Permalänk
Medlem

Problem installera Win 10, M2 disk

Hej.

Jag har uppgraderat min dator och vill ha m2 disk med OS, ev spel också.

Har Windows 10 på Usb sticka, fungerade felfritt när jag använde den sist.

Nu kom jag fram till att välja diskarna att installera OS på, men sen fick jag någon felkod och det gick ej installera.

Läste lite och uppdaterade bios till senaste version i bios.

Nu kommer jag inte längre än när den laddar isntallationsfiler, sen får jag någon felkod tcpsys (något åt det hållet) och en lång kod 0x0000...

Har provat ändra lite olika boot funktioner stänga av csm, då hittas ej disken.

Ändrat från Legacy till UEFi (vad detta nu innebär?)
Har även bara m2 disken inkopplad.
Ingen skillnad mer än att disken ej hittas.
Eller att bios bara startas om och det ej går att se några diskar.

Tänkte installera om Windows på usb. Tyvärr var stickan. Skrivskyddad så kunde ej fixa det idag.

Några andra tips?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12319355

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Bootar du stickans UEFI-bootloader eller legacy-bootloadern?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Bootar du stickans UEFI-bootloader eller legacy-bootloadern?

Detta vet jag inte alls tyvärr 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Ce:

Detta vet jag inte alls tyvärr 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

När man väljer att boota från stickan brukar det stå "UEFI:" framför i menyn. Har du i och för sig stängt av CSM (dvs. bootar i UEFI-only mode) borde du bara kunna boota i "rätt" läge.

Är det förresten ditt Z87-moderkort du pratar om här? Det har inte officiellt stöd för att boota från NVMe-enheter (om nu inte ASUS har lagt till det) men det går att modifiera moderkortets BIOS för att lägga till det stödet.

https://linustechtips.com/main/topic/901337-can-boot-from-nvm...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har du verifierat USB-stickan att alla filer i denna är OK - dvs. läst ut filer och kollat med checksumma eller compare att alla filer verkligen är lika som förelagan

Alternativt att du skriver om den med ny uppsättning installationsfiler/iso från MS.

Och slutligen - alltid starta med en kall-boot med stickan sittande i USB-uttaget eller optoskivan i läsaren - aldrig omstart mha. varm-reboot då många BIOS gör bara utforskning av systemets aktiva lagringsenheter och godkänner bootningsbara enheter (med olika kryptonycklar och certifikat) under UEFI endast vid kall-boot.

Försöker man med insatt media efter en reboot så syns inte efteråt insatta USB-stickor eller opto-media som startbara alternativ över huvud taget.

---

Varför detta, jo även små uppkommna fel i installationsmediat kan ge hur konstiga fel som helst under installationsprocessen och det kan vara långsökt att till slut misstänka installationsmediat och man slösat en massa tid och krångel på helt fel saker.

Går det inte med USB-sticka även med flertal försök - installera från bränd DVD-media - brukar gå utmärkt även med extern CD/DVD-enhet över USB.

Permalänk
Medlem

Jag löste det!

(Jag är dock osäker om NVME M2 disken går som en NVME nu eller som en M2 - Om det ens är möjligt? Bara noterade i 3DMark test att på min disk så står det inget om NVME, men sett andra test jag jämfört mot, där står detta med)

Lösning:

- Uppdaterade BIOS
- Med CSM avstängt.
- Ett nytt minneskort, fick ta ner filerna från windows och göra en bootbar usb stickan, då windows stickan jag köpt och tidigare använt verkar det hänt något med. Märkligt tycker jag.

Men nu verkar allting fungera, och om man skall låta CSM vara fortsatt avstängt, för det är det nu.

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@1Ce: Skönt att det löste sig och bra att du delade med dig av lösningen till andra som hittar tråden senare.

Om du vill se att du bootar i UEFI-läge kan du se det i det inbyggda Windows-programmet System info. Det låter dock som att du bootar i UEFI-läge, precis som du bör. Ja, förutsatt att du inte stöter på något problem som tvingar dig att aktivera CSM igen är det lika bra att lämna det avstängt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q