Permalänk

Bästa tangentbordet?

Vilket är det bästa tangentbordet just nu på marknaden?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Usch, skulle inte vilja ha MX Brown, jag är kär i Romer-Gs, linear tangenter, vet att dom finns på G519.
Många gillar ju även MX Red.

Kort sagt så är "bästa" väldigt subjektivt..

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Usch, skulle inte vilja ha MX Brown, jag är kär i Romer-Gs, linear tangenter, vet att dom finns på G519.
Många gillar ju även MX Red.

Kort sagt så är "bästa" väldigt subjektivt..

Nu kommer year of the dog i många olika switchar.
Jag har röda på mina, men önskade att Nordic layout fanns med MX Silver, men icke.

Till TS, som ovanstående säger så är det väldigt subjektivt.
Man kan väl säga att vad som helst du köper i prisklassen 1000+:- som INTE är gamingbrandet eller från gamingmärken ligger i toppsegmetet.
Varmilo, Ducky, Filco, Daskeyboard, Leopold, Vortex etc.

Håll dig borta från Razer, Cooler Master och sånt mumbo jumbo.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Åk in till nån butik och prova lite olika. Största skillnaden är vilka brytare det är.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara ett av de första tangentborden som är hyfsat prissatt till vad man får.
Men om jag inte missminner mig är det inte double shot PBT.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Verkar ju vara ett av de första tangentborden som är hyfsat prissatt till vad man får.
Men om jag inte missminner mig är det inte double shot PBT.

vad är double shot PBT?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Verkar ju vara ett av de första tangentborden som är hyfsat prissatt till vad man får.
Men om jag inte missminner mig är det inte double shot PBT.

Tyvärr tycker sonen att det är det bästa oxå, så numera sitter jag med han "gamla" https://www.inet.se/produkt/6100486/corsair-gaming-k70-mk-2-r... vilket oxå är riktigt bra men tyst.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

De flesta jag känner kör med Corsairs tangentbord dock i detta fall k95 och jag får hela tiden höra att jag ska uppgradera till de då jag fortfarande använder ett gammal Logitech G11 från 2005/6
Så Corsair verkar ju vara populärt och tydligen riktigt bra tangentbord.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av robbankentor:

vad är double shot PBT?

http://lmgtfy.com/?q=double+shot+pbt

TL;DR - ett sätt att gjuta plastdetaljer med tryck som håller längre, istället för att sätta på "klistermärken" på tangenterna är själva tecknet ingjutet i plasten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga. Switcharna skiljer sig åt och vad man gillar eller inte är helt upp till dig själv att avgöra. Men hade jag varit du hade jag börjat med att bestämma mig för hur mycket tangentbordet får kosta och om där finns några måste funktioner. Räcker det tex med vitt/blått bakgrundsbelysning eller ska det vara RGB eller helt utan rentutav?
Sen får du åka till nån butik där du kan prova de olika sorters switcharna som finns.
Jag själv gillar Bruna för att det är en "taktil" variant så man verkligen känner att man trycker på tangenten (dock utan något direkt klickljud som den blåa varianten har)
Jag är dock ingen hardcore gamer utan väldigt casual helg gamer.

Lycka till i djungeln

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

http://lmgtfy.com/?q=double+shot+pbt

TL;DR - ett sätt att gjuta plastdetaljer med tryck som håller längre, istället för att sätta på "klistermärken" på tangenterna är själva tecknet ingjutet i plasten.

Det är inga klister märken på corsair tangenter, dom håller hög kvalitet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är inga klister märken på corsair tangenter, dom håller hög kvalitet.

Doubleshot PBT är alltså att färgen går genom hela tangenten och kommer alltid finnas kvar, såvida du inte skriver på pass mycket att du nöter bort hela tangenten.

Annars försvinner färgen inom ett par år från tangenterna om dom är inbrända med tex en laser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Inte enligt mig. Bara en tanke: Vänta bara tills (om) du tänker byta ut keycapsen på corsair k vad dom nu heter/razor chroma osv tangentborden, dessa inte har standard botten rads mått, så du lär inte hitta många passade (snygga) keycaps sets. 99% av Cherry MX keycaps seten passar b.l.a på Ducky:s tangentbord.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

själv älskar jag logitech Romer-G som i G810 eller G pro tangentborden..
Sen är resterande mycket bra med imo som byggkvalitet, utseende, RGB ljusen och mjukvaran. Inget läckage i RGB ljusen pga hur tangenterna och brytarna är uppbyggda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Asus Rog Strix Flare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varmilo, Ducky, Filco, Daskeyboard, Leopold, Vortex etc.

Håll dig borta från Razer, Cooler Master och sånt mumbo jumbo.

Håller med till 100%
Mitt Ducky tgb har varit underbart bra i strax 5 år.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Min personliga favorit av de jag testat är: Varmilo VA88M, kör den brädan idag - men det är min ytterst subjektiva bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Håller med till 100%
Mitt Ducky tgb har varit underbart bra i strax 5 år.

Mitt vita Shine 2 funkar ännu, ca 7 år gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Håller med till 100%
Mitt Ducky tgb har varit underbart bra i strax 5 år.

Skrivet av seville57:

Mitt vita Shine 2 funkar ännu, ca 7 år gammalt.

Frågan är ju hur ni håller borta köpsuget från att skaffa fler.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Frågan är ju hur ni håller borta köpsuget från att skaffa fler.

Dom sista Ducky tangentborden jag köpte var ett vitt Ducky One RGB YOTG med Cherry MX Black (fanns inte i ISO) å ett rosa Ducky One, båda ANSI. Har även några Shine 3 å 4 (blgfoot, gillade inte designen på dessa tangentbord). Ducky One 2 är ju nästan som ett Ducky One, är väl bara "skalet" å keycapsen på vissa modeller som skiljer dessa åt? Så det finns inget köpsug alls efter Shine 3 å Ducky One tangentborden, alltså this is my endgame.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vilket det bästa tangentbordet är beror på vilka behov man har. För vissa är programmerbara makrotangenter och RGB-belysning ett måste, andra föredrar något avskalat och minimalistiskt. Jag föredrar exempelvis kompakta tangentbord (60–65 %), men för någon som arbetar mycket i program som Excel är ett tangentbord utan numpad antagligen otänkbart.

Däremot finns det tillverkare som är mer förknippade med kvalitet än andra, exempelvis Ducky och Varmilio. PBT-tangenter är att föredra om man inte vill behöva byta utslitna tangenter inom överskådlig tid. Om man vill komplettera med andra tangenter än de som följer med är en standardlayout att föredra.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Frågan är ju hur ni håller borta köpsuget från att skaffa fler.

Hahaha.. fråga mig hur många möss jag har gått igenom under dom 5 åren ...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ducky x Varmilo MIYA. Klockren layout och key-capsen som följer med är guld.

Permalänk
Medlem

IBM Model M, finns nya på Unicomp.

Permalänk
Medlem

Finns inget bra svar på denna frågan, det är lite som att fråga "bästa filmen?", "bästa bilen?" eller "bästa maträtten?" - det är alldeles för subjektivt.

Vissa gillar rubber dome, vissa gillar mekaniska.
Vissa gillar blåa brytare, vissa bruna, vissa röda, etc.
Vissa gillar RGB på sitt tangentbord, vissa vill ha det så enkelt som möjligt, vissa vill ha lite udda tangentbord som year-of-the-dog ovan.
Vissa vill ha svart tangentbord, vissa vill ha vitt, etc.
Vissa vill ha diverse features och funktioner som andra inte bryr sig om, etc.

Jag använde länge ett mekaniskt tangentbord (nått från CoolerMaster) med bruna brytare och gillade det.
Nyligen skaffade jag ett Asus ROG Claymore med röda brytare och efter en liten invänjningstid gillar jag det skarpt.
Framför allt att numpaden är löstagbar är ett stort plus (eftersom jag aldrig använder den och därmed kan få ett smalare tangentbord).

Är det "det bästa" tangentbordet däremot?
Antagligen inte, f.a. inte för sitt ordinariepris, men "bra" är det - i min subjektiva åsikt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Finns inget bra svar på denna frågan, det är lite som att fråga "bästa filmen?", "bästa bilen?" eller "bästa maträtten?" - det är alldeles för subjektivt.

Vissa gillar rubber dome, vissa gillar mekaniska.
Vissa gillar blåa brytare, vissa bruna, vissa röda, etc.
Vissa gillar RGB på sitt tangentbord, vissa vill ha det så enkelt som möjligt, vissa vill ha lite udda tangentbord som year-of-the-dog ovan.
Vissa vill ha svart tangentbord, vissa vill ha vitt, etc.
Vissa vill ha diverse features och funktioner som andra inte bryr sig om, etc.

Jag använde länge ett mekaniskt tangentbord (nått från CoolerMaster) med bruna brytare och gillade det.
Nyligen skaffade jag ett Asus ROG Claymore med röda brytare och efter en liten invänjningstid gillar jag det skarpt.
Framför allt att numpaden är löstagbar är ett stort plus (eftersom jag aldrig använder den och därmed kan få ett smalare tangentbord).

Är det "det bästa" tangentbordet däremot?
Antagligen inte, f.a. inte för sitt ordinariepris, men "bra" är det - i min subjektiva åsikt.

Linus har på sig en turtleneck i denna videon vilket innebär att allt han säger stämmer.

Permalänk

Bästa spel tangentbordet nu på marknaden TKL? Steelseries, ducky eller corsair? Har kikat på steelseries apex pro gaming TKL. Men vet inte ännu...Tips gärna.

/G

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI RTX 4080 16Gb Suprime X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |