65-tummare: XF9 från Sony eller Q7 från Samsung?

Permalänk
Medlem

65-tummare: XF9 från Sony eller Q7 från Samsung?

Tjenare snyggingar!

Tänkte kolla med er vad ni rekommenderar i 15k klassen? Kravet är att det är en 65" så det blir tyvärr ingen OLED.

Jag har tittat på dessa två: Sony Bravia KD-65XF9005 och Samsung QE65Q7FN

Har ni några fler bra alternativ eller vilken utav dessa tycker ni att man ska köra på? Vill helst beställa idag då TVn rasat här hemma!

Förtydligade rubriken från "65" TV runt 15.000:-"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Superolle: Ändrade rubriken eftersom det finns så många trådar om "storlek X för Y kronor?" att de flesta går obesvarade.

Vilken du väljer är i första hand en fråga om smaksak, tycke, önskemål och vilka exakta krav du stället. Mitt grundsvar på "storlek X för Y kronor?"-frågan är att det är sak samma om man inte är mer specifik.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det jag behöver är trevligast upplevelse bildmässigt då ljud och bildkälla kommer ifrån annat håll. MAO är SmartTV-funktioner och högtalare i TVn ointressanta

Det material som tittas på är framförallt film och serier, väldigt sällan spelande. Den ska sitta i ett relativt ljust rum. Förstärkaren har inte stöd för 4K och fancy funktioner idag men ska på sikt bytas ut så vill ändå ha möjlighet att spela upp HDR-material etc.

Ber om ursäkt för min okunskap, detta är inte min hemmaplan och trodde att det fanns några "obvious choices". My bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Laxpudding: Det jag behöver är trevligast upplevelse bildmässigt då ljud och bildkälla kommer ifrån annat håll. MAO är SmartTV-funktioner och högtalare i TVn ointressanta

Det material som tittas på är framförallt film och serier, väldigt sällan spelande. Den ska sitta i ett relativt ljust rum. Förstärkaren har inte stöd för 4K och fancy funktioner idag men ska på sikt bytas ut så vill ändå ha möjlighet att spela upp HDR-material etc.

Ber om ursäkt för min okunskap, detta är inte min hemmaplan och trodde att det fanns några "obvious choices". My bad

Har 55" av XF9005 och är väldigt nöjd med bildkvalitén.

Dock är dom inte perfekta då dom inte har supermånga zoner i lokala dimmingen vilket kan ge blooming i vissa mörka scener speciellt i hdr.

En fördel är dock just smart tv delen då den har Android TV och med senaste firmwaren flyter det på bra

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Superolle:

Ber om ursäkt för min okunskap, detta är inte min hemmaplan och trodde att det fanns några "obvious choices". My bad

Det finns uppenbara val! Jag går igenom dem i denna artikel som "toppklassmodeller": https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Permalänk
Medlem

Har själv 65' XF9005 och vi är supernöjda.
Men bästa är ju att gå in i butik och titta på just de modellerna och gärna pilla runt i inställningarna osv. Tittade på samsung också när vi valde TV men tyckte de var för dyra för vad man fick jämfört med Sonyn som vi sen också köpte. Vi köpte på black friday i höstas så prisläget kanske var lite annorlunda då, men Samsung hade i alla fall ingen TV med FALD vid samma prispunkt vad jag hittade då. Gillade bilden bättre på Sonyn, samt Androidsystemet, men det är ju en smaksak.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att XF9 drar ifrån Q7 på gund av FALD? XF9 vs Q8 vore kanske en betydligt svårare fråga? Eller är det någon som är av en annan åsikt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

XF9 vs Q8 vore kanske en betydligt svårare fråga? Eller är det någon som är av en annan åsikt?

Finns tre versioner av Q8, med (Q8DN) och utan FALD (Q8FN och krökta Q8CN). Fast viceeversa då ifall man läser nordamerikanska tester. Bara för att göra det hela mindre komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns tre versioner av Q8, med (Q8DN) och utan FALD (Q8FN och krökta Q8CN). Fast viceeversa då ifall man läser nordamerikanska tester. Bara för att göra det hela mindre komplicerat.

Haha, det var nytt för mig! Inte ska det vara lätt inte...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@Superolle:

Jag köpte en KD-55XF9005 på Black Friday. Bilden var fenomenal, men för mig föll den på Smart funktionerna. Android TV var helt enkelt inte min grej.

Jag köpte en Samsung 55" 7105 istället. Ställer du båda apparaterna bredvid varandra är Sony säkerligen bättre, men ärligt talat finns det inget jag saknar på Samsungen. Till och med vanliga kabel-TV HD kanaler ser bättre ut än på min förra FullHD TV.

Ja, Sony har säkert bättre bild. Men 7105 är "bra nog" tycker jag. Och en 65" kostar just ju 9000kr på rea hos Elgiganten. För pengarna som blir över kan du köpa nåt mer kul.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE65NU7105XXC/sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Superolle:

Jag köpte en KD-55XF9005 på Black Friday. Bilden var fenomenal, men för mig föll den på Smart funktionerna. Android TV var helt enkelt inte min grej.

Jag köpte en Samsung 55" 7105 istället. Ställer du båda apparaterna bredvid varandra är Sony säkerligen bättre, men ärligt talat finns det inget jag saknar på Samsungen. Till och med vanliga kabel-TV HD kanaler ser bättre ut än på min förra FullHD TV.

Ja, Sony har säkert bättre bild. Men 7105 är "bra nog" tycker jag. Och en 65" kostar just ju 9000kr på rea hos Elgiganten. För pengarna som blir över kan du köpa nåt mer kul.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE65NU7105XXC/sa...

Nu har dom dock uppdaterat Android till 8.0 och det är stooor skillnad mot innan

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Nu har dom dock uppdaterat Android till 8.0 och det är stooor skillnad mot innan

På tal om just det! Mina grannar äger en likadan TV och har inte fått uppdateringen ännu, måste man lägga in den manuellt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Får man verkligen en bra 65" TV med FALD idag för under 15 000 kr? Minns att jag betalade typ 45 000 kr för inte så länge sedan för samma sak....kanske iof var en typ 6-7 år sen när jag tänker efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

På tal om just det! Mina grannar äger en likadan TV och har inte fått uppdateringen ännu, måste man lägga in den manuellt?

Jag la i min manuellt,

Dock verkar det vara nån bug i firmwaren. Dock inget som har drabbat mig.

https://www.sony.co.uk/electronics/support/televisions-projec...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre köpt en OLED på 55" isåfall

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av capolano:

Jag hade hellre köpt en OLED på 55" isåfall

OLED är kanon om man har diciplin för att inte få burn-in. Och ja, det är ett problem med OLED. Det har börjat dyka upp trådar här på Sweclockers också där medlemmar har fått permanenta skador på sina paneler. Den ökända TV4-solen är vanligt förekommande.

Jag har 55" XF9 och vi är väldigt nöjda. Local dimming är trevligt, då det ger en bra svärta för att vara en icke-OLED. Smart-TV funktionerna är inte på topp, men klart godkänt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

OLED är kanon om man har diciplin för att inte få burn-in. Och ja, det är ett problem med OLED. Det har börjat dyka upp trådar här på Sweclockers också där medlemmar har fått permanenta skador på sina paneler. Den ökända TV4-solen är vanligt förekommande.

Jag har 55" XF9 och vi är väldigt nöjda. Local dimming är trevligt, då det ger en bra svärta för att vara en icke-OLED. Smart-TV funktionerna är inte på topp, men klart godkänt.

Längtar verkligen inte till nästa år då jag själv kommer stå inför valet av Oled eller LCD... Fasen alltså att Samsung inte kommit längre med sina micro-led displayer...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@YamahaDGX630: Det kommer dröja då Micro-LED idagsläget är miljoninvesteringar för en enda skärm. Men det är många fler än Samsung som kör med tekniken. Sony dammade av sin Crystal LED på ISE och CES nu 2019 och det är fler än så som kommer med teknik. Dock är det en lång väg till att detta slimmas ned till konsument-TV och till priser som inte är sjusiffriga. Och att därifrån komma ned till sig rimliga 100 tum för mindre än 1000 kronor per tum är nog fortfarande många år bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Har 55" av XF9005 och är väldigt nöjd med bildkvalitén.

Dock är dom inte perfekta då dom inte har supermånga zoner i lokala dimmingen vilket kan ge blooming i vissa mörka scener speciellt i hdr.

En fördel är dock just smart tv delen då den har Android TV och med senaste firmwaren flyter det på bra

Har, eller rättare sagt hade, idag en TV med katastrofal backbleed trots nedvriden ljusstyrka så är inte bloomingen riktigt illa så talar det ju gott för Sonyn

Just SmartTV har jag dessvärre ingen nytta av så bilden är primär!

Skrivet av Laxpudding:

Det finns uppenbara val! Jag går igenom dem i denna artikel som "toppklassmodeller": https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Läst igenom den nu och som jag ser det så ligger nog Sonyn före då vi ser mycket på film. Samtidigt så, vad jag kunnat läsa mig till på andra håll, så verkar den också förlora en del detaljer pga local dimming. Fan vad jobbigt det blev...

Skrivet av daskedennis:

Har själv 65' XF9005 och vi är supernöjda.
Men bästa är ju att gå in i butik och titta på just de modellerna och gärna pilla runt i inställningarna osv. Tittade på samsung också när vi valde TV men tyckte de var för dyra för vad man fick jämfört med Sonyn som vi sen också köpte. Vi köpte på black friday i höstas så prisläget kanske var lite annorlunda då, men Samsung hade i alla fall ingen TV med FALD vid samma prispunkt vad jag hittade då. Gillade bilden bättre på Sonyn, samt Androidsystemet, men det är ju en smaksak.

Skulle helst beställt idag men får se om jag hinner ta mig till butik!

FALD är jag lite ambivalent till... Det verkar bra på pappret samtidigt som jag läser att man förlorar mycket detaljer i mörka områden.

SmartTV är ointressant i vårat fall då jag kör en Chromecast via förstärkaren tillsammans med Google Home etc.

Skrivet av tBiorrith:

@Superolle:

Jag köpte en KD-55XF9005 på Black Friday. Bilden var fenomenal, men för mig föll den på Smart funktionerna. Android TV var helt enkelt inte min grej.

Jag köpte en Samsung 55" 7105 istället. Ställer du båda apparaterna bredvid varandra är Sony säkerligen bättre, men ärligt talat finns det inget jag saknar på Samsungen. Till och med vanliga kabel-TV HD kanaler ser bättre ut än på min förra FullHD TV.

Ja, Sony har säkert bättre bild. Men 7105 är "bra nog" tycker jag. Och en 65" kostar just ju 9000kr på rea hos Elgiganten. För pengarna som blir över kan du köpa nåt mer kul.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE65NU7105XXC/sa...

Det är också en viktig punkt, det är ju rätt mycket pengar det handlar om. Samtidigt så är det en pryl vi använder FLERA timmar per dag och ingenting vi köper nytt varje år så i det långa loppet så är dem pengarna inte superstora.

Skrivet av capolano:

Jag hade hellre köpt en OLED på 55" isåfall

Normalt sett så hade jag hållt med dig men vi har 60" idag och när vi mätte på det igår så känns det verkligen futtigt med en 55" och skillnad mellan en 55" och 65" är ju ännu större så det blir en 65".

Hade tänkt vänta med ny TV tills OLED kommit ner i samma prisklass för 65" men nu ville inte den gamla TVn vara med längre

Permalänk
Medlem

@Superolle: Sonyn har inbyggd chromecast ultra. Det kallas bara "Android TV"

Då bör du ju kunna köra ARC till din förstärkare bara

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

@HaBBarN: Sant, problemet är bara att Android TV fungerar superdåligt med Google Assistant av okänd anledning och Google har inte gett någon headsup när de kan tänkas ta tag i problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Har, eller rättare sagt hade, idag en TV med katastrofal backbleed trots nedvriden ljusstyrka så är inte bloomingen riktigt illa så talar det ju gott för Sonyn

Just SmartTV har jag dessvärre ingen nytta av så bilden är primär!

Läst igenom den nu och som jag ser det så ligger nog Sonyn före då vi ser mycket på film. Samtidigt så, vad jag kunnat läsa mig till på andra håll, så verkar den också förlora en del detaljer pga local dimming. Fan vad jobbigt det blev...

Skulle helst beställt idag men får se om jag hinner ta mig till butik!

FALD är jag lite ambivalent till... Det verkar bra på pappret samtidigt som jag läser att man förlorar mycket detaljer i mörka områden.

SmartTV är ointressant i vårat fall då jag kör en Chromecast via förstärkaren tillsammans med Google Home etc.

Det är också en viktig punkt, det är ju rätt mycket pengar det handlar om. Samtidigt så är det en pryl vi använder FLERA timmar per dag och ingenting vi köper nytt varje år så i det långa loppet så är dem pengarna inte superstora.

Normalt sett så hade jag hållt med dig men vi har 60" idag och när vi mätte på det igår så känns det verkligen futtigt med en 55" och skillnad mellan en 55" och 65" är ju ännu större så det blir en 65".

Hade tänkt vänta med ny TV tills OLED kommit ner i samma prisklass för 65" men nu ville inte den gamla TVn vara med längre

Just det angående FALD så får du ju en jämnare bild då TVn kan släcka ner zonvis istället för att det ska regleras via kantbelysningen, exv om det är ett mörkt parti mitt i bilden.

Dock så kan ju FALD vara mer eller mindre bra, och mer eller mindre aggressiv. Man får pilla runt lite i inställningarna i TVn för att hitta vad som känns bäst för en själv.

Men som nämnt ovan så ju fler zoner ju bättre. Jag stör mig inte på blooming själv om jag inte verkligen letar aktivt efter den.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@HaBBarN: Sant, problemet är bara att Android TV fungerar superdåligt med Google Assistant av okänd anledning och Google har inte gett någon headsup när de kan tänkas ta tag i problemet.

En snabb googling säger ju att sony's tv ska vara kompatibla med det, dock använder jag inte google assistant så jag kan inte svara hur bra/dåligt det fungerar.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

@HaBBarN: Den är "kompatibel". Du t ex inte casta ifrån Netflix med Google Assistant till Android TV (De påstår att det ska vara fixat men fungerar iaf inte hemma hos mig). Sen kan den inte ingå i högtalargrupp som jag använder när jag städar för att få samma podcast att spela i hela huset

Så sjukt tråkigt att google ignorerar dessa problem

Permalänk
Medlem

Har en LG C8 som jag är supernöjd med Dock 55"

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@YamahaDGX630: Det kommer dröja då Micro-LED idagsläget är miljoninvesteringar för en enda skärm. Men det är många fler än Samsung som kör med tekniken. Sony dammade av sin Crystal LED på ISE och CES nu 2019 och det är fler än så som kommer med teknik. Dock är det en lång väg till att detta slimmas ned till konsument-TV och till priser som inte är sjusiffriga. Och att därifrån komma ned till sig rimliga 100 tum för mindre än 1000 kronor per tum är nog fortfarande många år bort.

Aah, jag förstår! Så du tror med andra ord att OLED och QLED är de två som kommer att fortsätta fighten många år till alltså?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@YamahaDGX630: Nej. Jag tror att OLED och LCD kommer fortsätta fighten i många år om våra vardagsrum.

Som de gjort de senaste 5-6 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@YamahaDGX630: Nej. Jag tror att OLED och LCD kommer fortsätta fighten i många år om våra vardagsrum.

Som de gjort de senaste 5-6 åren.

Haha, förlåt!!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

FYI

Valet kommer nog falla på en QE65Q8DNAT förutsatt att rean som mediamarkt ska ha inatt involverar den (Det står "alla TV-Apparater" men man vet ju aldrig)

Den bör då landa på 15.200kr

Permalänk
Medlem

Eftersom någon norpa den framför ögonen på mig så blev det en 65“ Oled i alla fall... LG65C8 för 18.980kr då jag hade en 200kr rabattkod på mediamarkt.

Känner att jag gjorde en bra deal även om det blev mycket dyrare än tänkt!