Spelbegränsning/timer/max-tid för csgo/pubg osv

Permalänk
Medlem

Spelbegränsning/timer/max-tid för csgo/pubg osv

Hej. Jag har problem med att sluta spela på nätterna trots att jag har skitviktiga saker att göra o behöver sova. Och jag tänker ifall jag har något liknande "parental control" skulle hjälpa. Fast istället typ att man kan spela CS/PUBG MAX 2 timmar per dag eller dylikt. Eller se till att det kraschar efter kl 2400 etc.. Därför funkar inte parental control och det verkar vara struligt som bara den att sätta igång. Gick inte alls. Dessutom har det inte timer för just spel utan hela datorn.

Vet ni något sånt här program? Skulle vara så jävla bra. Svårt att säga till polarna nu "jag slutar" och bara logga ut, det blir istället alltid 100 games till och jag förstör mitt liv på detta. Men om datorn istället bara hänger sig efter kl 2400 så kanske det blir lättare att sluta spela.

Vet ni något program som sätter en "limit" för dessa två spel? Eller någonting liknande? Annars måste jag sälja datorn.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Allt du installerar kan du också ta bort.

Lite drastiskt att sälja datorn (den kan ju behövas ju för andra saker också), så kan du inte begränsa ditt spelande så kanske du skall sälja ditt grafikkort och köpa ett som är så dåligt att du inte kan spela vad du brukar spela. Och sen testa ett vitt år.

Permalänk
Medlem

Kanske inte det nyttigaste för datorn, med risk för korrupt bootsektor - men en gammal vanlig hederlig timer i eluttaget lär ju få din dator att stänga av sig på bestämd tid.

Kanske ett säkrare kort är att sätta timern på din router så att ditt internet dör i en halvtimme eller så vid önskat klockslag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Gör någon enkel schemalagd aktivitet. Något i den här stilen borde räcka:

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad hindrar dig från att starta upp datorn/spelet igen?
Problemet är nog större än att bara ta kål på en process eller datorn under en kort stund.
Är väl som allt annat man är beroende av, bara bli vuxen och ta kontroll över det.

Permalänk
Medlem

Sätt ett larm på telefonen som ringer kl 23:30, ett som ringer 23:45, ett som ringer 23:55 och ett som ringer 23:59.

När det första ringer är det dags att avrunda sessionen och säga till polarna att du har annat att göra.

När det andra ringer är det dags att stänga allt ner till skrivbordet.

När det tredje ringer och datorn fortfarande är på stå säger du åt den att stänga av oavsett vad du har framme på skärmen.

När det fjärde ringer och datorn fortfarande är på så stänger du av skärmen och går iväg från datorn. Efter det får datorn göra vad den vill tills du vaknar, även om det innebär att den står hängd med installation av uppdateringar hela natten. Att ta hand om en potentiellt hängd dator är ett problem för framtida @Blaspa.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av GuuFi:

Vad hindrar dig från att starta upp datorn/spelet igen?
Problemet är nog större än att bara ta kål på en process eller datorn under en kort stund.
Är väl som allt annat man är beroende av, bara bli vuxen och ta kontroll över det.

Jag gissar på att TS syftar mer på trycket från vännerna, dvs ”kom igen, EN runda till” osv.
Om något automatiskt går in och bryter slipper man förklara utan kan istället förklara det med krasch eller strömavbrott och liknande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Som nånon annan sagt, släck nätet i routern mellan vissa tider, låt polare eller mamma sätta rootlösen på routern, helst morsan då du inte vill väcka henne kl 01 för att du är sugen på en match till i CS

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att du har en router av något märke hemma. De flesta har parental control där du kan bestämma att efter kl 24 får den här enheten (din dator) inget internet.

Permalänk
Inaktiv

lol jag hade samma problem när jag var yngre, fast med wow då. Så jag ställde in parental control på kontot för att blocka mig spela nå mer.

Problemet är att det går inte ta bort sen, för då räknades mitt konto som att jag var under 18. Behövde skicka in bild på mitt ID för att bevisa att jag är vuxen.. har ingen lust med det direkt.

Men hur som helst. Parental control fungera endå inte. Eftersom jag hade makten att ändra tiderna så gick jag bara in och ändra till slut så jag kunde spela längre.
Du behöver lära dig hantera situationen, vilket är jobbigt att göra och kräver mycket disciplin, just för att det är med kompisar också.

Permalänk
Medlem

Många routrers har parent-control så att man kan schemalägga vilken tid på dygnet enheter på nätverket har tillgång till internet. Kanske vore något?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Bra gjort ts att du säger att du har ett problem, så mkt lättare att hjälpa dig. Alltförmånga jag vet som fördärva sina liv när wow släpptes och vaknar upp 10 år senare. Du har förmodligen ett beroende och stänga av datorn kan hjälpa tillfälligt men mitt råd är att ta de på allvar. Vet inte hur gammal du är men prata med kurator eller kb terapeut inom vården. Gör du inte de grundligt finns stor risk att du blir beroende av annat senare i livet, lär dig hantera beroendet så blir du starkare som person också.

Permalänk
Medlem

Grymma svar

Bra svar av er alla.

Jag har satt timer på routern och funderar på att sälja mitt grafikkort om detta inte räcker.

Riktigt smart idé att sälja grafikkortet, och köpa nåt billigare som inte duger för spelen, kanske gör det.

Vad är ett grafikkort som känns smooth, är billigt men inte klarar cs:go så jättebra? Om jag säljer mitt dyra vill jag köpa ett väldigt billigt men utan att man blir irriterad på en överdrivet slö dator när man använder den till annat. typ GTX580? Eller funkar det fortfarande "bra" till cs:go? Vad är snäppet under?

Och då kan man ju sälja 144 hz skärmen då 60hz är bättre för att inte spela..

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".