dual monitor eller ultrawide monitor för gaming.

Permalänk
Medlem

dual monitor eller ultrawide monitor för gaming.

Hejsan!
Jag är pågång att köpa en ny skärm men är kluven till vad jag vill ha.
I dagsläget har jag en 27" 1440p IPS 60hz skärm. Tanken har länge varit att köpa en till 27" och köra två skärmar, en för gaming och en för övrig slösurf(min nuvarande).
Å andra sidan har jag varit väldigt nyfiken på en ultrawide skärm! Det verkar som en härlig upplevelse men kanske är överskattat?

Jag undrar vad eran erfarenhet är för båda? framförallt ultrawide.

Notera att jag aldrig haft varken två skärmar eller en ultrawide så berätta gärna era för- och nackdelar för båda!

Permalänk
Medlem

Föredrar 2 skärmar för att jag tycker att det är lättare att multitaska tex spela på ena skärmen och titta på stream på den andra. samt om man spelar fps spel så får man vrida huvudet ofta för att se hela skärmen om man har ultrawide.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinos:

Föredrar 2 skärmar för att jag tycker att det är lättare att multitaska tex spela på ena skärmen och titta på stream på den andra. samt om man spelar fps spel så får man vrida huvudet ofta för att se hela skärmen om man har ultrawide.

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt resonemang. Bredare synfält kan omöjligt vara sämre.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Inaktiv

Jag går i liknande tankar som trådskaparen att nån gång senare i år införskaffa en ultrawide men jag har redan bestämt mig för det. Nu är detta upp till var och en men då jag inte känner något större behov utav att göra annat samtidigt som jag spelar och tycker att streams är skittråkigt så var valet enkelt så får tjejen ta min 144hz

@LeonHart Fast tydligen är det en sak. Såg någon youtuber prata om ultrawide och han sa att man till en början fick vrida lite på huvudet vilket var ovant men att det förstås är något man slutar tänka på sen.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Asus pg348q (ultrawide) och kan inte annat än säga att den är sjukt nice att spela på (spelar främst just nu BFV).
Ångrar inte köpet en sekund det är en riktig grym upplevelse att spela på den, den ser riktigt nice ut på skrivbordet, och trevligt med mycket plats till många fönster på skärmen samtidigt!
Men som sagt 2 skärmar e nice för att hålla koll på diverse programvara utan att behöva tabba ur, detta är dock något jag kan leva med utan problem då allt annat (som jag anser är positivt med formatet) dvs 1 UW skärm vs 2 "vanliga skärmar" överglänser detta enligt min åsikt!
Det går ju även att dra till med 2 ST ultrawide 😁

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att jag kommer uppleva en widescreen mer positivt, i mitt fall iaf. Sen har jag ju min gamla 27" kvar så är ju inte omöjligt att köra två skärmar, i mån av plats!
Vilka skärmar skulle ni rekommendera? Från budget till värsting

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Konstigt resonemang. Bredare synfält kan omöjligt vara sämre.

inte om du spelar snabba fps spel som tex cs eller fortnite då är det jobbigt att ha så mycket att se på, men spelar du tex wow så är det underbart att ha stor skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinos:

inte om du spelar snabba fps spel som tex cs eller fortnite då är det jobbigt att ha så mycket att se på, men spelar du tex wow så är det underbart att ha stor skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att se saker är bra men om det inte funkar för dig så visst.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@LeonHart Fast tydligen är det en sak. Såg någon youtuber prata om ultrawide och han sa att man till en början fick vrida lite på huvudet vilket var ovant men att det förstås är något man slutar tänka på sen.

Jag har personligen inte upplevt det så men det är säkert individuellt. Sen vill jag ju tro att man jobbar med periferiseende och därefter justerar för att det man har intresse av ska hamna mer mot mitten.

Jag skulle mer köpa det här resonemanget när man pratar exempelvis 24 mot 27 tum med 16:9 förhållande. Eftersom samma bild kommer visas så blir allt bara större vilket skulle kunna upplevas som att man får vrida huvudet eller kolla runt mer.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Jag har kört Battlefield serien och wow i oändliga dagar , jag älskar ultrawide , jag har 2x 24" skärmar nu istället pga jag behövde högre fps (GTX 1080);och ville inte lägga ut så mycket pengar på ett grafikkort , men fy fan vad jag saknar ultrawide 😪

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Inaktiv

@LeonHart: Men blir det inte då liknande om man köper en ultrawide då den i de flesta spel breddar bilden men i vissa fall som overwatch "skär av" en bit av toppen och botten för att passa in bilden så det är alltid samma FOV.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv 3 skärmar, då blir huvudskärm i mitten och sedan två sidoskärmar för mail och YouTube eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@LeonHart: Men blir det inte då liknande om man köper en ultrawide då den i de flesta spel breddar bilden men i vissa fall som overwatch "skär av" en bit av toppen och botten för att passa in bilden så det är alltid samma FOV.

Om det är samma fov så blir det ju sämre. Mitt argument gäller spel där fov ökar i och med den bredare skärmen.

Om fov är samma skulle jag kalla ultra wide för ultra kass

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

När jag skaffade ultrawide så var tanken att ersätta två skärmar. Men en sekundär åkte upp ganska fort bredvid ändå. Just för att ha teamspeak, discord, spotify, hwmonitor osv osv igång.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv

@LeonHart: Ja det är ju lite poänglöst men det är inte skärmens fel utan i Overwatchs fall är det Blizzard som gjort så, antagligen för att man inte ska få ett övertag med bredare synvinkel. Men spel som Witcher 3 och CSGO tillåter att synen breddas iom bredare skärm så det är ju nice. Tror Witcher 3 i 3440x1440 skulle vara riktigt nice.