Problem med torrent klienter

Permalänk
Medlem

Problem med torrent klienter

Hej.

Sen jag installerade om windows har jag inte fått ordning på min torrentnedladdning. Torrenter från en sida fungerar bra i Transmission men vägrar starta i uTorrent, och tvärt om. Om en klient fungerade för alla sidor skulle jag nöja mig med det, men båda har problem med en sida som den andra fixar.

Någon som vet vad det kan vara för inställning? Har provat att öppna portar i routern. Kört med random port osv. Routerns inställningar har varit samma innan och efter installationen.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

@Husmus:
Har du provat Vuze?
Ganska avancerat torrent klient dock, som kräver en hel del kunskap av användaren för att konfigurera.

Notera också att den är Java baserad, så det krävs att man har det installerat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Husmus:
Har du provat Vuze?
Ganska avancerat torrent klient dock, som kräver en hel del kunskap av användaren för att konfigurera.

Notera också att den är Java baserad, så det krävs att man har det installerat.

Nej det har jag inte. Vill helst ha något enkelt som bara fungerar. Behöver inga funktioner.

Vad är det jag behöver konfigurera då?

Edit, hämtade Vuze leap som jag hittade i din länk. Tänkte att den är enkel och fyller mitt behov. Men det var samma där, den accepterade en tracker men inte den andra. Provar Vuze nu och det verkar faktiskt fungera. Tack för tipset!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Vad är det jag behöver konfigurera då?

Inget direkt, om du nöjer dig med hur det är inställt som standard.

Jag gillar att ställa in så att det blir som jag vill ha det, inte som det är som standard, och Vuze har en hel del man kan ändra på, därav att jag skrev att det kräver kunskap.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Inget direkt, om du nöjer dig med hur det är inställt som standard.

Jag gillar att ställa in så att det blir som jag vill ha det, inte som det är som standard, och Vuze har en hel del man kan ändra på, därav att jag skrev att det kräver kunskap.

Okej. Jag nöjer mig med att välja vart nedladdningar hamnar. Men vuze verkar fungera fint, var inte för avancerat. Var rädd att man skulle kunna koda och skriva skript osv. när du skrev så först. ;P

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk

jag kör med transmission remote gui men på vissa sidor går det inte att seeda. står att jag inte är "connectable". jag har testat att byta port men det funkar inte. kopierade en port från en annan klient och jag fick det att funka på en torrent men inte på fler. 

nån som kan progget och vet hur man gör?
jag vet att det ska funka för det står på sidorna jag vill seeda på att klienten och versionen jag har är godkända

Permalänk
Medlem

Har du testat qBittorrent och Deluge? Båda är open source.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Har du testat qBittorrent och Deluge? Båda är open source.

ja och jag kan inte använda dom då jag seedar några torrents på en extern källa och om jag startar om datorn/kopplar från källan vid något tillfälle så måste jag hasha om dessa torrents igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ja och jag kan inte använda dom då jag seedar några torrents på en extern källa och om jag startar om datorn/kopplar från källan vid något tillfälle så måste jag hasha om dessa torrents igen

Själv delar jag aldrig något, så har inte varit med om det där. Dock antar jag att båda programmen hashar om på grund av göra det säkert.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tips på andra klienter är egentligen rätt överflödiga då alla klienter fungerar mer eller mindre likadant, och problemet lär kvarstå oavsett.

Låter som en otillräcklig nätverkskonfiguration, och/eller blacklistade klientversioner på dina trackers. Normalt sett ska UPnP/NAT-PMP vara tillräckligt om routern stöder något av dessa, men saknas dessa eller funkar illa så får man skapa en statisk forwarding-regel.

Skippa random port, välj en egen port med högt värde typ 13337, konfigurera din klient att använda denna port samt öppna den i routern och se till att den routas till rätt interna ip-adress, nämligen din dator. Kör du flera olika klienter simultant så öppna en unik port för vardera klient.
Glöm inte inaktivera att klienten väljer en random port vid uppstart.
Slutligen, ett tips är att antingen köra statisk ip-adress på din stationära dator, antingen manuellt på datorn eller genom dhcp-inställningarna i routern. Annars kan det hända din dator för en annan adress och därmed bryter portforwarding-reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Slutligen, ett tips är att antingen köra statisk ip-adress på din stationära dator, antingen manuellt på datorn eller genom dhcp-inställningarna i routern.

Det bästa (enligt min åsikt) är att göra det i routern, på det viset kommer det aldrig kunna bli IP konfikt, då om man har flera enheter anslutna till routern, så kan man riskera att någon annan enhet råkar få samma IP nummer (naturligtvis kan man undivka detta genom att konfigurera statisk IP på alla enheter).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det bästa (enligt min åsikt) är att göra det i routern, på det viset kommer det aldrig kunna bli IP konfikt, då om man har flera enheter anslutna till routern, så kan man riskera att någon annan enhet råkar få samma IP nummer (naturligtvis kan man undivka detta genom att konfigurera statisk IP på alla enheter).

Det går också att undvika genom att ha en statisk IP utanför DHCP rangen. De flesta hemmarouters brukar ha lediga ip i samma nät, men utanför DCP rangen som man kan använda.

Fast jag håller nog med om att det smidigaste är att samla all konfiguration i routern. Att sätta statiskt på alla tycker jag blir för mycket jobb med dagens alla trådlösa enheter som ska ha nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det bästa (enligt min åsikt) är att göra det i routern, på det viset kommer det aldrig kunna bli IP konfikt, då om man har flera enheter anslutna till routern, så kan man riskera att någon annan enhet råkar få samma IP nummer (naturligtvis kan man undivka detta genom att konfigurera statisk IP på alla enheter).

Skrivet av Glyph:

Det går också att undvika genom att ha en statisk IP utanför DHCP rangen. De flesta hemmarouters brukar ha lediga ip i samma nät, men utanför DCP rangen som man kan använda.

Fast jag håller nog med om att det smidigaste är att samla all konfiguration i routern. Att sätta statiskt på alla tycker jag blir för mycket jobb med dagens alla trådlösa enheter som ska ha nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Yep, snyggaste sättet är helt klart att konfigurera en "statisk" utdelning i DHCP-tjänsten. Klarar inte routern detta får man göra som Glyph nämner.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Låter som en otillräcklig nätverkskonfiguration, och/eller blacklistade klientversioner på dina trackers

transmission ska funka på sidan

Skrivet av elBenko:

Skippa random port, välj en egen port med högt värde typ 13337, konfigurera din klient att använda denna port samt öppna den i routern och se till att den routas till rätt interna ip-adress, nämligen din dator.
Slutligen, ett tips är att antingen köra statisk ip-adress på din stationära dator, antingen manuellt på datorn eller genom dhcp-inställningarna i routern. Annars kan det hända din dator för en annan adress och därmed bryter portforwarding-reglerna.

kör inte random port. alla portar jag har provat har det blivit likadant med.
vet inte hur du menar "öppna den i routern och se till att den routas till rätt interna ip-adress, nämligen din dator".

Permalänk
Medlem

@Glossy White: När du port forwardar (öppnar) en port i din router ska du specifiera vilken port samt till vilken intern ip-adress datan som skickas via den porten ska gå till.

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Precis som Simon nämner, när du lägger upp en port forwarding-regel i routern så behöver den följande:

Extern port - denna kan vara annan än den interna porten, men för enkelhetens skull kan du köra samma på både extern och intern.
Intern port - porten som routern skickar vidare data (mottagen på den externa porten) till, dvs. den port du använder i klienten på din dator.
Ip-adress för målvärd - aktuell intern ip-adress tilldelad datorn som du kör klienten på.

Edit 1: Och med tanke på att man pekar på en specifik ip-adress på det interna nätverket så bör man se till att den är statisk, annars bryter du forwarding-regeln om din klientdator får en annan ip-adress efter exempelvis omstart.

Edit 2: Se också till att du inte blockerar din klient i Windows brandvägg (eller annan brandväggsmjukvara) på datorn.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@Glossy White: Precis som Simon nämner, när du lägger upp en port forwarding-regel i routern så behöver den följande:

Extern port - denna kan vara annan än den interna porten, men för enkelhetens skull kan du köra samma på både extern och intern.
Intern port - porten som routern skickar vidare data (mottagen på den externa porten) till, dvs. den port du använder i klienten på din dator.
Ip-adress för målvärd - aktuell intern ip-adress tilldelad datorn som du kör klienten på.

Edit 1: Och med tanke på att man pekar på en specifik ip-adress på det interna nätverket så bör man se till att den är statisk, annars bryter du forwarding-regeln om din klientdator får en annan ip-adress efter exempelvis omstart.

Edit 2: Se också till att du inte blockerar din klient i Windows brandvägg (eller annan brandväggsmjukvara) på datorn.

hittar inte dessa inställningar på min routers gui

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Vilken router har du, fabrikat/modell?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@Glossy White: Vilken router har du, fabrikat/modell?

TL-WDR3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

TL-WDR3600

Det verkar heta "virtual servers" på den http://screenshots.portforward.com/routers/TP-Link/TL-WDR3600...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Glyph:

ok jag hittade dit. hur fyller jag i då?

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Add New -> Fyll i portnummer (den du valt i torrentklienten) samt din dators interna ip-adress, protokoll kan du välja ALL (dvs. både tcp och udp) -> spara

Glöm inte att om du ska köra flera olika torrentklienter simultant så får du skapa en ny regel med en unik port för vardera klient.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@Glossy White: Add New -> Fyll i portnummer (den du valt i torrentklienten) samt din dators interna ip-adress, protokoll kan du välja ALL (dvs. både tcp och udp) -> spara

Glöm inte att om du ska köra flera olika torrentklienter simultant så får du skapa en ny regel med en unik port för vardera klient.

ok så jag tänkte ta tag i detta nu för jag är trött på att behöva använda både ut och transmission remote gui.
dock är jag osäker på vart jag ska skriva min dators ip-adress, under internal port eller ip adress

Permalänk
Medlem

Service port är den externa porten ut mot nätet, Internal port är den port du kör i klienten, dvs. på det interna nätverket.

För enkelhetens skull räcker det du knappar in torrentklientens port i Service port, så använder den samma externt såväl som internt.

notera att Ip-adress vill ha den interna adressen till datorn på ditt nätverk.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Service port är den externa porten ut mot nätet, Internal port är den port du kör i klienten, dvs. på det interna nätverket.

För enkelhetens skull räcker det du knappar in torrentklientens port i Service port, så använder den samma externt såväl som internt.

notera att Ip-adress vill ha den interna adressen till datorn på ditt nätverk.

mm ok då ska jag testa det
tack så länge

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Service port är den externa porten ut mot nätet, Internal port är den port du kör i klienten, dvs. på det interna nätverket.

För enkelhetens skull räcker det du knappar in torrentklientens port i Service port, så använder den samma externt såväl som internt.

notera att Ip-adress vill ha den interna adressen till datorn på ditt nätverk.

funkar inte. står fortfarande "You are currently seeding 1 torrent without being connectable" på en av mina torrentsidor.

ska jag bocka i hardware nat eller?

Permalänk

nu står det när jag testade porten i klienten att den är stängd och att jag ska kolla min brandvägg

vad ska jag kolla efter?

Permalänk
Medlem

Testa att aktivera båda alternativen under NAT, virtual server-funktionen fungerar inte utan NAT.

Sen kan det vara värt att kontrollera så du inte sitter bakom en router hos din ISP också, om detta är fallet så måste du kontakta din ISP och be om en egen extern ip-adress.

Hur ser din ip-adress ut under WAN i routern ?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Testa att aktivera båda alternativen under NAT, virtual server-funktionen fungerar inte utan NAT.

Sen kan det vara värt att kontrollera så du inte sitter bakom en router hos din ISP också, om detta är fallet så måste du kontakta din ISP och be om en egen extern ip-adress.

Hur ser din ip-adress ut under WAN i routern ?

testade att klicka i det och då ville routern starta om. jag lät den göra det men det funkar fortfarande inte.
jag har inte statisk ip ibockad så datorn bytte ip men jag skrev in det nya ip:et i portforward regeln men det funkar i alla fall inte.

hur vet jag om jag sitter bakom en router hos min ISP? behöver jag kontakta dom för att ta reda på det?
hur min ip-adress ser ut? hur menar du?
det är väll ip:et under lan som jag ska ange i portforward och inte den under wan va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

testade att klicka i det och då ville routern starta om. jag lät den göra det men det funkar fortfarande inte.
jag har inte statisk ip ibockad så datorn bytte ip men jag skrev in det nya ip:et i portforward regeln men det funkar i alla fall inte.

hur vet jag om jag sitter bakom en router hos min ISP? behöver jag kontakta dom för att ta reda på det?
hur min ip-adress ser ut? hur menar du?
det är väll ip:et under lan som jag ska ange i portforward och inte den under wan va?

Gå in på www.danasoft.com så dyker det upp en liten skylt med texten "your IP is...". Det är din externa IP, kolla sen i routern att det är samma IP på WAN-porten.

Är det olika så sitter du bakom en router hos din ISP.