ESXi 6.7 - Kan inte skriva data till hårddisk med ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem

ESXi 6.7 - Kan inte skriva data till hårddisk med ledigt utrymme.

Tjena.
Tänkte lära mig hur ESXi fungerade för några veckor sedan . Installerade och satte upp mina maskiner utan problem.

En av dom använder jag till att tanka torrenter på, då jag redan hade ett ganska stort bibliotek ville jag bara "dela" den hårddisken med den virtuella maskinen, googlade lite och hittade att man kunde göra en virtuell hårddisk som pekade på hela fysiska disken. Det verkade funka perfekt ända tills igår...
Har använt ~2tb av den så det är lite mindre än halva kvar. Men jag verkar inte kunna skriva någon mer data till den? Om jag laddar ner något via qBittorrent så får jag I/O error, överför jag en fil så stannar överföringen mitt i utan error. Känns precis som att hårddisken skulle vara full fast Windows inte känner av det.

När jag sätter i hårddisken i en annan dator så funkar den perfekt och jag kan föra över mer till den.

Vad är det jag missar i ESXi? Finns det något annat sätt att göra detta på eller borde jag göra en ny virtuell hårddisk och lagra allt där på?

Värt att tillägga är kanske att alla mina maskiner är Windows 10 pro och jag har VMWare vSphere 6 gratis licensen.

Permalänk
Medlem

@HenkaN75: Även en virtuell hårddisk bör använda sig av MBR eller GPT, och är det MBR så har du ju en hard limit på 2TB

Dock vet inte ett skvatt om ESXi, men om man söker i google på "esxi 2tb limit" får man massor av läsning..
Kan inte hjälpa dig mer än att hinta om vad problemet beror på, då jag inte kan ESXi alls.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@HenkaN75: Även en virtuell hårddisk bör använda sig av MBR eller GPT, och är det MBR så har du ju en hard limit på 2TB

Dock vet inte ett skvatt om ESXi, men om man söker i google på "esxi 2tb limit" får man massor av läsning..
Kan inte hjälpa dig mer än att hinta om vad problemet beror på, då jag inte kan ESXi alls.

Den är GPT, och det man (jag) får ut av googlandet är att datastoren ska vara VMFS5 för att ha support upp till 62tb. Kan bara välja VMFS5 eller VMFS6, så jag har kört på VMFS6 och antagit att den har samma stöd för stora diskar.