Hårddisk fyller upp sig själv.

Permalänk
Medlem

Hårddisk fyller upp sig själv.

Hej alla.

Igår hadde jag ca 25gb ledigt på min hårddisk, idag hadde jag helt plötsligt 100mb,
Raderade lite och startade om, hade då 2gb, 10 min senare 100mb igen.

Har kört CCcleaner, diskrensning, malware etc. Händer igen.

Vad händer? Vad kan jag göra?

Att installera om är absolut sista utväg....

Permalänk
Medlem

kolla med Windirstat vad som tar plats

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Windows Update som jobbar i bakgrunden?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pherax:

Hej alla.

Igår hadde jag ca 25gb ledigt på min hårddisk, idag hadde jag helt plötsligt 100mb,
Raderade lite och startade om, hade då 2gb, 10 min senare 100mb igen.

Har kört CCcleaner, diskrensning, malware etc. Händer igen.

Vad händer? Vad kan jag göra?

Att installera om är absolut sista utväg....

Kolla C:\Temp directoryt, kan var en windowsuppdatering som gått snett. Har hänt mig, lösningen var att radera allt under Temp.

Permalänk

Har man en liten hårddisk så rekommenderar jag av erfarenhet att köra Windows inbyggda diskcleaner efter en Windows update för att rensa bort cachead källfiler och/eller gamla Windows-filer som inte används (du kanske har sett en mapp som heter Windows.Old efter en större uppdatering)

Permalänk
Medlem

Tror faktisk jag hittade svaret, OneDrive som synkroniserar nya bilder och filmer från mobilerna hela tiden. Hade ingen aning om att OneDrive tog upp plats på hårddisken, verkar ju helt dumt.

Kan jag tryggt "Ta bort länken till den här datorn" utan att filerna försvinner helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Hej
Sedan kan det vara så också att en viss uppdatering från M$ orsakade lite problem vid komprimering av loggfiler som var lite stora.

Så den fyllde C:\Windows\Temp med filer som har namnet cab_####. Då den kraschade vid komprimering och startade om så för att åtgärda detta får man ta bort några av de äldsta loggarna under C:\Windows\Logs\CBS och sedan rensa upp den där Telp katalogen.

Lycka till att hitta felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av pherax:

Tror faktisk jag hittade svaret, OneDrive som synkroniserar nya bilder och filmer från mobilerna hela tiden. Hade ingen aning om att OneDrive tog upp plats på hårddisken, verkar ju helt dumt.

Kan jag tryggt "Ta bort länken till den här datorn" utan att filerna försvinner helt och hållet?

OneDrive "tar plats" på hårddisken efter som den sparar ner allt i OneDrive på din dator. Tur är väl det - annars skulle du inte komma åt någonting när du inte har internet. OneDrive är just ett verktyg för att hålla filer/bilder synkroniserade över flera enheter. Perfekt om man som jag jobbar både från en Laptop och en stationär. Om du inte vill att den ska synka alla bilder från mobilerna (men vill ha OneDrive i övrigt) är det kanske ett bättre alternativ att du stänger av funktionen i telefonen så att den inte synkar dina bilder till OneDriven

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Påminner mig om min ungdom på ett LAN där jag fick viruset "spacefiller" (är inte samma sak som det som nu kallas spacefillers utan det fyllde helt enkelt hårddisken...)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

OneDrive "tar plats" på hårddisken efter som den sparar ner allt i OneDrive på din dator. Tur är väl det - annars skulle du inte komma åt någonting när du inte har internet. OneDrive är just ett verktyg för att hålla filer/bilder synkroniserade över flera enheter. Perfekt om man som jag jobbar både från en Laptop och en stationär. Om du inte vill att den ska synka alla bilder från mobilerna (men vill ha OneDrive i övrigt) är det kanske ett bättre alternativ att du stänger av funktionen i telefonen så att den inte synkar dina bilder till OneDriven

Det bästa vore väl att helt enkelt inte synka bildmappen. Inte värt att skippa hela bildsynkningen bara för detta. Visst är det bra att ha bilderna lokalt också men har man inte plats så är det förstås bättre att ha backup i molnet än ingenstans.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av snajk:

Det bästa vore väl att helt enkelt inte synka bildmappen. Inte värt att skippa hela bildsynkningen bara för detta. Visst är det bra att ha bilderna lokalt också men har man inte plats så är det förstås bättre att ha backup i molnet än ingenstans.

Ta bort den mappen då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Ta bort den mappen då?

Be OneDrive att inte synka den räcker väl.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av snajk:

Be OneDrive att inte synka den räcker väl.

Precis det jag menade, ta bort den från OneDrive

Permalänk

För någon dag sedan

Skrivet av pherax:

Hej alla.

Igår hadde jag ca 25gb ledigt på min hårddisk, idag hadde jag helt plötsligt 100mb,
Raderade lite och startade om, hade då 2gb, 10 min senare 100mb igen.

Har kört CCcleaner, diskrensning, malware etc. Händer igen.

Vad händer? Vad kan jag göra?

Att installera om är absolut sista utväg....

För någon dag sedan så släppte Microsoft en lite större uppdatering. Jag blev också lite paff först, men märkte ganska snabbt vad det var som hände... Så nu vet du också kompis 👍 Ha det så Bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

Aah visst

Skrivet av Pentagram:

Windows Update som jobbar i bakgrunden?

För nån dag sedan så gav Microsoft ut en lite större uppdatering... Vart lite paff själv först.. Innan jag märkligt vad som stog på... 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Kolla C:\Temp directoryt, kan var en windowsuppdatering som gått snett. Har hänt mig, lösningen var att radera allt under Temp.

Men nu förtiden så används ju knappast TEMP katalogen helt fullt ut av Windows. Det ligger däremot alltid en jäkla massa små filer där. Och windows 10 tar hand on sådant själv. Däremot var det ju på detta vis i de äldre operativsystemen ofta. Man kunde rensa både TEMP och PREFETCH...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Sådana saker som att winuppdateringar tar plats och tom. kan slå i 'taket' - inte kan göra färdigt och avslutas och rensa upp sig igen och disken är knökfullt plötsligt, är något som märks om man har för liten systemdisk.

Om man har liten systemdisk som 64 eller 120 GB SSD så kommer man springa på problemet ofta om man inte håller systemdisken kliniskt rent från olika större applikationsprogram (som också växer i storlek med åren)

idag så är tom 250 GB SSD i minsta laget om man också har några spel installerade och skall man köpa nytt och flytta över sin installation så bör man inte överväga mindre än 500 GB SSD, typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Sådana saker som att winuppdateringar tar plats och tom. kan slå i 'taket' - inte kan göra färdigt och avslutas och rensa upp sig igen och disken är knökfullt plötsligt, är något som märks om man har för liten systemdisk.

Om man har liten systemdisk som 64 eller 120 GB SSD så kommer man springa på problemet ofta om man inte håller systemdisken kliniskt rent från olika större applikationsprogram (som också växer i storlek med åren)

idag så är tom 250 GB SSD i minsta laget om man också har några spel installerade och skall man köpa nytt och flytta över sin installation så bör man inte överväga mindre än 500 GB SSD, typ.

Det är dock inte alla som får problem med WUpdate så det är inte självklart att man får detta problem oavsett diskstorlek. Jag har haft enheter med 32GB och där blir det problem vid varje uppdatering men inte på grund av problem med uppdateringstjänsten utan för att utrymmet inte räcker till. Min 64GB enhet jag har nu har uppdaterats utan krångel från W8 via 8.1 till tio och alla uppdateringar därefter.

Däremot är det förstås bra att ha mer utrymme generellt. Speciellt om man ska installera spel eller stora program. Min jobbdator har exempelvis bara 250GB och det räcker inte riktigt, fattar inte att de snålar så men stora företag är inte så flexibla. Men för privatpersoner så är inte diskutrymme dyrt så vill man spela så är en extra disk en självklar investering, och är det en laptop så funkar en extern disk utmärkt för spel.

Permalänk
Medlem

Ett till problem med Windowsupdate är att hela och trasiga nerladdningar byggs upp i c:\windows\Software distribution som kan bli enorm.

Men den är ofarlig att tömma. Stäng av Windows update tjänsten och rensa hela katalogen.

Skickades från m.sweclockers.com