Vilket system behöver jag välja?

Permalänk

Vilket system behöver jag välja?

Hej!

Jag behöver hjälp 🤪🤪
Min sambos födelsedag närmar sig, och jag vill överraska honom med ett nytt ljudsystem.
Idag har vi en Marantz receiver, äldre modell, och 5.1 högtalarsystem, men subwoofer gick sönder.
Pga jag har inte mycket intresse för ljudsystem, har ingen aning om vilket behöver jag köpa, soundbar system eller receiver +nya högtalare?
Viktigast är att systemet är kopplad till Tv, PlayStation, Comhem Tivo och styrs genom Logitech Smart fjärrkontroll. Går det med soundbar att koppla ihop allt? 🤔

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Blacksilver: Vad för modell är det på receivern? Borde stå på framsidan och kan ge oss ett hum om vad för funktioner den har, eller inte har. Samma sak med högtalarna, svårt för oss att ge några raka svar utan att veta vad ni har från början. Även något år gamla grejer kan fungera mer än bra nog om det var bra grejer från början.

Personligen ser jag en soundbar mer som en nödlösning, men är kraven inte så höga kan det fungera utmärkt.
Några begränsningar i storlek, utseende eller ekonomi?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@roxkz Vi har Marantz NR1604 och Harman Kardon Hkts 220sub +högtalarpaket.
Vi har tyvärr jätte ont om plats. Så för stora högtalare och kablar funkar ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt dig för pris då? Måste det vara surroundljud?

Permalänk

@oatp1b1: Jag har faktiskt inte tänkt på pris ännu, för att frågan var, att jag behöver välja mellan soundbar eller nya receiver+högtalarpaket, eller jag behåller våran äldre receiver och bara köper nytt högtalarpaket, om det kan funka med nyare högtalare.
Min sambo är musiker, så jag tycker att han vill ha gärna surroundljud.
Med @roxkz -s hjälp har jag strukit över soundbar från listan i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Blacksilver:
Jag vill påstå att det onödigt att byta ut recivern, då den är fullt kapabel fortfarande.
Så ett nytt högtalare paket räcker.

För de som är nyfikna på den Marantz NR1604

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Tack för hjälpen @Belzader 🤗🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksilver:

@oatp1b1: Jag har faktiskt inte tänkt på pris ännu, för att frågan var, att jag behöver välja mellan soundbar eller nya receiver+högtalarpaket, eller jag behåller våran äldre receiver och bara köper nytt högtalarpaket, om det kan funka med nyare högtalare.
Min sambo är musiker, så jag tycker att han vill ha gärna surroundljud.
Med @roxkz -s hjälp har jag strukit över soundbar från listan i alla fall.

Om han är musiker bör han väl vara mer intresserad av stereoljud än bioljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksilver:

@oatp1b1: Jag har faktiskt inte tänkt på pris ännu, för att frågan var, att jag behöver välja mellan soundbar eller nya receiver+högtalarpaket, eller jag behåller våran äldre receiver och bara köper nytt högtalarpaket, om det kan funka med nyare högtalare.
Min sambo är musiker, så jag tycker att han vill ha gärna surroundljud.
Med @roxkz -s hjälp har jag strukit över soundbar från listan i alla fall.

Om han är musiker bör han väl vara mer intresserad av stereoljud än bioljud? Eller tittar han mer på film och spelar spel än lyssnar på musik?

Permalänk

@oatp1b1 Ja, han spelar jättemycket, tittar på tv och film hela tiden. Han lyssnar musik i replokalen, inte hemma. Jag tycker att han behandlar spel och film upplevelse separat från hans musiker saker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är man musiker eller musik och ljudintresserad lite mer än vanligt så brukar detta med ljudlimpa bli en kompromiss.
Speciellt om man är van vid ljudet från ett vanligt hemmabio/stereosystem kan det tänkas man blir lite missnöjd.
Att det ofta står någon fantasisiffra på hur många watt ljudlimpan är på eller hur många högtalare som är inbyggda säger väldigt lite om hur det verkligen låter i praktiken.

Även en lite enklare hembio med förstärkare eller receiver(förstärkare med radio) med lösa högtalare och en subwoofer, låter i regel bättre än en soundbar/Ljudlimpa även fast ljudlimpan är i rätt hög prisklass så länge inte högtalarna är helt felplacerade och felinställda.

I ert fall kanske ni bara behöver en ny subwoofer om det bara är den som har slutat fungera, och man kan då behålla de andra högtalarna om man är nöjd med dem.

Subwoofern måste inte vara av samma fabrikat som övriga högtalare, själv har jag en XTZ sub samtidigt som mina övriga högtalare är av annat märke och det fungerar utmärkt då just XTZ också är väldigt anpassningsbara. Valde just den för att den har bra musikljud så den fungerar för både musik och bioljud. Finns annars många olika fabrikat och modeller på subwoofer man kan använda.

Men har man planer på att köra 4K(UHD) eller 4K Spelkonsol så behöver man byta förstärkaren till något nyare som har minst HDMI 2.0 eller bättre.

Den Marantzen som ni nämner har vad jag vet bara HDMI 1.4 så den klarar inte moderna 4k signalkällor utan att sänka kvaliteten på utsignalen ordentligt och vissa saker kanske inte fungerar alls med gamla HDMI versioner.

Nu kan en ljudlimpa/soundbar ändå fungera bra men man ska vara medveten om att man mer ska se den framförallt som ett sätt att förbättra tv-apparaternas ganska usla ljud på ett enkelt sätt.
De kan låta ganska anständigt och ta liten plats. Är man medveten om begränsningarna de har kan man bli nöjd med dem.

En nackdel är också att om något som tillhörande sub går sönder så brukar den vara specialanpassad till ljudlimpan så man får byta hela paketet. Något man inte behöver med ett traditionellt hembiopaket med lösa högtalare.

Exempelvis om man har lösa delar så kan man enbart byta förstärkaren/receivern om man upptäcker längre fram i tiden att man måste ha en senare HDMI version och behålla sin Subwoofer och övriga högtalare.

Permalänk

Tack @Airborne, vad bra att du nämnde detta med HDMI version, vi har märkt en konstig grej när han spelar och det kan vara kanske svaret 🤔 Jag kollar upp det. Tack snälla!

Skickades från m.sweclockers.com