Dator för VR/rendering/musikproduktion

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Dator för VR/rendering/musikproduktion

Så var det dags igen. Som vanligt när jag ska köpa nytt inser jag hur mycket som har ändrats sedan sist och jag känner mig förvirrad.

Budget: ~30 000 kr

Syfte: VR, rendering, 3D-modellering, videoredigering, musikproduktion

GPU:n känns som ett av de viktigaste valen. Jag vill kunna nyttja exempelvis OctaneRender, så AMD-GPU:er är inget alternativ. Skulle egentligen vilja ha 2080 TI, men priset är fortfarande lite i det högsta laget. Har blivit tipsad om 1080 TI, men 2070 har fått rätt fina recensioner också. 1080 TI verkar inte när jag sätter ihop delarna på Inet eller Komplett, beror det på att det är en utgående modell?

Då jag blir riktigt lost är när det kommer till chassin, nätdel, fläktar etc. Då jag vill använda den till musikinspelning är det en klar fördel ifall den inte väsnas allt för mycket (eller att det går att köra fläktarna i ett läge som inte väsnas så mycket). Samtidigt är det viktigt att ha bra kylning så att jag exempelvis kan rendera film i flera dygn i sträck eller köra VR.

Skulle bli enormt tacksam över att få höra era råd och synpunkter!

För att få någon form av diskussionsunderlag har jag satt ihop ett paket på Inet. Vad anser ni?

These days you've got to kill yourself just to stay alive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Jag skulle nog gått på minst ett 2080 i det där bygget. Windows 10 Pro kan man köpa för 200 kr om man googlar lite så där sparar du en tusenlapp som kan gå till grafikkortet. Sen hur nödvändigt dvd/bluray är vet du nog bäst själv men har själv inte behövt stoppa in en skiva i datorn de senaste 10 åren

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Bad_Brett:

CPU: Om du inte hade gått på en i9 9900k hade jag sagt AMD, fördelen för AMD i det här fallet är generellt att du inte behöver byta MOBO mellan generationer lika ofta.

Skippa OEM till fördel för RETAIL så slipper du uppgraderingsstrul i framtiden då OEM licensen är knuten till hårdvaran.

Gällande kylning/ljud beroende på plats i chassit stort block och en vettig fläkt alt slutet vattenkylningssystem , GPU'n blir svårare kolla fläktkurvor/ljud i recensioner både vid last och idle, generellt låter ju pumparna lite och vattnet circulerar ju till ett block som behöver kylas
och det är ju generellt dyrare att byta på en GPU. Samma med PSU'er finns semipassiva som bara hoppar igång vid behov. Allt detta är ju beroende på val och storlek av chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tack för snabba svar!

Har funderat på AMD, men tyvärr så har inte exempelvis OctaneRender AMD-stöd och det senaste jag hörde var att det lär dröja.

Tycker ni att det är värt att investera i ett RTX 2080 TI? Har hört att strix-varianten ska vara riktigt tyst. Många har tipsat mig om att köra RTX 1080 TI istället, men modellen tycks ha utgått och hittar dem inte till något bra pris på ebay heller.

Har ni något tips på vilket chassi jag borde satsa på för att få till bra kylning? Behövs ett rejälare än det jag valde tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av Bad_Brett:

Tack för snabba svar!

Har funderat på AMD, men tyvärr så har inte exempelvis OctaneRender AMD-stöd och det senaste jag hörde var att det lär dröja.

Tycker ni att det är värt att investera i ett RTX 2080 TI? Har hört att strix-varianten ska vara riktigt tyst. Många har tipsat mig om att köra RTX 1080 TI istället, men modellen tycks ha utgått och hittar dem inte till något bra pris på ebay heller.

Har ni något tips på vilket chassi jag borde satsa på för att få till bra kylning? Behövs ett rejälare än det jag valde tror ni?

Han menade processorn.

Du ska absolut inte lägga pengar på ett 1080 Ti-kort i dagsläget. Jag antar att du är relativt ny att använda Octane och har missat RTX OctaneBench preview (där motorn utnyttjar RTX-kärnorna), helt galen boost och det lär implementeras i en stabil version inom överskådlig framtid. 2080 skulle jag säga är en sweetspot när det kommer till rendering i Octane eller Redshift.

Skulle du vilja ha mer fart på det framöver kan du alltid lägga till ytterligare ett 2080 då varken Octane eller RS berörs nämnvärt av att köras i PCIe x8.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av imsg:

Han menade processorn.

Du ska absolut inte lägga pengar på ett 1080 Ti-kort i dagsläget. Jag antar att du är relativt ny att använda Octane och har missat RTX OctaneBench preview (där motorn utnyttjar RTX-kärnorna), helt galen boost och det lär implementeras i en stabil version inom överskådlig framtid. 2080 skulle jag säga är en sweetspot när det kommer till rendering i Octane eller Redshift.

Skulle du vilja ha mer fart på det framöver kan du alltid lägga till ytterligare ett 2080 då varken Octane eller RS berörs nämnvärt av att köras i PCIe x8.

Du har så rätt. Jag har mest kört Octane på min jobbdator, där tyvärr prestandan har varit lite för dålig för att det ska vara riktigt användbart. Jag kanske ska satsa på ett RTX 2080 TI då och eventuellt göra besparingar på andra håll. Bygget blir ju visserligen lite dyrare, men å andra sidan är ju en bra dator navet i det mesta jag pysslar med.

Har du några rekommendationer när det gäller chassi och fläktar för detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av Bad_Brett:

Du har så rätt. Jag har mest kört Octane på min jobbdator, där tyvärr prestandan har varit lite för dålig för att det ska vara riktigt användbart. Jag kanske ska satsa på ett RTX 2080 TI då och eventuellt göra besparingar på andra håll. Bygget blir ju visserligen lite dyrare, men å andra sidan är ju en bra dator navet i det mesta jag pysslar med.

Har du några rekommendationer när det gäller chassi och fläktar för detta?

Har du budget för ett 2080 Ti skulle jag rekommendera det alla dagar i veckan. Jag har nyligen fått min nya maskin och kör själv 9900k med ett ROG Strix Advanced Gaming 2080 Ti. Har bara hunnit använda Redshift med kortet än så länge men herrejävlar vilken fart det är på grejerna. Anledningen till att jag valde det kortet är mer eller mindre estetiskt men på det stora hela är det egentligen ingen skillnad mellan Ti-korten, notera "på det stora hela".

Själv kör jag med ett Fractal Meshify S2 med radiatorn (NZXT X72) monterad i fronten, alla temperaturer ligger bra till på både kortet och processorn i load. Medföljande fläktar från fronten placerade jag längst bak i toppen. Meshify S2 precis samma chassi som det du valt förutom "meshen" på framsidan så där behöver du inte ändra på något imo. Inga större skillnader mellan de två rent prestandamässigt heller i slutändan.