Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Nja, det är nog en självklarhet att internetpriserna är likadana på alla olika länders hemsidor, annars hade ju folk bara gått in på Zimbabwes Microsoft store sida och köpt en nyckel. Det handlar nog mer om de lokala fysiska prissättningarna.

Jag antar att du med "de lokala fysiska prissättningarna" bara pratar om officiella säljare som jag har svårt att tro skulle ha så stor skillnad mellan priset i butik och hemsida. Ifall du undra så lever nog dom på att sälja annat som datorer, kringutrustning, reparera, service osv.

Permalänk

Det är synd att folk inte har några problem med att stödja brottsverksamhet och gladeligen slänger pengar till skurkarna. Dessa folk anser att bara för dom betalat så är dom nu fria från att kritiseras. "Jag har ju betalat!".

Man kan undra om samma personer söker stöldgods för att det är billiga också.
Har man ingen moral så varför betala för sig?

Inga nycklar som finns på dessa gråsidor är legit. Vare sig det är licenser för Windows, programvara, spel.
Köper du på dessa sidor så stödjer du helt enkelt brottslig verksamhet.

Nä, betala för er och köp från auktoriserade butiker eller så kan ni skaffa något gratis alternativ.
Vad ger er rätten att stjäla andras egendom? Skurkar kommer alltid vara skurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hur vet du det?

För att det är billigare än Microsoft säljer via auktoriserade återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Nja, det är nog en självklarhet att internetpriserna är likadana på alla olika länders hemsidor, annars hade ju folk bara gått in på Zimbabwes Microsoft store sida och köpt en nyckel. Det handlar nog mer om de lokala fysiska prissättningarna.

Kan garanterat dig att Zimbabwe inte har någon rabatt på den fysiska FPP-produkten.

En fysisk produkt kan du självklart sälja på internet... Skeppa var som helst. Microsoft tillämpar inte någon regional prissättning och om de hade så hade fortfarande nycklarna som köps för 10-20 kr bulk inte varit nycklar från retailförsäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Det är synd att folk inte har några problem med att stödja brottsverksamhet och gladeligen slänger pengar till skurkarna. Dessa folk anser att bara för dom betalat så är dom nu fria från att kritiseras. "Jag har ju betalat!".

Yes grandpa..

Nej men seriöst, då får du bevisa att det ligger (den typen av) brottslig verksamhet bakom. Nu låter du bara som dom som föreläste om droger på 80-90talet "tar du ett bloss på en marijuana-cigarett så kommer du ligga utslagen och skjuta heroin 2-veckor senare.."

Skrivet av Flibbertigibbet:

Inga nycklar som finns på dessa gråsidor är legit. Vare sig det är licenser för Windows, programvara, spel.
Köper du på dessa sidor så stödjer du helt enkelt brottslig verksamhet.

Som jag ser det så blir nycklarna legit i samma sekund som dom verifieras av Microsoft. Så måste det ju vara med alla nycklar. Tanken/idén om att Microsoft har någon slags central main-frame dator som skapar nycklar som sen skickas ut är rätt löjlig.
Ta Lenovo t.ex, dom måste såklart ha rätten att skapa egna nycklar till sina datorer som skeppas med förinstallerade licenser.
Om dom (eller någon som jobbar där) skapar 100 egna nycklar och säljer dom, det rör mig faktiskt inte i ryggen.
Dom (Lenovo) betalar såklart Microsoft för den rätten/möjligheten.

Skrivet av Flibbertigibbet:

Nä, betala för er och köp från auktoriserade butiker eller så kan ni skaffa något gratis alternativ.
Vad ger er rätten att stjäla andras egendom? Skurkar kommer alltid vara skurkar.

Låt mig gissa, du jobbar för/har en auktoriserad återförsäljare?

Vems programvara är det jag har köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att det är billigare än Microsoft säljer via auktoriserade återförsäljare.

Fast det är ju inget bevis.

Jag finner det fascinerande att ingen faktiskt vet, att ingen på riktigt har undersökt.

Jag köper inte att det är stulna nycklar, eller nycklar köpta med stulna kreditkort, det är för "stort", tillgången är för stor och för säker.

Det kan absolut vara nycklar som köpts som volymnycklar, det rör mig i så fall inte i ryggen.
Lila lite som att jag köpte cross-grade uppgraderingar av Photoshop och Illustrator på 90-00talet (cross-grade från Mac till PC) trots att jag inte alls hade någon Mac-version.

Det kan också vara så (och det tycker jag verkar troligare) att dom som producerar nycklar (för retail programvaror) producerar egna nycklar i samma fabriker på kvällarna, det rör mig inte heller i ryggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast det är ju inget bevis.

Jag finner det fascinerande att ingen faktiskt vet, att ingen på riktigt har undersökt.

Jag köper inte att det är stulna nycklar, eller nycklar köpta med stulna kreditkort, det är för "stort", tillgången är för stor och för säker.

Det kan absolut vara nycklar som köpts som volymnycklar, det rör mig i så fall inte i ryggen.
Lila lite som att jag köpte cross-grade uppgraderingar av Photoshop och Illustrator på 90-00talet (cross-grade från Mac till PC) trots att jag inte alls hade någon Mac-version.

Det kan också vara så (och det tycker jag verkar troligare) att dom som producerar nycklar (för retail programvaror) producerar egna nycklar i samma fabriker på kvällarna, det rör mig inte heller i ryggen.

Det är när det gäller nycklar som fungerar som retail helt enkelt nycklar från MSDN och Imagine. OEM är givetvis nycklar stulna från datorer, företag använder ofta inte dessa utan deras volymlicens. Att de inte använder OEM-nyckeln betyder dock inte att den får säljas vidare. Ingen absolut ingen kommer köpa retailnycklar med stulna kort, tillgången av nycklar från Imagine och MSDN är för stor för att någon ska vara så dum. Ett studentkonto eller ett företags MSDN-konto innehåller flera Windows-nycklar, inkl nycklar för versioner som inte säljs längre. Du kan inte köpa retail-nycklar som volymlicens.

Sen nej, de som säljer nycklarna vet inte exakt var de kommer ifrån, de köps i en stor klump för typ 1-20 kr/styck. Eftersom de inte köper från Microsoft eller en auktoriserad återförsäljare, tillsammans med priserna vet vi däremot att det inte är nycklar från retail-produkter. MSDN/Imagine-nycklar fungerar likadant som retail, men det handlar inte om retail-licenser i stil med FPP eller ESD som får användas på en dator utan kvalificerad licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är när det gäller nycklar som fungerar som retail helt enkelt nycklar från MSDN och Imagine. OEM är givetvis nycklar stulna från datorer, företag använder ofta inte dessa utan deras volymlicens. Att de inte använder OEM-nyckeln betyder dock inte att den får säljas vidare. Ingen absolut ingen kommer köpa retailnycklar med stulna kort, tillgången av nycklar från Imagine och MSDN är för stor för att någon ska vara så dum. Ett studentkonto eller ett företags MSDN-konto innehåller flera Windows-nycklar, inkl nycklar för versioner som inte säljs längre. Du kan inte köpa retail-nycklar som volymlicens.

Sen nej, de som säljer nycklarna vet inte exakt var de kommer ifrån, de köps i en stor klump för typ 1-20 kr/styck. Eftersom de inte köper från Microsoft eller en auktoriserad återförsäljare, tillsammans med priserna vet vi däremot att det inte är nycklar från retail-produkter. MSDN/Imagine-nycklar fungerar likadant som retail, men det handlar inte om retail-licenser i stil med FPP eller ESD som får användas på en dator utan kvalificerad licens.

Jag ser fortfarande inga bevis. Kan du visa någon källa på att det är sådär det ligger till, eller killgissar du bara?

Menar du att alla nycklar som finns har skapats av Microsoft hos Microsoft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag ser fortfarande inga bevis. Kan du visa någon källa på att det är sådär det ligger till, eller killgissar du bara?

Menar du att alla nycklar som finns har skapats av Microsoft hos Microsoft?

Kan du inte tänka kritiskt och logiskt så finns det ingen vits i att diskutera detta mer. Du får väl komma med dina egna argument om något ska diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Rätt el fel ? Tanke på att MS tankar upp all vår information till deras moln så känns det lite meh angående moral frågan.

Detta är ofc bara min åsikt.

Förutom att det nog står något ang. detta i deras EULA så de kan ha ryggen fri både lagligt och moraliskt (nåja)

Men jag håller med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Xeonist:

Varför betala alls för nycklarna då när du kan köra crackad programvara?
Det är ju precis lika fel om inte mindre fel, i en crackad version vet vi att bara Microsoft som drabbas. Medan i era billig nycklar kan det vara fler drabbade. Tex de/den som blivit bestulen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte tänka kritiskt och logiskt så finns det ingen vits i att diskutera detta mer. Du får väl komma med dina egna argument om något ska diskuteras.

Jag kan absolut tänka kritiskt och logiskt, det _kan_ vara som du säger, men eftersom du inte har något som bevisar det, kan det ju precis lika gärna vara som jag säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Xeonist:

Varför betala alls för nycklarna då när du kan köra crackad programvara?
Det är ju precis lika fel om inte mindre fel, i en crackad version vet vi att bara Microsoft som drabbas. Medan i era billig nycklar kan det vara fler drabbade. Tex de/den som blivit bestulen.

Jag använder crackad programvara också. Jag har inga moraliska betänkligheter när det gäller det.
Sen köper jag som sagt inte det där att någon har blivit bestulen.
Du får bevisa det då så ska jag omvärdera mina licenser som jag har köpt på Kinguin eller på liknande sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag kan absolut tänka kritiskt och logiskt, det _kan_ vara som du säger, men eftersom du inte har något som bevisar det, kan det ju precis lika gärna vara som jag säger.

Fast jag har pekat på varför det inte är som du säger, du påstår saker som du själv kan se är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast jag har pekat på varför det inte är som du säger, du påstår saker som du själv kan se är fel.

Du har påstått varför du anser att det är som du anser, men du har inte backat upp det med någonting (och det har inte jag heller, så du behöver inte påpeka det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen nej, de som säljer nycklarna vet inte exakt var de kommer ifrån, de köps i en stor klump för typ 1-20 kr/styck.

Det här t.ex, det är ett väldigt specifikt påstående, kan du backa upp det med någon sorts bevis eller källa?

Skrivet av Petterk:

Eftersom de inte köper från Microsoft eller en auktoriserad återförsäljare, tillsammans med priserna vet vi däremot att det inte är nycklar från retail-produkter.

Att dom inte kommer från en auktoriserad återförsäljare ifrågasätter jag inte, det kan ju fortfarande vara en retail-nyckel för det.

För mig är en Louis Vitton-väska en Louis Vitton-väska om den är identisk med en Louis Vitton-väska, oavsett om den sålts i en Louis Vitton-butik eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lås i enlighet med §2 och §7*

Det finns massor trådar om detta ämnet, vänligen använd sökfunktionen. Dessutom började diskussionen att spåra ur i piratkopieringssnack/innehav.

Citat:

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...