläge etc.

Programmerar man i C så är inte } någon okänd entitet (eller ¤ för oss som är fenor på ABC-80) Hur som, så kan det ju vara även om jag tycker att jag snabbt lär mig var de sitter i alla fall. Sedan, skall jag i ärlighetens namn säga, sitter jag sällan i komplett mörker och skriver på tangentbordet, och med en laptop har man ju även ljuset från skärmen som lyser upp tangentbordet. Men vi är alla olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

OT: En fråga bara (eftersom jag aldrig förstått det själv): vad använder man ett upplyst tangentbord till? Man tittar ju aldrig på det ändå. Är det för att det skall vara snyggt?

Skrivet av breakman:

Hnm... häva köp och omleverans är två olika saker, antingen häver man det genom att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka eller så begär man omleverans där man återlämnar levererad vara och får en annan levererad (kan vara samma modell eller likvärdig).
Bara för att förtydliga

Det stämmer! Jag sitter även mycket i FL studio och stora delen av både studierna och mina hobbies krävs ett bra tangentbord, det är inte så att jag blir blind utan det, men eftersom jag trivs att sitta med lågt ljus är det skönt att se de olika ikonerna på knapparna, blir annars ganska ofta att man behöver gissa knapparna i blindo! Att tangentbordet är så litet och slimmat gör ju att den taktila känslan som man annars har på ett mekaniskt tangentbord också försvinner, så det behövs för mig!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Hnm... häva köp och omleverans är två olika saker, antingen häver man det genom att lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka eller så begär man omleverans där man återlämnar levererad vara och får en annan levererad (kan vara samma modell eller likvärdig).
Bara för att förtydliga

Ja tack så mycket tror jag förvirrade kundtjänsten där ett tag i början haha. Men förtydligade att jag ville återlämna min nuvarande vara och få en anna modell som är så nära specifikationerna som möjligt
Helst med dedikerat grafikkort, 13 tums 2-1 och självklart bakgrundsbelyst tangentbord, men vi får se vad de kan tänkas rekommendera!

Ser även att produkten har försvunnit ur deras sortiment, så nog har Webhallen tagit del av informationen, kul! Dessutom väldigt responsiv kundtjänst och trevligt bemötande

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

I början sa de att de inte tänker ersätta min laptop med vad som föreskrevs i avtalet men efter jag hävdade några paragrafer i konsumentköpslagen har de kommit fram till att de kan tänka sig erbjuda ett prisavdrag om jag väljer att häva köpet på min nuvarande inom öppet köp perioden. Även om vi bortser ifrån att jag bara behöver lämna besked om detta inom rimlig tid (enligt lagen) och hävda att jag har rätt till en produkt som ingicks i avtalet låter det bra? Vet ni om jag har rätt till en ersättningsprodukt som så nära faller de egenskaper som ingicks i avtalet på, eller ska jag nöja mig med ett prisavdrag på en ny produkt som jag väljer att köpa?

Eftersom de just "glömde" att konsumentköpslagen finns tänker jag om de bara försöker få mig att gå med på något mindre än det jag har rätt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

I början sa de att de inte tänker ersätta min laptop med vad som föreskrevs i avtalet men efter jag hävdade några paragrafer i konsumentköpslagen har de kommit fram till att de kan tänka sig erbjuda ett prisavdrag om jag väljer att häva köpet på min nuvarande inom öppet köp perioden. Även om vi bortser ifrån att jag bara behöver lämna besked om detta inom rimlig tid (enligt lagen) och hävda att jag har rätt till en produkt som ingicks i avtalet låter det bra? Vet ni om jag har rätt till en ersättningsprodukt som så nära faller de egenskaper som ingicks i avtalet på, eller ska jag nöja mog med ett prisavdrag på en ny produkt som jag väljer att köpa?

Eftersom de just "glömde" att konsumentköpslagen finns tänker jag om de bara försöker få mig att gå med på något mindre än det jag har rätt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, eftersom du fått en produkt som inte motsvarar vad som avtalats om, så är produkten felaktig i lagens mening (om det sedan är för att den de facto är trasig, eller att specen är fel, struntar lagen helt i). I sådana fall ger lagen stöd för att köparen kräver något av följande (säljaren har dock rätt att själv välja ett av de första alternativen, om det innebär en väsentlig olägenhet för köparen):

  1. Reperation - Tveksamt om detta är möjligt då det är specen som är felaktig.

  2. Omleverans - Kommer inte att hjälpa då det är specen som är felaktig (om de nu inte väljer att ge dig en vara som faktiskt matchar specen).

  3. Prisavdrag - En möjlig väg för dig att gå, om du nöjer dig med datorn i övrigt.

  4. Hävning- En annan möjlig väg att gå, du kan då också kräva skadestånd för ett så kallat "täckningsköp" av motsvarande vara hos en annan återförsäljare.

Så i min värld så skulle ju Webhallen försöka ersätta dig med en likvärdig vara, annars riskerar de ju att få skicka pengar rakt ner i fickan på en konkurrent.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alexander7938:

I början sa de att de inte tänker ersätta min laptop med vad som föreskrevs i avtalet men efter jag hävdade några paragrafer i konsumentköpslagen har de kommit fram till att de kan tänka sig erbjuda ett prisavdrag om jag väljer att häva köpet på min nuvarande inom öppet köp perioden. Även om vi bortser ifrån att jag bara behöver lämna besked om detta inom rimlig tid (enligt lagen) och hävda att jag har rätt till en produkt som ingicks i avtalet låter det bra? Vet ni om jag har rätt till en ersättningsprodukt som så nära faller de egenskaper som ingicks i avtalet på, eller ska jag nöja mig med ett prisavdrag på en ny produkt som jag väljer att köpa?

Eftersom de just "glömde" att konsumentköpslagen finns tänker jag om de bara försöker få mig att gå med på något mindre än det jag har rätt till.

Skickades från m.sweclockers.com

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§.

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Kort och gott, om du vill ha en dator som matchar specifikationen som var utlovad så har du all rätt att få en dator som matchar den utlovade specifikationen och om inte annat har du rätt till mellanskillnaden mellan datorn du köpt och vad datorn du var lovad kostar i handel idag.

Jag hade personligen inte godtagit hävning + prisavdrag på annan dator om det är en sämre affär för mig än täckningsköp med mellanskillnaden i handen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Återmata gärna i tråden hur det gick. Det är inte självklart att teori och praktik hänger ihop alltid

Skrivet av Blomman90:

Alltså, eftersom du fått en produkt som inte motsvarar vad som avtalats om, så är produkten felaktig i lagens mening (om det sedan är för att den de facto är trasig, eller att specen är fel, struntar lagen helt i). I sådana fall ger lagen stöd för att köparen kräver något av följande (säljaren har dock rätt att själv välja ett av de första alternativen, om det innebär en väsentlig olägenhet för köparen):

  1. Reperation - Tveksamt om detta är möjligt då det är specen som är felaktig.

  2. Omleverans - Kommer inte att hjälpa då det är specen som är felaktig (om de nu inte väljer att ge dig en vara som faktiskt matchar specen).

  3. Prisavdrag - En möjlig väg för dig att gå, om du nöjer dig med datorn i övrigt.

  4. Hävning- En annan möjlig väg att gå, du kan då också kräva skadestånd för ett så kallat "täckningsköp" av motsvarande vara hos en annan återförsäljare.

Så i min värld så skulle ju Webhallen försöka ersätta dig med en likvärdig vara, annars riskerar de ju att få skicka pengar rakt ner i fickan på en konkurrent.

Skrivet av DavidtheDoom:

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§.

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Kort och gott, om du vill ha en dator som matchar specifikationen som var utlovad så har du all rätt att få en dator som matchar den utlovade specifikationen och om inte annat har du rätt till mellanskillnaden mellan datorn du köpt och vad datorn du var lovad kostar i handel idag.

Jag hade personligen inte godtagit hävning + prisavdrag på annan dator om det är en sämre affär för mig än täckningsköp med mellanskillnaden i handen.

Jag var nu i deras butik och skulle byta till mig en annan laptop jag kommit överens med dem om. Men när jag väl är i butiken säger de att jag inte kan eftersom jag inte har kvar originalförpackningen längre. De hävdade konstant att för att lämna tillbaka en vara genom öppet köp behöver jag alla tillbehör (hade allt utom förpackningen) men detta är ett reklamationsärende och inte något öppet köp! Massa andra bortförklaringar om att de utan originalförpackningen kan de inte sälja vidare varan (som inte ens finns i lagret längre) och att de behöver ha kontakt med säljaren så det stämmer, att de inte ens har ett system där de kan se ärendet är så tråkigt. Dessutom tog jag bort all programvara för min programmering innan och nu behöver jag sätta upp allting igen för att kunna fortsätta med studierna, blir så less på det. Nu är det dags att bli en rejält jobbig kund, ska kräva att kundtjänsten reder ut ärendet med säljarna i butiken så jag kan lämna tillbaka min vara inom 14 dagar annars tar jag kontakt med allmänna reklamationsnämnden.

Jag har dock en fundering, som jag själv blir extremt osäker på - datorn har en liten liten repa som blev till efter att den legat i ryggsäcken och något måste kommit åt, kommer detta göra hela ärendet omöjligt att utföra? Jag vill inte bete mig som en idiot men självklart vill jag ha det som de lovat mig, aka vill inte vara en jobbig kund och sen visar det sig att jag varit idioten

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag har dock en fundering, som jag själv blir extremt osäker på - datorn har en liten liten repa som blev till efter att den legat i ryggsäcken och något måste kommit åt, kommer detta göra hela ärendet omöjligt att utföra? Jag vill inte bete mig som en idiot men självklart vill jag ha det som de lovat mig, aka vill inte vara en jobbig kund och sen visar det sig att jag varit idioten

Nej, är det inom 6 månader i reklamationsärende så måste de BEVISA att det inte är fabrikationsfel för att de inte ska vara skyldiga att göra något åt det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

OT: En fråga bara (eftersom jag aldrig förstått det själv): vad använder man ett upplyst tangentbord till? Man tittar ju aldrig på det ändå. Är det för att det skall vara snyggt?

Skulle aldrig få för mig att köpa laptop utan bakrundsbelysta tangenter.
Kanske inte förstår det om det är ens jobbdator men som hemma-softar-laptop är det ett måste imo.
T.ex. på kvällarna när ja verkligen slötittar på saker innan ja lägger mig. Ligger ja på sidan i sängen och laptopen bredvid mig eller på ett nattuksbord ungefär samma höjd som mitt huvud. Det är inte lätt att hitta tangenter då när man ska skriva nåt eller söka på nytt klipp eller vad som helst.. När man ligger på sidan i sovposition och en laptop bredvid sig i total mörker.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, är det inom 6 månader i reklamationsärende så måste de BEVISA att det inte är fabrikationsfel för att de inte ska vara skyldiga att göra något åt det

Så även fast det finns en liten repa och originalförpackning saknas så har jag rätt till en ny produkt eftersom den inte har bakgrundsbelyst tangentbord som stod i produktspecifikationen?
Alltså för klarifikation - ärendet gäller att den saknar bakgrundsbelyst tangentbord, repan har jag möjligen orsakat.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Så även fast det finns en liten repa och originalförpackning saknas så har jag rätt till en ny produkt eftersom den inte har bakgrundsbelyst tangentbord som stod i produktspecifikationen?
Alltså för klarifikation - ärendet gäller att den saknar bakgrundsbelyst tangentbord, repan har jag möjligen orsakat.

Precis, för att de ska kunna hävda att repan på något sätt ogiltigförklarar reklamationer måste de bevisa att du orsakat repan. Är du inte säker på att det är du som gjort den hade jag bara låtit bli att påpeka den, och neka om de gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis, för att de ska kunna hävda att repan på något sätt ogiltigförklarar reklamationer måste de bevisa att du orsakat repan. Är du inte säker på att det är du som gjort den hade jag bara låtit bli att påpeka den, och neka om de gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt skönt att höra! Har haft en riktigt trevlig kille på kundservice som varit väldigt förstående och lyssnat bra genom hela ärendet, även om han inte kunnat konsumentköpslagen har han rättat sig varje gång vilket är utomordentligt. Men nu ska jag skicka ett rejält brev till kundservice, kräva att de får prata vett i deras säljare på butiken så jag får lämna tillbaka min produkt.

Det tråkigaste var att de inte ens lyssnade på mig, jag blir aldrig aggressiv utan försökte lugnt förklara situationen utan resultat, riktigt ignoranta säljare. Nu ska jag klampa in i butiken, be till gud att det är samma två säljare, säga mitt ärendenummer inte säga ett pip utom det essentiella sedan innan jag lämnar med min nya dator från butiken gå förbi lilla stolpen där man tycker till om hur kundservice varit stirra dem rätt i ögonen och trycka på röda arga gubben tills mitt finger går av...

Om jag nu kan vara så fräck.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

@Alexander7938: Du kommer nog i slutändan få en annan dator med bakgrundsbelysta tangenter med avdrag för för repan och för ny förpackning och andra saker som du slängt och annat jobb som krävs för att återställa datorn i originalskick. När ska folk lära sig att behålla kartonger och liknande? Är väldigt bra att ha om man behöver skicka på reparation t.ex? Eller om man får för sig att ge bort den som present? Var ju en som klagade högljutt för att det var en kantstött ytterkartong på en vara som hen hade fått och därför ville ha en ny vara. Så därför lär ju butiken i omvänd ordning kunna kräva en perfekt kartong tillbaka av en kund som slängt bort en kartong? ,-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Alexander7938: Du kommer nog i slutändan få en annan dator med bakgrundsbelysta tangenter med avdrag för för repan och för ny förpackning och andra saker som du slängt och annat jobb som krävs för att återställa datorn i originalskick. När ska folk lära sig att behålla kartonger och liknande? Är väldigt bra att ha om man behöver skicka på reparation t.ex? Eller om man får för sig att ge bort den som present? Var ju en som klagade högljutt för att det var en kantstött ytterkartong på en vara som hen hade fått och därför ville ha en ny vara. Så därför lär ju butiken i omvänd ordning kunna kräva en perfekt kartong tillbaka av en kund som slängt bort en kartong? ,-)

Kunden har alltid rätt

Jag har forskat vidare på det och originalkartong är inget som behövs för reklamationsärenden. Fel på varan skulle dessutom exempelvis kunna vara en trasig TV, tror inte de skulle fråga "Har du kartongen kvar?" vid första bemärkelse.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Alexander7938: Du kommer nog i slutändan få en annan dator med bakgrundsbelysta tangenter med avdrag för för repan och för ny förpackning och andra saker som du slängt och annat jobb som krävs för att återställa datorn i originalskick. När ska folk lära sig att behålla kartonger och liknande? Är väldigt bra att ha om man behöver skicka på reparation t.ex? Eller om man får för sig att ge bort den som present? Var ju en som klagade högljutt för att det var en kantstött ytterkartong på en vara som hen hade fått och därför ville ha en ny vara. Så därför lär ju butiken i omvänd ordning kunna kräva en perfekt kartong tillbaka av en kund som slängt bort en kartong? ,-)

Det kan de ju göra om det hade rört sig om en retur, men eftersom det är en reklamation kan de inte ställa samma krav

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Alexander7938: Men du har ju repat den. Eftersom den inte har den funktionalitet som du ville ha så borde du ju egentligen inte ha använt den över huvud taget. Nu vet jag inte vad lagen säger. Men om jag hade fått hemskickat något annat än vad jag hade beställt så hade jag inte börjat använt det för att sedan börjat klaga. Då hade jag påtalat det för butiken och sedan skickat tillbaka den oanvända varan till butiken. Eller så oanvänd som möjligt. Som i ditt fall så fort du märkte att du inte hade ett tangentbord som inte hade belysning "bakom" tangenterna. Inte använt datorn 1 sekund efter det. Men det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Alexander7938: Men du har ju repat den. Eftersom den inte har den funktionalitet som du ville ha så borde du ju egentligen inte ha använt den över huvud taget. Nu vet jag inte vad lagen säger. Men om jag hade fått hemskickat något annat än vad jag hade beställt så hade jag inte börjat använt det för att sedan börjat klaga. Då hade jag påtalat det för butiken och sedan skickat tillbaka den oanvända varan till butiken. Eller så oanvänd som möjligt. Som i ditt fall så fort du märkte att du inte hade ett tangentbord som inte hade belysning "bakom" tangenterna. Inte använt datorn 1 sekund efter det. Men det är jag det.

Du har helt rätt och jag håller med till 100%, men jag märkte inte av problemet förens efter två veckor! Det är en 2-1 laptop och hade tills dess endast använt den som surfplatta i mörkret, till jag skulle sätta mig ner och koda en kväll då jag låg lite efter med veckans uppgift, och då fanns ingen knapp i sikte!

Tycker dom har betett sig riktigt uselt mot mig, dom får allt försöka bevisa att jag gjort den lilla repan, för jag har ingen aning åtminstone.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kort och gott, om du vill ha en dator som matchar specifikationen som var utlovad så har du all rätt att få en dator som matchar den utlovade specifikationen och om inte annat har du rätt till mellanskillnaden mellan datorn du köpt och vad datorn du var lovad kostar i handel idag.

Jag vet inte om det är så du menar (men jag tror inte det) men om säljaren har sagt att datorn har bakgrundsbelyst tangentbord och den inte har det, utan det är modellen som är 1000kr dyrare (t.ex.) som har det, så har kunden _inte_ rätt att få bakgrundsbelyst tangentbord till det priset han har betalat, däremot har kunden rätt att reklamera varan eftersom den inte har dom egenskaper som säljaren lovade. Däremot är det ju högst tveksamt om dom accepterar en retur utan original kartong och med en repa.

Eftersom det inte direkt är fel på datorn, så tror jag inte dom kommer acceptera en reklamation heller.

Säljaren har så att säga, enkelt uttryckt, rätt att ha fel.

Det beror också på vem som har fel, har Webhallen angivit fel specifikationer så är det ju dom som ska acceptera returen, om det är HP som har angivit fel specifikationer så har du bättre möjligheter.

Men jag skulle bli väldigt förvånad om det får den utgången som du hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

datorn har en liten liten repa som blev till efter att den legat i ryggsäcken och något måste kommit åt

Skrivet av Alexander7938:

Tycker dom har betett sig riktigt uselt mot mig, dom får allt försöka bevisa att jag gjort den lilla repan, för jag har ingen aning åtminstone.

Nyss hade du allt en aning om hur repan blev till, men det kanske du hunnit glömma. För övrigt ställer du helt orimliga krav. På två veckor har du både repat datorn och slängt förpackningen innan du ens kontrollerat något som enligt dig själv är en avgörande funktion hos datorn.

"kunden har alltid rätt" pfttt hoppas verkligen de står på sig, lite ansvar får du väl ändå ta själv.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag vet inte om det är så du menar (men jag tror inte det) men om säljaren har sagt att datorn har bakgrundsbelyst tangentbord och den inte har det, utan det är modellen som är 1000kr dyrare (t.ex.) som har det, så har kunden _inte_ rätt att få bakgrundsbelyst tangentbord till det priset han har betalat, däremot har kunden rätt att reklamera varan eftersom den inte har dom egenskaper som säljaren lovade. Däremot är det ju högst tveksamt om dom accepterar en retur utan original kartong och med en repa.

Eftersom det inte direkt är fel på datorn, så tror jag inte dom kommer acceptera en reklamation heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Konsumentköpslagen innefattar även produkter som inte matchar det som ingicks i avtalet, om du köper en 40 tums TV och får en 30 tummare istället då har du rätt till det som ingicks vid köpet. Och om det är dyrare har du även rätt till samma pris.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nyss hade du allt en aning om hur repan blev till, men det kanske du hunnit glömma. För övrigt ställer du helt orimliga krav. På två veckor har du både repat datorn och slängt förpackningen innan du ens kontrollerat något som enligt dig själv är en avgörande funktion hos datorn.

"kunden har alltid rätt" pfttt hoppas verkligen de står på sig, lite ansvar får du väl ändå ta själv.

Pfttt det var ett skämt. Reklamation ska ske inom skälig tid d.v.s. 2 månader, jag kontaktade dem efter två veckor.

Förövrigt är det inte en avgörande funktion, det är ett användbart tillägg som man kan förvänta sig stämmer om det står på en av Sveriges största elektronikföretag. Du är varmt välkommen att speja genom varje liten skavank, jag förväntar mig korrekthet när jag spenderar 12 000 kronor.

Säg vad du vill, men kritisera konsumentköpslagen då och drivande politiker, inte med mig.

Repan är knappt se bar, den sitter på sidan av datorn och är kanske 0.5cm lång, liten borttagning av den svarta färgen. Datorn är dessutom *trumvirvel* borttagen ur sortimentet! Dom tog bort den så fort jsg påpekade felet, sluta skyll på mig för de inte kan göra sitt arbete. Detta är andra datorn, första datorn bytte jag eftersom jag var nära att dra av gängorna på den då säljaren sa "ja det är en 2-1 dator!" men det var det inte... ska du skylla en sådan skada på mig också?

Vad är det specifikt som jag kräver som är för mycket? Jag har kommit överens med dem att jag kommer få en dator som är 1000 kronor billigare (kostnaden blir därmed 1000 kronor mindre också) och därmed vill jag bara lämna tillbaka en utgången produkt som är fel enligt konsumentköpslagen, jag är redo att hålla med och du kan specifikt uttrycka ditt argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Pfttt det var ett skämt. Reklamation ska ske inom skälig tid d.v.s. 2 månader, jag kontaktade dem efter två veckor.

Förövrigt är det inte en avgörande funktion, det är ett användbart tillägg som man kan förvänta sig stämmer om det står på en av Sveriges största elektronikföretag. Du är varmt välkommen att speja genom varje liten skavank, jag förväntar mig korrekthet när jag spenderar 12 000 kronor.

Säg vad du vill, men kritisera konsumentköpslagen då och drivande politiker, inte med mig.

Repan är knappt se bar, den sitter på sidan av datorn och är kanske 0.5cm lång, liten borttagning av den svarta färgen. Datorn är dessutom *trumvirvel* borttagen ur sortimentet! Dom tog bort den så fort jsg påpekade felet, sluta skyll på mig för de inte kan göra sitt arbete. Detta är andra datorn, första datorn bytte jag eftersom jag var nära att dra av gängorna på den då säljaren sa "ja det är en 2-1 dator!" men det var det inte... ska du skylla en sådan skada på mig också?

Vad är det specifikt som jag kräver som är för mycket? Jag har kommit överens med dem att jag kommer få en dator som är 1000 kronor billigare (kostnaden blir därmed 1000 kronor mindre också) och därmed vill jag bara lämna tillbaka en utgången produkt som är fel enligt konsumentköpslagen, jag är redo att hålla med och du kan specifikt uttrycka ditt argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver du verkligen en lag som förklarar för dig att du inte kan behandla en produkt hur som helst och sen bara lämna tillbaka den för att det var ett litet fel i marknadsföringen? Då kan du ju lika gärna ha sönder den helt när du ändå håller på, tangentbordet lyser ju inte så du har ju ändå rätt att reklamera.

Tagit bort del enligt §1.1 / Mod
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+