Brain fog - Troubleshooting (vilken egenskap av en skärm orsakar brain fog)

Permalänk

Brain fog - Troubleshooting (vilken egenskap av en skärm orsakar brain fog)

Hej.

Jag köpte en ny skärm för att min gamla orsakade brain fog (svårt att tänka klart, dåligt minne, låst hjärna, bedövad). Nu har jag köpt en ny och gick in för att skaffa en ny som inte orsakade brain fog men också var lämpad för foto. Tillslut efter att ha gett 100% så bestämde jag mig för Eizo ColorEdge CS2730. Fick hem skärmen och fick även brain fog av den.
Då började jag undra vad det är som orsakar det, eftersom jag enligt de kunskaper jag besitter nu så verkar det som att det är ett par saker som kan orsaka det.

1. Ljuskänslighet (det blåljuset från skärmen).

2. Flicker Sensitive (Flicker från skärmen som inte ses med ögat, men som påverkar en och kan orsaka brain fog för de som är känsliga).

3. Felaktiga datordelar förutom skärmen (har hört att felaktiga datordelar kan orsaka symptom, men kanske inte just brain fog).

Troubleshooting - f.lux som ändrar skärmens temperatur skulle kunna åtgärda 1 och det blåaljuset men det ändrar färgen på bilden, annars har jag också hört om Blue light Screen blockers (Screen Protector som blockerar blått och ibland också UV-ljus beroende på märke), vet inte hur de fungerar men har också hört talas om glasögon mot blåttljus, men endel spekulerar om de har någon effekt alls.

När det gäller flicker så vet jag inte hur det fungerar, för att en person uttryckte det som att allt hänger på hur mycket Hz skärmen kan prestera och att man ska helst ha så mycket Hz som möjligt om man är flicker sensitive, men hur fungerar då en skärm som presterar 60hz men är ”flicker free”. Betyder det att det eliminerar behovet av högre Hz?

Läste på ett forum att en person under 60hz eran hade ”massiv”-brain fog och att det försvann med högre Hz, andra har sagt att f.lux eliminerar de symptom som brain fog, men i mitt fall så köpte jag en skärm för bra färgåtergivning och att sedan ändra den verkar sub-optimalt.

Sedan har jag hört att felaktiga datordelar kan orsaka symptom men kanske inte just brain fog. Ett sätt att testa detta är att starta datorn och som en uttryckte det lägga en handduk över huvudet och se om det är skärmen som orsakar symptomen.

En lista på saker som orsakar brain fog på mig (i procent).

iPad mini 2: 10 - 15% under användandet.
En gammal Cybershot digitalkamera (LCD-skärmen): 90 - 95% som kommer över en.
Morsans Acer laptop kan jag sitta framför 5-timmar i sträck och ingen brain fog alls.
En samsung tv: 5 - 10% brain fog.
Och som sagt min dator 90 - 95% brain fog som kommer direkt.

Jag skulle behöva ha hjälp med det här och om någon vet vad det beror på och om det kan ha med att både min gamla och nya skärm körs i 60hz, men som sagt så är den nya ”flicker free”. Eller är det bäst att ändra färgtemperaturen på skärmen och bli ”brain fogad” i 2-3 dagar framöver och se om det fungerar och att det släpper till sist, eller en dyr Screen Protector mot blåttljus, glasögon?

Permalänk
Medlem

Är detta en ny variant av elallergi?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Hur har du fått ner det till att det är din skärm som orsakar brain fog?

Jag är inte någon läkare men jag vet att det finns mycket större faktorer än vilken skärm du använder dig utav.

Börja titta på din kropp och hur du mår, se till att vila dina ögon tillräcklig länge, att sitta framför en skärm dagarna i ända är inte något som din kropp, speciellt ögon/hjärna mår bra utav.

Börja titta på saker som:
Sömn
Träning
Kost
Vitaminer
Stress

Att du förklarar du kan sitta vid din morsas laptop längre än vad du kan vid andra saker kanske är miljöbyte eller att du inte känner dig lika stressad.

Intressant i alla fall om det är så enkelt som du beskriver att det är just skärmen som orsakar det.

Kan tyvärr inte hjälpa dig, det är väl bara att testa flera skärmar. Hade jag varit i din situation hade jag börjat med att kolla min kost och att jag får i mig rätt supplement.

Lycka till!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kaffearne:

Jag skulle behöva ha hjälp med det här och om någon vet vad det beror på och om det kan ha med att både min gamla och nya skärm körs i 60hz, men som sagt så är den nya ”flicker free”. Eller är det bäst att ändra färgtemperaturen på skärmen och bli ”brain fogad” i 2-3 dagar framöver och se om det fungerar och att det släpper till sist, eller en dyr Screen Protector mot blåttljus, glasögon?

Nu är "brain fog" inte mer kartlagd och bevisat som fenomen mer än vad exempelvis "tuppjuck" eller "kåtslag" är. "svårt att tänka klart, dåligt minne, låst hjärna, bedövad" – låter som vanliga symptom på egentligen allting som grundar sig att man inte mår helt bra. Vilket vi alla har problem med under livets gång.

Jag har haft tydlig och besvärlig brain fog vid flera tillfällen i mitt liv:

  • När jag jobbade mig in i väggen. Då hade jag till och med hjärtklappning och tog EKG

  • När jag var överviktig, inte tränade och åt fel vilket gav en mängd följdproblem

  • När jag hade ett jobb jag inte trivdes med

  • Innan jag konstaterade en mild astigmatism som behövdes korrigeras. Dvs innan jag fick glasögon.

Blåljus: Naturligtvis inte, eftersom du får mer blått ljus mot dig bara du kliver utanför dörren på dagen. Samt massor av faktiskt UV-ljus som är belagt som skadligt vid höga doser. Utomhus borde ge dig akut brain fog ifall det vore blått ljus som var orsaken.

Flimmer: Ja, flimmerfenomen är kartlagda som problematiska. Men då skulle ju "brain fog" vara erkänt som svårt problem redan på CRT-tiden då det verkligen, faktiskt och direkt flimrade om skärmarna eftersom det är så bildrör fungerar. Den skärm du har använde mig veterligen inte PWM-flimmer. Det skulle kunna vara lampan vid arbetsplatsen, särskilt om den har en dimmer, som bokstavligen orsakar mycket mer flimmer än skärmen ger.

Felaktiga datordelar: Felaktiga hur? Det kan vara så att du har en felaktig arbetsställning framför datorn vilket ger spänning i axlar och nacke som sedan påverkar ditt allmänbefinnande. Vilket onekligen passar in under "brain fog"-syndromet.

Vad du upplever går att spåra till din livsstil, de val du gör och ditt förhållningssätt till denna livssituation. Det är förstås enklare att peka på en pryl och säga: "titta här: den är orsaken till mina problem!" Mycket enklare än vad det är att faktiskt gå till botten och syna och på sikt förändra sig själv. Och det behöver inte vara komplicerat. Allt du behöver kanske är en stärkande promenad till en optiker?

Ska börja någonstans där vi har ett verkligt problem som kan en skärm kan orsaka: börja med att sänka ljusstyrkan på skärmen: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Permalänk

Hej igen. UrbanHazard tack! Jag sitter inte vid datorn så ofta, hela 2018 var jag utan dator och internet, nu behöver jag en dator för att bli mer självständig och investera i mig själv, som att börja fotografera. Det är rätt svårt att undvika datorer i dagensvärld, och jag är rätt observant, även om jag kanske inte alltid är jordnära och lever i mörker hela tiden. Direkt när jag sätter mig vid datorn sker det som kallas brain fog, den försvinner sedan efter 2-3 dygn. Det är just olika skärmar som orsakar det, när jag inte hade någon dator, inget brain fog, förutom att kanske jag blev lite slö av iPad de gånger jag hade internet (hade inte internet hemma). Men det var inga problem.

Laxpudding, hela mitt fokus var förut ”att må bra” men nu är skärmen som ”jätte proppen Orvar” i mitt liv (om ni sett svenska nyheter). Det är drygt när en pryl ska ta upp hela ens liv, när man vill fokusera på att må bättre. ”Man frågar sig vad som egentligen är nödvändigt”. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska hantera situationen vilket är allvarligt i sig och därför ber jag om hjälp. Det är kanske inte det lasset ni ska dra, men tack för era svar. Sen den nya skärmen kommit har jag inte mått lika bra eftersom att allt fokus flyttas till skärmen och inte på att må bra, och eftersom att skärmen får mig att må dåligt, så är det här jag är, men som sagt så har jag inte varit till optikern, eller kiropraktor som flera har nämnt hjälpt dem med brain fog.

Jag är överviktig, och har börjat promenera varje dag och ska sedan få in att springa, styrketräna hade jag tänkt men det bara kanske är önskedrömmar, har haft det riktigt drygt de senaste 10-11 åren med psykisk ohälsa lägg till det också autism, vilket kanske gör att jag glömmer andras mörker och inte ser det som självklart, utan bara ser mitt eget. Men nu så var det så att jag postade för att diskutera om det fanns någon ”fix” baserad på främst skärmen (alla skärmar). Nu sitter jag obekvämt vid ipaden och får inte någon större brain fog av det (om man jämnför med mina skärmar). Jag vet att jag gör allt mer komplicerat än det är, vilket gör det trassligare än det är, och det beror kanske på att jag inte lever i verkligheten, även om jag hamnar där ibland. Tack för det! De felaktiga datordelarna jag nämnde menade vissa att de kunde ge ifrån sig (ljud vad jag misstänker, eller menar dom strålning, jag vet inte) men att det skulle påverka människor. Jag söker bara svar och jag tänkte att den här tråden skulle även hjälpa andra, men tydligen så är kravet att man ska vara ”super lycklig” för att ens sitta vid datorn, annars kan man hitta på saker. Jag bara observerar hur saker påverkar mig och försöker må så bra som möjligt, även om ”jätteproppen Orvar” hittat in i mitt liv. Tack för era svar!

Ni kanske skulle anställa en ”dator-psykolog”. Ett tips.

(Är inte riktigt nöjd med inlägget, sitter med iPad).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte dåliga nackmuskler? Det kan ju ge besvär som till exempel huvudvärk, vilket kan ge problem med minnet.
Eftersom det händer ofta när du sitter framför din skärm, så kanske du även sitter så pass att din nacke får ta extra mycket stress.

Testa att öva upp dom i allafall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kaffearne: Du har med Eizo ColorEdge CS2730 en av de bästa skärmarna på marknaden för bildredigering. Det är rätt många som arbetar på den typen av skärm. Så det finns inget i skärmen i sig som är problematiskt. Hade kanske varit en annan historia ifall du försökte jobba med foto på en TN-spelskärm från 2012 eller liknande. Men nu är det ett erkänt arbetsverktyg du har. Kunde inte egentligen inte ha valt bättre för vad den kostar.

Så se det som en väldigt bra borrmaskin. Att du mår sämre när du ska borra beror förmodligen inte på själva borren.