Är min kylare deffekt? i5 4670k överklockning

Permalänk
Medlem

Är min kylare deffekt? i5 4670k överklockning

Försöker överklocka min i5 4670k med Hyper evo 212 kylare. Jag lyckas inte ens få den över 4.0ghz, kör för nuvarande 4.0ghz med 1.1990v. Jag kan inte hitta någon balans på 4.1 ghz med volten för att den inte ska bli överhettad. CPUn överhettar redan på 1.200v där max tempen är satt till 80c.

Efter att ha sökt runt lite verkar det som att 1.200-1.250v inte verkar vara problem för de flesta. Tror ni det kan vara min kylare som är deffekt eller att kylpastan kan vara tillämpad på fel sätt eller liknande?

Har inte så mycket erfarenhet inom detta så uppskattar svar.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

dina siffror för voltage är helt åt helvete, där har du svaret, kolla upp vad du bör börja på igen men närmare 2volt är alldeles för mycket, hoppas din Cpu överlever detta...

https://www.sweclockers.com/test/17016-intel-core-i7-4770k-oc...

1,25V verkar vara mer rimligt

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Hedersmedlem

@Jakoby: Öhm, 1.99V kör du garanterat inte, för då hade du stekt processorn direkt. Du får nog kolla upp det här lite närmare och reflektera lite över vad exakt det är du har gjort och ge en mer detaljerad förklaring här för att få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Jakoby: Öhm, 1.99V kör du garanterat inte, för då hade du stekt processorn direkt. Du får nog kolla upp det här lite närmare och reflektera lite över vad exakt det är du har gjort och ge en mer detaljerad förklaring här för att få hjälp.

Lmao, menar självklart 1.199 och 1.21-1.25

uppdaterar inlägget

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

dina siffror för voltage är helt åt helvete, där har du svaret, kolla upp vad du bör börja på igen men närmare 2volt är alldeles för mycket, hoppas din Cpu överlever detta...

https://www.sweclockers.com/test/17016-intel-core-i7-4770k-oc...

1,25V verkar vara mer rimligt

Tack för länk

verkar rimligt att min kylare kanske är deffekt då jag borde kunna ha 1.210v utan att den går över 80c?

Visa signatur

a,,x

Permalänk

@Jakoby: I stresstest (prime95) i ett dåligt ventilerat chassi är 80 grader inte förvånande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Jakoby: I stresstest (prime95) i ett dåligt ventilerat chassi är 80 grader inte förvånande.

Har ett fractal design r4 med 140mm fläkt fram och bak, känns inte som det borde vara dåligt ventlierat men det kanske är som du säger.

Visa signatur

a,,x

Permalänk

@Jakoby: Tja för ett ljuddämpat chassi med "stängd" front är 2x fläktar kanske inte optimalt. Vad får du för temp med öppen sidopanel när du stresstestar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Jakoby: Tja för ett ljuddämpat chassi med "stängd" front är 2x fläktar kanske inte optimalt. Vad får du för temp med öppen sidopanel när du stresstestar?

Testade precis med öppen sidopanel, gav samma resultat.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem

Överlag så är 4670k en varm processor men 80 grader är inte en hög temperatur.
Jag fick delida min gamla 4670k och ha ganska hög spänning för att få upp den i 4.4ghz (1.45v)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Körde min 4770K i 4.3 GHz och kring 98C. De-liddad gick den ner till ~84C om jag minns rätt. Hade då en Phanteks PH-TC14PE kylare som ska vara jämförbar med Noctua NH-D14, Fractal Design XL R2 chassi med 5 st. 140mm fläktar.

Hashell blir helt enkelt väldigt varma.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Överlag så är 4670k en varm processor men 80 grader är inte en hög temperatur.
Jag fick delida min gamla 4670k och ha ganska hög spänning för att få upp den i 4.4ghz (1.45v)

Skrivet av Pepsin:

Körde min 4770K i 4.3 GHz och kring 98C. De-liddad gick den ner till ~84C om jag minns rätt. Hade då en Phanteks PH-TC14PE kylare som ska vara jämförbar med Noctua NH-D14, Fractal Design XL R2 chassi med 5 st. 140mm fläktar.

Hashell blir helt enkelt väldigt varma.

Ok tack för svar! Jag hade fått uppfattningen om att 85C var nån sorts gräns man skulle hålla sig under för att inte skada processorn. Vilken temperatur skulle ni säga är rimlig att hålla sig på vid stress?

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakoby:

Ok tack för svar! Jag hade fått uppfattningen om att 85C var nån sorts gräns man skulle hålla sig under för att inte skada processorn. Vilken temperatur skulle ni säga är rimlig att hålla sig på vid stress?

Processorn kommer att klocka ner sig vid 100 grader och datorn stängs av vid 105 grader.
Börjar det vandra över 95 grader vid ett stresstest så bör du kolla på en lösning på problemet, bättre kylare och möjligen en delidning av processorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Det finns ju chansen att du bara inte vann på silikonlotteriet, annars är OCing på en i5 4670k enligt mig något man gör med vattenkylning. Över 85c under stress förkortar nog din CPUs livslängd markant.