Apple uppges övergå till ARM-baserade processorer för bärbara datorer år 2020

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges övergå till ARM-baserade processorer för bärbara datorer år 2020

Bärbara datorer med ARM-processorer möjliggör ständig uppkoppling och mycket lång batteritid. Inom två år uppges Apple hoppa på tåget, med egenutvecklade kretsar och anpassad mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant, kan rekommendera denna youtube video som är intressant även om rubriken i den är klick bait as fuck

Permalänk
Inaktiv

Ej förvånat. Den stora skaran använder ej sin dator till mer än webläsare, filmvisare och ordbehandlare. Till detta känns x86 förlegat, då man få en bättre arm för detta.

Problemmässigt för köparna nu är precis som alltid vid övergångar. Köper man en macbook nu får man en plattform som kommer överges, de första arm macarna har säkerligen brister de med iform av litet programutbud.

Nå Apple är idag så stora så de klarar av denna dip.

På andra laptops ror jag också på arm, problemet hittils är att de har haft dålig hårdvara till högt pris, mwn det lär ändras.

Permalänk
Medlem

Apple kan ju få göra såhär för att deras datorer bygger man liksom inte själv, samt att de har en exceptionellt lojal kundbas vars åsikter om teknikutvecklingen sammanfaller med företagets, så det är nog inget problem och det kommer bli en len och mjuk övergång utan krångel.

Om man däremot ser till ARM som ersättare för X86-arkitekturen på Windowsdatorer så tror jag det behövs perfekt emulering av X86 på ARM först, annars är det svårt att få med folk på tåget. X86 har idag miljarder program och det är ett för stort bibliotek att bara överge för kanske ~15% bättre prestanda klock för klock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: Även om programutbudet på x86a är stor så är målgruppen inte såna som brukar köra så mycket program lokalt. Även om man är en proffionellanvändare så kan man slänga upp terminalserver med Threadripper cpu som kör ens lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple kan ju få göra såhär för att deras datorer bygger man liksom inte själv, samt att de har en exceptionellt lojal kundbas vars åsikter om teknikutvecklingen sammanfaller med företagets, så det är nog inget problem och det kommer bli en len och mjuk övergång utan krångel.

Om man däremot ser till ARM som ersättare för X86-arkitekturen på Windowsdatorer så tror jag det behövs perfekt emulering av X86 på ARM först, annars är det svårt att få med folk på tåget. X86 har idag miljarder program och det är ett för stort bibliotek att bara överge för kanske ~15% bättre prestanda klock för klock.

Debian har runt 54 000 program i grundutförande, men det är ju gratis och Linux.

Apple MacOS har väl typ lika många, men där IOS har fler idag. Apple tar också typ 70 % överpriser för medioker hårdvara.

Men... Deras kommande cpuer lär göra skillnad. Tänk om de kör en lösning lik Ryzen 3000-serien med särskild kisel som fördelar. Det kanske blir en bra framtid om de inte saboterar för sig själva genom att göra en "Windows 8"; jag läste någonstans att det är på g.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple kan ju få göra såhär för att deras datorer bygger man liksom inte själv, samt att de har en exceptionellt lojal kundbas vars åsikter om teknikutvecklingen sammanfaller med företagets, så det är nog inget problem och det kommer bli en len och mjuk övergång utan krångel.

Om man däremot ser till ARM som ersättare för X86-arkitekturen på Windowsdatorer så tror jag det behövs perfekt emulering av X86 på ARM först, annars är det svårt att få med folk på tåget. X86 har idag miljarder program och det är ett för stort bibliotek att bara överge för kanske ~15% bättre prestanda klock för klock.

Japp, och Apple har om inte annat erfarenhet sedan tidigare att göra totala arkitekturskiften, 68k -> PPC, samt PPC -> x64. De gångerna gick det väl riktigt smidigt om jag inte missminner mig. Kunderna hoppade inte av tåget en masse i alla fall

Apple har väl historiskt också varit bra på att få igång trender. De är duktiga på paketering och marknadsföring, och som du säger har de en grundkundbas som sväljer allt de gör utan minsta ifrågasättande. Smartphones är väl den uppenbara grejen, men det finns också andra exempel. T ex skulle jag vilja påstå att original-iMac och G3-Powermacarna i snarlik design fick hela världen att öppna ögonen för det faktum att en dator inte nödvändigtvis måste vara en gräddvit låda, och det blev verkligen en grej. Det fanns ju inte ett inredningsfoto från sekelskiftet där det inte stod en iMac på något blickfångande ställe, typ.

Håller det inte alls för omöjligt att Windowsvärlden hänger på på allvar när/om Apple startar det här racet, och snacket om de nya macarnas fördelar börjar gå. Håller med dig om att perfekt x86-emulering mer eller mindre är ett måste, men det går att få till, det är egentligen bara en fråga om hur mycket utvecklingstid man vill lägga på det. Något får mig att tro att benägenheten att leverera det kan öka rejält när marknaden fattar att den vill ha ARM-laptops, och börjar ropa efter det, istället för att det som nu är ett koncept som tillverkarna försökt pusha

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Datavetare

Finns tre gigantiska orsaker till varför ARM på Windows varit en sådan total tågolycka så här långt

  • enda riktiga försöket man gjort var med 32-bitars ARM. 32-bitars ARM och 64-bitars ARM har ungefär lika mycket gemensamt som MIPS och PowerPC, d.v.s. det är två separata ISA. 32-bitars ARM har en del fördelar mot x86, men finns ungefär lika mycket nackdelar. 64-bitars ARM är på alla sätt bättre än x86 sett till ISA

  • försöket med 32-bitars ARM gjordes för sent, i det läget var ju övergången till x86_64 i princip 100 %-ig, varför skulle någon då vilja gå tillbaka till 32-bit?

  • så länge man i praktiken är beroende av att köra viktiga program med någon form av emulering på ARM-system kommer x86 alltid vara ett bättre val, emuleringen dödar i princip alla fördelar med att 64-bitars ARM är en "perfekt ISA" då man vid emulering ändå blir bunden av begränsningarna med x86 (så här långt fungerar bara emuleringen av x86 i Windows på 32-bitars program)

Just det faktum att 32-bitars ARM och 64-bitars ARM är två separata ISA har gjort att man inte kunnat utnyttja fulla potentialen av 64-bitars ARM i de CPU-modeller som stödjer båda varianterna.

En orsak att Apples CPUer under en tid låg typ 3 år före toppmodellerna på Android-sidan var att Apple tidigt gjorde valet att droppa 32-bitars stödet och kunde därmed göra effektiva designer som är löjligt "breda" (även ställt mot AMD/Intels senaste modeller). "IPC" i senaste Apple CPUn är 40-50 % högre jämfört med Skylake i heltal (som i sin tur är 15-20 % högre jämfört med Zen+, kolla t.ex. spelprestanda vid samma frekvens här).

Man ser redan nu att de Android-modeller som precis lanserats baserat på Cortex A76 har tagit in rejält på Apples försprång. Samsungs egna "Mongoose M4" som sitter i Galaxy 10 serien är också 64-bit only och ser ut att komma ännu närmare Apples senaste jämfört med A76. Väntad utveckling nu när Android gänget äntligen släppt sargen (32-bitars ARM) och gett sig in i matchen på riktigt.

ARMs första modell som droppat 32-bitars stöd, Cortex A76, dök upp under hösten 2018. Nu förbereds en server-variant av denna, Neoverse N1. Svårt att se hur x86 ska på sikt ha någon chans att konkurrera med denna. Uppskattad prestanda placerar IPC för denna en bit förbi Skylake och man förväntar sig att 64 st N1 kärnor ska klara sig med 105 W TDP (plattformen stödjer även "klippa-och-klistra" med "chiplets" och går då till 128 kärnor per socket).

Enkeltrådprestanda, Intel kör på 4,5 GHz, AMD på 3,2 GHz och uppskattad ARM prestanda förutsätter 2,6 GHz

Uppskattad all-core prestanda

Förväntad prestanda jämfört med dagens x86 modeller

Att Apple skulle droppa x86 har sedan de gick 64-bit only och man såg prestanda på deras ARM CPUer bara varit en fråga om när, inte om.

Hoppas det kommer vettiga PC-laptops med 64-bitars ARM också, som inte är låst till Windows på något idiotiskt sätt. Kör man Linux fungerar det sedan någon år tillbaka lysande att köra 64-bitars ARM. Plattformen har mognat fantastiskt fort givet att ISA lanserades så sent som 2010.

Att Apple har nära nog obegränsat pengar har ju inte precis varit någon nackdel för 64-bitars ARM. Apple pushar LLVM extremt hårt vilket gjort att 64-bitars ARM har fått en öppen modern "tool-chain" som mognat med en aldrig tidigare skådad hastighet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, tack vare apple kommer arm vara starkt om tio år. Vart intel står då är frågan. Amd har nosat lite på arm iaf.

Mer info om n1
https://www.servethehome.com/arm-neoverse-n-e-tech-day/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag ser med detta är den (stora?) skara av Mac-användare som jobbar med musik, film, grafik m.m. Logic, Albeton, Reason, Final Cut Pro, Premier Pro, Lightworks, Lightroom, Photoshop (och alla andra Adobe program) m.fl. Många professionella användare har iaf ett par program som är helt livsviktiga för dem. Ska detta lösas genom emulering är tanken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Durkadur:

Enda problemet jag ser med detta är den (stora?) skara av Mac-användare som jobbar med musik, film, grafik m.m. Logic, Albeton, Reason, Final Cut Pro, Premier Pro, Lightworks, Lightroom, Photoshop (och alla andra Adobe program) m.fl. Många professionella användare har iaf ett par program som är helt livsviktiga för dem. Ska detta lösas genom emulering är tanken?

Skulle gissa att det mesta kommer släppas för ARM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Enda problemet jag ser med detta är den (stora?) skara av Mac-användare som jobbar med musik, film, grafik m.m. Logic, Albeton, Reason, Final Cut Pro, Premier Pro, Lightworks, Lightroom, Photoshop (och alla andra Adobe program) m.fl. Många professionella användare har iaf ett par program som är helt livsviktiga för dem. Ska detta lösas genom emulering är tanken?

Exakt samma frågeställning hade man för drygt 10 sedan (Eller när det nu var) när man gick från PPC till x86.

Apple är väldigt effektiva på att driva genom förändringar både hos tredjepartleverantörer, sina kunder och sina egna produkter. Är målet att helt gå över till ARM så kommer det gå relativt smärtfritt, i alla fall om ser historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Exakt samma frågeställning hade man för drygt 10 sedan (Eller när det nu var) när man gick från PPC till x86.

Apple är väldigt effektiva på att driva genom förändringar både hos tredjepartleverantörer, sina kunder och sina egna produkter. Är målet att helt gå över till ARM så kommer det gå relativt smärtfritt, i alla fall om ser historiskt.

Det är i princip bara apple med sin stora kontroll som lan göra dessa förändringar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Intressant steg av APPLE. Att den bärbara datorn blir strömsnål är mycket bra . Dåliga batteritider är ett känt problem bland bärbara.
APPLE bör däremot inkludera många fler funktioner program i deras operativsystem, så pass många att det uppfyller de flesta användarens
behov - givetvis med hög kvalitet. I alla fall om men ska programmera det för enbart ARM-kod och dra nytta av fördelarna med processorn. Annars blir det samma död som för Windows "ARM". Att även locka över Windows-användare till MAC och samtidigt behålla sina nuvarande användare är en "svår nöt att knäcka". Pengar och mycket pengar kommer detta våghalsiga projekt av APPLE att kosta. Det ger rysningar för en vanlig löntagare.

Märkbart lägre priser på datorerna än vad det är idag skulle kanske locka fler till APPLE (då man övergår till ARM), men det tror jag knappast APPLE skulle genomföra. Höga priser är en del av deras "image".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Enda problemet jag ser med detta är den (stora?) skara av Mac-användare som jobbar med musik, film, grafik m.m. Logic, Albeton, Reason, Final Cut Pro, Premier Pro, Lightworks, Lightroom, Photoshop (och alla andra Adobe program) m.fl. Många professionella användare har iaf ett par program som är helt livsviktiga för dem. Ska detta lösas genom emulering är tanken?

Skrivet av anon42512:

Skulle gissa att det mesta kommer släppas för ARM också.

Jag tror inte att ARM kommer användas i mac pro modellerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Durkadur:

Enda problemet jag ser med detta är den (stora?) skara av Mac-användare som jobbar med musik, film, grafik m.m. Logic, Albeton, Reason, Final Cut Pro, Premier Pro, Lightworks, Lightroom, Photoshop (och alla andra Adobe program) m.fl. Många professionella användare har iaf ett par program som är helt livsviktiga för dem. Ska detta lösas genom emulering är tanken?

Du pratar om nya megastora program, alla dessa kommer självklart portas och det är inget större problem.
Värre är det med Pelle och Sofias 14år "vattendestillator" som de har byggt ihop ett styrsystem till på deras mac.

Så programutbud kommer för den stora skaran ett icke problem, då alla megastora program kommer till nya Arm versionen av MacOs och mindre program kör de ej.

Liknande sak gäller självklart även windows, jag skulle tro att majoriteten här på forumet knappt har något program installerat på sin dator som inte är ett spel eller ett megastort program. Detta av anledningen att det vanligt folk använder webbläsaren till det mesta idag, även saker som bokföring, släktforskning etc körs i webben. Har man dessa program lokalt, så använder man förlegade programvaror.

Så jag tror mycket på Arm på våra klientdatorer, vad sedan operativsystemet blir är en bra fråga. Jag är själv inte riktigt nöjd med någon.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av moire:

Ja, tack vare apple kommer arm vara starkt om tio år. Vart intel står då är frågan. Amd har nosat lite på arm iaf.

Sannolikheten att Intel väljer ARM framöver är nog rätt nära noll.

Men finns faktiskt en till ISA som är ”perfekt” för dagens krav: RISC-V.

RISC-V är, till skillnad från ARM, helt fritt att använda. Intel är en av flera stora organisationer som sponsrar projektet.

Nvidia använder redan RISC-V som kontrollprocessor i deras grafikkort. Kinesiska staten pushar också för RISC-V då man slipper hårt beroende på amerikanska företag (även om RISC-V kommer från Berkley kvittar det ju då man släppt allt fritt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ex. Adobe förbereder redan genom att släppa fullständig version till iPad och har man redan börjat på ARM kan man fortsätta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sannolikheten att Intel väljer ARM framöver är nog rätt nära noll.

Men finns faktiskt en till ISA som är ”perfekt” för dagens krav: RISC-V.

RISC-V är, till skillnad från ARM, helt fritt att använda. Intel är en av flera stora organisationer som sponsrar projektet.

Nvidia använder redan RISC-V som kontrollprocessor i deras grafikkort. Kinesiska staten pushar också för RISC-V då man slipper hårt beroende på amerikanska företag (även om RISC-V kommer från Berkley kvittar det ju då man släppt allt fritt).

Skickades från m.sweclockers.com

Du som vet, varför har det inte blivit mer dragkraft i RISC-V om det är så pass passande? Att det är x86 / arm som dominerar sedan tidigare? Jag ser att det startade 2010 och senaste draften kom 2017. Så det kanske är "för nytt".

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Enda problemet jag ser med detta är den (stora?) skara av Mac-användare som jobbar med musik, film, grafik m.m. Logic, Albeton, Reason, Final Cut Pro, Premier Pro, Lightworks, Lightroom, Photoshop (och alla andra Adobe program) m.fl. Många professionella användare har iaf ett par program som är helt livsviktiga för dem. Ska detta lösas genom emulering är tanken?

Logic och Final Cut Pro ägs ju av Apple själva, så det kan de nog lösa. Vad gäller de andra programmen så är det väldigt mycket Adobe där. Tidigare övergångar har Apple varit noga med att ha Adobe och MS (och Macromedia, innan Adobe svalde dem) med på tåget innan de gör något. Vad gäller MS är det nog inga större problem - för det första är de programmen inte speciellt tunga så de går att köra under emulation om det krävs, och för det andra jobbar ju MS med ARM redan av andra skäl (Surface). Vad gäller Photoshop har ju Adobe redan visat det på iPad Pro. Ser inte detta som ett problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men finns faktiskt en till ISA som är ”perfekt” för dagens krav: RISC-V.

Vektor-stöd på RISC-V är inte klart än, och innan det är implementerat tror jag att prestanda i beräkningstunga program kommer att släpa efter.
En intressant grej är att den ser ut att bli skalbar, så att olika processorer kan ha olika stora vektorenheter. Allt från superdatorer till mobiltelefoner kan köra samma program utan omkompilering — till skillnad från x86 där program som använder AVX-512 bara går att köra på vissa processorer i Xeon-serien.

Men jag tycker att det finns några frågetecken i de "drafts" jag sett. Långa loopar kommer nog att stödjas väl, men jag tror vektor-enheten blir svår att använda för att parallelisera "vanliga" beräkningar i kod med många hopp och anrop.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Logic och Final Cut Pro ägs ju av Apple själva, så det kan de nog lösa. Vad gäller de andra programmen så är det väldigt mycket Adobe där. Tidigare övergångar har Apple varit noga med att ha Adobe och MS (och Macromedia, innan Adobe svalde dem) med på tåget innan de gör något. Vad gäller MS är det nog inga större problem - för det första är de programmen inte speciellt tunga så de går att köra under emulation om det krävs, och för det andra jobbar ju MS med ARM redan av andra skäl (Surface). Vad gäller Photoshop har ju Adobe redan visat det på iPad Pro. Ser inte detta som ett problem.

Nej det kanske inte är ett problem. Det var inte supergenomtänkt det jag skrev. Jag bara tänkte på alla jag känner som sysslar med musik/film/foto är generellt väldigt osugna på saker som stör deras arbetsflöde. De flesta vill knappt uppgradera programvaran av rädsla för att någon plugin eller något ska sluta fungera. Men för att citera Timbuktu: Det löser sig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Du som vet, varför har det inte blivit mer dragkraft i RISC-V om det är så pass passande? Att det är x86 / arm som dominerar sedan tidigare? Jag ser att det startade 2010 och senaste draften kom 2017. Så det kanske är "för nytt".

RISC-V må ha viss släktskap med MIPS (båda är skapade på samma universitet) men det är egentligen något helt nytt.

Då RISC-V inte har något likt 32-bitars ARM stöd att få en snabbstart från kommer det naturligtvis ta längre tid. Vidare saknar RISC-V någon som Apple, d.v.s någon men massiv ekonomi och enormt egenintresse i att en viss teknik (64-bitars ARM i Apples fall) lyckas.

Även om RISC-V och 64-bitars ARM i någon mening lanserades samtidigt (runt 2010) haltar jämförelsen något då 64-bitars ARM verkligen var en 100 % färdig specifikation medan RISC-V lanserade en grundspecifikation som är fullt användbar för vissa typer av inbyggda system men det som lanserades initialt var inte något som t.ex. kunde användas i datacenter.

HW-stödet har så här långt legat på helt olika nivåer. ARM gjorde allt helt rätt när man introducerade en helt ny ISA. Visst begränsades potentialen för 64-bitars CPUerna av att de fram till nu även behövt hantera 32-bitars ARM, men det såg även till att det fanns en enorm marknad för 64-bitars ARM CPUer redan dag 1.

Som referens, bara Samsung har sålt ~200 miljoner ARM CPUer per år de senaste 10 åren i deras galaxy telefoner. Ställ det mot att det totalt sålts <300 miljoner x86 CPUer per år räknat över alla kategorier under motsvarande period. Totalt säljs ca 10 ARM CPUer per x86.

För RISC-V har det egentligen bara funnits "mjuka" implementationer i form av FPGA:er fram till väldigt nyligen. Även om Intel stoppar in pengar i projektet lär de inte ha något intresse att pusha egna RISC-V CPUer innan det är uppenbart att x86 är överkörd av 64-bitars ARM. Men är övertygad om att Intel redan har RISC-V produkter i sina labb.

Även på kompilatorsidan har RISC-V haft en betydligt långsammare utveckling jämfört med 64-bitars ARM. Men idag finns bra stöd både i GCC och LLVM för RISC-V (förstahands info på det då min arbetsplats jobbar med RISC-V stöd, men vårt 64-bit ARM stöd är ju redan ute på marknaden).

Skrivet av Findecanor:

Vektor-stöd på RISC-V är inte klart än, och innan det är implementerat tror jag att prestanda i beräkningstunga program kommer att släpa efter.
En intressant grej är att den ser ut att bli skalbar, så att olika processorer kan ha olika stora vektorenheter. Allt från superdatorer till mobiltelefoner kan köra samma program utan omkompilering — till skillnad från x86 där program som använder AVX-512 bara går att köra på vissa processorer i Xeon-serien.

Men jag tycker att det finns några frågetecken i de "drafts" jag sett. Långa loopar kommer nog att stödjas väl, men jag tror vektor-enheten blir svår att använda för att parallelisera "vanliga" beräkningar i kod med många hopp och anrop.

RISC-V är ju helt ute ur applikationer som HPC och "machine-learning" innan de fått till sitt vektor stöd.

Men tror man är något på spåret med att inte gå på SIMD spåret som alla andra (inklusive x86 och ARM). Målet är med att välja vektor-spåret är ju väsentligt mycket enklare att utföra auto-vektorisering.

Andra stora fördelen nämner du ju, till skillnad från SSE/AVX/AVX512 som kräver omkompilering och där ett program designat för AVX512 överhuvudtaget inte kan köras på modeller som saknar det så är ju stora fördelen med vägen RISC-V går att man automatiskt kan dra nytta av bredare vektor-designer. Även den enklaste CPU kan köra programmet, även om "breda" vektorinstruktioner kommer ta väldigt många cykler att köra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser framför mig att Apple kan sätta in ARM-CPU:er i deras Macbook och Macbook Air men behåller X86 i Macbook Pro. Iaf i början för att sedan sätta in ARM i deras Macbook Pro också några år senare.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple kan ju få göra såhär för att deras datorer bygger man liksom inte själv, samt att de har en exceptionellt lojal kundbas vars åsikter om teknikutvecklingen sammanfaller med företagets, så det är nog inget problem och det kommer bli en len och mjuk övergång utan krångel.

Apple kan snarare göra såhär därför att deras processorer är väldigt bra och de har redan ett stort programstöd för ARM. Därför bör de också kunna få en fin och mjuk övergång utan krångel (lite grus i maskineriet kommer givetvis finnas i början, men på det stora hela).

Senaste iPad Pro börjar redan i vissa fall äta prestandamässigt på de bästa MacBook Pro. Fortsätter Apple med sin snabba utveckling är de snart förbi Intels snabbaste chip för bärbara (min gissning är att Apple går om Intel i absolut prestanda med nästa AX-chip). Och det blir onekligen konstigt om en iPad för 12K är snabbare än en MBP för 28K.

App Store har många relativt tunga appar för ARM. Det är inte alls samma sak som på Android-sidan där det utbudet för plattor är mycket sämre. Nu börjar också stora spelare som Adobe haka på ARM.
Utöver det har Apple själva en del bra program som redan lockar många användare, som Final Cut och Logic.

Det är alltså tämligen upplagt för att gå smidigt. Behövs inga lojala kunder för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Durkadur:

Enda problemet jag ser med detta är den (stora?) skara av Mac-användare som jobbar med musik, film, grafik m.m. Logic, Albeton, Reason, Final Cut Pro, Premier Pro, Lightworks, Lightroom, Photoshop (och alla andra Adobe program) m.fl. Många professionella användare har iaf ett par program som är helt livsviktiga för dem. Ska detta lösas genom emulering är tanken?

Nu utgör den skaran väldigt mycket mindre procentuell andel av det totala användarantalet av MAC datorer än det brukade göra. Många i synnerhet inom musikbranschen har i flera år klagat på att Apple inte gör produkter för dom. Och en del har faktiskt tagit steget över till PC. Det finns ett gäng som hänger kvar, och verkligen lagt sitt hopp till kommande MAC Pro.
När det gäller hobbymusiker, så kan man redan idag komma rätt långt på en iPad, i synnerhet nu när plug-in stöds, så även om "fullversionerna" av programmen skulle försvinna så skulle det inte innebära att inga musiker skulle välja Apple.

När det gäller fotoredigering, så som redan kommenterats så är det inget problem, med tanke på vad som redan finns till iPad.

När det gäller film, så har jag väldigt dålig koll... Men stora studios sitter väl inte med MAC?
När det gäller enklare filmbearbetning, så tror jag inte det kommer bli några problem. Det går väl redan att redigera 4K på iPad, och datorerna kommer ha mer RAM, och kanske processorer som kan klockas högre tack vare bättre kylning och starkare strömförsörjning.

Apple idag tjänar mest pengar på konsumenter, inte på proffs. Jag är övertygad om att Apple skulle vara beredda att lämna proffsen i sticket, om det innebär att dom skulle kunna göra större vinster.
Proffsen brukade vara Apples starkaste fäste, men nu dominerar konsumenterna. Proffsen fungerade ofta som trend-setters som höll intresset för Apple uppe. Nu är det iPhone som står för att hålla intresset uppe för Apple, och där handlar det om exponering, och i vissa fall kanske influencers val, det handlar inte om att folk inom kreativa yrken väljer Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Apple kan snarare göra såhär därför att deras processorer är väldigt bra och de har redan ett stort programstöd för ARM. Därför bör de också kunna få en fin och mjuk övergång utan krångel (lite grus i maskineriet kommer givetvis finnas i början, men på det stora hela).

Senaste iPad Pro börjar redan i vissa fall äta prestandamässigt på de bästa MacBook Pro. Fortsätter Apple med sin snabba utveckling är de snart förbi Intels snabbaste chip för bärbara (min gissning är att Apple går om Intel i absolut prestanda med nästa AX-chip). Och det blir onekligen konstigt om en iPad för 12K är snabbare än en MBP för 28K.

App Store har många relativt tunga appar för ARM. Det är inte alls samma sak som på Android-sidan där det utbudet för plattor är mycket sämre. Nu börjar också stora spelare som Adobe haka på ARM.
Utöver det har Apple själva en del bra program som redan lockar många användare, som Final Cut och Logic.

Det är alltså tämligen upplagt för att gå smidigt. Behövs inga lojala kunder för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska dock inte glömma att iOS är ett mer lättkört OS än desktop OS, och även mer lättkört än Android, något som är viktigt att inte glömma när man utvärderar apples ARM processorer mot konkurrenter genom att kolla på benchmarks.
Skulle hela MAC OS portas till ARM, så skulle inte benchmarken se lika bra ut.
Därmed inte sagt att Apple inte kommer att bearbeta MAC OS så att det blir betydligt mer lättkört, eller att dom inte kommer att bygga ut iOS istället och använda det som bas för framtida datorer. Men om det handlar om rena prestandajämförelser idag, så får man inte glömma bort att iOS ger stora fördelar i benchmark.
Om personens behov till 100% uppfylls på plattformen iOS, så är självklart benchmarken relevanta, för då ger dom ju indikationer om vilken prestanda man kan förvänta sig. Men dom går inte att använda för att se hur bra Apples ARMs skulle köra någon annan plattform.

Permalänk

Yoshman, vad tusan jobbar du med egentligen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonHolstein:

Apple idag tjänar mest pengar på konsumenter, inte på proffs. Jag är övertygad om att Apple skulle vara beredda att lämna proffsen i sticket, om det innebär att dom skulle kunna göra större vinster.
Proffsen brukade vara Apples starkaste fäste, men nu dominerar konsumenterna. Proffsen fungerade ofta som trend-setters som höll intresset för Apple uppe

Jag tror samma, dessutom ser jag en trend av att sluta med vissa märkesprogramvaror nu när de har blivit så dyra. För några år sedan körde typ alla med Photshop utan att betala, idag har vanligt folk gått över till Gimp.
Lite samma är det med Microsoft Office etc. Så alla dessa dyra program som nämns är det avrundat i princip ingen av användarbasen som använder.
Inte ens filmredigeringsprogrammet Final Cut Pro som endast kostar över 3000kr tror jag ej så många har, nu kommer självklart inte Apple lägga ner denna utan utveckla det till Arm. Men det är ej dessa programvaror som säljer.

Så min gissning är att Apples datorer allt mer blir likt en chromebook för varje år som går. Det gäller för övrigt andra datorer också, varvid arm kommer bli större troligen på laptops troligen väldigt snart.

Folk kan tycka men varför inte köpa en billig chromebook, men bara för att datorn inte själv kör några laster att tala på, så betyder det inte att man ej vill få ut de bästa, skärmen, tangentbord, toouthpad, batteritid, ljudnivå, vikt etc från datorn.

När man pratar om professionell videoredigering så var Silicon graphics the shit slutet av 90 talet, vad jag vet har de gått över till datacenters och inte någon mesig laptop/desktop. Idag är det dessutom enklare än någonsin att hyra datorkraft och det finns vanliga applikationer där man genom en knapptryckning kan be ett datacenter generera ens arbete och man kan jobba på vidare. Det är också väldigt enkelt att få hjälp av datacenters till sina egna applikationer, färdiga api och allt finns. Det enda svårigheten är att öppna plånboken och betala.

*edit*
För 10år sedan ansåg jag mig själv vara bra på Photoshop, bättre än de flesta som ej jobbade professionellt med det. Men denna och alla andra program som man ska ha blir på tolk för mycket i abonnemangsavgifter per månad. Det är inte svårt att komma upp i månadskostnader som motsvarar en Macbook Pro i månaden utan att välja till överdrivet mycket.
Adobes paket, MSDN, azure, några cadprogram och man är över 20 000kr i månaden för programlicenser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag tror inte att ARM kommer användas i mac pro modellerna.

Skulle inte förvåna mig om den tredje generationen av mac pro blir den sista. Titta på hur styvmoderlig Apple varit mot den, det kommer vara sju år sedan den senaste uppgraderingen.