Permalänk

Frågor efter inkopplad fiber.

Jag har lite frågor, efter att föreningen kopplat in öppen fiber i våra lgh.
Vi har fått en Inteno XG6846 inkopplad där man dragit kopplingar till all rummen i lgh.
Man har använt sig av 2 av uttagen på switchen som sedan är kopplade till 6 uttag i lgh.

Kan jag koppla in min egen router i något av dem 2 uttagen som finns kvar i switchen?
Om inte så kan jag väl välja vilket annat av min uttag i lgh jag vill?

Jag ska även koppla in min NAS. Ska jag koppla den till routern eller switchen?
(Det kanske inte spelar någon roll)

Hoppas ni förstår mig *hahaha*

Permalänk
Medlem

Ja du kan koppla in en router i en av dom 2 lediga platserna
och du kan som du skriver koppla in din router i en av dom uttag dom satt i varje rum.

NAS får du sätta i din router.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Du får inte använda "samma" nät på båda dock för då kommer du få skapliga problem.
Dvs ha inte 192.168.1.x tex på båda utan sätt en till 192.168.0.x... (exempel, du kan ju använda vilka 192/172/10 range du vill)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du får inte använda "samma" nät på båda dock för då kommer du få skapliga problem.
Dvs ha inte 192.168.1.x tex på båda utan sätt en till 192.168.0.x... (exempel, du kan ju använda vilka 192/172/10 range du vill)

fast Inteno XG6846 som han har fått insatt är inte en router så han behöver inte oroa sig över detta

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte hur det är kopplat om 2 uttag på Inennon går till 6 uttag i rummen ?
Inteno XG6846 är dessutom en switch så agerar den tjänstefördelare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte hur det är kopplat om 2 uttag på Inennon går till 6 uttag i rummen ?
Inteno XG6846 är dessutom en switch så agerar den tjänstefördelare ?

Ja precis

Permalänk

Vill man koppla in en server så måste detta också göras på routern?

Jag antar att allt som man vill styra via nätverk som tex reciever också måste kopplas upp via en router?

Permalänk

Så här ser det ut. Hur ska jag då gå tillväga för att skapa ett hemmanätverk?

Permalänk
Avstängd

Jo det är en gåta hur din förening funderat kring det här

Sen brukar man få skiftlig information hur det är tänkt.

Hursomhelst så är en router ett måste! Kör själv med en Inteno XG6846
https://www.intenogroup.com/wp-content/uploads/2017/10/Data_s...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo det är en gåta hur din förening funderat kring det här

Sen brukar man få skiftlig information hur det är tänkt.

Hursomhelst så är en router ett måste! Kör själv med en Inteno XG6846
https://www.intenogroup.com/wp-content/uploads/2017/10/Data_s...

Hur har du kopplat detta Intenon?
Eller kopplat den till ett av ”bredbandsuttagen”?

Har bredband idag via ett annat uttag som sattes in för 15 år sedan. Så har router inkopplad på denna. Men den blir ju då först på vägen. Nu kommer ju routern efter. *hmmm*

Permalänk
Medlem

Det är ju drömmen att få det så här, patchpanel i hemmet. Tjänstefördelaren undangömd, du köper och sätter din egna router i samma utrymme och en kabel från CPEn till WAN-porten på din router.
Sen så kopplar du bara på de saker du vill ha trådbundna in i din routers lan-portar, och om du köper en TV-tjänst så patchar du den direkt från sin egna port på tjänstefördelaren ut till din TV-box.

Permalänk
Avstängd

@alexander_e_b: Jag fick klar tydlig skriftlig information att man kopplar in sin router efter mediaconverten dvs XG6846.

Sen kan man då i ditt fall via routern eller en switch inkopplad efter routern koppa in uttagen.

"Nån" verkar inte ha tänkt i din förening, det brukar vara en utsedd teknisk ansvarig men i många föreningar så sitter det stofiler på sina poster och kanske inte vet så mycket.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag är nog inte riktigt med, tyvärr.

Men varför är det kopplat två kablar från switchen till fördelaren, som sedan går ut till 6 uttag?

Permalänk
Medlem

Så här är det : Den ena porten, 1, Wan i inteno är surf, den är patchad till 1 i patchpanelen. Sedan är 2 tv, och patchad till port 2 i patchpanelen. Varje port i panelen har ett uttag med motsvarande nummer i din kåk. Du har alltså nu inte signal i alla 6 uttagen om det är kopplat som man brukar. Troligen har de bara kopplat som ett förslag att du kan sätta routern i rummet med uttag 1 och tvbox i rummet med uttag 2, troligen samma rum, kanske det största. Du får själv dra korta kablar mellan port 1 i inteno till din router, antingen i skåpet eller som nu sätta routern i rummet med uttag 1 och sedan koppla tillbaka till skåpet via uttag /port 2 som brukar finnas intill varandra i ett rum. Sedan kopplar du kablar från din routers lan till alla portar du behöver. Tex 3,4 7,8 etc. beroende på var du har tex ps4. Apple Tv.
Samma gör du med tv om du ska använda det, och patchar ihop port 2 i inteno till ditt tvrum om du har 1 tv. Annars från en router från Telia och därifrån till fler uttag med tv. Tänk dig patchpanelen som en gammaldags telefonväxel. Fördelare är något annat än vad du skriver. Oftast är det intenon man menar då. På samma sätt kopplar du en Nas till ett uttag du patchat från routerns Lan. En privat router kommer inte funka så bra med tv om du inte köper en Asus tex, men det är nästa steg när du fått igång det primära.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Jag är nog inte riktigt med, tyvärr.

Men varför är det kopplat två kablar från switchen till fördelaren, som sedan går ut till 6 uttag?

Om du kollar på Fiber Modemet så finns det en lampa som det står *WAN* på. Nätverksporten för *WAN* är den porten du får internet ifrån. De andra portarna är bara för IPTV och IP-telefon. Du kan alltså bara koppla in en sak i taget och om du vill kunna koppla in mer måste du koppla in en Router. Routern ska alltså vara kopplad Direkt i Wan sedan från Routern ska allt annat vara kopplat

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Jag har lite frågor, efter att föreningen kopplat in öppen fiber i våra lgh.
Vi har fått en Inteno XG6846 inkopplad där man dragit kopplingar till all rummen i lgh.
Man har använt sig av 2 av uttagen på switchen som sedan är kopplade till 6 uttag i lgh.

Kan jag koppla in min egen router i något av dem 2 uttagen som finns kvar i switchen?
Om inte så kan jag väl välja vilket annat av min uttag i lgh jag vill?

Jag ska även koppla in min NAS. Ska jag koppla den till routern eller switchen?
(Det kanske inte spelar någon roll)

Hoppas ni förstår mig *hahaha*

Så här står det angående min öppen fiber:

LAN1 (röd): Internet går till min router
LAN2 (gul): Är för TV
LAN3 (grön): Är för IP-telefoni
LAN4 (blå): Reserv

Så för internet har jag lite förenklat:

LAN1 -- router -- switch1 -- dator1 -- dator2 -- server1 -- switch2 -- dator3 -- server2

Köper man en färdig router så är den hopbyggd med switch1 i figuren ovan.
Edit: I mitt fall är router = pc med dubbla nätverkskort. (NAS är också en server.)

Permalänk
Medlem

De två patch-kablarna som är där kan du koppa bort och koppla en kabel från Intenon till en router. Sedan tar du och använder de uttagen i patch-panelen som går till de rum du vill använda

Permalänk
Medlem

Steg 1 - Ta reda på vilken port på tjänstefördelaren som är för internetaccess. Antagligen är det en av de två som är kopplade till patchpanelen. Ryck ut dom och testa direkt till din router eller till en PC, se vad som händer, det kommer ju inte hända så mycket om du inte har några tjänster igång ändå.
Steg 2 - Bestäm dig om du vill ha din router i skåpet jämte tjänstefördelaren eller ute i något annat rum, jämte TVn eller datorn t.ex.
Fördelen att ha router i skåpet är att du kan kabelansluta saker som är utspridda i olika rum till din router, nackdelen är att man ofta får sämre trådlös täckning då jag gissar att skåpet är undangömt utrymme, garderob eller liknande.

Jag tänker så här om det kan förtydliga :
(Och ja, mina paint färdigheter är helt ofattbara)

Permalänk

Oki, nu är jag med
Jag trodde ju att ALLA uttagen redan va klara att använda.
Men det är dem alltså inte, utan först när jag själv har kopplat in dem.
Ingångarna har ju något som kallas ”free seating”, men vad bestämmer vad som ska skickas i vad?

Men man kan också koppla så här:
CPE - Router - Switch - Patchpanel?
(Oftast är det ju bara 4 utgångar på en router. Så om jag kopplar på en switch så kan jag koppla upp 5 av uttagen till internet och en till tvn)

Permalänk
Avstängd

Ja, man glömde routern

Hos mina föräldrar med liknande skåp så börrade jag sedan två hål i skåpet så att jag kunde sticka ut antennerna på routern så att WiFi blev bra. (med luckan stängd)

Sen kan du då behöva en kompletterande AP men det är då mycket enkelt eftersom du har uttag litevarstans.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Oki, nu är jag med
Jag trodde ju att ALLA uttagen redan va klara att använda.
Men det är dem alltså inte, utan först när jag själv har kopplat in dem.
Ingångarna har ju något som kallas ”free seating”, men vad bestämmer vad som ska skickas i vad?

Men man kan också koppla så här:
CPE - Router - Switch - Patchpanel?
(Oftast är det ju bara 4 utgångar på en router. Så om jag kopplar på en switch så kan jag koppla upp 5 av uttagen till internet och en till tvn)

Precis! Om sedan Inte routern rent fysiskt får plats eller av praktiska skäl inte ska vara i skåpet så kan du ändå sätta den efter ett dubbeluttag, med tex udda nummer i tex kontoret, sedan patchar du tillbaka från ett av routerns portar tillbaka till skåpet /patchpanelen med det jämna numret och sätter switchen i skåpet och sedan från switchen till alla uttag i huset. Då har du internet i alla uttag samtidigt som du kan använda routern med dess uttag i ett av rummen.
Free seating, du menar i din inteno? Brukar innebära att man kan använda valfri port för internet eller TV, och det är jättebra. Oftast har man dedikerade portar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av joalin:

Precis! Om sedan Inte routern rent fysiskt får plats eller av praktiska skäl inte ska vara i skåpet så kan du ändå sätta den efter ett dubbeluttag, med tex udda nummer i tex kontoret, sedan patchar du tillbaka från ett av routerns portar tillbaka till skåpet /patchpanelen med det jämna numret och sätter switchen i skåpet och sedan från switchen till alla uttag i huset. Då har du internet i alla uttag samtidigt som du kan använda routern med dess uttag i ett av rummen.
Free seating, du menar i din inteno? Brukar innebära att man kan använda valfri port för internet eller TV, och det är jättebra. Oftast har man dedikerade portar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet ”jag” då vilken som är internet och till tv? (Så klart kan man ju testa)
Ja routern får inte plats i skåpet, men kommer då istället att sättas brevid och i så fall switchen inne i skåpet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_e_b:

Hur vet ”jag” då vilken som är internet och till tv?

Är inte uttagen märkta ute i rummen också ? De är ju märkta i patchen så där bet du ju vilket uttag du kopplat vart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@alexander_e_b: Ok så här används mina portar.

Det kan skilja men det är ju bara att testa

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är inte uttagen märkta ute i rummen också ? De är ju märkta i patchen så där bet du ju vilket uttag du kopplat vart.

Jo dem är märkta 1/2 & 3/4 & 5/6.
Tänkte mest på vilken som va internet/tv
Men som sagt, är väl att testa sig fram.

Permalänk
Skrivet av plunn:

@alexander_e_b: Ok så här används mina portar.

Det kan skilja men det är ju bara att testa

https://i.imgur.com/bdQyKcB.png?1

Tänkte också lite så. Från mediaomvandlare (utgång 1) till Router WAN.
Från Router utgång/ingång 1 till ingång på switch.
Från switchen till patchpanelen (ingång tex 1,3,4 & 6) För att lämna ingång kvar för tv ingång/ utgång.
Sedan koppla NAS till router utgång/ingång 2. Och sen är ingång/utgång 3&4 kvar i routern.

Låter utgång 2 från mediaomvandlaren fortfarande vara kopplad till ingång 2 på patchen.

Permalänk
Avstängd

@alexander_e_b: Yup, sen är en laptop att föredra så testar man snabbt alla uttag.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_e_b:

Tänkte också lite så. Från mediaomvandlare (utgång 1) till Router WAN.
Från Router utgång/ingång 1 till ingång på switch.
Från switchen till patchpanelen (ingång tex 1,3,4 & 6) För att lämna ingång kvar för tv ingång/ utgång.
Sedan koppla NAS till router utgång/ingång 2. Och sen är ingång/utgång 3&4 kvar i routern.

Låter utgång 2 från mediaomvandlaren fortfarande vara kopplad till ingång 2 på patchen.

Det är antagligen bäst att inte koppla in nått "fel" (2) för det glömmer du bort och så om ett tag så kopplar du in nått i rumsänden och får problem för du tror det är inkopplat rätt för det blir ju en länk men inte mer.
Jag hade inte velat ha en felkoppling aktiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är antagligen bäst att inte koppla in nått "fel" (2) för det glömmer du bort och så om ett tag så kopplar du in nått i rumsänden och får problem för du tror det är inkopplat rätt för det blir ju en länk men inte mer.
Jag hade inte velat ha en felkoppling aktiv.

Vad är det som är felkopplat?
Ifrågasätter inte din kompetens bara min egen inkompetens

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_e_b:

Vad är det som är felkopplat?
Ifrågasätter inte din kompetens bara min egen inkompetens

Att du kopplar in en kabel till tjänstefördelaren som inte används, den du kallar 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.