Hur får jag Dolby Atmos ljud och 4k att fungera med min setup?

Permalänk
Medlem

Hur får jag Dolby Atmos ljud och 4k att fungera med min setup?

Jag börjar bli tokig...

Jag har en Samsung soundbar kopplad via HDMI-ARC till en LG B8 OLED tv. Båda enheter marknasförs med att stödja Dolby Atmos.

https://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55B8PUA-oled-4k-tv
https://www.samsung.com/us/support/owners/product/2016-soundb...

Jag vill alltså titta på 4k material med Dolby atmos-ljud.
Om jag startar den inbyggda Netflix-appen i TVn får jag både 4k och Dolby Atmos (Detta signaleras på tvn), men bara ljud från tv-högtalarna. När jag jag väljer att skicka ljudet via HDMI-ARC får jag ljud i soundbaren, men inte Dolby Atmos.
Jag läste på och lärde mig att Dolby Atmos endast kan skickas via HDMI-ARC men det funkar alltså inte, jag har provat olika inställningar både på teven och soundbaren.

När jag kopplar min laptop (med Dolby Atmos stöd och Dolby-appen installerad) direkt till HDMI på min soundbar så får jag Dolby Atmos ljud i soundbaren! Det står DOLBY ATMOS i soundbarens display och en liten blå lampa lyser på soundbaren. Men jag får bara full-HD bild på teven. På datorn kan jag inte välja upplösning för 4k när jag kopplar den till soundbaren.

Jag provade koppla datorn direkt till TVn och då kan jag välja 4k bild och 60Hz, men jag kan inte längre få Dolby Atmos.

Jag har alltså fått både 4k och Dolby atmos att fungera, men aldrig samtidigt. Hur ska jag göra? Jag har mailat både Samsung och LG och de skyller på varandra och att HDMI-ARC inte stödjer överföringen som prylarna marknadsförs för att klara av.

Känner mig vilsen och lurad...

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

@Mewaldh: Har du läst igenom manualerna ordentligt så du inte missat någon inställning i Soundbaren eller i TVn? Känner inte till just den soundbaren så kan inte svara för hur den ska fungera men polaren har B8 och en av LGs atmos soundbars och där funkar allt som det ska. Men jag minns att det fick ställas in en del.

Permalänk

LG är ju den enda TV-tillverkaren idag som erbjuder Atmos via Netflix-appen men jag har inte haft annat är problem. Slutade med att jag köpte en Apple TV 4k som jag kopplade in i förstärkaren, kör bara bild via ARC.

Lycka till! (gav själv upp efter ett halvår av felsökning)

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla inställningar.
Jag har B7 och en Lg atmos soundbar. Aldrig haft några problem med netflix appen i tv.
Köra atmos filmer via nån mediaspelare kan strula ibland men aldrig netflix appen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Arc vad jag vet stöder som mest dolby digital och dts 5.1. Sen finns det "hitte på" ljud i dessa soundbars där man skapar virituella ljudmiljöer. Så att förvänta sig några ljudsensationer från denna utgång är inget att hoppas på.
En ny standrad är på väg som heter e-arc. Denna söder bitstreaming av samtliga idag kända ljudformat för hemma bruk.

När du aktiverat din arc utgång stäng av tv:n och starta upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av macki_b:

Arc vad jag vet stöder som mest dolby digital och dts 5.1. Sen finns det "hitte på" ljud i dessa soundbars där man skapar virituella ljudmiljöer. Så att förvänta sig några ljudsensationer från denna utgång är inget att hoppas på.
En ny standrad är på väg som heter e-arc. Denna söder bitstreaming av samtliga idag kända ljudformat för hemma bruk.

När du aktiverat din arc utgång stäng av tv:n och starta upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja.

Från https://developer.dolby.com/blog/dolby-audio-over-hdmi-part-3...

"Why am I not getting Dolby Atmos to my home theater connected to my television using HDMI ARC?
As we talked about in Part 1, Dolby Atmos is supported in two codecs - Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus. Before 2016, televisions only supported Dolby Digital over HDMI ARC and haven’t been upgraded to support Dolby Digital Plus passthrough. However, most recent televisions now support Dolby Digital Plus over HDMI ARC. Also, only the latest versions of some smart TV applications support Dolby Digital Plus, and these newer versions may not be available on older televisions. And lastly, some home theater devices don’t yet correctly advertise Dolby Atmos support over HDMI ARC, which means that a television cannot detect that a Dolby Atmos-capable device is connected.

HDMI ARC does not have enough data capacity to support the transmission of Dolby Atmos content that is encoded using Dolby TrueHD, which is the format used on Blu-ray Disc and UHD Blu-ray Disc. To support Dolby Atmos over HDMI ARC for Blu-ray Disc playback, a television has to decode Dolby TrueHD and transcode it to Dolby Digital Plus before output. Today, this feature is only supported in televisions that have native Dolby Atmos decoding.

Recommendations

Be patient. With the introduction of Dolby Atmos, 4K, Dolby Vision, and many other features, device makers have recognized that they have work to do in making products work together.

Currently, one of the most reliable connection options is to connect your source device to your home theater system, and then connect your home theater system to your television, When choosing this connection option, look for home theater systems that support Dolby Vision passthrough to ensure that your system supports both the ultimate audio and video experience.

Always ensure that your TV and home theater system firmware has been updated to the latest version. Many manufacturers have released firmware updates that improve these issues, and many are working hard to make their 2018 products even better.

For recent devices (2017 or newer), contact your manufacturer, they may be working on the topic, and hearing directly from consumers is the best way to ensure they focus on addressing the most important problems!"

Edit: Sen håller jag med om att Atmos i en soundbar är en ren efterkonstruktion, panoreringar av ljud (tänk ett flygplan som kommer bakifrån, flyger över dig och dyker snett höger när det kommer in i bild) låter felmixat. Aldrig varit med om en soundbar som kan hantera en sådan scen på ett bra sätt.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

@in a bodybag:

"Följande enheter stöder Dolby Atmos-ljud med Netflix. Besök enhetstillverkarens webbplats för att se vilka enhetsmodeller som stöder Dolby Atmos.

Apple TV 4K (kräver tvOS 12 eller senare)

LG OLED-tv-apparater (modeller från 2017 eller senare)

Panasonic-tv-apparater (modeller från 2019 eller senare)

Pixela 4K Smart Tuner

Sharp-tv-apparater (modeller från 2019 eller senare)

Sony BRAVIA Android-tv-apparater (modeller från 2018 eller senare)

Toshiba-tv-apparater (modeller från 2019 eller senare)

Vizio-tv-apparater (modeller från 2018 eller senare)

Dator eller surfplatta med Windows 10 (kräver Windows 10 RS3 version 16299 eller senare)

Xbox One, Xbox One S och Xbox One X"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@in a bodybag:

"Följande enheter stöder Dolby Atmos-ljud med Netflix. Besök enhetstillverkarens webbplats för att se vilka enhetsmodeller som stöder Dolby Atmos.

Apple TV 4K (kräver tvOS 12 eller senare)
LG OLED-tv-apparater (modeller från 2017 eller senare)
Panasonic-tv-apparater (modeller från 2019 eller senare)
Pixela 4K Smart Tuner
Sharp-tv-apparater (modeller från 2019 eller senare)
Sony BRAVIA Android-tv-apparater (modeller från 2018 eller senare)
Toshiba-tv-apparater (modeller från 2019 eller senare)
Vizio-tv-apparater (modeller från 2018 eller senare)
Dator eller surfplatta med Windows 10 (kräver Windows 10 RS3 version 16299 eller senare)
Xbox One, Xbox One S och Xbox One X"

Uppenbarligen hänt en hel del sen i höstas när jag satt med det, vilket i sig är på tiden.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

@Mewaldh: Samsung HW-K860/960 stödjer inte Dolby Digital Plus (komprimerad Dolby Atmos) över ARC.
Vill du ha DD+/Atmos eller Dolby TrueHD/Atmos så är det via en mediaspelare kopplad till en av HDMI ingångarna på K850/K960.
Detta står förmodligen dokumenterat i instruktionsmanualen samt att det skrivits en hel del om det på Samsungs forum.

Permalänk
Medlem

@Mikata: tack för alla svar!
Som jag skrev i inlägget så fungerar atmos när jag kopplar datorn till soundbaren, men det blir inte 4k bild.

Permalänk
Medlem

Min soundbar stödjer 4k Passthrough men jag får det inte riktigt att fungera... När jag kopplar datorn direkt till TV'n kan jag välja 4k upplösning under inställningar, men när jag kopplar datorn till soundbaren får jag visserligen bild på teven genom HDMI-ARC men jag kan inte välja 4k som upplösning. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikata:

@Mewaldh: Samsung HW-K860/960 stödjer inte Dolby Digital Plus (komprimerad Dolby Atmos) över ARC.
Vill du ha DD+/Atmos eller Dolby TrueHD/Atmos så är det via en mediaspelare kopplad till en av HDMI ingångarna på K850/K960.
Detta står förmodligen dokumenterat i instruktionsmanualen samt att det skrivits en hel del om det på Samsungs forum.

Undra om detta går att göra med LG C9 som både har eARC och HDMI 2.1. Samsungs Soundbar stödjer inte ATMOS över ARC men använder man en vanlig HDMI ingång på sin Soundbar så kanske man kan få ATMOS från tv apparna eller till TV inkopplade Xbox och Shield TV

(Nu. med min Samsung TV får jag köra Shield (ATMOS med KODI/Plex) och Xbox (ATMOS på Netflix) i HDM1 samt HDMI 2, ta ljudet från datorn genom SPDIF och TV kopplat till ARC). Hade kört allt med datorn om det inte är att ATMOS HDR buggar i Windows Netflix-app och KODI inte klarar HDR på PC).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]