Laine's ROG Freya – handbyggt chassi når sin slutgiltiga form

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Laine's ROG Freya – handbyggt chassi når sin slutgiltiga form

I den andra och sista delen i artikelserien ROG Freya färdigställer Laine det handbyggda projektet, och summerar hela upplevelsen med ett galleri på resultatet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

En klass för sig. AAA+ från mig.

Håller med om att det ger riktigt läckra effekter med belysningen.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Jag saknar möjligheten att rösta 6/5 som jag brukar vilja göra med dina byggen!

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014

Otroligt hantverk! Jag blir otroligt inspirerade av dina kreationer! Snyggt jobbat!

AMD Ryzen 7 2700 @4,0ghz, Corsair h115i med 2x ML140 PRO, Asus B450-i Strix Gaming, G-Skill Flare X DDR4 2x8gb @3200mhz cl14, Palit RTX 2080ti Pro Gaming OC 11gb, 2xSamsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair RM750x, Phanteks Evolv mITX tempered glass, med 3x ML140 Pro, Acer X34A 1440p 100hz IPS G-sync
Galleri chassimod Allspark
-----------------------------------------------
Intel i5 6600k, MSI Z270-Pro, Coolermaster GTS V8, Crucial 2133mhz DDR4 8gb, XFX RX 580 8gb, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair CX750W, Corsair Air 540, Dell IPS 60hz 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jun 2008

Häftigt värre å snyggt som få!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Dec 2003

Åh men herregud vad snyggt. Brukar generellt hata chassin som proffsbyggare har gjort då de oftast ser rent för jävliga ut i verkligheten, och inget man faktiskt skulle vilja ha framme. Men det här var sobert och bara så elegant. Nästan så jag saknar ett inlägg av valnötsträ i chassit.

Fantastiskt vackert. Hatten av!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Snacka om perfekt verkstad med tillhörande maskiner.

Chassit är i en klass för sig.

Väldigt unikt, snyggt och nya dimensioner som man ser eftersom.

Chassi: Ghost S1 Ashe , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Noctua NH-L12 Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

15/5 galet fint!

CASE Caselabs SMA8 +TH10 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 2x GTX 1080 + 1080ti Poseidon RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 + 4x8GB Corsair Vengeance RGB PRO PSU EVGA T2 1600W + Corsair RMx v2 850W+750W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q, 43" Samsung Super Ultra Wide
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG MAXIMUS XI HERO Z390 Watercooling 480+480+480+480 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Tror inte det är metallen som orsakar dom studsande ljuseffekterna... det är RTX kortet Den här vill man ha ju centralt i vardagsrummet, otroligt snyggt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Så sjukt styggt.

Speechless.

Silverstone Ft02 Silver | 3930k @ 4.2 Ghz HT | H100 |32 gb Ram | GTX 980 Ti | Intel 510 120gb | 2x Intel 520 120gb Raid0 | Silverstone Strider 1000w Silent | Asus ROG SWIFT PG279Q | Dell U3011WFP-HC | Topre Realforce Variable | Mionix Alioth | Logitech G403 | B&W P7 | Dacmagic Plus | Little dot MkIV SE | [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2346611.png[/img]

Trädvy Permalänk
Sjusovarn
Registrerad
Feb 2017

Fy I helvete, kan man få låna bygget en natt eller två?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Väldigt snyggt. Ser ut som den ska ut i rymden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2017

Jösses det är så vackert, så vackert. Man blir tårögd.

i5-7600K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | Gigabyte GTX 1070 OC | TG Dark Pro 12GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2015

Det här bygget är på en helt annan nivå.. Hatten av alltså

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Bara den detaljen att du använder svarven för skapa egna unika detaljer till chassit istället för att köpa något färdigt gör att det här projektet andas entusiasm rakt igenom. Stilrent, genomtänkt och snyggt. Högsta betyg.

Dator - Eizo S2431W, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 4970K, CM Hyper EVO 212, Asus Z97, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 16 gb Kingston DDR 3 1833Mhz, Gigabyte Geforce Windforce 970, Asus Zonar DG, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Hur är tempen och luftflödet i chassit? Finns de några dammfilter installerade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Okt 2010

Riktigt snyggt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2004

Riktigt tjusigt slutresultat!

Mina skapelser:
Spectrum Spegel MK3D
Kontakt:
Facebook Youtube Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Häftigt! Men varför har du inga skyddsbackar på skruvstädet ? Skulle bli ännu vackrare utan alla små repor och märken i plåten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2003

Fractal Design borde anställa dig å designa lite snygga chassin för massorna

• Intel Core i9 9900k • 32Gb Vengeance RGB Pro DDR4 • Sapphire Radeon RX Vega 64 8Gb • Samsung 970Evo 500Gb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Define R6C TG Gunmetal • Internet 500Mbit Bredband2 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Sanslöst snyggt!

Arkitekt
"Computers are like bicycles for our minds."

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av employed:

Vill inte vara sån men jag tror inte poängen med detta bygge är att maximera luftflöde eller förebygga damm. Fokuset ligger på hantverket, vi har alla olika behov och intressen när det gäller datorbygge! Det finns mycket mer till datorbygge än bara rå prestanda.

“Do you feel it? Do you feel the power of the dark side? The only real power! The only thing worth living for!”

-Darth Bane

swecfrida @ Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Sjukt snyggt måste ge 10 av 10 imponerande och stilrent. Fröjd för ögat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Okt 2007

bara nyfiken, vad är vikten för slutresultatet på denna best !?

CPU| i7-7700k MoBo| ASUS Maximus IX hero Ram| Gskill Trident z RGB 3200mhz 32gb GPU| 2080Ti Strix OC Storage| 2x M.2 ssd samsung 960 1x 500gb 1x 250gb 1x500gb samsung 750 evo 1x6tb hdd baracuda Cooler| Kraken x62 PSU| EGVA Supernova g2 850w
Display|Asus ROG Swift PG278QR ASUS PB278Q

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

@Dinoman @tBiorrith @Deriveh @SkalmanBC @Svantesson666 @Jonas79 @tvelander @SabreWulf @tsc @MyScnd @liquisole94 @aToria @Pahwn @hakan78 @mightyman @Forsbergs Customs @AndersT @Skumtomteen @besniko

Tusen tack för alla fina kommentarer! Jag skulle vilja tacka alla er var och en men det blir nog en väldig vägg av text. Mycket roligt att se att slutresultatet uppskattas, förhoppningsvis också hela artikelserien och samarbetet i stort. Är detta något ni vill se mer av i framtiden?

Om det finns några som helst frågor eller funderingar så är det bara att skriva på, jag kommer att försöka svara efter bästa förmåga!

Skrivet av employed:

Luftflödet har jag svårt att bedöma sakligt, men det är helt öppet i botten och gott om hål i toppen samt runt fönstersidorna, så det är nästan som en testbänk när det gäller tillgång till frisk luft. Grafikkortet verkar skicka ut den större bulken av varmluft genom baksidan.

Efter drygt 20 minuter i AIDA64 och med stabila temperaturer ligger kärnorna på 9900K mellan 49-52°C och grafikkortet på 80°C med tysta fläktprofiler valda genom hela systemet. Effektmätaren på nätdelen står på 355W och fläkten snurrar inte.

Jag har inte gett mig på någon överklockning ännu, men det ser ut att finnas gott om utrymme att hämta mer hos processorn.

Några dammfilter har jag inte installerat, det finns troligen inget sätt att implementera detta utan att helt offra den visuella biten, och då detta är en renodlad utställningsdator valde jag att prioritera utseende över funktion när det gäller underhåll.

Skrivet av guineapig:

Häftigt! Men varför har du inga skyddsbackar på skruvstädet ? Skulle bli ännu vackrare utan alla små repor och märken i plåten.

Det har jag faktiskt! När jag filar 5 mm eller tunnare material brukar jag använda ett par skydd i läder, men om jag vill få en kant rak med hjälp av backarna så får jag hoppa över skydden. En klar fördel vore att ha ett riktigt maskinskruvstäd med utbytbara backar så att jag kan köra några i koppar eller liknande, men det är inte möjligt med det billiga skruvstädet jag har i dagsläget.

Jag sandade ned alla bitarna ordentligt innan bilderna på sista sidan, fann du repor och märken störande även där?

Skrivet av Philopinos:

bara nyfiken, vad är vikten för slutresultatet på denna best !?

Vikten för chassit utan komponenter landar på 5,7 kg.

Hela datorn komplett med komponenter väger in på drygt 13 kg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jun 2008

@Laine

Vad är det för bockningsverktyg du använder?
Det ser ut som om den tar lite tjockare material än den jag själv har som tar 1mm.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av SkalmanBC:

@Laine

Vad är det för bockningsverktyg du använder?
Det ser ut som om den tar lite tjockare material än den jag själv har som tar 1mm.

https://verktygsboden.se/bockningsmaskiner/platbockningsmaski...

Just för det här projektet bestämde jag för att uppgradera till denna. Den är specificerad till max 1,3 mm liknande andra, men den har rejäla förstärkningar och går att justera för eventuellt sviktande i mitten. Det tillsammans med den korta totallängden gör den väldigt stabil i förhållande till exempelvis Biltemas 760 mm-variant, som istället bågnar helt.

Jag brukar envisas med att bocka 2 mm i alla maskiner oavsett vad som står skrivet i produktbladet, men ett grövre hemmabygge är kanske att rekommendera för pålitlighetens skull!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Grymt snyggt bygge, hur mycker tid och pengar kostar ett sånt chassi, undrar ju nästa om det är värt att ge sig in på handbyggen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Midona:

Grymt snyggt bygge, hur mycker tid och pengar kostar ett sånt chassi, undrar ju nästa om det är värt att ge sig in på handbyggen

Aluminiumplåt är inte dyrt. Tid går åt mycket. Hade du ändå inget att göra o tycker det är kul så visst. Räknar du istället övertidstimmar på jobbet så är det svindyrt

Med tanke på frågan så gissar jag att du måste köpa lite prylar för att utföra jobbet också vilket blir en bra slant. Men de kan du ju förmodligen ha hela eller större delen av livet om man inte köper det värsta skräpet.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.