Windows 10 OEM nytt moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2009

Windows 10 OEM nytt moderkort

Har inte hittat nåt tydligt svar så söker lite hjälp.

Har en dator med windows 10, uppgraderad från windows 7 OEM. Jag har bundit licensen till mitt microsoft konto.

Jag vill nu byta ut moderkort, cpu och minnen på datorn. Jag förstår att OEM licenser binder sig till moderkortet, och då borde jag rimligtvis behöva köpa ny licens.

MEN, jag har också sett på ställen folk som säger att om man bara bundit licensen till sitt microsoft konto går det att aktivera den på ny dator genom att följa denna guide. Står dock aldrig specifikt om det gäller retail eller OEM.

Så vad gäller, kommer jag behöva köpa nytt windows eller inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

@Devien: Köp ny på ebay

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2009

@mulis89: Jag ordnar en licens på nåt sätt om jag måste. Men just nu är jag mest nyfiken på om jag behöver

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

För mig så var den gamla OEM-licensen gråad i listan, och gick inte att välja att re-aktivera på ny hårdvara.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007

gå att låsa oem till e-posten, så när du logga in på windows med de ny delarna ska det fungera som vanligt. Sitter själv på en gammal windows 8 licens ( uppgraderad till windows 10 ) som används på 3 olika byggen, utan problem.

Chassi Fractal design R4, Skärm ACER XB271HU 144Hz IPS G-SYNC Moderkort Asus Z97-ACPU Intel I7 4790K 4.6 Ghz RAM 24gb corsair vengence LP 1866Mhz, SSD Samsung 850 pro 256gb, GPU ASUS RTX 2080 OC GAMING . Nätagg Corsair RM750x 750w.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Devien:

Har inte hittat nåt tydligt svar så söker lite hjälp.

Har en dator med windows 10, uppgraderad från windows 7 OEM. Jag har bundit licensen till mitt microsoft konto.

Jag vill nu byta ut moderkort, cpu och minnen på datorn. Jag förstår att OEM licenser binder sig till moderkortet, och då borde jag rimligtvis behöva köpa ny licens.

MEN, jag har också sett på ställen folk som säger att om man bara bundit licensen till sitt microsoft konto går det att aktivera den på ny dator genom att följa denna guide. Står dock aldrig specifikt om det gäller retail eller OEM.

Så vad gäller, kommer jag behöva köpa nytt windows eller inte?

Bara att använda W7 licensen vid installationen av W10, så ska du inte ha några problem. Har installerat om många datorer med gamla W7 OEM licenser, dock har ingen av licenserna varit bundna till MS konto.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@Devien: Ring till microsoft supporten, ofta löser dom det. Gör dom inte det så finns Det ett massor bra key sidor med w10 för någon hundralapp.

CPU: 3600 4200Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz
GPU: 1070 TI

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.