Fel produktbeskrivning vid köp, rätt till en ny laptop med samma egenskaper?

Permalänk
Medlem

Spännande diskussioner!
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, men i min mening borde det utan tvivel vara inga problem att byta datorn kostnadsfritt till någon annan dator som liknar den jag faktiskt köpte på pappret. Har knappt någon tid i veckodagarna att ringa supporten eftersom jag har för mycket studier nu på dagarna (stort behov av datorn i nuläget). Men ska försöka ringa dem oavsett någon dag nu i veckan och reda ut detta. Skriva ner alla lagarna som bekräftar min ståndpunkt och sedan får vi se vad de säger! Men problemet är att jag vet inte om jag har rätt till en dator som uppfyller mina specifikationer. Som @Xeonist skrev så fick han rätt till en mycket bättre dator för de hade skrivit fel egenskaper, vilket jag helt ärligt inte hade haft något emot.

Sen tycker jag inte jag gör mig till världens medelpunkt, det är du som projicerar detta i tråden, var okunnig kring ämnet och sökte kunskap, vilket jag nu fått enormt av tack vare er alla och (den delvis hetska) diskussionen! @Xeonist.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apropå friskrivningar i försäljarnas avtal så tas det ju upp i Konsumentköplagen, det går alltså inte att friskriva sig som man önskar.

Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Alright tusen tack för informationen!

Jag blir ju bra sugen på att nyttja lagarna till fullo och med det kanske man kan få en mycket trevligare dator, skulle inte sitta fel när man inte lever så fett längre.

Men samtidigt, även fast lagen ger en rätt behöver man ju inte alltid låta egot styra!

Förövrigt vem det nu än som sitter på Webhallen kontot verkar ha tagit rejält med långledigt till vinterlovet. Jag ska åtminstone ringa dem och förklara läget och hoppas på att min trevliga ton räcker hela vägen

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Som @Xeonist skrev så fick han rätt till en mycket bättre dator för de hade skrivit fel egenskaper, vilket jag helt ärligt inte hade haft något emot.

Det var liksom inte den lärdomen du skulle dra från mitt exempel. Min attityd var en helt annan än din, det är också gigantisk skillnad på om man köper Enterprise-produkter från HP/Dell/Lenovo, jmf. med deras konsumentprodukter.

Skrivet av muSashi:

Dom kan inte göra något avdrag vid en reklamation vid en liten repa eller avsaknad av en kartong, om det hade varit en sprucken skärm så hade det varit en annan fråga.

Nu är det ju inte en reklamation enligt Webhallen, utan ett återköp, och då har dom självklart rätt att göra avdrag.

Tagit bort del enligt §1.6 /mod
Permalänk
Avstängd

Ha rätt och få rätt är inte alltid samma sak. Skall man dessutom behöva gå via andra instanser så blir det både utdraget i tid och kan kosta mer än det smakar.

Personligen hade jag varit nöjd med att de köper tillbaka datorn och hade jag varit så ... att jag slängt kartongen och repat datorn så hade jag förstås accepterat ett avdrag på summan jag fick tillbaka. För att slippa hålla på att krångla, tid är också pengar (vilket man ibland kan undra med tanke på hur långt folk kan tänka sig att gå i sådana här fall )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu är det ju inte en reklamation enligt Webhallen, utan ett återköp, och då har dom självklart rätt att göra avdrag.

Det är inte upp till webhallen att avgöra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har man till exempel råkat skriva fel pris på en vara i IKEA-katalogen, så kan en kund inte kräva att få köpa varan till det priset, eftersom ett avtal ännu inte ingåtts. Har man däremot ingått ett avtal om att köpa en vara med viss specifikation till ett visst pris, så ska det väldigt mycket till för att man som säljare ska kunna backa ur det avtalet. Det går alltså inte att skriva i avtalet att det ingångna avtalet kan innehålla allehanda fel som man reserverar sig för.

Fast vänta här nu, det här är ju precis det som har hänt i det här specifika fallet.

Webhallen (IKEA) har råkat skriva fel specifikation på en vara, men i det avtalet som dom har med kunden är jag helt övertygad om att det inte står att den har bakgrundsbelyst tangentbord.

Nu hävdar ju du tvärtemot vad andra har sagt i tråden (och, tror jag, tvärtemot vad du har sagt tidigare) att produkttexten på hemsidan ("katalogen") inte alls är en del av avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är inte upp till webhallen att avgöra

Nja, du har ju iofs. rätt i att kunden är i sin fulla rätt att åberopa en reklamation, men kunden ska då visa upp ett avtal där datorn sägs ha ett bakgrundsbelyst tangentbord, vilket jag är säker på att kunden inte kan.

Webhallen kommer därför neka en sådan reklamation, och kan då erbjuda ett återköp (vilket jag förstår det som att dom redan har gjort) så indirekt så är det såklart Webhallen som avgör det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast vänta här nu, det här är ju precis det som har hänt i det här specifika fallet.

Webhallen (IKEA) har råkat skriva fel specifikation på en vara, men i det avtalet som dom har med kunden är jag helt övertygad om att det inte står att den har bakgrundsbelyst tangentbord.

Nu hävdar ju du tvärtemot vad andra har sagt i tråden (och, tror jag, tvärtemot vad du har sagt tidigare) att produkttexten på hemsidan ("katalogen") inte alls är en del av avtalet.

Tror nog @Blomman90 förklarade att innan man gjort köpet kan man inte kräva något eftersom man faktiskt inte ingått ett avtal än. Marknadsföringen för produkten på försäljarens hemsida ingår när det gäller konsumentköpslagen, så visst finns det med i mitt avtal!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tror nog @Blomman90 förklarade att innan man gjort köpet kan man inte kräva något eftersom man faktiskt inte ingått ett avtal än. Marknadsföringen för produkten på försäljarens hemsida ingår när det gäller konsumentköpslagen, så visst finns det med i mitt avtal!

Nej men så fungerar det inte.

Antingen är texten juridiskt bindande, och då är den det oavsett om man har ingått något avtal eller inte.

Sen kan man såklart inte bestrida ett avtal man inte har ingått, men om det är som ni hävdar, så har man självklart rätt att kräva att säljaren ingår ett avtal enligt dom villkor och specifikationer som anges.

Man har faktiskt rätt att handla, skulle handlaren neka någon att handla så hamnar man direkt (eventuellt) på området diskriminering (och vi kanske inte behöver utöka diskussionen dit).

Så ni får bestämma er, antingen är texten juridiskt bindande, eller så är den det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast vänta här nu, det här är ju precis det som har hänt i det här specifika fallet.

Webhallen (IKEA) har råkat skriva fel specifikation på en vara, men i det avtalet som dom har med kunden är jag helt övertygad om att det inte står att den har bakgrundsbelyst tangentbord.

Nu hävdar ju du tvärtemot vad andra har sagt i tråden (och, tror jag, tvärtemot vad du har sagt tidigare) att produkttexten på hemsidan ("katalogen") inte alls är en del av avtalet.

Nej, du tolkar återigen saken helt fel.

Man kan, rent teoretiskt ge ut fel information i en annons, så som priser, etc. (vilket i sig kan vara ett brott mot marknadsföringslagen, men det är en annan diskussion). Men om man korrigerar priset när kunden väl kommer till kassan och ska betala, så är det ju priset korrigerat när man väl ingår avtalet. Om man däremot handlar i en webbshop, och priset inte korrigeras vid avtalets ingång, så är det istället det överenskomna priset som gäller, alltså det som stod i webbshoppen (detsamma gäller såklart om du betalar ett pris i butiken, och du dagen efter får ett brev hem om att det blivit fel pris, allt såklart under förutsättningen att det inte är uppenbart felaktigt).

Här har du ett utdrag från "Hallå Konsument", som beskriver vad som gäller vid olika slags felaktiga prismärkningar. Läs och begrunda!

Citat:

Om företaget lämnar fel pris
Företag är skyldiga att lämna korrekt och tydlig prisinformation. Ibland händer det dock att produkter blir felmärkta och du kan då inte räkna med att få köpa produkten till det felaktiga priset.

Fel pris i butik
Du kan inte kräva att få köpa varan till det pris som står på hyllkanten eftersom ett avtal ingås först framme vid kassan. Du kan dock välja att inte genomföra köpet om priset visar sig vara felaktigt.

Fel pris i annons
Du kan inte kräva att få köpa en produkt till ett pris som står i en annons. En prisuppgift i en annons är inte bindande för företaget.

Men du kan i vissa fall få ersättning för kostnader som du har haft på grund av den felaktiga annonsen, till exempel för en onödig resa till butiken.

Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.

Om du bara hade orkat googla och faktiskt försökt förstå vad jag skriver, så hade du kunnat inse att jag kan backa upp mina påståenden.

Skrivet av Xeonist:

Nja, du har ju iofs. rätt i att kunden är i sin fulla rätt att åberopa en reklamation, men kunden ska då visa upp ett avtal där datorn sägs ha ett bakgrundsbelyst tangentbord, vilket jag är säker på att kunden inte kan.

Webhallen kommer därför neka en sådan reklamation, och kan då erbjuda ett återköp (vilket jag förstår det som att dom redan har gjort) så indirekt så är det såklart Webhallen som avgör det ändå.

Så få meningar, så många fel. Men pluspoäng för att du faktiskt erkänner att någon annan har rätt.

Det som står i produktbeskrivningen är såklart en del av avtalet! Om en säljare står i en butik och berättar om en varas egenskaper för mig, så är dessa en del av avtalet! Eller vad menar du att avtalet innehåller, bara deras allmänna villkor? Eller är det helt okej att leverera en symaskin när du beställt en laptop, det var bara lite fel i produktspecen... Du är så långt ute och cyklar så att du behöver passa dig för isbjörnar!

Skrivet av Xeonist:

Webhallen kommer därför neka en sådan reklamation, och kan då erbjuda ett återköp (vilket jag förstår det som att dom redan har gjort) så indirekt så är det såklart Webhallen som avgör det ändå.

Den här delen är särskilt intressant. Om nu Webhallen nekar reklamationen, så säger du att de kan erbjuda återköp. Alltså inte att de måste. Det är alltså frivilligt att leverera den vara som man kommit överens om. Symaskin istället för laptop är okej!

Sedan är din slutsats att det är Webhallen som avgör. Vilket också är helt felaktigt. De kan såklart neka en reklamation. Men om TS nu tar ärendet till domstol, som ger TS rätt, så kan Webhallen inte längre neka en reklamation. Det är således inte Webhallen som avgör. Det är till syvende och sist endast en domstol som "på riktigt" kan avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej men så fungerar det inte.

Antingen är texten juridiskt bindande, och då är den det oavsett om man har ingått något avtal eller inte.

Sen kan man såklart inte bestrida ett avtal man inte har ingått, men om det är som ni hävdar, så har man självklart rätt att kräva att säljaren ingår ett avtal enligt dom villkor och specifikationer som anges.

Man har faktiskt rätt att handla, skulle handlaren neka någon att handla så hamnar man direkt (eventuellt) på området diskriminering (och vi kanske inte behöver utöka diskussionen dit).

Så ni får bestämma er, antingen är texten juridiskt bindande, eller så är den det inte.

Jag kan tyvärr inget om det ämnet, men hur menar du att texten skulle vara juridiskt bindande oavsett om man ingått i ett köp eller inte? Vad betyder det konkret för säljare och köpare? Eftersom hela anledningen är ju att köparna växlar pengar mot varor vad för betydelse har marknadsföringen av produkten innan ett avtal har slutits? Eftersom du inte har växlat något till säljaren så har du väl ingen rätt till produkter som säljaren har? Om det skulle påverka innan försäljningen vad skulle det göra? Betyder det då att säljaren är handlingsförlamad och är tvingad att ingå i ett avtal om de har skrivit fel i marknadsföringen även fast de märker detta innan någon försäljning av produkten har skett?

Du får gärna förklara ytterligare, jag vill förstå vad du menar

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det var liksom inte den lärdomen du skulle dra från mitt exempel. Min attityd var en helt annan än din, det är också gigantisk skillnad på om man köper Enterprise-produkter från HP/Dell/Lenovo, jmf. med deras konsumentprodukter.

Nu är det ju inte en reklamation enligt Webhallen, utan ett återköp, och då har dom självklart rätt att göra avdrag.

Inte upp till Webhallen att bestämma det, dessutom har dom fel om dom skulle ta detta som ett ångrat köp

Raderat del av citerat inlägg som togs bort /mod
Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Den här delen är särskilt intressant. Om nu Webhallen nekar reklamationen, så säger du att de kan erbjuda återköp. Alltså inte att de måste. Det är alltså frivilligt att leverera den vara som man kommit överens om. Symaskin istället för laptop är okej!

Eftersom det gått mer än 14 dagar sedan kunden fick sin vara så har dom självklart rätten att neka återköp. Kunden är helt utelämnad till Webhallens vilja i det här fallet.

Nu har ju Webhallen vad jag vet 60 dagars öppet köp så är det ett mindre problem, men dom har fortfarande rätt att neka kunden återköp med hänvisning till skicket på varan.

Skrivet av Blomman90:

Sedan är din slutsats att det är Webhallen som avgör. Vilket också är helt felaktigt. De kan såklart neka en reklamation. Men om TS nu tar ärendet till domstol, som ger TS rätt, så kan Webhallen inte längre neka en reklamation. Det är således inte Webhallen som avgör. Det är till syvende och sist endast en domstol som "på riktigt" kan avgöra.

Nu har vi ju inte det förfarandet i Sverige, utan nästan alla fall avgörs av ARN, och dom har ingen möjlighet att tvinga Webhallen att acceptera en reklamation, varför dom har sin "svarta lista" osv.

Sen kan man ju i princip föra (eller ansöka om) vilket civilrättsligt mål som helst i Sverige, så det är klart kunden kan gå till domstol. Men domstolen kan fortfarande inte tvinga Webhallen att acceptera reklamationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Eftersom det gått mer än 14 dagar sedan kunden fick sin vara så har dom självklart rätten att neka återköp. Kunden är helt utelämnad till Webhallens vilja i det här fallet.

Nu har ju Webhallen vad jag vet 60 dagars öppet köp så är det ett mindre problem, men dom har fortfarande rätt att neka kunden återköp med hänvisning till skicket på varan.

Nu har vi ju inte det förfarandet i Sverige, utan nästan alla fall avgörs av ARN, och dom har ingen möjlighet att tvinga Webhallen att acceptera en reklamation, varför dom har sin "svarta lista" osv.

Sen kan man ju i princip föra (eller ansöka om) vilket civilrättsligt mål som helst i Sverige, så det är klart kunden kan gå till domstol. Men domstolen kan fortfarande inte tvinga Webhallen att acceptera reklamationen.

För din kännedom så följer Webhallen alla ARNs beslut. Dom flesta seriösa återförsäljare i Sverige följer samma policy i den här frågan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Du får gärna förklara ytterligare, jag vill förstå vad du menar

Jag menar att texten inte är juridiskt bindande. Avtalet om varans specifikationer och pris ingås när man faktiskt handlar, ditt kvitto är det faktiska avtal som har ingåtts (så man har rätt att handla, man har däremot inte rätt att handla för ett givet pris som t.ex. Elgiganten angivit i sitt reklamblad)

Jag kan ta ett praktiskt exempel, Dustin har ett antal Lenovo X1 maskiner som dom i sina specifikationer påstår har 4G modem, som jag vet inte har det.

Jag kan inte köpa en sådan, och sen kräva att få en Lenovo X1 med 4G-modem för det priset jag har betalat.

Sen säger jag inte att texter och priser i reklam/marknadsföring är oviktiga, men det skulle bli ett helt absurt rättsläge om det var som ni påstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag kan ta ett praktiskt exempel, Dustin har ett antal Lenovo X1 maskiner som dom i sina specifikationer påstår har 4G modem, som jag vet inte har det.

Jag kan inte köpa en sådan, och sen kräva att få en Lenovo X1 med 4G-modem för det priset jag har betalat.
påstod.

Fast, det är precis så det fungerar...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

Eftersom det gått mer än 14 dagar sedan kunden fick sin vara så har dom självklart rätten att neka återköp. Kunden är helt utelämnad till Webhallens vilja i det här fallet.

Nu har ju Webhallen vad jag vet 60 dagars öppet köp så är det ett mindre problem, men dom har fortfarande rätt att neka kunden återköp med hänvisning till skicket på varan.

Nu har vi ju inte det förfarandet i Sverige, utan nästan alla fall avgörs av ARN, och dom har ingen möjlighet att tvinga Webhallen att acceptera en reklamation, varför dom har sin "svarta lista" osv.

Sen kan man ju i princip föra (eller ansöka om) vilket civilrättsligt mål som helst i Sverige, så det är klart kunden kan gå till domstol. Men domstolen kan fortfarande inte tvinga Webhallen att acceptera reklamationen.

Självklart kan säljaren neka ett återköp/öppet köp/retur men det handlar inte om det utan om en REKLAMATION!
Köparen har rätt att kräva att felet avhjälps (reparation) eller så kräver köparen omleverans/återköp men då bestämmer säljaren om säljaren vill göra en omleverans/återköp eller inte, praxis är att säljaren har 3 försök på sig innan återköp kommer att krävas om det går till tinget (eller 4 om det gäller olika fel)

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Domstolen kan definitivt tvinga säljaren att acceptera en reklamation och de lär inte heller döma att ett återköp är den första åtgärden som ska ske om säljaren säger att de vill reparera varan.innan återköp kommer på fråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

Jag menar att texten inte är juridiskt bindande. Avtalet om varans specifikationer och pris ingås när man faktiskt handlar, ditt kvitto är det faktiska avtal som har ingåtts (så man har rätt att handla, man har däremot inte rätt att handla för ett givet pris som t.ex. Elgiganten angivit i sitt reklamblad)

Jag kan ta ett praktiskt exempel, Dustin har ett antal Lenovo X1 maskiner som dom i sina specifikationer påstår har 4G modem, som jag vet inte har det.

Jag kan inte köpa en sådan, och sen kräva att få en Lenovo X1 med 4G-modem för det priset jag har betalat.

Sen säger jag inte att texter och priser i reklam/marknadsföring är oviktiga, men det skulle bli ett helt absurt rättsläge om det var som ni påstod.

Du har fel.

Varan skall anses felaktig,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

So, you're saying..att du har rätt oavsett om du får rätt eller inte.

Inte ens detta lyckas du förstå. Du påtalade att utgången av detta ärende skulle visa vem av oss som har rätt. Jag poängterade att så inte nödvändigtvis är fallet och målade upp två möjliga scenarier, där jag i det ena fallet har rätt, sedan omvänt, där jag har fel! Hur kan du få detta till att jag påstår mig ha rätt i båda fallen?

Skrivet av Xeonist:

Jag vågar sätta ganska mycket pengar på att min erfarenhet av juridik är mer omfattande än din. Om det var sådär enkelt, att man pekade på en lag, och så sa man "Titta här, här står det.." så skulle vi ju inte behöva några advokater, inget rättssystem (som ju agerar även när det gäller konsumenträtt).

Så, vem var det som hade problem med att bli ifrågasatt?

Din "juridiska erfarenhet" (vad nu än exakt det betyder) är säkerligen mer omfattande än min. Det betyder dock inte att du har rätt, långt därifrån. Med tanke på hur du resonerar och vad du påstår, ser jag det som en ren omöjlighet att du innehar någon slags juridisk utbildning, än mindre inom konsumenträtt. Så du kanske borde tona ner dina självbeskrivningar en aning, då det verkar som att du försöker framställa dig själv som att inneha särskild juridisk expertis.

Jag har aldrig sagt att juridik är enkelt (tvärt om). Däremot så behöver man inte vara jurist för att kunna resonera kring vad som är rätt och fel. Det finns saker den olärde missar, absolut. Det finns fall som är så komplexa och innehåller så många olika aspekter att de är nästintill ogreppbara. Men det betyder inte att en obildad är helt blank och ovetandes om vad som gäller. Jag vet att jag inte kan gå ner på stan och slå någon random person på käften, eller olovligen bereda mig tillgång till någon annans bostad, eller distribuera narkotikaklassade preparat, utan att jag bryter mot lagen.

Jag har inga som helst problem med att bli ifrågasatt. Men gör det då med konkreta argument, inte bara massa floskler.

Skrivet av Xeonist:

Eftersom det gått mer än 14 dagar sedan kunden fick sin vara så har dom självklart rätten att neka återköp. Kunden är helt utelämnad till Webhallens vilja i det här fallet.

Det skulle även betyda att om du knallar in på Webhallen och köper en laptop över disk, där personalen visar specifikationen för datorn på plats i butiken, måste du öppna förpackningen och sedan verifiera att varenda punkt i specifikationen är uppfylld. Om du istället tar med datorn ut, och upptäcker hemma att denna laptop hade en i3:a, diskret grafikkort och en 128 GB HDD, fastän säljaren och specen talade om en i7:a med dedikerat grafikkort och 1 TB SSD, så är du rökt. Eftersom den lagstadgade ångerrätten endast gäller vid distansköp, så är det helt enkelt upp till säljaren om de vill ta tillbaks produkten eller ej? Tycker du att det låter rimligt på någon nivå? På riktigt?

Skrivet av Xeonist:

Nu har vi ju inte det förfarandet i Sverige, utan nästan alla fall avgörs av ARN, och dom har ingen möjlighet att tvinga Webhallen att acceptera en reklamation, varför dom har sin "svarta lista" osv.

Sen kan man ju i princip föra (eller ansöka om) vilket civilrättsligt mål som helst i Sverige, så det är klart kunden kan gå till domstol. Men domstolen kan fortfarande inte tvinga Webhallen att acceptera reklamationen.

Vi har inte vilket förfarande i Sverige? Att domstolar är den högsta juridiska instansen? Är du go eller?

ARN är som du säger den vanligaste instansen, detta för att det är helt kostnadsfritt och "enkelt". Man behöver inga juridiska ombud som företräder parterna. Men sen är som du säger inte heller ARNs rekommendation bindande.
- OT, ARN har dock ingen svart lista, det är "Råd och Rön" som publicerar denna lista baserad på om företag följer ARNs rekommendation eller ej.-

Om företaget inte vill följa ARNs rekommendation (eller om konsumenten inte vill använda sig av ARN, som man definitivt inte måste), så har man alltid möjlighet att inleda en civilrättslig process. Domstolen kan då TVINGA Webhallen att acceptera reklamationen. Detta är FÖRFARANDET som gäller i Sverige!

Skrivet av Xeonist:

Jag menar att texten inte är juridiskt bindande. Avtalet om varans specifikationer och pris ingås när man faktiskt handlar, ditt kvitto är det faktiska avtal som har ingåtts (så man har rätt att handla, man har däremot inte rätt att handla för ett givet pris som t.ex. Elgiganten angivit i sitt reklamblad)

Jag kan ta ett praktiskt exempel, Dustin har ett antal Lenovo X1 maskiner som dom i sina specifikationer påstår har 4G modem, som jag vet inte har det.

Jag kan inte köpa en sådan, och sen kräva att få en Lenovo X1 med 4G-modem för det priset jag har betalat.

Sen säger jag inte att texter och priser i reklam/marknadsföring är oviktiga, men det skulle bli ett helt absurt rättsläge om det var som ni påstod.

Nej, ett kvitto utgör nödvändigtvis inte det faktiska avtalet.

Citat:

Kvitto
Kvittot är ett bevis för vad du köpt, var och när du köpt det och för vilket pris.

Vid distansköp finns till exempel inte ens någon skyldighet att lämna kvitto (vilket de flesta inte gör). Istället ska man få en bekräftelse på AVTALET som man ingått.

Det skulle vara ett absurt rättsläge om det skulle vara som du påstod. En säljare skulle i praktiken inte behöva göra någonting och skulle kunna lura skjortan av allt och alla. Som tur är så förhindrar vår lagstiftning att sådan ska kunna ske. För mig är det en gåta hur man kan vara så "far off" som du är...

Permalänk
Medlem

De hanterade ärendet som ett återköp eftersom enligt dem fungerar det bättre då med systemet, men nu säger de att jag är välkommen igen till butiken för att lämna in datorn utan originalkartong och häver därmed köpet. Sen får jag möjlighet att handla den andra datorn, tycker det blev bra i slutändan även om ärendet tagit över tre veckor nu...

Men man vet ju aldrig, återkommer på fredag hur det gick! Tack till alla som gett input och diskuterat

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

De hanterade ärendet som ett återköp eftersom enligt dem fungerar det bättre då med systemet, men nu säger de att jag är välkommen igen till butiken för att lämna in datorn utan originalkartong och häver därmed köpet. Sen får jag möjlighet att handla den andra datorn, tycker det blev bra i slutändan även om ärendet tagit över tre veckor nu...

Men man vet ju aldrig, återkommer på fredag hur det gick! Tack till alla som gett input och diskuterat

Du berättar såklart om skadan som du har orsakat!? Eller tycker du att nästa kund som köper din dator ska ta den smällen?

Raderat del av inlägg p.g.a. §1 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Berätta hur domstolen gör för att tvinga Webhallen acceptera reklamationen. Hur går det till, rent praktiskt, led mig genom det förfarandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag aldrig påstått att jag känner till de rent praktiska förfarandena. Rent teoretiskt så brukar ju domstolen ta ställning till de yrkanden som görs i rätten. Om yrkandet endast handlar om att ena parten anser att varan är felaktig, medan den andra hävdar motsatsen, så torde en domstol fatta beslut om huruvida varan är felaktig eller inte. Resten torde lämnas därhän, då jag vill tro att en domstol inte fattar beslut om saker som er yrkats på av någon part.

Om säljaren, trots att domstolen förkunnat att varan är felaktig, fortfarande inte vill acceptera något av de fyra, av lagen föreskrivna åtgärderna:

  1. Avhjälpande (lagning)

  2. Omleverans

  3. Prisavdrag

  4. Hävning

så måste man vara bra korkad...

Enligt lagen är de två första alternativen (under vissa premisser) möjliga val för säljaren, men det förutsätter bland annat att det sker inom skälig tid. Om företaget inte är villigt/saknar möjlighet till dessa två (till exempel genom oskäligt dröjsmål), så antar jag att en ny rättsprocess måste komma till stånd, där köparen istället yrkar på ekonomisk kompensation i form av hävning, med eventuellt skadestånd för ett täckningsköp (KKL 33§), alternativt ett prisavdrag om det är mer lämpligt.

Detta är min gissning av hur ett förfarande skulle kunna se ut. Men rent spontant så gör man nog klokt i att få med allt i sitt första yrkande, för att undvika ytterligare rättegångskostnader. Om en domstol konstaterat att en vara är felaktig, så torde man inse att man även är skyldig att åtgärda varan på föreskrivit sätt. Annars kommer man ju som sagt endast tvingas utstå dubbla rättegångskostnader.

Som bekant så kan en domstol ålägga den ena parten att ekonomiskt ersätta den andre, en ersättning som kan tvångsöverlämnas med hjälp av Kronofogden om så inte sker frivilligt. Men den här diskussionen är nu ganska långt off topic, då den nu tycks handla om en domstols praktiska förförande i allmänhet...

Skrivet av lindahlj:

Du kämpar förgäves. Han kommer inte ge sig vad än du försöker med.

Många verkar tycka att återförsäljarna ska vara någon slags personlig-assistent-förälder åt dem. Hålla handen åt dem, torka näsan, och tycka synd om dem om de som konsument gör fel.

Näe, när någon inte kan komma med något konkret eller på något sätt har belägg för sina påståenden, så kommer jag inte att ge mig (när jag själv anser mig ha faktiska belägg).

Det står dig fritt att tycka att Konsumentköplagen ger konsumenten för starkt skydd. Men säg då det istället för att kritisera och förlöjliga de som tycker att lagen bör efterlevas. Eller är kanske den som anmäler någon för misshandel efter att fått en knytnäve i ansiktet, också är en cry-baby som behöver någon att hålla i handen? Vi andra kanske dock tycker att det är ett oacceptabelt beteende som ska beivras.

Är du inte nöjd med lagarnas utformning så står det dig fritt att bilda opinion eller försöka påverka våra lagstiftare till att förändra dessa lagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

De hanterade ärendet som ett återköp eftersom enligt dem fungerar det bättre då med systemet, men nu säger de att jag är välkommen igen till butiken för att lämna in datorn utan originalkartong och häver därmed köpet. Sen får jag möjlighet att handla den andra datorn, tycker det blev bra i slutändan även om ärendet tagit över tre veckor nu...

Men man vet ju aldrig, återkommer på fredag hur det gick! Tack till alla som gett input och diskuterat

Hoppas verkligen du inte handlar i denna affär någon gång igen? Vilken butik rör det sig om? webhallen igen antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hoppas verkligen du inte handlar i denna affär någon gång igen? Vilken butik rör det sig om? webhallen igen antar jag?

Jag tror jag kommer endast lämna tillbaka produkten ja, tredje produkten gillt för att få det jag ville ha vilket är två produkter för mycket! Precis det gäller Webhallen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag tror jag kommer endast lämna tillbaka produkten ja, tredje produkten gillt för att få det jag ville ha vilket är två produkter för mycket! Precis det gäller Webhallen

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du får någon slags kompensation av @Webhallen:s misstag, inte ska du behöva åka in och ringa flera gånger för att få ett sådant här simpelt fel löst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ämnet i sig är intressant men låt inte diskussionen urarta till pajkastning. Presentera argument för det ni säger istället så får vi en diskussion som alla kan tjäna på.

Permalänk
Medlem

Härligt att det ordnade sig för det. Det lönar att stå på sig!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Datorn är inlämnad säljaren som jag pratade med denna gång sa utan att jag ens nämnt mitt ärende "Men självklart vid reklamation behövs ju inte orginalkartongen!"

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Datorn är inlämnad säljaren som jag pratade med denna gång sa utan att jag ens nämnt mitt ärende "Men självklart vid reklamation behövs ju inte orginalkartongen!"

Jaha? Inlämnad för att...?

Det låter också lite underligt, för mig veterligen så har Webhallen ett ärendesystem, så det verkar konstigt att du skulle lämna in den till en annan säljare som att det du har gjort/pratat med dom om hittills inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jaha? Inlämnad för att...?

Det låter också lite underligt, för mig veterligen så har Webhallen ett ärendesystem, så det verkar konstigt att du skulle lämna in den till en annan säljare som att det du har gjort/pratat med dom om hittills inte existerar.

Vi gick igenom hela ärendet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)